Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Šumperk

Čarovným lesem dědy Mráze na Městské skály

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Do přírody

Fotografie (32)  • Foto: markyz63

První únorovou sobotu navštívilo Šumperk tak krásné – byť mrazivé – počasí, že bylo opravdu škoda zůstat sedět doma. A nic na tom nezměnily ani fantastická Verunka Vítková a biatlonové televizní přenosy z Nového Města na Moravě. Jsa již nějaký ten pátek „z donucení“ nelyžař, zvolil jsem trasu pro pěší turisty; většina popisované cesty je ovšem bez problémů použitelná i pro běžkaře. Těch jsme však cestou potkali podstatně méně než oněch opěšaných; a někteří část přemrzlých úseků stejně raději kráčeli s dopravním prostředkem v ruce. A zatímco na Nový rok jsme se na vrcholu Háje setkali i se skupinkou cyklistů v čele s Káďou, tentokrát do terénu evidentně nevyrazil na kole nikdo. Ani Eda ne …

Naším cílem se tedy stalo oblíbené výletní a vyhlídkové místo, nacházející se nedaleko Šumperka, tedy vrchol zvaný Městské skály. Cesta nás vedla nejprve ulicí dr. Reisse, která končí „průchodem" mezi Kotlem a Sanatorkou. Pak nás již čeká neznačená cesta, vedoucí k Tulince Čarovným lesem (toho dědu Mráze jsem do názvu přidal s ohledem na počasí). O tomto půvabném místě, kde procházíte kolem dřevěných skulptur, vytvořených při Šumperském dřevosochání v roce 2013, jsem již na stránkách Turistika.cz psal a jsem rád, že i někteří šumperští toto místo poprvé navštívili právě díky uvedenému článku. Modrá kravata – coby módní doplněk – jedné ze soch velmi slušela, nápisy a rádobyvtipné kresby fixem i propiskou těm ostatním již o poznání méně. Za chvíli jsme došli k rozcestníku Tulinka a do tohoto momentu šly skupinky turistů všech možných druhů věkových kategorií a pohlaví před námi i za námi. Zde jsme se ale vydali po souběhu zelené a modré TZ a náhle jsme osiřeli. A pak už jsme potkávali jen běžkaře i pěší, kteří se vraceli k Šumperku.

Od rozcestníku Pod lomem jsme již pokračovali jen po zelené. Ta nás kolem někdejšího městského lomu, kde se k ní připojí žlutá TZ, a rozcestníku Nad lomem (kde se zase rychle odpojí) zavede až pod Městské skály. Tady zůstanu opuštěn – jako onen legendární Jakeš v plotě - i já. Z cesty totiž směřuje do lesa šipka, která ukazuje více vzhůru než doleva. Je to skutečně poměrně Ostré – i když nijak dlouhé - stoupání a cesta ten den celkem dost klouže. Jenomže je tak krásně a vrchol neskutečně a lákavě blízko …

Domluvíme si tedy další postup a já se vydám vzhůru do hlubin lesa sám. Funící jako parní lokomotiva před sešrotováním se vyškrábu na část cesty, kterou lze nazvat vrcholovou. Ještě než dojdu k cíli, potkám blonďatou slečnu se čtyřnohým doprovodem. Šla na Městské skály z druhé strany a prý skoro pořád po kolena ve sněhu. Tolik ho sice nebylo, ale cesta to moc příjemná zřejmě nebyla. V každém případě to oběma slečnám moc slušelo, ale coby čestný muž a šlechtic jsem si pohrál jen s pejskem (v tomto případě tedy fenkou) a pokračoval k cíli. Ještě jsem byl ubezpečen, že nahoře je nádherně a mám se na co těšit. Stačilo už jen ujít pár desítek metrů, přelézt několik balvanů, zdolat železný žebřík a byl jsem pod vrcholovým vyhlídkovým altánem. Za pomoci řetězu, sloužícího jako zábradlí, jsem se dostal i do něj.

