Louny

Louny leží na řece Ohři východně od města Žatec. Louny se rozkládají ve známé chmelařské oblasti v údolí mezi Českým středohořím a Džbánem. Severním okrajem města protéká řeka Ohře a dále na sever najdeme celou řadu rozlehlých chmelnic.

Tipy na výlety (69)  Lubenec / Zámek Líčkov Ubytování Louny
Turistické cíle (346)  Oldřichův dub   Žatec
Trasy (25) Cestopisy (15) Klášter Dolní Ročov Mapa Louny
Dolní Poohří
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Dolní Poohří

Louny – město chmele a piva

Tipy na výlet Vycházka - půldenní

Rodinný pivovar Zichovec
Rodinný pivovar Zichovec  •  Fotografie (18)  • Foto: jircak
Největší model jízdního kola

Schyluje se k večeru a my máme před sebou toto město chmele a piva, kde jsou nyní v provozu dokonce tři minipivovary. Ota by samozřejmě nejraději navštívil všechny, jenže je otázka, jak to všechno vyjde, jestli někde v jejich blízkosti vůbec najdeme místo, kde by se nechalo přespat.

Město leží na řece Ohři mezi Prahou (70 km) a Chomutovem (35 km). Nejblíž – 23 km je to na sever do Mostu. Louny jsou označovány jako jižní brána Českého středohoří.
Oblast města byl spíše zemědělský region. Snad od nepaměti se zde pěstoval vysoce kvalitní chmel. Přesto ještě v 90. letech 18. století se pěstoval pouze pro potřebu nejbližšího okolí. Když v zahraničí stoupla poptávka po českém chmelu, zvětšila se i zde výměra chmelnic.
Pivo se tu vařilo od r. 1250, kdy město dostalo právo várečné. Tehdy se jako ostatně v řadě ostatních měst pivo vařilo v různých měšťanských domech. R. 1892 vykoupil od měšťanů várečná práva kníže Adolf Josef Schwarzenberg a založil tu pivovar. Hned od počátku tady zavedl technologii umělého zchlazování piva. Bylo to poprvé v celém Rakousku-Uhersku. Již o 5 let později pivovar zásoboval 122 hostinců v okolí a pivo vyvážel i do zahraničí. Hned další rok zde otevřel chemicko-fyziologickou laboratoř a r.1900 instaloval přístroj na produkci čistých várečných kvasnic. Pivovar se tak stal jedním z nejmodernějších pivovarů v Rakousku-Uhersku.
Během 1. světové války však pivovar přišel o veškeré měděné vybavení. To už ho vlastnil jeho syn kníže Jan Nepomuk II.. Po válce ho našel v katastrofálním stavu. Přesto se nevzdal a začal s rekonstrukcí. R. 1922 koupil nový generátor, r. 1925 stroj na sušení mláta a zavedl účinnou filtraci vody. R. 1927 pivovar kompletně přestavěl a zmodernizoval. Nainstaloval i automatickou myčku sudů. Ve 30. letech s rozvojem pivovaru pokračoval - pořídil novou lahvárnu, transportér na dopravu uhlí a nový vodovod. Lounský pivovar v letech 1937–1938 patřil mezi 13 nejmodernějších pivovarů v celém tehdejším Československu.
Po smrti  Jana Nepomuka II. r. 1938 pivovar zdědil jeho syn JUDr. Adolf Schwarzenberg. Na začátku 2. světové války vystupoval proti nacismu, zastával se Židů, odmítal propouštět české zaměstnance, čímž se znelíbil gestapu a hrozilo jemu i jeho rodině zatčení. Proto nakonec emigroval. R. 1940 gestapo na pivovar uvalilo nucenou správu.
Když se JUDr. Adolf Schwarzenberg jako československý občan chtěl po válce vrátit domů, narazil na problém - vyčítali mu německé jméno i jeho předky, kteří se sem přistěhovali před 500 lety. I když mluvil česky a čeští zaměstnanci ho milovali, měl smůlu. Potřebovali se ho zbavit. Pivovar mu byl proti-ústavně vyvlastněn a přešel do vlastnictví státu. Stal se postupně součástí Krušnohorských pivovarů, Lounsko-žateckých pivovarů, Severočeských pivovarů. R. 1991 vznikl státní podnik Pivovar Louny, který byl přetransformován do Pivovar Louny a. s.. R. 2008 pivovar ovládla společnost Heineken Česká republika, a. s.. Nejdříve snížili využití stáčírny, kterou nakonec r. 2009 kvůli špatnému technickému stavu uzavřeli. O rok později ukončili činnost pivovaru úplně. Pivo podle tehdejší receptury se ještě prý vařilo ve Velkém Březně, ale jeho kvalita se zhoršila.
