Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Dovolená na Islandu - 4. část - sever ostrova (východní část)

Viti crater lake – sopečný kráter
Viti crater lake – sopečný kráter  •  Fotografie (43)  • Foto: jircak

Pondělí 12. 8. 2019
Projíždíme severem ostrova. Ze západní části se přesouváme k východu. Tuto noc budeme spát u jezera Mývatn. Před jezerem odbočujeme z hlavní silnice po silnici 848 k malým zatravněným pseudokráterům. I z autobusu je vše docela dobře vidět. Nechalo by se to i obejít, ale venku začal další slejvák. Někdo ani nevyrazil (to byl i náš případ), někdo se hned vrátil, nejotrlejší to obešli, ale shodli se na tom, že to ani za to nestálo.
Počasí je jak na houpačce, opět přestalo pršet, na chvíli dokonce vysvitlo i sluníčko, které jsme spontánně v autobuse přivítali huronským řevem. Dlouho však na nás nesvítilo.
Tentokrát se nevracíme a po silnici 848 pokračujeme až do Reykjahlíð, které je na křižovatce s hlavní silnicí a kde je u jezera Mývatn kemp Bjarg-kemp. Tady budeme dvě noci. Konečně nebudeme ráno balit mokré stany. Kdyby bylo teplo, jezero by lákalo ke koupání. I přes naprosto nepříznivé počasí jsme byli varování – v jezeře jsou pijavice, takže koupání se nedoporučuje.
Stany vyjímečně stavíme bez deště a větru. Kemp je vybaven dobře. Vařit a jíst můžeme sice v nevytápěné chatě, ale aspoň tam neprší a nefouká. Než jsme se najedli, přehnala se další vlna s deštěm a konečně byl klid. Dokonce i v noci. V teplé vložce do spacáku z Akureyri se spalo nádherně. Je to znát a je to příjemné.

Úterý 13. 8. 2019
Dokonce ani ráno nepršelo. V plánu máme na odpoledne výlet. Dopoledne je však ještě odpočinkové, poznávací. Pokračujeme po silnici č. 1 na východ a odbočujeme po šotolinové silnici 863 k severu. Na jejím konci je parkoviště a hned u něj Viti crater lake – sopečný kráter, který je zatopen nádhernou tyrkysovou vodou. Běžně se kráter nechá obejít, v tomto deštivém období je rozmáčená cesta z bezpečnostních důvodů uzavřena. Podle stop je vidět, že řada lidí zátaras obcházela. My do toho kupodivu nejdeme. Toho mokrého jílu už máme docela dost. Na kráter se nechá podívat i shora z cesty. Abychom nevyšli ze cviku, do autobusu se vracíme opět v dešti.
Vracíme se z vnitrozemí zpátky na hlavní silnici, odkud je to kousek k oblasti Hverir, kde se dřív těžila síra. Je zde zajímavá obrovská jílová plocha, plná síry, páry, vývěrů. Páří se nejen z roviny, ale i z okolních kopců. Je to něco naprosto neskutečného. Z takového smradu jsem měla největší strach, ale stačí mi přes nos natáhnout si nákrčník a jde to. Nejsem sama, kdo se takhle maskuje.
Když jsme se vraceli k autobusu, měli jsme boty zase příšerně špinavé. Karel pečlivě dbal, abychom mu autobus zbytečně nezmazali. Naštěstí v dohledu byl štěrk i trsy trávy, jejichž pomocí se nechaly boty poměrně slušně očistit. Samozřejmě trochu špíny jsme tam nanosili, tomu se nedalo zabránit, ale s tím Karel naštěstí počítal.
Po silnici č. 1 se vracíme k jezeru Mývatn a před ním po včerejší silnici 848 odbočujeme vlevo na parkoviště Dimmuborgir parking. Je poledne, dáváme si všichni svačinu, ať toho odpoledne neseme co nejmíň. Čeká nás asi 11 km dlouhý trek. Není to okruh. Cílem je kemp. Je to fajn, každý si můžeme jít svojí rychlostí. To samozřejmě nejvíc oceňuji já.
