Lovci pokladů – irský poloostrov Dingle

Fotografie (4)

Cestou necestou po Dingle way

Šlapeme po skalnaté cestičce a stoupáme podél plotu stále výš. Cestu najednou přeskočí jedna z barevně označených oveček a s hlasitým bečením utíká pryč. Rozhlížíme se kolem a užíváme si tu okolní krásu KRAJINY. Zelené louky, z kamenů postavené plůtky, malá stavení bohatě zdobená květinami a burácející Atlantský oceán. Právě se nacházíme na poloostrově Dingle a pod našimi kroky se line známá Dingle way – cesta, po které se můžete vydat, když chcete oblast projít co nejvíce pěšky.

Cesta Dingle way je dlouhá celých 178 km, pokud však nemáte dostatek času, zkuste absolvovat např. její část, výstup na Mt. Brandon. Hora je vysoká 953 metrů (2. nejvyšší hora v Irsku) a pokud nebudete mít štěstí na mlhu, odmění vás překrásnými výhledy. Když jsme se tam vydali asi s polovinou lidí našeho zájezdu do Irska, rozhodně nikdo nelitoval.

Zatímco sestupuji stále blíž k úzké silničce, podívám se dolů na malou pláž a vidím muže v neoprenu, jak s rozběhem a surfařským prknem skočí do vln. Sedám si na kámen kousek od silnice a přemýšlím, jestli zrovna dneska připlave. Kdo? Fungie přeci! Zdejší delfín, o kterém se dlouho vyprávělo, jak doprovází rybářské lodě a jiná plavidla, nadšeně skáče a zpívá kolem plujících lodí.

Domov delfína Fungie

Se jménem delfína Fungie je nejvíce spjato městečko Dingle. Tam má slavný delfín dokonce postavenou vlastní sochu J Malé město si vás získá svou příjemnou atmosférou a klidem přístavu, nad kterým neustále poletují racci. Turisty zde vítají s otevřenou náručí, koneckonců, farmaření a rybolov byly hlavním zdrojem příjmu po dlouhá léta, poté ale zaujal významné místo cestovní ruch. Hlavně po natočení filmu Ryan´s daughter v roce 1969. Mezi další atraktivity města patří strom svaté Trojice (Trinity Tree) se třemi kmeny ozdobenými motivy z bible i pestře natřené krámky s řemeslnými výrobky. Proslulé jsou i zdejší koňské dostihy a závody tradičních irských kánoí.

Irsko? Ráj pro milovníky historie!

Celá oblast je také mimořádně zajímavá už jen kvůli přítomnosti archeologických lokalit, které jsou rozesety mezi jednotlivými vesničkami. Jedním z nich je třeba Riasc Monastery poblíž městečka Ballyferriter v nejzápadnější části poloostrova. Také zde můžete najít „včelí úly“, pro oblast typické kamenné kruhovité stavby. K těmto místům se dostanete zdarma, nebo pokud stojí na soukromém pozemku, může po vás jeho majitel požadovat drobný příspěvek.

Pokud se bavíme o historii, určitě musíme zmínit také Gallarus Oratory, které je nepochybně jednou z nejznámějších památek poloostrova. Jedná se o nejlépe dochovaný ranně křesťanský kostel v Irsku, který vás zaujme hlavně tím, že je poskládaný z kamenů bez jakékoliv malty nebo omítky.

Pokud máte rádi doby dávno minulé, tajemné druidy a Kelty, keltské kříže, kamenné stavby a věže, je právě Irsko tím pravým místem pro vás. Abych byla zcela upřímná – hřbitovy mě nikdy nebavily. Koho taky ano – oni od zábavy ani nejsou. V Irsku ale při jejich návštěvě cítím zvláštní klid. Když položíte svou ruku na chladivý kámen irského kříže, přejedete rukou ornamenty a uvědomíte si výrobu každého z nich a fakt, že stojí ve větru i dešti několik stovek let – možná i vás donutí k hlubšímu zamyšlení.

Najdete v Irsku „svůj“ poklad?

O bohaté irské historii však až někdy příště. Během svého přemýšlení jsem prošla kolem pláže a ocitla se před velkým zeleným kopcem, za kterým už se ukrývá mys Slea Head, patřící k nejzápadnějším místům Evropy. Kdybych jednou chtěla farmařit, asi by to bylo tady, říkám si a lehám do voňavé, až nepřirozeně zelené trávy. Beru do ruky GPS a hledám souřadnice. Ptáte se jaké? Geocaching je oblíbený i v Irsku J Tak tedy do toho, lovci pokladů a ať právě v Irsku najdete ten svůj!

Autorkou článku je Hanka Dekojová z cestovní kanceláře MUNDO, která pořádá do Irska poznávací zájezdy.

uložit .gpx soubor (52.147, -10.173)
Poslední aktualizace: 5.3.2012

Hrabství Kerry

Příspěvky z okolí Lovci pokladů – irský poloostrov Dingle

Dingle
Když jsme se z našeho výletu po poloostrovu Dingle vraceli do kempu v Killarney, zastavili jsme se ještě na chvíli i ve městě Dingle. Potřebovali jsme hlavně doplnit zásoby. Po překonání normanské krize v Irsku zd…
Při naší irské dovolené jsme se už dostali na jižní část ostrova, resp. až na poloostrov Dingle, a tím naše dovolená skoro končí. Škoda. Ještě stále by bylo, kam vyrazit. Právě tato dálková trasa by mohla být velmi zajímavá. Jenže celá trasa mě…
2.3.2012 pátek V 11:00 přijíždí brácha z Pelhřimova do Prahy. Dáváme si  sra…
Po The Dingle Way objíždíme poloostrov Dingle. Vracíme se již zpátky do kempu u města Killarney a děláme poslední zastávku našeho poznávacího dne. Kaple Gallarus Oratory je pravděpodobně pohřební kaple, není přímo…
Když jsme autobusem projížděl okolo poloostrova Dingle po okružní trase The Dingle Way, zastavili jsme se na chvilku u této pevnosti. Ta se nachází na skalnatém ostrohu, zhruba v polovině jižního pobřeží. V její b…
Tato vyhlídka byla naší třetí zastávkou u pobřeží, když jsme autobusem projížděli okolo poloostrova Dingle po okružní…
Vyhlídka na tomto mysu byla naší druhou zastávkou, když jsme autobusem projížděli okolo poloostrova Dingle po okružní trase The Dingle Way. Mys Dunmore Head je nejzápadnějším bodem irského ostrova. Ještě víc na zá…
Ring of Kerry je okružní turistická cesta. Spojuje zajímavá místa na poloostrově Iveragh na jihozápadě Irska
Carrauntoohill je nejvyšší vrchol na irském ostrově. Najdeme ho v jihozápadní části ostrova v hrabsství Kerry, ste…