Vaření piva v Lounech však nezaniklo na dlouho. Už r. 2013 začaly svoji činnost dva minipivovary Lounský žejdlík a Pivo Zloun. R. 2016 se k nim přidal rodinný pivovar Zichovec.
My jsme měli štěstí, že všechny tyto tři pivovary se nachází v jihovýchodní části města a jsou od sebe vzdáleny zhruba kilometr. Navíc u toho nejvzdálenějšího – u Žichovce se nám zdálo, že můžeme na prašné silnici zaparkovat a v autě zůstat s trochou drzosti i přes noc.
Začali jsme u toho nejvzdálenějšího – minipivovaru Pivo Zloun, který sídlí v pivovarské restauraci Na Letňáku v Rybalkově ulici. Původně zde byl sportbar, kam pivovar přistavěli a sál baru zvětšili. Další místnost mají i v patře, kde se pořádají koncerty nebo velké soukromé akce. Pod krytou venkovní terasou je ještě další možnost příjemného posezení. V kuchyni přes den vařili prý cenově přijatelné hotovky a odpoledne a večer minutky. Od ledna 2018 však nastala změna, v létě mám pocit že nevařili. Co právě točí zveřejňují na http://www.pivozloun.cz/na-cepu/. K nabízeným pivům mají zpracované povídání, z čeho ho vyrábějí, jak chutná, jaká je hořkost. Samozřejmě nemůžeme ochutnat všechna piva, zvlášť když já dávám sodovkou. Ota si ze šesti nabízených těžko vybíral – nakonec dal světlou jedenáctku a patnáctku ALE. Je spokojený, ale chce dát vzorky i jinde.
Jen o dva bloky dál je to do minipivovaru Lounský žejdlík, který své pivo vaří v původním historickém penzionu Domov. Penzion prošel rekonstrukcí, také proto, aby se tam vešlo celé zařízení pivovaru. Pivo se vaří ve 200 litrové měděné varně přímo v restauraci, v suterénu jsou ležácké sklepy a chladicí box s nerezovými tanky, odkud se pivo v restauraci čepuje. Za rohem – z Pudlovské ulice je vchod do pivovarského dvora, kde je venkovní posezení. Hosté mohou využít nabídky tradiční české kuchyně. My jsme zde nejedli, ale kdybychom měli hlad a čas, určitě bychom si něco dali. Vypadalo to lákavě. Co jíst a co pít si můžete vybrat na http://lounskyzejdlik.cz/. Ze zde nabízených 4 piv jsme společnými silami ochutnali 3 - Sommer Ale desítku, světlou jedenáctku a tmavou třináctku. To poslední - speciál patnáctku jsme si nechali natočit do petky. I tady nám pivo skutečně chutnalo. Ještě máme však před sebou poslední pivovar a asi jen půl hodiny do jeho zavření.
Rodinný pivovar Zichovec je na okraji města blízko výpadovky na Slaný – na okraji průmyslové zóny Chlum. Od r. 2012 se pivo tohoto rodinného pivovaru vařilo v Zichovci, zhruba 14 km jihovýchodním směrem. O 4 roky později začali pivo vařit i tady v Lounech. Kromě točených piv, vyrábějí i různé speciály – např. pivo, které zraje v sudech po whisce, sherry apod. Tady pravděpodobně i vaří. Stránky obou pivovarů http://www.novanaves.cz/nase-piva jsou asi společné a musím se přiznat, že se v nich moc neorientuji, resp. nevím, co se týká kterého pivovaru. Každopádně je tam však kontakt. Na rozdíl od přecházejících pivovarů je tento v nové moderní budově. Tady dáváme dohromady další tři piva. Já zůstávám věrna svrchně kvašeným pivům a dávám ALE Mosaic 12, Ota dává další světlou jedenáctku a končí patnáctkou polotmavým Magorem. Jeden malý speciál si bereme domů. I tady nám piva chutnají. Pivní bar, jak tomu tady říkají, sice nezavírá ve 22,00 hodin, stále je zde hodně lidí, ale my přesto končíme a jdeme spát. Pro dnešek toho bylo akorát. Na závěr Ota vyslovil zajímavou myšlenku - odvolal své letité tvrzení, že lounská piva za moc nestojí.
V těsném sousedství je minizoo Seko Aerospace. Původně zde chtěli mít pár pávů, ale nakonec tady těch zvířat mají víc. Je tam vstup volný. Hned u silnice vás v areálu upoutá  největší model jízdního kola v ČR a za rohem skutečné letadlo Jakovlev Jak-42, někde tam má být i vrtulník. Abych řekla pravdu, moc mi to vše nejde dohromady, ale je to tak. V Lounech r. 1991 vznikla firma SEKO, která vyráběla jízdní kola. Dnešní firma zase vyrábí mimo jiné i součástky pro proudové motory letadel. A zvířata – ta mají asi rádi.

