Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Tipy na výlet Vycházka - půldenní

Nová výstavba s krásným okolím
Nová výstavba s krásným okolím  •  Fotografie (23)  • Foto: jircak
Moderní skulptura na parkovišti u obchodního centra

Po deseti dnech putování po ostrově se dostáváme k jižnímu pobřeží. První zastávkou na jihu je městečko Vík. Do hlavního města Reykjavíku je to cca 185 km na severozápad. To je vzdálenost, kterou ještě musíme během pár dnů projet.

Obec se nachází při hlavní okružní silnici č. 1 v místě, kudy teče jedna z bezejmenných říček, která se na jihu obce vlévá do moře. Celý oficiální název je Vík í Mýrdal (v překladu „záliv v bažinatém údolí“), i když tento dlouhý název se téměř nepoužívá. Moře je tu mělké, je to tedy snad jediné islandské městečko na pobřeží, které nemá vlastní přístav.
Toto území leží na návětrné straně Golfského proudu, proto je prý Vík nejdeštivějším pobřežním městem Islandu. Prší zde 3x víc než v Reykjavíku. Počasí se zde prý však mění velmi rychle, proto je zde možno často spatřit i nádhernou duhu. Nám dovolená poměrně dost propršela, ale tady jsme měli štěstí. Užili jsme si zde modré oblohy i sluníčka.
Městečko není veliké, ale zdejší oblast není příliš obydlená, proto zde mají vše, co k životu potřebují zdejší obyvatelé i turisté. Je tady možnost koupit pohonné hmoty, je tu nemocnice, golfové hřiště a samozřejmě další důležité objekty, také turistické informační centrum, hotely, restaurace a velký obchod s typickými islandskými suvenýry. Ve mšstě je továrna, kde se zpracovává ovčí vlna, proto je zde i velký obchod Icewear s těmito výrobky. Mají zde svetry, rukavice, šály, ale i celou řadu skutečně krásných věcí.
Dne 11. dubna 2018 v blízkosti infocentra (v ulici Sunnubraut) otevřeli i vlastní pivovar Smiðjan Brugghús – Brewpub, Craft Beer & Burgers. Vaří zde snad 10 druhů řemeslných piv, dalších 40 druhů z celého světa mají v lahvích. Je možno si zde objednat kuřecí i vepřové hamburgery, grilovaná kuřecí křídla i žebírka. Sem jsme samozřejmě zašli. To ten můj pivař, který rád ochutnává nová piva, nemohl vynechat. Piva v minipivovarech tady mají poměrně drahá, tady byly ceny snad nejvyšší. Přesto jsme ochutnali ležák a IPU. Pivo bylo skutečně dobré.
50 km severozápadním směrem je sopka Eyjafjallajökull. Až sem se dostal při erupci r. 2010 sopečný popel a ovlivnil zdejší život. Dokonce erupce této sopky ovlivnila i leteckou dopravu v Evropě – kvůli sopečnému mraku nelétala letadla, zejména do Irska a Velké Británie.
Přesto má městečko hezké, dokonce zelené okolí s výhledem na skaliska. Na kopečku, pod těmito skalami je bílý kostel Víkurkirkja, který byl postaven r. 1929. Od něho je hezký výhled na městečko s mořským pobřežím - na černou pláž s útesy. Takto umístěný kostel má ještě jednu další pro obyvatele důležitou funkci. Asi 25 km na sever leží po ledovcem ukrytá sopka Katla. Naposledy vybuchla r. 1918. Je to však stále činná sopka a spekuluje se, že po tak dlouhé době může opět vybouchnout. Erupce by rozpustila velkou část ledovce a způsobila by obrovskou povodeň, která by mohla zničit celé město, snad s výjimkou kostela, který by se tak stal záchranou pro obyvatele. Proto i zde ubytovaní turisté jsou informováni o tom, že v případě erupce se musí co nejrychleji dostat ke kostelu.

Možností občerstvení je tu několik. Jsou tu hotely i restaurace. Další možnost je ve zmíněném pivovaru. V blízkosti obchodu s vlněným zbožím je velké nákupní středisko s rychlým občerstvením.

Prodejna výrobků z vlny

Celé městečko působí příjemným a klidným dojmem. Moc hezký je i výhled na kostelík s kopci za ním.

Městečko má i zajímavé okolí. Po neznačené cestě se nechá okolo kostelíka vyrazit nahoru do kopců.
Z města vede podle naší mapy.cz žlutě vyznačená turistická trasa, která vede nad útesy, odkud je krásný pohled na moře a 66 metrů vysoké čedičové jehly Reynisdrangar, které strmě vystupují z moře. Podle legendy to jsou dva zkamenělí Trolové, kteří chtěli jednu v blízkosti plující loď vytlačit na pevninu. Jenže je zastihlo sluneční světlo a Trolové zkameněli. Celý tento okruh je 7 km dlouhý. Z této trasy se však asi nenechá sejít k čedičovým jeskyním Hálsanefshellir, které vznikly v čedičové stěně přírodním vylámáním čedičových sloupů. Určitě by shora měli být dobře vidět papuchálkové, kteří v této stěně od června do srpna hnízdí a nad jeskyněmi neustále kroužili. Nás k jeskyním, které jsou přístupné z černé pláže Kirkjufjara beach, přiblížili autobus. Blízko parkoviště je občerstvení. Tato pláž se sopečným pískem byla r. 1991 zařazena na seznam 10 nejkrásnějších netropických pláží světa. Papuchálky zblízka jsme však viděli na další zastávce u ptačí skály, kterou jsme s dalšími útesy a majákem od jeskyně viděli.
uložit .gpx soubor (63.419, -19.006)
Poslední aktualizace: 11.3.2020

