Kostelní cestou na rozhlednu

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Do přírody

Výlet za tajemným Bradáčem na zříceninu hradu a na rozhlednu.

Vycházím od nádraží. Silnicí stoupám do horní části Oseka, kde se na skalním ostrohu tyčí zřícenina strážního hradu Rýzmburk. Je to jeden z nejrozsáhlejších středověkých hradů v Čechách. Stojí na úpatí Krušných hor v místě, kterým procházely staré solné a obchodní cesty z Německa přes Osek do Čech. Úkolem tohoto strategicky postaveného hradu bylo střežit tyto kupecké cesty a také se zde vybíralo mýtné.

Rýzmburk
Rýzmburk  •  Foto: Hribal

Po roce 2000 vzniklo Občanské sdružení na záchranu hradu Rýzmburk. Tito nadšenci ve svém volném čase a z vlastních prostředků se snaží zachránit to co z hradu zbylo. vysekali a vykáceli náletové dřeviny, uklidili nepořádek a upravili přístupové cesty. A tak se objevily dosud neznámé části hradu.Také se opravila původní přístupová cesta po jihozápadním svahu. Nebudu se zmiňovat o historii hradu, to bylo již několikrát popsáno v jiných příspěvcích. Ale dočetl jsem se o tajemném Bradáčovi. A to byl hlavní důvod mé návštěvy hradu. Jde o tvář vysekanou v pískovcovém bloku. Neví se nic o době vzniku, ani koho představuje. Tvář dostala jméno Bradáč. Tento pískovcový blok je součástí hlavní jižní brány. Teprve zpřístupněním původního vstupu na hrad je možné Bradáče při troše pozornosti nalézt.

Další zajímavostí je torzo starého pomníčku u naučné stezky pod hradem. Je na něm čitelné první slovo - Ferdinand. Zajímal jsem se o historii tohoto pomníčku a dozvěděl jsem se, že byl postaven na památku jakéhosi Ferdinanda, který byl zabit na této kupecké stezce, protože vybíral velké mýtné.

Po prohlídce hradu a jeho okolí jsem pokračoval po modře značené cestě na Dlouhou Louku. Této cestě se říká Kostelní cesta. V minulosti po této cestě chodili věřící a poutníci do kostela na Dlouhé Louce.

Cesta prudce stoupá. Míjím mohutný památný buk. Jeho stáří se odhaduje na 240 let, má výšku 31 metrů a obvod 5,5, metru.

Rýzmburk
Rýzmburk  •  Foto: Hribal

Po výstupu na hřeben Krušných hor je zasloužený odpočinek a občerstvení v restauraci Na Rozcestí. Od restaurace je vidět telekomunikační věž s rozhlednou. Tak kousek přes louku a jsem u rozhledny. Z vyhlídkové plošiny ve výšce 15 metrů je nádherný kruhový výhled na Krušné hory a České středohoří.

Dobré občerstvení v restauraci Na Rozcestí

Musí se ocenit velký kus práce, kterou odvedli nadšenci na Rýzmburku. Nádherný výhled z rozhledny.

Z Dlouhé Louky můžeme navštívit ještě dva vyhlídkové vrcholy. A to po modré TZ Loučnou, nebo po zelené TZ Stropník.

Poslední aktualizace: 6.7.2013
Kostelní cestou na rozhlednu na mapě
Autor: Hribal

Příspěvky z okolí Kostelní cestou na rozhlednu

Vlčí důl
Přírodní rezervace Vlčí důl se nachází ve východní části Krušných hor pob…
Jedna z posledních zastávek naučné stezky Přírodou a dějinami Oseka je…
Přírodní výtvor Vrása se nachází asi 4 km severozápadně od Oseku na zales…
Dušanova vyhlídka je ideálním místem nejen pro rodinný výlet, ale také pro…
Začátkem 20. století stávala na vrcholu Stropník dřevěná rozhledna,…
Nejvýše položená obec Teplicka, stojí na bývalé obchodní stezce v…
Vydáme se na horu jejíž mohutný vrchol v teplické části Krušných hor se…
Když jsme vloni byli v Oseku, zvládli jsme prohlídku nádherného kláštera. Na letošní rok jsme si naplánovali projít si zdejší naučno…
Městečko Osek nás přivítalo mírným mžením a černou oblohou. Nic moc na…
Skalní vyhlídka ve svahu hory Stropník s panoramatickým výhledem na České středohoří a na podkrušnohorskou uhelnou pánev. V…
Cesta za Salesiovou výšinou do Oseka.               I když byly hlášeny na ten den,kdy chodíme s mojí „tlupou turistek“ do přírody  dešťové…
Rozhledna, která též slouží jako multifunkční věž, byla postavena v roce 2005 nad Osekem. Jako jednomu z mála měst se Oseku…
Hrad Rýzmburk nalezneme nedaleko města Osek. Jedná se o nejrozsáhlejší…
Stará důlní štola, pozůstatek po dávné těžbě stříbrných a cínových rud.…
Naučná stezka okolím Oseka začíná i končí jižně od železniční…
Hrad Osek
Soutěž 2 body
Nedaleko města a kláštera Osek se nachází v lesích ukrytá zřícenina hradu…
Dne 3.1.1934 krátce před pátou hodinou odpolední došlo na dole Nelson III…
Bylo by to obyčejné město na severní straně Mostecko-bílinské hnědouhelné…
Za odpočivnými kameny jsem se vydal do Oseka. Do města s bohatou historií,…
              O psu baskervillském se toho napsalo už dost a také…