My jsme na hodně pozdní oběd zašli v Mostě do pivovaru Mostecký kahan, kde jsme se hodně a dobře najedli. Tady jsme hlad vůbec neměli. Kdybychom zde chtěli jíst, tak v Lounském žejdlíku, kde určitě vaří. V těch ostatních si nejsem tak zcela jista. Je pravda, že v Zichovci jsme byli pozdě večer, to tam už skutečně vařit nemohli.

Snad nejvíc se mi líbilo to obrovské kolo, zvlášť když večer bylo nasvícené. Je to naprosto unikátní a navíc nečekané. Ale když jsme u těch pivovarů, tak každý má něco do sebe, něco specifického a hezkého. Těžko lze porovnávat adaptovaný sportbar s historickou budovou nebo novou moderní stavbou. I piva měli všichni výborná.

Lounům se také říká Perla na řece Ohři. Je zde řada zajímavostí, které určitě stojí za shlédnutí. Ať to jsou městské hradby se Žateckou bránou, nádherný chrám sv. Mikuláše z r. 1537, kostel sv. Petra z 15. století, historická stavba Jiráskových mlýnů, synagoga a židovský hřbitov s obřadní síní, Kotěrova kolonie domků a celá řada vil se zajímavou historií nebo architekturou. Jenže na to jsme už čas neměli, ráno jsme museli odjet. Tak snad někdy příště.
Přes město vedou turistické trasy a cyklotrasy, takže i sportovní vyžití se tu najde. Nedaleko je i řada zajímavostí, např. archeologický skanzen Březno, rozhledna Stříbrník s turistickou chatou a pod.
Poslední aktualizace: 20.11.2018

