Hodonín

Hodonín se rozkládá v Dolnomoravském úvalu, v blízkosti řeky Moravy, 50 km od Brna. Hodoním má přibližně 25 tis. obyvatel a jeho nejvýznamnějším rodákem je T.G. Masaryk. V letních měsících je ve městě velmi populární Koupaliště Hodonín.

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Mutěnice / Kyjov Ubytování Hodonín
Turistické cíle / Mapa Hodonín Rozhledna Travičná / Skanzen Strážnice Vodní nádrž Lučina

Jižní Morava
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jižní Morava

Bukovany – rekreační středisko a rozhledna Větrný mlýn

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Vycházka - půldenní Do přírody Na kole

Fotografie (4)  • Foto: jircak
Foto: jircak

Jedeme z Plzně přes jižní Moravu do Přerova. Tuto cestu jsme zaměřili hlavně na návštěvu rozhleden a minipivovarů. Na cestě jsme už 4. den, do večera chceme být na místě. Naštěstí pivovary tady už žádné nejsou, rozhledny ještě nějaké stačíme. Právě Bukovany máme přímo na trase ze Starého Poddvorova.

Obec Bukovany leží na moravském Slovácku, cca 5 km na sever od Kyjova. První písemná zmínka o obci je z r. 1131, kdy svobodné Bukovany patřily pod klášter Hradisko u Olomouce. Od r. 1548 se staly poddanou obcí města Kyjova s robotní a platební povinností. I když císař Josef II. zrušil r. 1781 nevolnictví, občanům Bukovan bylo zrušeno osobní poddanství až r. 1785. Zato však museli odvádět do městské kasy peníze a vykonávat ještě určité práce - čistit mlýnskou strouhu, posílat honce na hon a pod. Až r. 1848 bylo toto vše zrušeno a obyvatelé obce si mohli oddechnout.

My jsme svoji pozornost zaměřili na Bukovanský mlýn, který je v západní části obce a je jejím rekreačním střediskem. Nejdřív – r. 2004 zde byla postavena 15 metrů vysoká replika historického mlýna. Postavil ho místní rodák Josef Kouřil, jinak majitel firmy na výrobu hraček Wiky s.r.o. v Kyjově. Lopatky mlýna však nejsou poháněny větrem, ale motorem. Slouží jako rozhledna, ale také jako muzeum s expozicí slovácké vesnice 19. století. Dolní část mlýna, tzv. Krbovnu je možno si pronajmout pro společenské akce a k obchodnímu jednání. Ze zastřešené vyhlídkové plošiny ve výši 11 metrů, kam vede 64 schodů, jsou vidět Chřiby, Bílé Karpaty a při dobré viditelnosti i kopec Kobyla u Bratislavy.R. 2007 zde byl vybudován rekreační areál, kde je možnost stravování ve stylové nekuřácké restauraci, ubytování v Mlynářském stavení nebo ve Slováckých chalupách, ale také posezení ve vinném sklípku. Můžete posedět i v zahradní restauraci. Oblíbené je i večerní posezení u ohně. Pro cyklisty jsou připraveny stojany na kola. Ty si zde můžete i vypůjčit. Vyřádí se zde i děti na dětském hřišti nebo se mohou projet na konících, je zde minigolf i menší venkovní bazén. Dokonce zde mají venkovní pódium, kde se pravidelně konají různé kulturní i společenské akce.

Josef Kouřil dokonce pomohl splnit přání místních, kteří po dobu 780 let museli jezdit na bohoslužby do Kyjova. Při veřejné sbírce se v obci vybralo 530 tisíc korun, zbývající částku doplatil a tak se v září mohla začít stavba kaple. Ta byla vysvěcena 20. října 2013 olomouckým arcibiskupem a zasvěcena papeži Janu Pavlu II. Kaple slouží i nekatolickým církvím, pořádají se tam i koncerty a výstavy.

Zde je jedinečná možnost se najíst i přespat. Restaurace k tomu přímo láká. My jsme přijeli po snídani a na oběd ještě bylo brzy, takže jsme zdejší kuchyni neochutnali. Trochu mne to mrzelo, příště to musíme naplánovat jinak. Tady je skutečně hezky.

Celý areál vypadá nádherně. I když už stojí skoro 10 let, tak stále tam ještě něco budovali a vylepšovali. Tady bych si dovedla představit pár dnů o dovolené pobýt. A klidně i s malými dětmi. Ani ti by se zde nenudily.

Okolí je jako stvořené pro aktivní dovolenou.

Zhruba 2 km směrem přes obec a dál po červené se narazí na částečně okružní naučnou stezku KyjovBohuslavice, která obě obce spojuje. Vznikla r. 2005, měří necelých 17 km a je na ní 9 informačních panelů. Seznamuje s přírodními a historickými zajímavostmi obou těchto obcí a jejich okolí. NS je nenáročná, celkové převýšení je 230 metrů, je možno ji zkrátit, příp. rozdělit na dvě části.