Po obejití zhruba 1 km dlouhého okruhu u parkoviště odcházíme směr sopka a kemp. Opět je o nás postaráno. Dostali jsme mapu, byli jsme seznámeni i s trasou. Přesto Jirka stojí na parkovišti a směřuje nás na okruh, na jeho téměř konci stojí Věrka a udává směr našeho dalšího pochodu. Dál už bychom to měli zvládnout sami. Po čase nás Věrka předchází, aby se dostala do čela naší výpravy, aby měla jistotu, že nikdo nezabloudí. Tady už jdeme prakticky sami. Davy se z malého okruhu vrátili k autobusům.
Směřujeme na vrchol kráteru dnes již vyhaslé sopky, která tady poznamenala tu okolní krajinu. Nahoru stoupáme v jemném sopečném materiálu, který připomíná škváru. Cesta je to namáhavá, materiál sypký, při každém kroku se kousek sklouzneme zpátky. Mne samozřejmě Jirka v kopci dohonil a předhonil. Nechtěla jsem, aby se se mnou coural. Počkali na mne s Otou nahoře. I když to dnes moc nefouká, nahoře to profukuje ledově. Po vrcholu se kráter nechá obejít. Fotím jako divá, tohle jsem ještě neviděla.
Najednou zjišťuji, že ve foťáku nemám tu největší kartu a že už nemám na co fotit. To jsem tedy nezvládla. Hlavně, že mám s sebou náhradní baterii, kartu samozřejmě ne. Nejzajímavější máme za sebou, fotit nebudu. To jsem vydržela 5 minut. Vytahuju mobil a fotím dál, i když to asi nebude ono.
Krajina se rychle mění. Na dalším odpočinkovém místě docházíme naši skupinu. Kupodivu nemáme tak moc velké zpoždění. Následující kus zajímavou krajinou dokonce jdeme společně.
Poslední etapa byla volitelná, kratší přímá, delší – prý zajímavější. Nechali jsme se přesvědčit, jen nevím, zda ta divočina byla pro nás to nejvhodnější řešení. Kdybychom šli přímo, už jsme dávno v kempu. Tady se docela trápíme, i když je pravda, že to tu vypadá zajímavě. Kupodivu víc prská Ota. To už jsme samozřejmě zase poslední. Došli jsme na pohodlnou rovnou cestu, za ní jsme mohli pokračovat v naznačeném směru opravdu už jen kousek prý zajímavou roklí. Ota už o tom nechtěl ani slyšet. Vydal se po cestě vlevo, aby se mohl po hlavní silnici (naštěstí je vedle pěšina) zase vracet. Moc se mi nechtělo, ale samotná jsem pokračovat v té divočině také nechtěla. Zašli jsme si docela pěkně, i když po pohodlné cestě. Cestou se objevily první muchničky, naštěstí na dlouho i poslední.
Abychom ušetřili pár kroků, zkracuje to Ota k autobusu přes pastviny. Jenže na konci je tak vysoký ohradník, že jsem to už málem nedala.
Než jsme se vrátili z výletu, Karel opět uklidil autobus a kontroluje, zda mu tam nelezeme ve špinavých botách. Vyndaváme si téměř vše, abychom si udělali pořádek a také našli nepropocené oblečení. Dokonce i sluníčko na chvíli vylezlo.
Zhruba polovina osazenstva využila možnost odjet do do krytého termálního bazénu Myvatn Nature Baths v Jarðböðin. Plánují tam pobyt na 4 hodiny, od 17 do 21 hodin. Nejsem vodní tvor, tak dlouho bych se tam asi i nudila. Navíc návrat po 21. hodině se nám zdá zbytečně pozdní. Termální voda tady teče i ve sprchách, vyjde to levněji a nám to stačí. Konečně budeme večeřet v klidu a ve slušnou dobu. A aspoň si uděláme pořádek ve všech věcech.