Vík í Mýrdal

Příspěvky z okolí Island – Vík, nejjižnější obec Islandu s pivovarem Smidjan Brewpub, čedičové jehly Reynisdrangar a čedičové jeskyně Hálsanefshellir

Island pod stanem (6) - NP Dyrholaey, městečko Vík a Fjaðrárgljúfur
12.6. pondělíHonza nás budí opět v 7h. Obloha je téměř zatažená až na prosvítající kousek modré oblohy směrem na jih nad oceánem. Balíme batůžky na jednodenní výlet a plánujeme nákup potravi…
ÚvodTento článek poskytuje informace o našem cestování okolo Islandu v létě 2017 v počtu 3 osob. Věřím, že může být inspirací pro budoucí cestovatele po tomto krásném ostrově. Důležitá…
Útes Gardar se nachází v místě pláže Reynisfjara a dotváří tak atmosféru místa. K útesu se lze dostat po silnici č. 215.
Pláž Reynisfjara je považována za nejkrásnější z pláží na Islandu. Nachází se poblíž města Vík a je z ní vidět blízký útes Dyrhólaey i útes Gardar. Je zde možné také pozorovat skalní jehly Reynisdrangar. K pláži j…
Když jsme se dostali na jih ostrova a navštívili nejjižněji položené islandské městečko Vík, zajeli jsme ještě o kousek dál, abychom viděli nejjižnější skalní útesy, skalní bránu, ale hlavně také papuchálky na ptačích útesech. Z hlavní okružní silnice č. 1 se na parkoviště odbočuje po silnici 218. Parkoviště je na malém poloostrově Dyrhólaey, který je sopečného původu jako témě…
2.1. denDruhý den pobytu se nám Island  předvedl  v plné parádě. Golfský proud  sice  velmi otepluje tuto severskou zemi (v zimě  tu bývá max. do -2°C), ale mísení teplých a chl…
Dyrhólaey je poloostrov se skalním útesem v nejjižnější části Islandu poblíž městečka Vík. Je považován za jedno z nejkrásnějších míst celého ostrova a je tudíž hojně navštěvován. Útes, který má podobu skalní brán…
Maják byl postaven na tomto místě již v roce 1910, ale současná stavba je z roku 1927. Budova se skládá z čtvercové věže na níž je kovová konstrukce a dalších bočních částí po levé a pravé straně. Výška budovy je 13m a rozsah je 27 námořních mil (50km).
17.6. sobotaPřes noc dost prší, při budíčku si déšť dává chvíli pauzu, ale než dosnídáme, tak stany již opět balíme za mírného deště. Odjíždíme směrem k meštěčku Vík. Cestou několikrát zasta…
Vrak letadla Douglas DC-3 Dakota zde nouzově „posadil“ na pláž pilot v roce 1973, když nenašel letiště v Keflavíku. Při snaze přistát totiž pilot letiště přehlédl a doletěl o 100km dál na jihovýchod. Následně prý …
Sólheimajökull je ledovec, který je jakýmsi 10km dlouhým jazykem vycházejímci z ledovce Mýrdalsjökull.  Konec ledovce je zdrojem pro řeky Jökulsá á Sólheimasandi. K místu se dostaname po…
Tento díl zaznamenává náš druhý a třetí den na Islandu, kdy jsme procházeli horským průsmykem Fimmvörðuháls v rámci jedné z nejvíce turisticky oblíbených cest na Island ze Skogáru do Þórsmör…
Skogar Jižní perla Islandu. Skogar je známý díky proslulému a velmi podmanivému vodopádu Skogafoss, ale také jako výchozí nebo cílové místo pro Landmannalaugar trek, pravděpodobně…
11.6. neděleRáno naštěstí již není po včerejších mracích ani památka a obloha je až na pár jemných cirrů téměř vymetená. Dokonce je i po ránu poměrně teplo. Jsme za to rádi, protože nás čeká…
Myrdalsjökull má rozlohu 596 km2 a je 4. největší ledovec Islandu. Pod ledovcem je ukryta stále činná sopka Katla.
Vík má 300 obyvatel, leží na mořském pobřeží a je položen v údolním zářezu ledovce Mýrdalsjökull.
9.6. pátekVstáváme již v 7h na povel Honzi, který si vzal na starost ranní budíčky. Vylézáme ze stanů ven, kde již krásně svítí Slunce, je jasno a vítr se také oproti včerejšímu dni uklidnil…
10.6. sobotaDle domluvy, kterou jsme provedli včera, než jsme šli spát, tak Honza s Jirkou vstávají v 6 hodin a po rychlé snídani sami dva vyrážejí po trase Laugavegur treku. Chtějí po ní…