Další naučná stezka Ždánickým lesem vede nedalekým přírodním parkem. Nechá se k ní připojit v Lovčicích, kam lze dojet autem nebo po zelené dojít pěšky – je to 5 km. Celá trasa je dlouhá asi 17,5 km, ale nechá se zkrátit. Je na ní 18 zastavení a překonává výškový rozdíl 219 m.

Ze Ždánic na rozcestí Oříšek se nechá projít i po naučné stezce Motýlí ráj. Ta je pouze jednosměrná, měří 5,3 km a jsou na ní 4 informační panely, které jsou věnovány zde žijícím motýlům.

Ve Ždánicích je původně renesanční zámek z r. 1569, který byl během 18. století Lichtenštejny barokně upraven. V zámku je expozice Vrbasova muzea, kde se seznámíte s historií regionu, jsou tam sbírky skla, zbraní, nábytku, nerostů a ukázky řemesel.

Okolí je poměrně rovinaté, přímo přes rekreační areál prochází i cyklotrasa, takže tady byste se určitě nenudili.

Poslední aktualizace: 4.10.2022

Bukovany

Příspěvky z okolí Bukovany – rekreační středisko a rozhledna Větrný mlýn

Bukovany
Bukovany jsou větší vinařskou obcí s 760 obyvateli a najdeme ji severním směrem nedaleko města Kyjov a u jihovýchodního okraje přírodního parku Ždánický les. U jižního a východního okraje obce jsou vinice a ovocné…
Bukovanská kaple je svým způsobem opravdovou raritou. Například již jen svou velikostí, kterou předčí mnohé kostely v okolí. Ani její hypermoderní tvář není zrovna obvyklou záležitostí a originální je i donátor stavb…
Nová náves pod unikátní kaplí, která je bohužel položena u hlavní silnice procházející obcí, vznikla LP 2016. Před jejím zbudováním obec vykoupila tři stará stavení, zbourala je a vzniklé prostranství proměnila…
Procházka v Aleji českých panovníků mezi Bukovanským mlýnem a Farmou Ostrovánky. Na cestě (její délka je 650metrů) se můžete setkat s historii naší země. Cesta je tvořena 78 pískovcovými sochami v nadživotní velikosti, jsou umístěny na pískovcových piedestalech  se jmény panovníků a obdobím jejich vlády. Autorem soch je akademický sochař Václav Polián. Historické období: od 6. …
Před polednem jsem se ze Ždánic přes obec Lovčice přesunul busem k Bukovanskému mlýnu. Zastávka byla pouhých 50 m za ním a já se k němu vrátil okolo velkého zaplněného parkoviště. Areál se nachází na temeni tra…
Kaple Jana Pavla II v Bukovanech je velmi moderní sakrální stavba dokončená a vysvěcená teprve 20.10.2013. Stavba symbolizuje loď–archu, pevně ukotvenou nad vlnou, loď pro věřící i ostatní návštěvníky. Má překrásn…
Tyhle Bukovany leží na Hodonínsku na holém vyhlídkovém návrší Ždánického lesa jen 4 km od Kyjova. Vesnice je to prastará, neboť je v análech zmiňována již roku 1201 a v současnosti zde žije přibližně 700 obyvate…
Stojí v ulici Dědina, jen asi 20 metrů východně od kaple, hned nad cestou. Místo je pěkně pietně upraveno na miniparčík. Z jeho středu se tyčí vysoký kamenný pylon se skulpturou sv.Václava a nahoře je zakončen s…
Na podzim roku 2011 jsme se vydali do vinařské oblasti Morava za ochutnávkou vín. Pod tuto oblast spadá asi 312 vinařských obcí s příbližně 19098 pěstiteli révy a 16698 ha registrovaných…
Pondělí 30. 5. 2022 Včera odpoledne jsme dorazili do Bukovanského mlýna, kde budeme po dvě noci. Je to tady skvělé, krásně se tady i spalo. Postele mají pohodlné, je tady klid. Vstáváme v půl deváté a jdeme na sní…
Já se do něj dostal po přesunu busem ze Ždánic zhruba okolo poledne. Zastávka byla pouhých 50 m za areálem, k němuž jsem se vrátil okolo velkého parkoviště. Vlastní areál, byť neveliký, byl zastavěn zajímavými stylovými staveními a zaplněn takovým množstvím návštěvníků, že jsem si tu připadal jak v lidském mraveništi. Někteří stáli frontu na prohlídku mlýna, jiní posedávali …
Rustikální, slovácká architektura v moderním stylu? I to je charakteristika hotelového komplexu Bukovanský mlýn nedaleko Kyjova. Krajina rázovitého pomezí Slovácka a Chřibů nabízí nejen…
Z Bukovan u Kyjova vede do Bohuslavic (se stejným přídomkem) z centra obce od kaple sv.Jana Pavla II. červeně značená tur.trasa. Za humny značení nejprve prochází po vrstevnicové polní cestě, z níž se vlevo…