Cestou jsme si nasbírali houby, dáme je s kečupem a s těstovinami. Až nás překvapilo, jak výborné to bylo. Možná ne nadarmo se říká, že hlad je nejlepší kuchař.
Sice jsme brzy večeřeli a brzy zalehli, ale spát se nedalo. Večer tam začalo najíždět spousta aut, nově příchozí dělali hrozný kravál, že jsme usnuli ještě déle než předcházející den. Ale určitě dřív, než kdybychom jeli do bazénu. Ti se vrátili pozdě, protože si ještě hodinu připlatili. Ještěže jsme nikam nejeli. To bych přijela docela otrávená.

Středa 14. 8. 2019
Odjíždíme už v 8, vstáváme proto v půl sedmé - do drobného mrholení. Nejraději bych ještě spala. Navíc nějak nestíháme. Snídani vaříme až u autobusu, naštěstí chvíli neprší. Snídáme v autobuse. Otovi se to sice moc nelíbí, ale jiná možnost není. Nejsme však jediní.
Jezero objíždíme ze severu po silnici č. 1 a odbočujeme vpravo po silnici 87 a 85. Ta vede do přístavu Húsavík, kde se můžeme zúčastnit cca 3 hodiny dlouhé plavby za pozorováním velryb. Nejdou všichni, ani my ne. Jezdí se na otevřené rybářské lodi, je nutno se pořádně obléci. I když půjčují nepromokavé overaly, stejně je tam prý zima. Už nechci nikam do ještě větší zimy, dokonce ani Ota ne. Velryby jsme sice v moři ještě neviděli, ale v Chorvatsku vídáme delfíny, to nám docela stačí.
Máme před sebou čtyři hodiny času. Zamávali jsme našim lovcům velryb, nafotili jsme je a vyrazili do města. Navštívili jsme infocentrum, prošli jsme městem, prohlédli si zdejší kostel, objevili i další zajímavosti. A dokonce i řemeslný pivovar. Právě otevírali. Ota hned zajásal. Teplo tam moc nebylo, tady jsou všichni asi otužilí. Ale nefoukalo tam. Když jsem se zeptala, zda také dělají kávu, hned mi donesl hrneček a termosku s kávou. Asi si ji někdo vzal do práce a právě o ní přišel. Byla dobrá, teplá a dokonce zadarmo. Chvíli jsem si připadala jako žebrák, ale co. Mají ji mít v nabídce.
Ota dal samozřejmě místní Ipu. Docela mu chutnala, i když prohlásil, že se ještě musí učit. Já se vetřela i k varnám, abych si je vyfotila. Když jsem řekla, že jsme z Čech a z Plzně, tvářili se ještě přátelštěji. Tam jsme dokonce získali prospekt s dalšími islandskými řemeslnými pivovary. Ota hned začal zjišťovat, které máme na trase, které z nich bychom eventuálně mohli navštívit. Hned byl ve svém živlu.
Na závěr jsme ještě zašli do Winbodín, speciálního obchodu s alkoholem, i když jsme nic nechtěli kupovat.  Ota se však rád kochá. Hlavně jsme chtěli nějak zabít zbývající čas a ohřát se. A to se povedlo. Čtyři hodiny utekly docela rychle. Se začínajícím deštěm mizíme do autobusu.
Za chvilku přišla i naše velrybářská výprava, docela spokojená. Jednou prý velryby zahlédli – prý docela blízko. Jen jim vadilo, že neměli čas se ani nikde ve městě podívat.
Na jižním okraji města v prodejně Neto doplňujeme zásoby potravin a odjíždíme podle severního pobřeží po silnici 85. Směrujeme na východ do oblasti národního parku Jökulsárgljúfur. Autobus nás cca v 15 hodin vysazuje v dešti na parkovišti v Ásbyrgi na začátku silnice 861. Do tábořiště Vesturdalur se může jít pěšky. Trasa je dlouhá 14 km s převýšením cca 500 metrů.
