Travel blog Jeseníky Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Šumperk
Šumperk leží na řece Desná u západního okraje oblasti Hrubý Jeseník, má přibližně 30 tis. obyvatel. První zmínka o městu je z roku 1281.
Tip:
  Tipy na výlet (281)
   Trasy Šumperk a okolí (302)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > In-line brusle   > Pěší trasy
Hrubý Jeseník
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Hrubý Jeseník

Horní Kokeš po psaníčku Josefa Janků

Tipy na výlet Rodina s dětmi Do přírody

skály Kokeš
skály Kokeš  •  Fotografie (36)  • Foto: markyz63

Tímto tipem na krátký a přijemný výlet se vrátím na konec první červnové dekády letošního roku, kdy jsme se s manželkou rozhodli tuto trasu absolvovat. Přesněji řečeno, trasu jsem měl v myšlenkovém plánu vytyčenu již nějaký ten pátek, ale pořád tak nějak nebyla ta správná příležitost. Skály na „horním“ Kokešovi jsme – samozřejmě – navštívili už mnohokrát, ale vždy z opačné strany nebo v rámci nějakého delšího okruhu. Počasí ten den vyšlo téměř dokonale, takže vyrážíme směr Bratrušov.

zastávka na jízdárně

Nejprve se ovšem krátce zastavíme na jízdárně J.O. Šumperk, kde právě probíhá veřejný trenink – nejen - mladých nadějí. Pár slov s kamarády, kteří koníčkům dlouhodobě propadli, jedno hanušovické točené a jdeme zase dál. V tomto případě tedy ovšem spíše zase zpět, protože směrem k rodnému Šumperku. U zahrádkářské kolonie před stájemi jezdeckého oddílu se napojíme na červenobílé psaníčko a úvozem kráčíme vzhůru k lesu nad Šumperkem nebo přesněji řečeno nad Bratrušovskou střelnicí.

stoupání k Městskému lese

Než budu pokračovat v popisu naší další cesty, měl bych se asi pár slovy zmínit o sympatické červenobílé TZ, která nás vede. Psaníčko Josefa Janků je v podstatě velký okruh kolem Šumperka, který samotné okresní město protíná jen v jeho temenické části, konkrétně v oblasti zájmové sféry restaurace U zeleného stromu. My projdeme jen jeho malou část, ale pokud byste chtěli trasu projít celou, tak postupně navštívíte například osadu Nové Domky, ZOO park a Veteran muzeum v Rapotíně, Anenský dvůr, filmovou přehradu Krásné, obec Nový Malín, zámek Třemešek, Bludov – Zámeček, Chocholík a rozhlednu na Háji. Celý okruh má asi 35 km a není pojmenován po známém očním lékaři z podhůří kralického sněžníku, ale po šumperském turistickém značkaři, který inicioval obnovu rozhledny na Háji. Tuto činnost zahájil v období okolo roku 1973 a je smutnou hříčkou osudu, že nedlouho před otevřením rozhledny (září 1996) náhle zemřel.

Foto: markyz63

My už se v této chvíli pohybujeme v Městském lese, nedaleko od míst, která jsem projížděl a procházel, když jsem se byl podívat na „nově zřízený“ masový hrob obětí z Bratrušovské střelnice. Po vystoupání k vrstevnicové lesní cestě nás čeká chvilku rovinka, ale za nedlouho opět – nepříliš náročné – stoupání. Podle Mapy.cz teď uvidíme rozcestník Kokeš-skály, kde se kříží psaníčko se žlutou TZ. Nacházíme se teď asi 300 metrů od někdejšího lomu Ostředek, v nadmořské výšce 480 m. Styk barev jsme na lesní pasece s množstvím kapradin sice zaznamenaly, ale jinak bylo vše jinak (taky hezký český obrat). Nedůslednost a chyba značkařů navíc způsobily, že na nepojmenovaném rozcestníku je vyznačen jen jeden směr po žluté a jeden po červenobílé. Samozřejmě ten, kterým jsme sem přišli. Naštěstí to zde dobře známe, takže bez zaváhání odbočíme Doprava a pokračujeme ve stoupání.