Louny

Příspěvky z okolí Louny – město chmele a piva

Židovský hřbitov v Lounech
Židovský hřbitov v Lounech je součástí městského hřbitova. Byl založen v roce 1875.   V několika řadách se dochovalo 250 náhrobků. V areálu hřbitova je opravená obřadní síň. Hřbitov je volně přístupný. Je v pořadí třetím židovským hřbitovem v Lounech. První vznikl v roce 1680 Na Mělcích, sloužil do roku 1866. Druhý hřbitov byl pod Malým vrchem u Vršovic. Při rozšiřování vojenského cvičiště byl v roce 1930 zrušen.
V Lounech se vyskytují přírodní i umělé vývěry podzemních minerálních a léčivých vod. Na území města je historicky doloženo používání pramenů Mikulášovky a Jánovky. V jižní části města, na návrší U Spravedlnosti, byl počátkem 60. let navrtán významný zdroj alkalické kyselky, zvaný PRAMEN LUNA.Pramen Luna je nejhlubším minerálním pramenem v České republice. Má jedinečné složení, srovnávat se s ním mohou jen prameny v gruzinském Boržomi a ve franfouzském Vichy. Je to silně proplyněná a teplá natrium-bika…
Úterý 3. července 2018 I když jsme včera šli spát dlouho, vstáváme nezvykle brzy - už po 7. hodině. Postupně se otepluje, ale peřina je zatím to nejvhodnější. Zatím pod ní horko není. Je fajn, že jsme se vzbudili …
Na východním okraji Loun stojí v areálu firmy SEKO Aerospace největší model kola na světě. Obří kolo je 14 metrů vysoké, 27 metrů dlouhé a rozpětí řídítek je 6 metrů. Kolo  připomíná cyklistickou tradici ve městě. V areálu firmy, která vyrábí části turbín a leteckých motorů je také vystaven letoun Jak-40 a stíhačka Mig-23.
Městské opevnění vznikalo souběžně se založením města od 2. pol. 15. století. Vnitřní gotické opevnění se nezachovalo úplně. Je patrné zejména v zadních prostorách domů v České ulici a i s parkánovým příkopem v …
Kostel Matky Boží se nachází v ulici Matky Boží a v ulici Na Foukalce, nedaleko autobusového nádraží v Lounech. Kostel se stavěl v letech 1491-1493. V roce 1612 k němu kamenický mistr Mikuláš Renkvic přistavěl v…
Ze stezky Ohře, která vede podél řeky Ohře pod městskými hradbami od Jiráskova mlýna k Loutkovému divadlu, vedou staré schody k řece. Podél schodů je umístěn starý vodočet, na kterém je také zaznamenána výška stal…
Již od poloviny 14. století žili v Lounech židé.  V polovině 16. století byli z města vypovězeni. V roce 1860 zde vznikla novodobá židovská náboženská obec.  V roce 1871 byla na místě vyhořelého zájezdního hostinc…
Budova Soudu stojí na východní části Mírového náměstí v Lounech (čp.1-2). Na tomto místě stávala původní lounská radnice, jejíž stavbu povolil roku 1398 Václav IV. Po požáru města se v roce 1519 stavěla znovu. P…
Když sjíždíte dolů po tektonickém zlomu pohoří Džbán, po pravé straně minete Panenský Týnec se  svým energeticky působivým chrámem Panny Marie, najednou se před Vámi otevře snad ta nejkrásnější scenerie Českého St…
Nejvhodnějším výchozím místem na tento výlet je malé parkoviště nacházející se na silnici I/28 u odbočky na samotnou rozhlednu. Na něj je nutno dorazit automobilem. Odsud se vydáme po okružní červené značce, kt…
Louny leží v Severních Čechách, východním směrem od města Žatec. Město se rozkládá v údolí mezi Českým středohořím a Džbánem. Louny jsou jedním z center české chmelařské oblasti. Severním…
  Výprava na osamělé vrcholy na Lounsku a dál na sever na skalnatý vrch Bořeň. Trasa je plná nádherných rozhledů. V sobotu jsme si přivstali a už krátce po sedmé jsme s Jirkou dokupovali pár zásob v Lenešicích u…