Má očekávání i slova oné blondýnky došla naplnění – bylo tady skutečně krásně. Sice výhledy na Hrubý Jeseník neměly tu správnou fotogenickou ostrost (poslední dobou se oparů tohoto typu nějak nemůžu zbavit) a výhledy na stranu směrem k Háji jsou limitovány dorůstající vegetací, ale rozhodně to stálo za vynaloženou námahu. V rychlosti jsem se tedy pokochal nabízenými výhledy, zaběhl si k tzv. zadnímu bloku, tedy ke skalám, tyčícím se nedaleko vyhlídky, a vyrazil zpět. Bylo potřeba dostihnout manželku co nejdříve, aby neměla pocit, že byla navždy opuštěna. Chvílemi jsem i běžel, což bylo na sněhovém podkladu celkem náročné, ale 1,5 roku bez cigaret bylo cítit celkem výrazně a pozitivně. Vzhledem k tomu, že si s pejskem pohrála také, vyslovila i tak kritický názor, že jsem se nahoře zdržel zbytečně dlouho. Člověk se zkrátka nezavděčí, ale nahoře by se dalo „pobejt“ opravdu pěkně dlouhý čas.

Domů jsme dorazili nedlouho poté, co slunce omrzelo putování po nebeské báni a zapadlo za Chocholík. Je pravda, že se ihned výrazně ochladilo, ale recipročně jsme byli odměněni zajímavým nebeským představením (i Pink Floyd by zřejmě byli potěšeni), kdy na obloze vznikaly zajímavé obrazce, vytvářené pohybem proudových letounů. A to podsvícení v oranžové … prostě super. Takže na závěr už zbývá jen vyslovit spokojenost s příjemně stráveným krásným zimním odpolednem a přidat alespoň pár základních informací o místě, které bylo hlavním cílem dne.

Městské skály se nachází asi 6 km severně až severozápadně od Šumperka. Jedná se o lokalitu, kterou můžeme označit jako vrcholový bod, výletní místo, vyhlídku i skalní útvar současně. Ve skutečnosti je to vlastně dvojvrchol. Ten vyšší (689 m.n.m.) je „nezajímavý“, ten nižší (675 m) zdobí skály a dřevěný altánek ze 70. let minulého století. Z něj se na jednu stranu můžeme podívat přes údolí Desné až k vrcholku Pradědu, na té druhé uvidíme vrcholy Háje a Chocholíku. Zdejší pegmatitové skály dosahují výšky až 22 metrů a pro jejich pevnost a členitost je rádi využívají horolezci.

My jsme tento výlet pojali spíše jako prodlouženou odpolední procházku, takže jsme s sebou žádné poživatiny ani nápoje nebrali. Pro přespolní se nabízí zejména nejrůznější občerstvovny v centru města nebo nákup svačiny v Kauflandu, v jehož těsné blízkosti zelená TZ prochází. Další eventualitou je oblíbená restaurace v osadě Nové Domky (přes její okraj - tedy osady, ne restaurace - jsme si cestu domů prodloužili i my). S uvedeným souvisí i délka výletu, kterou jsem v kategoriích úmyslně neoznačil. Pro většinu turistů to totiž nebude ani do těch 6 km (to totiž v podstatě nejde), ani přes oněch 15.

Potěšilo zejména krásné slunečné počasí, protože loňský rok jsme si ho opravdu moc neužili a podle na slovo vzatých odborníků snad bylo v roce 2014 nejméně hodin „vlády Zářícího“ za posledních asi deset let. K tomu je třeba přidat zdravý pohyb na čerstvém vzduchu, který by udělal radost i Rychlým šípům, a také fakt, že hned na začátku 2. měsíce letošního roku jsme dobyli i druhý příměstský vrchol. Pravda, někteří to zvládli pro jistotu hned 1. ledna, ale zase úplně všechno - a jako první - opravdu mít nemusím.

