Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Tipy na výlet Vycházka - půldenní

Kemp  •  Fotografie (22)  • Foto: jircak
KostelHangmanova skála

Opouštíme sever ostrova a přesouváme k východnímu pobřeží, které je hodně členité. Proto se mu říká oblast Eastfjords.  V jeho blízkosti máme naplánovány hned dvě noci na jednom místě.

Město neleží přímo u moře, k fjordu je to ještě cca 30 km. Leží na hlavní silnici č. 1 na východním břehu jezera Lagarfljót, kde prý žije islandský Loch Ness, kterému zde říkají Lagarfljótsormurinn. Toho jsme zde však neviděli. Z východu město obtéká řeka Eyvindará, která se na sever od města vlévá do řeky Lagarfljót, která z jezera vytéká severním směrem.
Podle písemných zpráv zde již v 15. století bylo místo zákonodárného shromáždění. Na konci 19. století koupil tehdejší farmu Egilsstadir nový majitel Jón Bergsson (1855-1923) s tím, že zde vybuduje obchodní křižovatku. Hned na počátku 20. století začal stavět velké obytné budovy, které využíval ke zvýšení obchodu a služeb. R. 1909 zde založil kooperaci Kaupfélag Héraðsbúa (KHB) a zasloužil se o postavení mostů přes obě zdejší řeky. Až po jeho smrti r. 1947 tady - na křižovatce dvou hlavních silnic bylo založeno město. Díky své poloze se brzy stalo největším městem této oblasti. Najdete zde všechny služby, je zde letiště, nemocnice i administrativní centrum. Ačkoli se řada menších městeček na severu vylidňuje, tady počet obyvatel stoupá. Ve městě je velký park plný zeleně a dokonce i stromů.
My jsme dvě noci spali v perfektně vybaveném kempu na jižním okraji města v ulici Kaupvangur. Je tam velké informační centrum, kde je několik stolků se židličkami a kde je možno se krásně v teple najíst. To jsme v tom studeném, deštivém a větrném počasí ocenili. Jen vařič se nesmí uvnitř používat. Je však k dispozici velké množství zásuvek, několik rychlovarných konvic, je tam toustovač a mikrovlnka, to vše zdarma. Zdarma jsou i vytápěné sprchy s teplou vodou. Za poplatek je možno použít pračku i sušičku. S infocentrem sousedí kavárna Kaffi Egilsstadir. Je tam prý i půjčovna kol, dětské hřiště i wifi.

Ve městě jsme měli volné odpoledne, které jsme využili k procházce městem. Je sice ledový vítr, ale přece nebudeme celé odpoledne v kempu. V infocentru jsme získali mapu města, tak snad nezabloudíme. Z kempu jdeme na sever – za hlavní silnicí vidíme na kopci moderní kostel Egilsstaðakirkja. Dokonce se nám podařilo podívat se dovnitř, protože tam dělali přípravy patrně na nějaký koncert. Věž kostela připomíná rozhlednu, dokonce z venku vede schodiště, je tam však zamčený vstup. Je to škoda, protože už od kostela jsou pěkné výhledy.
U kostela jsou zajímavé obrovské ploché kameny. Jak se později dovídáme, zdejší území Gálgaklettur (Hangmanova skála), je historické místo, kde se v průběhu 15. - 18. století konalo zákonodárné shromáždění a kde bylo dokonce i popraviště. R. 1975 zde byla nalezena řada kostí, které jsou uloženy v muzeu v Reykjavíku. A pak že Island nemá historii.
Přecházíme hlavní silnici a stáčíme se okolo plaveckého bazénu zpátky k jihu. Jako cíl máme zdejší pivovar na opačném konci města. Nejdřív nás zajímá zdejší park Listigarðurinn. Je to krásně upravený prostor plný zeleně, laviček, kde bylo i odpaliště discgolfového hřiště. Po severní straně obcházíme sportovní stadion, nad kterým je pěkný kopec se skalami. Snažíme se držet směr pivovar. Po nenápadné cestičce stoupáme vzhůru na vysoké kameny - skály, odkud je skutečně hezká vyhlídka. Máme štěstí, svítí sluníčko a vítr téměř ustal a to jsme si říkali, zda nás to z těch skal nesfoukne.
Potřebujeme se na opačné straně dostat dolů, dokonce i tam jsme našli pěšinku. Na hlavní silnici Fagradalsbraut odbočujeme vlevo a za chvilku jsme v nové moderní budově, kde je pizzerie a pivovar Askur Taproom. Mají zde celkem 6 svých piv, ale i nějaká cizí. Na zdejší ceny si zvykáme. Ota ochutnává dvě Hvítserkur (pale ale) a Bagall (irisch red), mně stačí jedno Stetnketlii (ipa). Jsme spokojení. Piva nám zde chutnají.
Zpátky je to naštěstí docela kousek. Přecházíme hlavní silnici a vlastně ji kopírujeme po vedlejší až do kempu. Kdyby nám nevadil provoz na hlavní silnici, šli bychom téměř okolo nejstaršího soukromého domu Nielsenshus z r. 1944, kde je nyní kavárna Café Nielsen – je to kousek od parkoviště na druhé straně hlavní silnice, jihozápadně od sportovního stadionu. Nabízí zde islandskou kuchyni – od jehněčího masa až po mořské plody. Jenže o tomto domě jsme nevěděli.

Samozřejmě jsme bydleli v kempu, kde jsme si sami vařili z nakoupených zásob. Prodejna potravin je nedaleko při hlavní silnici. Na pivu jsme byli v pivovárku, ale tam jsme nejedli. Kávu, pivo i víno je možné si dát v kavárně vedle informačního centra. Tam mají místní pivo Brió. Kde ho vaří, to však nevíme.

Ve městě je hodně zeleně, dokonce tu jsou i stromy. Hezké je i okolí, město je obklopeno kopci. Je to prý oblast s nejteplejším a slunečným létem. No, my jsme si tam tepla moc neužili. V okolí mají žít divocí sobi, my jsme zde však nikde žádného neviděli.

V okolí je prý hodně vodopádů. My jsme se zastavili pouze u vodopádu Gufufoss, který je u silnice směrem ke fjordu, jen kousek od nejvýchodnější islandské obce Seyðisfjörður.
uložit .gpx soubor (65.267, -14.395)
Poslední aktualizace: 7.2.2020

Egilsstaðir

Příspěvky z okolí Island – procházka městem Egilsstaðir, jeho historie a zajímavosti, pivovar Askur Taproom

Dovolená na Islandu - 5. část - východ ostrova
Čtvrtek 15. 8. 2019 – pozdní odpoledne Vzhledem k tomu, že nemůžeme do vnitrozemí, opouštíme sever ostrova a směřujeme k jihu podél východního pobřeží. Dnes jen do městského kempu v Egilsstaðir, kde budeme spát dv…
Letiště Egilsstadir (EGS) spadá pod město Egilsstadir, které leží ve státě Island.
Přijeli jsme na východní pobřeží ostrova, abychom navštívili zajímavou vesničku, která je nejvýchodněji položenou islandskou obcí. Vesnička se rozkládá v místě, kde se řeka Fjarðará vlévá do hluboce zaříznutého fj…
O návštěvě Islandu jsem snil už pěkných pár let. A jelikož sny si má člověk plnit, vyrazili jsme v srpnu 2008 na čtrnáctidenní pouť po ostrově uprostřed Atlantiku. 7.den - čtvrtek 14.8…