Chvíli přemýšlím, co mám dělat. Do kempu bych dorazila v 8 hodin, spíš později. Kdyby bylo hezky, šla bych. To by mi tak nevadilo, že budeme stavět stan dlouho a pozdě večeřet. Jenže přijít celí mokří, zmrzlí a pak s tím vším začít, to se mi moc nechce. Ota sám bude výrazně rychlejší a pokud počasí dovolí, tak mi to nafotí.
U parkoviště je infocentrum, dokonce i s wifi, takže konečně mohu dětem popsat naše zážitky i útrapy. Nejsem sama, kdo to vzdal.
Na tábořiště přejíždíme společně. Kousek zpátky. vlevo po silnici 85 a pak vlevo do vnitrozemí. Silnice 862 je samá díra, nevíme co v autobuse chytat dřív. Vedle silnice se bagruje, možná to rozšíří a udělají pořádnou. Však taky druhá část cesty má povrch už výrazně lepší. Venku stále mrholí a mlha houstne. Ani mne nemrzí, že jsem nikam nešla.
Kdyby bylo lepší počasí, je na tábořišti nádherně. Krásný koutek - travička, lavičky. Když jsme dorazili autobusem, stále slabě mrholilo a byla mlha. Na procházku se nechtělo nikomu, pustili jsme se aspoň do stavění stanů. Než jsme je postavili, déšť zesílil. Naštěstí ne na dlouho. Když jsem šla dát na čaj, dorazil Ota s první skupinou. Počasí bylo hrozné, ale prý fotil. Mokré má však vše. Co mu nezmoklo, to propotil, ale krajinou byl nadšen. Dokonce je zablácený i pod pončem. Sám nechápe, jak to dokázal. Byl spokojen, že stan stojí. Než se převlékl, udělala jsem večeři. Zvládli jsme to skoro bez deště, ale do stanu jsme zalézali opět v dešti. Kdy tohle přestane?

Čtvrtek 15. 8. 2019
Pršelo celou noc, ale vstáváme bez deště. Vyjímečně v noci nebyla ani příšerná zima. Je to snad nejteplejší noc. Ráno nás však vítají komáři nebo podobná havěť. Přemýšlím, co je lepší – déšť nebo komáři?
Při rozdílení informací v 9 hodin se dozvídáme, že se musí udělat změna programu. Dnešní dopolední 22 km dlouhý trek zůstává. Pak však už nepojedeme šotolinovou silnicí přes několik brodů do divokého vnitrozemí a nepřespíme v zelené oáze Herðubreið pod královnou islandských hor Herðubreið (1.682 m n.m.) v blízkosti stále činné sopky Askji. Ve vnitrozemí sněží a mrzne, v noci tam bude prý 5 pod nulou. Když Věrka rušila kemp, zjistila, že se jim porouchal i přívod teplé vody, tak by ani teplá sprcha nebyla. O důvod víc tam nejet.
Budeme tedy spát dvě noci v dalším kempu. Pro milovníky divočiny je to špatná zpráva, ale většina to bereme. V oáze by se mi líbilo, ale tak v 15 stupních. Spát však v blízkosti činné sopky bych se skoro bála.
Zatím téměř neprší, jen občas drobně mrholí. Většina z naší výpravy odchází na trek. Já si nedovedu představit, že bych zvládla 22 km s převýšením 650 metrů za nějakých 5 – 6 hodin. Na to prostě nemám. Nezůstávám však v autobusu sama. Je nás tu na řidiče pět děvčat. Tedy já a 4 děvčata. Dvě nejdou ráno ani na procházku. Nemají na sebe už nic suchého. Ve třech si jdeme udělat asi 5 km dlouhý okruh v Ozvěnových skalách. Ota o nich včera básnil. Jsem ráda, že tu nezůstávám sama. Nevím, zda bych se do té divočiny vydala. Takhle je to fajn, jdeme pomalu, je na co se koukat. Na chvilku sice sprchlo, ale jinak je to super. Žasneme nad tím, co tady dokáže příroda udělat.