Jedeme vlakem do Loun a odtud se vydáme na nádherné dominanty Českého středohoří Z Loun vycházíme po modré TZ krásným parkem a dál zahrádkářskou kolonií stále v blízkosti řeky Ohře. Dojedeme do Lenešic, kde přechá…
Jedeme do Loun, na vrch Raná a na rozhlednu Stříbrník. Nejlepší je jet autem a nechat ho někde v Lounech a pokračovat pěšky. Louny jsou krásným historickým městem, s bohatou kulturou. Najdeme zde spoustu zajímavýc…
Když sjíždíte dolů po tektonickém zlomu pohoří Džbán, po pravé straně minete Panenský Týnec se svým energeticky…
Museli bychom jít hodně daleko do minulosti, abychom zjistili, kdy se v údolí řeky Ohře usadili první lidé. Zřejmě se tak stalo před mnoha tisíci lety a bylo by to jistě zajímavé povídání.…
Dům rodiny Hilbertovy se nachází v severozápadním cípu Mírového náměstí v Lounech. Dům byl postaven po třicetileté válce. V roce 1870 jej koupil JUDr. Petr Pavel Hilbert (1834-1906), který byl v letech 1881-1899…
Původně gotický dům se nachází v severozápadním cípu Mírového náměstí v Lounech. V šestnáctém století dům patřil rytířskému rodu Hrušků z Března. Nazýval se také Zlatá Hvězda. Počátkem sedmnáctého století jej vl…
Římskokatolický Kostel sv. Mikuláše v Lounech, výjimečně zdařilé dílo ?vladislavské gotiky?, které dodnes oslovuje zástupy poutníků ale i uměnímilovných turistů, byl v roce 1994 prohlášen za národní kulturní pam…
První vodárenská věž v Lounech byla postavena již v 15. století. Stála vedle mlýna a napájela kašny na náměstí. V 18. století byla postavena vodárenská věž na hradbách vedle tehdejšího pivovaru, z které se až do roku 1896 čerpala voda do deseti kašen rozmístěných po městě. V letech 1895-96 za starosty P.Hilberta byla poblíž pivovarské vodárenské věže postavena nová vodárenská…
Na náměstí v Lounech stával od 16. století jeden z nejvýstavnějších městských domů, nazývaný „U Tří lip“. V 19. století sloužil jako zájezdní hostinec. V roce 1813 při napoleonských válkách zde sídlil hlavní spo…
Městské opevnění tvořilo složitý komplex, jehož podoba a funkce se v průběhu staletí proměňovaly. Je pravděpodobné, že s vyjímkou k Ohři obrácené části obkroužily vnitřní město postupně tři pásy hradeb. Vstup do…
Muzeum Zkamenělý les se nachází v baště středověkého Městského opevnění z patnáctého století - ve Sladovnické ulici (v areálu minigolfu), jen kousek za Žateckou branou. Unikátní muzeum bylo otevřeno na konci min…
První muzeum v Lounech bylo založeno již v roce 1889. Po II. světové válce sídlilo muzeum v místní synagoze, odkud v šedesátých letech minulého století bylo přestěhováno do dvou měšťanských budov v historickém centru města – do Domu Sokolů z Mor a Domu U Bílého jednorožce. První dům vlastnila v 15. a 16. století rodina rytířů Sokolů z Mor. V roce 1517 byl poškozen při velkém…
Barokní špitál
Barokní špitál najdete na severozápadě Loun, přibližně 150 metrů od Chrámu Sv.Mikuláše v Žižkově ulici č. 274. Stojí nedaleko hradeb při pravém břehu řeky Ohře. Stavba byla postavena v letech 1695-1698 podle pro…
Již od 16. století stál u Loun most, který překlenoval často zaplavované území v blízkosti řeky Ohře a umožňoval tak dopravu po důležité cestě z Čech do Německa.  Dnešní kamenný obloukový most byl postaven v lete…
Obec Cítoliby je jednou z obcí okresu Louny, která se může pochlubit několika významnými kulturními či historickými památkami. Jednou z nich je barokní zámek, pocházející z poloviny 17. století, dalšími vzácnost…
Na jihozápadním okraji Českého středohoří,  2 km jihovýchodně od Loun se tyčí rozeklaný vrchol Blšanského Chlumu. Do konce minulého století byl součástí vojenského prostoru a proto také pro turisty nepřístupný. Za…