Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Kdysi rozbouřená láva, nyní porostlá mechem.
Kamené mužíci Laufskálavarða.

17.6. sobota

Přes noc dost prší, při budíčku si déšť dává chvíli pauzu, ale než dosnídáme, tak stany již opět balíme za mírného deště. Odjíždíme směrem k meštěčku Vík. Cestou několikrát zastavujeme na focení okolních scenérií. Nejprve kvůli nádherně tvarovanému a hrbolatému lávovému poli porostlému lišejníkem. Další krátká zastávka je u odpočívadla Laufskálavarða. Okolí tu zdobí velké množství pyramidek (mužíků) navršených z okolních kamenů, které připomínají erupci sopky Katla, která tu roku 984 zasypala farmu Laufskálar. Dle tradice má každý návštěvník přidat kámen na kamenou mohylu, aby byl ochraňován na všech jeho cestách. Přidáváme tedy kamínek, procházíme spletí cestiček mezi pyramidkami, ale brzy odjíždíme dál.

Déšť během dopoledne střídá silný vítr, před kterým jsme zatím schováni uvnitř Duster, kterým míříme podél pobřeží na západ. Péťa v autě vyrábí originální náušnice z nalezených lávových kamínků a drátků z uzávěru pytlíku od chleba. Chvílemi nás tak trochu ohrožuje nožem při odstraňování bužírky z drátu, po chvíli zase hledáme kamínek zapadlý někde v autě, ale než dojedeme do Víku už se jí nová - vlastnoručně vyrobená náušnice pohupuje v uchu.

Ve Víku opět tankujeme palivo. Na islandském venkově nás u benzínových pump trochu překvapuje, že auta se ke stojanům sjíždějí z různých stran a mnohdy není jasno, kterým směrem by se ke kterému stojanu mělo správně přijet.

V infocentru zjišťujeme, že předpověď počasí na další dva dny není příliš lichotivá. Z krátké procházky na pláž s černým pískem (Víkurfjara) nás vyhání déšť se silným ledovým větrem, který nás znovu zahání do infocentra, abychom ještě načerpali trochu tepla. Oběd dáváme kvůli nepřízni počasí v autě.

V mezičase oběda se počasí trochu umoudřuje a tak se vracíme několik kilometrů zpět k východu a zajíždíme odbočkou k útesům blíže pobřeží. Na travnatém kopci by mělo být pohřebiště Vikingů s jeskyní - Hjörleifshöfði. V mlze stoupáme travnatou strání až k vrcholové mohyle (kde byl zavražděn jeden z prvních osidlovatelů Islandu - Hjörleifur Hróðmarsson). Rozhled v husté mlze tu dnes žádný není a proto se dlouho nezdržujeme a opět klesáme pod útes, kde směrem k moři nacházíme dvě jeskyně, které nám poskytují dočasný úkryt před deštěm. V menší z nich vaříme jídlo a později i čaj. Kolem útesů se to modrá všudypřítomnou fotogenickou Lupinou (Vlčím Bobem). Při odjezdu dělám video průjezdu našeho Dustera místním brodem. Přestože brod není příliš hluboký, vypadá to na videu poměrně dramaticky.

Počasí se konečně trochu zlepšuje a my míříme na pláž Reynisfjara, tentokrát západně od Víku - přímo pod útesy po kterých jsme se procházeli před několika dny cestou na východ. Již při vstupu na pláž je tu cedule s varováním před velkými životu nebezpečnými vlnami. Na koupání ve vodě bychom však neměli pomyšlení, ani kdyby byla hladina jak zrcadlo. Mezi mraky se nám ukazuje Slunce a my procházíme po pláži a fotíme velké vlny tříštící se o ostré útesy ve tvaru jehel (Reynisdrangar). V dáli vidíme z moře koukat i známou skalní mořskou bránu v NP Dyrhólæy.

Pozorujeme různé druhy ptáků a najednou podle typického letu poznáváme i oblíbeného papuchálka. Zjišťujeme, že nám jich nad hlavami prolétá poměrně hodně a daří se nám je i vyfotografovat za letu.

Poslední dnešní zajímavostí je vrak letadla Douglas DC-3 Dakota, které v roce 1973 letělo z USA na Island a v tomto místě nouzově přistálo poté, co piloti zabloudili v mlze a omylem přepli na prázdnou palivovou nádrž. Nehodu tenkrát všichni přežili a zbytky vraku ponechali ležet na pláži nedaleko moře, kde leží dodnes. Z vraku se prý tehdy nejvíce radoval místní farmář, který ještě rok jezdil traktorem na letecké palivo.

Parkujeme na parkovišti s velkým množstvím aut. Informace, které jsem četl předběžně na Internetu - že se vrak obtížně hledá a že máme-li štěstí, můžeme se orientovat podle ostatních turistů, již zjevně neplatí, protože přímo k vraku vede velice frekventovaná cesta s nepřehlédnutelným značením. Téměř čtyři kilometry dlouhá vzdálenost z parkoviště k vraku se zdá být nekonečná a připomíná putování přes poušť.