Blížíme se k vrcholu, který je – ve výšce 518 nadmořských metrů – tvořen relativně mohutným rulovým skaliskem s výhledy – mimo jiné - na hřeben Hrubého Jeseníku Zde je možno slovo vrchol považovat za dvojsmysl: jsme totiž v nejvyšším bodě i v hlavní atraktivitě naší trasy. Výhledy už nám sice trošku zarůstají (pořád se však dá podívat i na nedaleké obce i – za jasného počasí – na vrchol Pradědu), ale i tak je to místo, kde se prostě nedá nezdržet. Jen povinné poskakování po skalisku a pořízení fotodokumentace nějakou tu chvilku trvá …

kapradinové moře

Přesto, že jsme cestou nepotkali ani živáčka, tady sami nejsme. Pohybuje se tu nějaký malý turista a jsou slyšet i další hlasy, respektive hlas. K této myšlence se však vrátím ještě později, protože máme dokoukáno a zdokumentováno, tudíž se chystáme „vrcholovou základnu“ opustit. A hned po pár metrech směrem dolů a do Šumperka narazíme na již zmíněný rozcestník Kokeš – skály. V reálu se nachází přímo pod skaliskem, v nadmořské výšce 511 metrů.

Závěrečnou etapu naší cesty po trase zvané též Šumperské psaníčko, kdy už bez přestávky jenom sestupujeme, můžeme jít takřka po slepu. Nejprve nás čekají zajímavé temné skály „dolního“ Kokeše, o kterých jsem psal někdy počátkem letošního jara (viz. https://www.turistika.cz/vylety/sumperk-na-dolniho-kokese), poté rozcestník Tulinka a nakonec Šumperk i zasloužená odměna v podobě osvěžení na Koupáku.

zajímavé značení

Stručně a jednoduše: nikde. Vzhledem k délce pobytu na čerstvém vzduchu a vzdálenosti od domova to nebylo ani nutné. Pro přespolní, kteří by chtěli plnohodnotně pojíst, se v tpmto případě nejspíše nabízí výletní restaurace v osadě Nové Domky nebo šumperská restaurace Pod kaštanem, kterou ovšem všichni místní znají pod názvem U dacana. V rámci našeho výletu bylo možno si dát i grilované maso nebo klobásu na bratrušovské jízdárně.

Tady bych se - raději bez udání hodnocení líbilo / nelíbilo - vrátil k onomu tajemnému hlasu z vrcholu Kokeše. Již zmíněný skalní turista těsně předškolního věku zde zřejmě nebyl sám. A opravdu, při pořizování fotodokumentace jsme narazili na jeho matku. Seděla na podvrcholové skalce a v černém prádle se spokojeně slunila s mobilem u ucha. Nevím - samozřejmě - kdo byl na "opačném konci drátu", ale zřejmě se jednalo o člověka, který nepotřeboval, nechtěl nebo nemohl komunikovat. Mluvidla mladé maminky se totiž nezastavila ani na vteřinu, a to po celou dobu, kterou jsme zde strávili. A ještě při sestupu do údolí se nad našimi hlavami ještě dlouho nesl "libozvučný" hlásek této - jinak jistě zodpovědné - osoby.

pod smrkovou oblohou

Výprava nízkonákladová až zcela bezplatná. Přímo na trase totiž žádné místo, kde se dá utrácet, stejně nenajdete. V tomto případě musíte počítat jen s eventuelními poplatky dopravcům a obsluhujícími personálu při pozdější konzumací.