Náklady veškeré žádné. Tedy pokud nebudeme počítat ošlapné (amortizace bot), ošupné (opotřebení oděvu) a punč Marie Stuartovny, který jsem hned po návratu domů pro oba uvařil. Bylo ho už celkem zapotřebí a chutnal náramně …

Poslední aktualizace: 18.2.2015
Autor příspěvku: markyz63
Čarovným lesem dědy Mráze na Městské skály</strong> mapa
mapa Čarovným lesem dědy Mráze na Městské skály

Příspěvky v okolí Čarovným lesem dědy Mráze na Městské skály

Skalní útvar, vypínající se do kraje, je součástí Hanušovské vrchoviny v severním okolí Šumperka. Jméno dostal podle faktu, že se nachází v blízkosti města a že vrcholový hřeben je rozčleněn do soustavy útesů a věží, jež jsou převážně ze světlé horniny pegmatitu, dále pak z křemene, slíd a živců, místy přechází v Břidličné ruly a fylity. Na vrcholku skály je vyhlídkový altánek, který poskytuje nádherný pohled do kraje. Tat…
Ani známé označení 3 v 1 nevystihuje, co všechno nám toto místo, nacházející se nějakých šest kilometrů severně až severozápadně od města Šumperk, nabízí. Najdeme zde nejen zmíněný zalesněný vrchol, romantick…
Většina turistů samozřejmě směřuje do Hrubého Jeseníku do oblasti nejvyšších poloh, nicméně nejen místní můžou vyzkoušet běžkařské trasy v blízkosti města Šumperka. Již kousek za městem …
První letošní březnový víkend se počasí vydařilo - v hodnotách na stupnici pozitivity - až podezřele vysoko. Sobotu jsem měl programově zajištěnou, ale neděli jsem chtěl…
   Nepříliš daleko od "Městských skal" - (které se kupodivu nenalézají nad ulicemi města Šumperka, ale leží daleko mimo jeho katastr), se nachází pozoruhodné skalisko. Jeho krása a dominantní poloha nad …
Kopec je částí hřebene, táhnoucího se od Holubího vrchu mezi Šumperkem a Rapotínem až k nejvyššímu Smrku (742m) nad Kopřivnou. Celkem snadno dostupný od sedélka Tulinka po žluté TZ (zároveň červené místní psaníčko), případně při návratové trase po stejné žluté od rozcestí Nad Lomem, psaníčko pak výstupem od Bratrušovské střelnice. Kokeš má vlastně dva vrcholy, jižní ve výšce 511m n.m., vyšší severní pak 519m n.m. Oba vrcho…
Rapotín je velkou podhorskou obcí s 3060 obyvateli a najdeme ji v údolí řeky Desné, na obou jejích březích a severovýchodním směrem nedaleko města Šumperk. Severní část Rapotína plynule nava…
Vlakem z Šumperku,velmi dobrý spojení,ač vlak býva poměrně často obsazen,naštestí to není až tak daleko,tak cestu snadno přečkáme V druhé polovině 17. století byl na místě tehdejších hospodářských objektů zbu…
Renesanční arkádový žerotínský zámek v podhůří Jeseníků, neslavně proslulý čarodějnickými procesy v období baroka.
Byl postupně budován kolem lázeňských objektů. Původně francouzský park byl od roku 1851 cíleně upravován v přírodně krajinářském duchu. Dnes je osázen často i více jak staletým vzácnými dřevin…
Unikátní renesanční papírna v podhůří Jeseníků, vyrábějící dodnes papír původní technologií.
Aktualizace: únor 2016 Historie lázeňství ve Velkých Losinách sahá až do 16. století a zdejší lázeňští hosté vždy vyhledávali v termálních lázních jedinečné léčebné účinky sirných…
Šumperk leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od města Olomouc. Město se rozkládá u západního okraje Hrubého Jeseníku a na pravém břehu řeky Desná. Šumperk je označován jako vstupní…
Velké Losiny jsou podhorskou rekreační a lázeňskou obcí a najdeme ji severním směrem od města Šumperku. Obec je známá nejenom díky lázním, ale také díky zdejšímu zámku, ve kterém probíhaly č…
