Kaple Gallarus Oratory

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Putování (více dnů) Do přírody

Fotografie (13)  • Foto: jircak
Foto: jircak

Po The Dingle Way objíždíme poloostrov Dingle. Vracíme se již zpátky do kempu u města Killarney a děláme poslední zastávku našeho poznávacího dne.

Kaple Gallarus Oratory je pravděpodobně pohřební kaple, není přímo na pobřeží, ani přímo na okružní trase The Dingle Way, ale není to od ní daleko. Silnice R559 vás na parkoviště téměř dovede. Podobných raně křesťanských kamenných kostelíků je v Irsku prý přibližně dalších 30, ale tento je z nich nejzachovalejší. Jako jediný nemá střechu probořenou. Kameny jsou naskládány na sebe bez jakéhokoli pojiva. Tato stavba byla objevena až r. 1756. Jenže o stáří těchto staveb se vedou neustále polemiky. Někdo se přiklání k verzi, že se jedná o stavbu z 6. - 7. století, ale jinde se dočítám, že to může být stavba z 12. století.

Kameny na stavbu byly pravděpodobně použity z mořských útesů. Jsou opracovány tak, aby na sobě dobře držely. Boční zdi jsou šikmé, aby dešťová voda po nich dobře stékala a nezatékala dovnitř. Nahoře jsou spojeny opracovanými kameny tak, aby bylo zamezeno průniku vody do vnitřní části. Přední strana s otvorem pro vchod a zadní strana s malým okénkem je téměř kolmá. Uvnitř je prostor zhruba 4,8 x 3 metry. Vchod je jen 1,67 metru vysoký.

Do této oblasti jsme vyjeli z kempu Fossa u města Killarney, kde jsme se i stravovali. Na parkovišti je malé informační centrum s prodejem upomínkových předmětů, ale také s možností menšího občerstvení. Jsou tam i toalety, které jsou přístupné zdarma.

Ať je kaple z jakékoli doby, je něco úžasného, jak to mohli postavit a že to stále ještě nespadlo. Zajímalo by mne, jak dlouho to trvalo, než kameny takto opracovali.

Kaple není od silnice, ani z parkoviště vidět, musíte si koupit vstupenku a pak jít jen kousek po široké cestě pěšky. Cesta je lemována velkými keři fuchsií, které v době naší návštěvy nádherně kvetly. I to samotné je úžasný zážitek.

uložit .gpx soubor (52.174, -10.354)
Poslední aktualizace: 1.12.2016

Hrabství Kerry

Příspěvky z okolí Kaple Gallarus Oratory

Irsko v březnu - Dingle way a nejvyšší hora Irska
2.3.2012 pátek V 11:00 přijíždí brácha z Pelhřimova do Prahy. Dáváme si  sra…
Když jsme se z našeho výletu po poloostrovu Dingle vraceli do kempu v Killarney, zastavili jsme se ještě na chvíli i ve městě Dingle. Potřebovali jsme hlavně doplnit zásoby. Po překonání normanské krize v Irsku zd…
Při naší irské dovolené jsme se už dostali na jižní část ostrova, resp. až na poloostrov Dingle, a tím naše dovolená skoro končí. Škoda. Ještě stále by bylo, kam vyrazit. Právě tato dálková trasa by mohla být velmi zajímavá. Jenže celá trasa mě…
Tato vyhlídka byla naší třetí zastávkou u pobřeží, když jsme autobusem projížděli okolo poloostrova Dingle po okružní…
Když jsme autobusem projížděl okolo poloostrova Dingle po okružní trase The Dingle Way, zastavili jsme se na chvilku u této pevnosti. Ta se nachází na skalnatém ostrohu, zhruba v polovině jižního pobřeží. V její b…
Vyhlídka na tomto mysu byla naší druhou zastávkou, když jsme autobusem projížděli okolo poloostrova Dingle po okružní trase The Dingle Way. Mys Dunmore Head je nejzápadnějším bodem irského ostrova. Ještě víc na zá…
Cestou necestou po Dingle way Šlapeme po skalnaté cestičce a stoupáme podél plotu stále výš. Cestu najednou přeskočí jedna z barevně označených oveček a s hlasitým bečením utíká pryč. Rozhlížíme se kolem a užívám…
Ring of Kerry je okružní turistická cesta. Spojuje zajímavá místa na poloostrově Iveragh na jihozápadě Irska