Po návratu dokonce občas vykouklo sluníčko, hned je to veselejší. Ještě se tu chvíli zdržujeme, zjišťujeme, že přišli umýt a doplnit toalety. To je sen, taková v péče v takové divočině. Jen zklamaný je Karel. Vždy tady vyrazil na houby, ale v tom mokru a dešti se mu také nikam nechtělo. Navíc by houby byly hodně mokré.
Proti plánu odjíždíme o půl hodiny déle. Není kam spěchat. Tam, kam naši turisté dojdou, už budou jen a jen samé autobusy. Dokonce ani infocentrum tam není.
Přesto nemusíme čekat na parkovišti. Společně s řidičem se jdeme podívat k dvěma údajně nejvodnatějším vodopádům Islandu - Dettifossu a Selfossu, přes které se bude výprava vracet. Naštěstí neprší, je zataženo, není to však ta jednolitá šeď. Je to roztrhané, občas vyleze i sluníčko.
Když jsme přišli do autobusu, je tam vzduch k padnutí, jak se zde odpařují všechny mokré svršky. Otvíráme, co se dá. Podle posledních informací by se měli první rychlíci už brzy dostavit, ale asi se kochají vodopády.
Ota dorazil okolo 15. hodiny, samozřejmě mezi prvními. Jak jsem ho uviděla, vyrazila jsem mu naproti. Chvíli vypadal, že má radost, ale asi proto, že doufal, že mu nesu pivo. Do autobusu už to však měl kousek. Všichni se vrátili vyčerpaní, ale nadšení. Výlet se jim povedl, vyšlo počasí i krajina byla nádherná. Než došli poslední, trvalo to ještě víc jak hodinu. Myslím, že bych větší zpoždění taky neměla. O tolik pomalejší proti Otovi nejsem. Jenže bych celou cestu byla ve stresu, zda stíhám. Nelituji toho, že jsem nešla. Také jsem si to užila. Vodopády jsem si krásně prohlédla a ostatní mám od Oty na fotkách.
Dnes už nás čeká jen přibližně dvouhodinový přejezd do městského kempu v Egilsstaðir ve východní části ostrova.

uložit .gpx soubor (65.604, -16.996)
Poslední aktualizace: 6.2.2020

Northeast

Příspěvky z okolí Dovolená na Islandu - 4. část - sever ostrova (východní část)

Mývatn a okolí
Mývatn a sopečná aktivita v jeho okolí je stále patrná.
Předposlední den po snídani jedeme z Akureyri nejdříve k jezeru Mývatn, 4. největšímu jezeru na Islandu. Mývatn v češtině znamená Komáří jezero, protože v letních měsících je zde spousta…
S cestovkou jsme na dovolené na Islandu. Během 14 dnů objedeme celý ostrov. V kempu u jezera Mývatn dokonce zůstaneme dvě noci, protože je v okolí řada skutečně zajímavých věcí i možnost výletu. Toto čtvrté největ…
Na zhruba 11 km dlouhou trasu s převýšením i klesáním cca 250 m jsme vyrazili z parkoviště Dimmuborgir parking, které je výc…
Od jezera Mývatn jedeme jen pár minut do oblasti lávových skulptur do Dimmuborgiru, což v překladu znamená temné hrady. Jsou to nádherně tvarovaré útvary lávových polí, vulkanických jeskyní a skalních útvarů,…
Island (4): Sever (Mývatn, Hverir, Krafla, Dettifoss, Selfoss, Ásbyrgi, Hraunhafnartangi, Húsavík, Goðafoss, Vatnsnes) (07/2017) Mývatn je velké jezero na severu Islandu a tvoří jakýsi výchoz…
Dimmuborgir je zvláštní oblast v severní části Islandu na březích jezere Mývatn, které tvoří jeden z vrcholů tzv. Zlatého trojúhelníku památek na Islandu. V této rozsáhlé oblasti se nachází …
Kráter Hverfjall se nachází poblíž slavného sklaního města Dimmuborgir v severním Islandu. Kráter je východně od jezera Mývatn a jihovýhodně od městečka Reykjahlíd. Výška je přibližně 420…