Konečně jsme u vraku a obdivujeme relativní zachovalost vraku a představujeme si pocity přeživších z letadla, když tu tehdá takhle zaparkovali.
Po návratu k autu kolem 21. hodiny vyrážíme opět na naše již vyzkoušené nocoviště za travnatým valem u potoka - to, co se nám tu asi nejvíce líbilo. Vaříme, stavíme stany a pak již ve stanu nasazujeme klapky na oči proti všudypřítomnému světlu a usínáme.

uložit .gpx soubor (63.403, -19.130)
Poslední aktualizace: 16.11.2017
Autor: pajas76

Island

Příspěvky z okolí Island pod stanem (11) - pláž Víkurfjara, útesy Reynisdrangar a vrak DC-3 Dakota

Island Skógasafn - muzeum Skógar, Katla Geopark – přírodní rezervace Dyrhólaey
2.1. denDruhý den pobytu se nám Island  předvedl  v plné parádě. Golfský proud  sice  velmi otepluje tuto severskou zemi (v zimě  tu bývá max. do -2°C), ale mísení teplých a chl…
Dyrhólaey je poloostrov se skalním útesem v nejjižnější části Islandu poblíž městečka Vík. Je považován za jedno z nejkrásnějších míst celého ostrova a je tudíž hojně navštěvován. Útes, který má podobu skalní brán…
Když jsme se dostali na jih ostrova a navštívili nejjižněji položené islandské městečko Vík, zajeli jsme ještě o kousek dál, abychom viděli nejjižnější skalní útesy, skalní bránu, ale hlavně také papuchálky na ptačích útesech. Z hlavní okružní silnice č. 1 se na parkoviště odbočuje po silnici 218. Parkoviště je na malém poloostrově Dyrhólaey, který je sopečného původu jako témě…
Maják byl postaven na tomto místě již v roce 1910, ale současná stavba je z roku 1927. Budova se skládá z čtvercové věže na níž je kovová konstrukce a dalších bočních částí po levé a pravé straně. Výška budovy je 13m a rozsah je 27 námořních mil (50km).
Pláž Reynisfjara je považována za nejkrásnější z pláží na Islandu. Nachází se poblíž města Vík a je z ní vidět blízký útes Dyrhólaey i útes Gardar. Je zde možné také pozorovat skalní jehly Reynisdrangar. K pláži j…
Útes Gardar se nachází v místě pláže Reynisfjara a dotváří tak atmosféru místa. K útesu se lze dostat po silnici č. 215.
Po deseti dnech putování po ostrově se dostáváme k jižnímu pobřeží. První zastávkou na jihu je městečko Vík. Do hlavního města Reykjavíku je to cca 185 km na severozápad. To je vzdálenost, kterou ještě musíme běhe…
12.6. pondělíHonza nás budí opět v 7h. Obloha je téměř zatažená až na prosvítající kousek modré oblohy směrem na jih nad oceánem. Balíme batůžky na jednodenní výlet a plánujeme nákup potravi…
ÚvodTento článek poskytuje informace o našem cestování okolo Islandu v létě 2017 v počtu 3 osob. Věřím, že může být inspirací pro budoucí cestovatele po tomto krásném ostrově. Důležitá…
Vrak letadla Douglas DC-3 Dakota zde nouzově „posadil“ na pláž pilot v roce 1973, když nenašel letiště v Keflavíku. Při snaze přistát totiž pilot letiště přehlédl a doletěl o 100km dál na jihovýchod. Následně prý …
Sólheimajökull je ledovec, který je jakýmsi 10km dlouhým jazykem vycházejímci z ledovce Mýrdalsjökull.  Konec ledovce je zdrojem pro řeky Jökulsá á Sólheimasandi. K místu se dostaname po…
Skogar Jižní perla Islandu. Skogar je známý díky proslulému a velmi podmanivému vodopádu Skogafoss, ale také jako výchozí nebo cílové místo pro Landmannalaugar trek, pravděpodobně…
11.6. neděleRáno naštěstí již není po včerejších mracích ani památka a obloha je až na pár jemných cirrů téměř vymetená. Dokonce je i po ránu poměrně teplo. Jsme za to rádi, protože nás čeká…
Tento díl zaznamenává náš druhý a třetí den na Islandu, kdy jsme procházeli horským průsmykem Fimmvörðuháls v rámci jedné z nejvíce turisticky oblíbených cest na Island ze Skogáru do Þórsmör…
Pondělí 19. 8. 2019 - odpoledneOd východu přijíždíme na nejjižnější cíp Islandu - do městečka Vík. Zastavili jsme se zde z několika důvodů. Naše zelená ještěrka měla hlad, potřebovala nějaké pohonné hmoty. I my js…
Naše dovolená se nám už skutečně krátí. Máme před sebou už jen pár dnů, abychom poznali i jih ostrova. Naši první nocna jihu ostrova budeme spát v kempu Skógafoss. Je na jihu stejnojmenné chráněné oblasti, která se ro…
2.2. denZ Vík í Mýrdal ( z „bažinatého zálivu“ -  jak je  také nejjižnější víska na Islandu nazývána) jsme pokračovali na sever k ledovci Mýrdalsjökull.  Prudký déšť ustal jako  když řízne. Tato č…
Skógafoss na vás rozhodně zanechá dojem. Tvoří ho hustá masa vody padající z výšky cca 60 metrů. Na šířku pak patří mezi ty nejširší vodopády Island, měř…
Myrdalsjökull má rozlohu 596 km2 a je 4. největší ledovec Islandu. Pod ledovcem je ukryta stále činná sopka Katla.
Vík má 300 obyvatel, leží na mořském pobřeží a je položen v údolním zářezu ledovce Mýrdalsjökull.