Lázeňské městečko, ležící severovýchodně od Šumperku, vítají do svého léčebného prostředí nejen pacienty, ale také turisty. K léčbě chorob nervového systému se zde užívá termálních sirovodíkových pramenů, které zd…
Jedeme vlakem do Velkých Losin   a potom procházkou na zámek. Zámek se nachází nedaleko Šumperka na úpatí Jeseníku.Namístě dnešního zámku byla původně tvrz. V 15 století se tato tvrz stala majetkem pánů ze Žerotín…
Jedeme do Velkých Losin podívat se na ruční výrobu papíru. Jedema vlakem do Šumperka  a dále vlakem  do Velkých Losin . Velké Losiny leží severně od Šumperka. První papírny vybudoval Jan  mladší ze Žerotína v lete…
Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně. Instalovaný výkon elektrárny je 650 MW. Horní nádrž je spojena s dolní nádrží (800 m.n.m.) dvěma tunely o průměru 3m. V době největších povodní zadržela přehrada 2 0…
Na nejfrekventovanější části hlavní hřebenové trasy Jeseníků, mezi Červenohorským sedlem a nejvyšší horou Moravy - Pradědem, leží na svahu Malého Děda v nadmořské výšce 1304 m.n.m jeden z…
Nejvyšší hora Moravy v masivu Hrubého Jeseníku, nadmořská výška 1491 metrů.
Jedeme autem na Hvězdu, buď z Karlové Studánky nebo z Malé Morávky. My jsme parkovali na placeném parkovišti za 70 Kč (rok 2009),které bylo 27.9.2009 den před stát.svátkem totálně narvané a…
Nejvyšší a nejnavštěvovanější vrchol Moravy určitě upoutá svou výškou (1492 m) a možnostmi vyžití, hlavně sportovními. Poskytuje podmínky pro pěší turistiku, sjezdové a běžecké lyžovaní. Z vrcholu je výhled na Rychlebské hory, kralický sněžník a další. Výstup na vrchol je velmi jednoduchý, vede na něj asfaltová cesta. Výstup můžete zahájit např. na Ovčárně, kde vás doveze autobus, a nebo na Hvězdě u Karlovy Studánky, pokud…
Rešovské vodopády je národní přírodní památka a najdeme ji západním směrem od obce Rešov a na toku říčky Huntavy. Přírodní památka je součástí přírodního parku Sovinecko. Severovýchodním…
Tato hora s nadmořskou výškou 1424 m leží na hranici Čech a Polska a je dominantou KRAJINY. Z horského masívu odtékají řeky do třech evropských moří - Morava přes Dunaj do Černého Moře, Lipka p…
Karlova Studánka leží severozápadním směrem od města Bruntál a tvoří vstupní bránu na vrchol Praděd ( 1492 m.n.m.), který se zvedá západním směrem nad obcí a je nejvýše položeným místem pohoří Jeseník. Karlova Studánka je jednak vyhledávanou rekreační oblastí a jednak světoznámými lázněmi, a to především pro léčbu dýchacího ústrojí. Obcí protéká říčka Bílá Opava. Karlova Studánka je nejvýše položenou obcí bruntálského re…
Středně naročný výstup podél Bílé Opavy zahájíme a ukončíme v Karlově Studánce. Na jaře bývají vodopády po jarním tání nejkrásnější, ale cesta může být mokrá a na vrcholku trasy, U Barborky, může být i sníh. V lét…
Hrad Sovinec a stejnojmenné městečko se nacházejí 13 km jižně od Rýmařova na okraji masivu Nízkého Jeseníku v Andělskohorské vrchovině, která nese podle hradu název Sovinecká vrchovina.Hrad byl založen bratry Pavl…
Jeskyně na Pomezí je vyhledávaným turistickým cílem lázeňské oblasti Jeseník. Jeskyni najdeme severozápadním směrem od města Jeseník a v chráněné krajinné oblasti Jeseníky. Jeskyně je…
Hrad Bouzov na Olomoucku je typickým romantickým sídlem se všemi znaky adaptace z konce 19. století, zvýrazněné cimbuřím, arkýři, střílnami, bezpočtem věží a bašt, parkem a dvěma dlouhými mosty, které se klenou na…