Infocentrum v městečku nebo lépe ve vesnici Reykjahlíd je situováno nedaleko břehu jezera Mývatn. Moc se mě líbilo, že je tam vlastně i takové malé muzeum, informace o geologii v dané oblasti, o seismick…
Reykjahlídarkirkja - kostel v městečku Rejkahlíd, ležícího na břehu jezera Mývatn, je zajímavý tím, že v r. 1727 se pár metrů od něj zastavila láva z běsníci nedaleké sopky Krafla (…
Grjótagjá je přírodní systém jeskyní, které se nachází v oblasti Mývatn v severní části Islandu. Tyto jeskyně jsou z části vyplněné teplou vodou, které je ohřívána magmatem nacházejícím se nehluboku pod povrchem (první kilometry). Jeskyně s termální vodou byla až do 70. let 20. století oblíbeným místem na koupání, ale série erupcí blízké sopky Krafly mezi lety 1975 až 1984 vedla k tomu, že teplota vody v jeskyních stoupl…
Námafjall je geotermální oblast nedaleko jezera Mývatn na Islandu, kde se nachází množství fumarol a bahenních bazénků s bahenními sopkami snadno dostupné jízdou autem, jelikož se nachází je…
Sprcha nabízí příjemně teplou vodu, takže odvážlivec si může dát venkovní očistu :-D
Při návštěvě Islandu jsme se byli podívat v geotermální elektrárně Krafla. Byla budována během let 1974 - 77 s výkonem 30 MW. V r. 1996 byla instalována druhá turbína a tím se…
Leirhnjúkur se nachází v severní části Islandu nedaleko sopky Krafla a je součástí toho vulkanického komplexu. K místu sse dostaneme tak, že použijeme silnici č. 863, která se odpojuje z…
Krafla je sopka v severním Islandu. Název se používá i pro celý vulkanický komplex dlouhý až 100 km. Samotný vulkán dosahuje výšky 650 m.n.m. Nejvyšší vrchol komplexu je pak 818 m.n.m. K…
Z tábořiště Vesturdalur, které je v severovýchodním vnitrozemí ostrova, vyrážíme na druhý výlet do národního parku Jökulsárgljúfur. Trasa měří cca 22 km. Cestou musíme nastoupat zhruba 650 metrů a klesnout 450 met…
Letiště Husavik (HZK) spadá pod město Husavik, které leží ve státě Island.
Húsavík má 2500 lidí a patří k nejvěrším na Islandu. Prví kutr s turisty na pozorování velryb vyplul v roce 1995. Úspěšnost výprav je více než 99%. Je to plavba asi na 6 hodin. Oblek proti…
Národní park Jökulsárgljúfur se nachází v severovýchodní části Islandu – v…
Ásbyrgi - mohutná ledovcová řeka postupně rozrušovala povrch země, zařezávala se stále hlouběji, až nakonec vytvořila Obrovský vodopád. Ten později změnil - zřejmě v důsledku sopečného vý…
Ráno vyjíždíme z Akureyri do Húsavíku na pozorování velryb. Po příchodu na loď Salka nám posádka dává obleky. Díky za ně. Já jsem vylezla na horní palubu a tam to navíc i hrozně fi…
Ještě než vyjíždíme na pozorování velryb stihnu v Húsavíku zajít do kostela. Kostel byl postaven podle návrhu architekta Rognvaldura Olafssona ve tvaru kříže ze dřeva dovezeného z Norska. Má 26 m vysokou vě…
Húsavík je městečko na severu Islandu, které má necelých 2300 obyvatel. Je to malebné městečko a my jsme měli možnost prohlédnout si jen část cestou k přístavu, než jsme vstoupili na loď. Húsavík je znám právě přístavem a rybářstvím (následně pak továrna na zpracování ryb), velrybím centrem, kde se můžete dovědět vše o životě těc…
Při našem putováním Islandem jsme se zastavili i v tomto městečku, které bylo vlastně naší nejsevernější zastávkou. Navíc zde byla možnost vypravit se na moř…