Křížová cesta, zcela ojedinělá svým provedením co se materiálu, uměleckých tvarů, náboženské symboliky a umístění v krajině, týče. Jejím autorem je zlínský rodák Lubomír Jarcovják (roč.1962).Realizována byla v let…
Ostrovánky jsou malou slováckou obcí s 210 obyvateli a najdeme ji pod jižními vrcholky Ždánického lesa, severozápadním směrem od města Kyjov. Západním směrem od obce se rozprostírá les nazývaný Habřina a u jižního…
K lokalitě se dostaneme po trase NS Kyjov – Bohuslavice, která je sice jen sporadicky značená, ale z místa, kudy jsem k bohuslavickému hradu vyrazil, to nebyl problém. Existenci hradního pahorku a přilehlé příro…
Působivý a esteticky dobře umístěný Pomník obětem 1.světové války si můžeme prohlédnout u schodiště vedoucí ke kostelu sv.Filipa a Jakuba. Skládá se z hranolového soklu s pamětní deskou a z něj se k nebesům vypíná…
Kostel obklopený hřbitovem se tyčí ve svahu na obcí Bohuslavice u Kyjova, která je jeho místní částí. Poprvé je existence dnešního památkově chráněného objektu v análech zmiňována Léta Páně 1371, což dosvědčuje ná…
Tak jsme se zase jednou vydali za krásami tajemných Chřibů. Vyrazili jsme z obce Bohuslavice u Kyjova, a to po červené turistické značce od nádraží ve směru na Buchlov. Vystoupali jsme po několika orosených loukách s dalekým výhledem a ponořili se do hlubokých chřibských lesů, protkaných starými úvozovými cestami a hraničními kameny... Pod Malou Ostrou to bylo 3,5 kilometru,…
Vyrazíme z Bohuslavic, místní části Kyjova, dobře dostupných vlakem i autobusem. Od železniční stanice nejprve vystoupáme loukou po červené pěší značce nad obec do lesa a pokračujeme bukovým lesem k rozcestí u o…
Sobůlky jsou větší vinařskou obcí s 880 obyvateli a najdeme ji v oblasti Kyjovské pahorkatiny, severozápadním směrem nedaleko města Kyjov. Obec se rozkládá podél toku Sobůlského potoka a na východním úpatí vrcholk…
Nachází se na hlavním Masarykově náměstí. Byl postaven koncem 20. let 17. století z podnětu kardinála Františka z Dietrichštejna jako poděkování městu za věrnost, kterou zachovalo město císaři Ferdinandovi II. v době stavovského povstání. V období totality byl sloup odsunut, na své původní čestné místo před Radnicí byl vrácen zpět v roce 1990. Turistická mapa KČT 1:50 000 č.89-90 Slovácko-Chřiby a jižní…
 Po průzkumu Bzence usedáme chvíli po poledni do vlaku a necháme se jím vézt do Kyjova. Cesta není dlouhá - projíždíme Vracovem a Vlkošem, pak se trať stáčí vpravo, a když krom okolních táhlých pahorků vyplní hori…
Nevelký zámek se nachází uprostřed města Kyjov na Hodonínsku v Jihomoravském kraji. Zámek je obdélná patrová budova, zčásti renesanční a zčásti barokní. Některé zámecké místnosti mají renesanční klenby. Návštěvn…
Obklopeno Kyjovskou pahorkatinou, rozkládá se na dohled od jižních úpatí Chřibů slovácké město, jehož monumentální náměstí by bylo ozdobou i mnohem většího sídla - (Kyjov má "jen" něco přes 11 tisíc obyvatel).…
Kyjov leží na Jižní Moravě, západním směrem od města Uherské Hradiště. V Kyjově se každoročně konají národopisné slavnosti nesoucí název Slovácký rok. Město Kyjov je považováno jako jedno z center moravského slo…
Tento kratší půldenní výlet (10 km) zahájíme v Kyjově, odkud se nejprve linkou 106 nebo 661 svezeme do blízkých Strážovic. Z obce zahájíme stoupání po žluté pěší trase na vrchol Babí lom k vysílači. Dále sejdeme do obce Sobůlky (po zelené) a odtud přes rozcestí Kameníky a Čtvrtě se vrátíme po žluté značce do Kyjova. Strážovice - v obci najdeme menší zámeček, původně tvrz ze 1…
Severně od města Kyjov a jihozápadně od města Otrokovice se nachází kouzelná rekreač…
Přichází první zámecké probuzení a poslední zářijový víkend. Počasí se nám, bohužel, ani na chvíli nepokouší ukázat onu přívětivější tvář. Kdybychom chtěli použít slov klasika, tak „chčije a chčije“. A aby nám to nebylo…