Poslední aktualizace: 27.8.2013
Autor: markyz63

Šumperk

Příspěvky z okolí Horní Kokeš po psaníčku Josefa Janků

Studánka pod Kokešem
Na webu estudanky.cz je studánka umístěna trošku chybně, ve skutečnosti je blíže zatáčky v úžlabině mezi svahy Kokeše a Kokrháče. Studánka je tvořena malou zídkou z lomového kamene s dřevěnou trubkou. Z té vytéká,…
V polovině března letošního roku se téměř současně udály dva momenty, které nepatří k nejběžnějším. Na chvíli se o víkendu vzpamatovalo počasí (tedy relativně, protože zima a vítr s námi zůstaly) a kamarád slavil …
Kopec je částí hřebene, táhnoucího se od Holubího vrchu mezi Šumperkem a Rapotínem až k nejvyššímu Smrku (742m) nad Kopřivnou. Celkem snadno dostupný od sedélka Tulinka po žluté TZ (zároveň červené místní psaníčko), případně při návratové trase po stejné žluté od rozcestí Nad Lomem, psaníčko pak výstupem od Bratrušovské střelnice. Kokeš má vlastně dva vrcholy, jižní ve výšce 511m n.m., vyšší severní pak 519m n.m. Oba vrcho…
Stává se už pomalu jistou tradicí, že v rámci silvestrovských oslav vyrazíme alespoň na chvíli někam do přírody v okolí Šumperka za účelem jistého vytrávení a nabrání sil k pozdějšímu bujaré…
Jednou z novinek, která je v současné době nabízena návštěvníkům Šumperka a jeho nejbližšího okolí je místo hromadného hrobu, do kterého byla "uložena" těla obětí skupinové popravy šestnácti členů ilegálního Národ…
Mezi okresním Městem Šumperkem a jeho „předměstím“, tedy obcí Bratrušov, se nachází někdejší tzv. Bratrušovská střelnice. Toto místo se zapsalo černým písmem mezi smutné kapitoly tehdejší sudetské župy, protože dn…
Zajímavou a oblíbenou turistickou atrakcí se – pomalu ale jistě – stávají Andělské stezky. Možná i proto, že je mohou absolvovat „malí i velcí“ pěší turisté, nadšení příznivci horských i trackových kol a v zimě ta…
Jízdárna J.O. Šumperk, nacházející se nedaleko Bratrušovské střelnice na severovýchodním okraji města, je místem, které pamatuje velká sportovní klání v rámci závodů Zlaté podkovy i první pokusy…
Velký, již nepoužívaný lom v městském lese, snadno přístupný od zelené TZ (případně žluté přes Kokeš) od Tulinky u Šumperka. Výrazné stěny výšky přes 20m tvoří půlkruhový až podkovovitý…
V šumperském příměstském lese se nedávno objevila nová – a v tomto případě skutečně zajímavá - atrakce. Nebo lépe řečeno krásně zrekonstruovaná atrakce letitá. Jedná se totiž o technickou energetickou stavbu, která byla ještě před pár měsíci pouhou ponurou ruinou. Někdejší trafostanice se nachází nedaleko bývalého městského lomu Ostředek i oblíbené turistické cesty a svého …
Co se plánovaného novoročního programu týče, měl jsem dlouhodobě jasno. Ráno vyrazíme na Senovou – tedy na tradiční novoroční výstup na Háj – a cestou zpět se zastavíme na Koupáku, kde si dáme česnečku a pivo. Pro…
V rámci nutnosti nenechat během vánočního nicnedělání rychle naskakovat - přes léto těžce shazovaná - kila, vyrazili jsme dnes, tedy 29.12.2012, alespoň na chvíli do přírody. Rozhodli jsme se pro "zelenou trasu", …
Na první vymalované značky na stromech jsme si někteří všimli už při našich časně jarních vycházkách v předepsaném katastru našich bydlišť. V rámci projektu Jescyklo se tak v Šumperku a kolem dokola objevilo pár n…
Když předloni vznikala malá tradice dřevosochání v Rejcharticích, nazvané podle náplně umělecké tvorby Andělské louky, jistě nikdo netušil, do jakých konců bude chválihodný počin doveden. Na nultý ročník navázal …
Že je Tulinka, takto křižovatka lesních cest a turistických tras důležitým východiště nejednoho výletu nejen domorodých šumperáků, ale i rapotíňáků, vikýřovičáků (apod.) není potřeba dlouho polemizovat. Však i ciz…
Novou atrakcí láká nejen výletníky na svůj katastr Rapotín u Šumperka. Přesnější název vodního díla zatím není zcela znám, ale zřejmě se ujme označení Pod Tulinkou (nebo přehrada Tulinka?).…
Dne 18. června 2014 bude v dopoledních hodinách slavnostně otevřen Čarovný les nad Šumperkem. Jistě se ozve „Vivat a sláva!“ Ale chtělo by se současně také zvolat „No konečně!“ O tomto počinu se mluvilo dosti dlouh…
Průtočná akumulační nádrž neboli suchý poldr č. 3 se nachází na katastrálním území Dolní Temenice a jejím úkolem je bránit severozápadní část města Šumperk před zuřivou povodňovou vlnou, která by mohla vzniknout n…
Kdysi výstavní zdravotnické zařízení, pocházející z konce 19. století, s anglickým parkem a sochařskou výzdobou, dnes odporný hnisající vřed na tváří jinak krásného okresního města v podhůří Jeseníků. Hydroterapeu…
Dne 30. dubna 2019 získá město Šumperk, plným právem nazývané Brána Jeseníků, novou přitažlivou atrakci. Toho dne totiž ve zdejším příměstském lese – tedy mezi areálem někdejší „Sanatorky“, Čarovným lesem a Tul…
Tak trošku zájmu široké veřejnosti uniká stále neutěšený stav šumperské Sanatorky, neboli bývalého Hydropterapeutického ústavu, v pozdějších dobách Dětské plicní léčebny a ještě v nejposlednějším tažení některých …
Nedlouhá a poměrně nenáročná trasa, vhodná i pro rodiny s dětmi, by tentokrát mohla nést podtitul Zimní procházka v okolí Šumperka. Toto město, nazývané Brána Jeseníků, má tu výhodu, že příroda je zde hned za posl…
Krásný vrch, malá Vídeň a brána Jeseníků, tolik přívlastků město získalo během své dlouhé a bohaté historie, která se začala psát v druhé polovině 13. století, kdy na místo zvané Krásný…
Nedávno jsem ve svém počítači objevil vyprávění, která jsem svým příbuzným a přátelům „kdysi“ posílal jako doprovod k odkazům na  fotografie z různých výletů, cest a výprav, umístěných na „R…
Šumperský kotel je dalším místem tohoto okresního města v podhůří Jeseníků, které se – pomalu, ale jistě – stává zapomínanou legendou (královna Mab by mohla vyprávět). „Kotel“ je místem, na kterém se určitě neblaze podepsala neschopnost (nebo všehoschopnost) šumperské radnice, a jehož současný stav je Pyrhovým vítězstvím několika místních zelených politiků, kteří již dávno…
K tomuto místu nevede žádná turistická značka, ale jen několik vyšlapaných cestiček. Neváží se k němu žádné pověsti ani nepůsobí nijak mysticky nebo tajemně. A přesto – nebo právě proto - je pro mnoho obyvatel kat…
Skalní útvar, vypínající se do kraje, je součástí Hanušovské vrchoviny v severním okolí Šumperka. Jméno dostal podle faktu, že se nachází v blízkosti města a že vrcholový hřeben je rozčleněn do soustavy útesů a věží, jež jsou převážně ze světlé horniny pegmatitu, dále pak z křemene, slíd a živců, místy přechází v Břidličné ruly a fylity. Na vrcholku skály je vyhlídkový altánek, který poskytuje nádherný pohled do kraje. Tat…
   Nepříliš daleko od "Městských skal" - (které se kupodivu nenalézají nad ulicemi města Šumperka, ale leží daleko mimo jeho katastr), se nachází pozoruhodné skalisko. Jeho krása a dominantní poloha nad odlesněným…
Šumperk leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od města Olomouc. Město se rozkládá u západního okraje Hrubého Jeseníku a na pravém břehu řeky Desná. Šumperk je označován jako vstupní…