Město Blansko nabízí kvalitní turistickou infrastrukturu, bohatý kulturní život i množství sportovních zařízení. Je ideálním výchozím bodem pro výlety do Moravského krasu.  V této významné krasové oblasti už bylo objeveno přes 1 000 jeskyní. Jen několik jich je zpřístupněno veřejnosti a navštívit tak můžete  Punkevní jeskyně s propastí Macocha (hloubka 138 metrů), Kateřinská jeskyně a mnoho dalších přírodních památek.

Turistika Blansko  Doporučujeme
Tipy na výlety Blansko Chaty a chalupy Blansko
Turistické cíle Ubytování Jižní Morava
Pěší trasy / Cyklo trasy Okružní trasa Moravský kras
Moravský kras a okolí
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Moravský kras a okolí

Boskovice - zajímavosti města

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Putování (více dnů) Za kulturou Do přírody

Kostel sv. Jakuba staršího
Kostel sv. Jakuba staršího  •  Fotografie (13)  • Foto: jircak
Hodinová věž u infocentra

Vracíme se z dovolené na Slovensku, kde jsme byli čtyři týdny. Už se těšíme domů, ale na oběd a na malou procházku se zastavujeme v Boskovicích.

Boskovice leží v Jihomoravském kraji, 33 km na sever od Brna. Městem protéká potok Bělá. Historické centrum je od r. 1990 městskou památkovou zónou.

Pravděpodobně ve 13. století zde byla založena trhová osada. Podle archeologických nálezů bylo však místo osídleno už dřív. První písemná zpráva o hradu je z r. 1313, o obci z r. 1413. R. 1463 udělil král Jiří z Poděbrad obci právo pořádat jarmark a výroční trh na den svatého Víta. Statut města získali pravděpodobně za vlády Marie Terezie, tj. někdy v době od r. 1740 do r. 1780.

Při příjezdu do města jsme zaparkovali na poměrně velkém parkovišti u penzionu s restaurací Zlatá růže, hned vedle hlavní silnice. Na severozápadní stranu náměstí to bylo kousek. Hned tam upoutal naši pozornost římskokatolický gotický kostel sv. Jakuba staršího z r. 1346. Původní kostel měl plochý strop a tři věže. Několikrát vyhořel, byl proto přestavován. Sochařská výzdoba kostela je z 15. století, r. 1679 byla vestavěna klenba, z r. 1719 je dlažba. Až do r. 1786 byl u kostela hřbitov. Kostelní věž je Vysoká 41 metrů.

Na opačném konci náměstí je další věž s hodinami. Nejdřív zde stál kupecký dům se špýcharem a s přilehlou věží, postavený někdy v letech 1460 - 1490. Již tehdy sloužil pro potřebu radnice. Cizí kupci si zde ukládali své zboží. R. 1567 byl přestavěn ve stylu pozdní renesance. Koncem 16. století byla věž zvýšena o byt věžníka. Od r. 1620 je dům ve vlastnictví města. Byl několikrát přestavován. Od r. 1765 je na střeše věže báň s lucernou. V letech 1851 - 1960 zde byl soud, věznice i byt dozorce. Na pravé straně průčelí domu je stále pečlivě udržován požární zvonek z r. 1593. Nyní v domě má své kanceláře městský úřad a sídlí tam i infocentrum, kde si můžete uschovat zavazadla, dokonce i kolo. V r. 2010 byl vybudován samostatný vstup do věže, bylo vybudováno nové dřevěné schodiště a od 15. 10. 2010 je věž otevřena veřejnosti, a to vždy od května do září od 10 do 16 hodin. Prohlídky zajišťuje infocentrum.

Z náměstí jsme se vydali vpravo Hradní ulicí okolo zámku až ke zřícenině hradu. Zde je pravděpodobně nejstarší stavba města. Údajně už r. 1222 zde bydlel šlechtic Jimram z Boskovic na opevněném sídle. Z té doby je údajně bašta, ale o její existenci je více verzí. Kromě prvního sídla to může být prý i předsunuté opevněné hradu. Ani o době jejího vzniku zatím nejsou přesné informace. Podle jedněch pramenů je již z 11. století, jinde se uvádí 13. století.

Současný hrad byl postaven v 1. polovině 13. století. Majitelé hradu se měnili, hrad přestavovali, rozšiřovali. R. 1458 by rozšířen severozápadním směrem a zvětšeno opevnění, kolem r. 1500 byl rozšířen i k jihu. V letech 1567 - 1569 byly provedeny renesanční úpravy, přistavěna brána a hláska. Posledním majitelem, který na hradě žil, byl Walter Xaver z Dietrichštejna, který přistavěl hospodářská stavení. Na hradě bydlel od r. 1690 až do r. 1720. Pak byly na hradě už jen sklady a kanceláře, později se rozebíral na stavební materiál ke stavbě nového zámku a dalších městských budov. Posledním majitelem zříceniny před znárodněním byli Mensdorffové. Dědici ho získali v restituci zpátky. Dochovalo se torzo hlavního paláce, odkud je nádherný výhled do okolní KRAJINY. Na hradě je jeden unikát - 26 m hluboká studna s funkčním šlapacím mechanismem ze 16. století. Je to jediné zařízení tohoto druhu v republice. Zřícenina hradu, dříve volně přístupná, je nyní otevřena jen po zaplacení vstupného.

Protože nemáme příliš času, necháváme prohlídku hradu na jindy. Stejně jako prohlídku zámku, který byl dříve pro změnu pro veřejnost uzavřen. Pouze jsme se chtěli projít zámeckým parkem, který je upraven částečně ve francouzském stylu, ale i s prvky anglického parku. Jeho hlavní část je však přístupná až po zaplacení vstupného do zámku.

Zámek vznikl přestavbou kláštera dominikánů. Po zrušení klášterů zde byla manufaktura, kde se vyráběla barviva. V letech 1819-1826 majitelé hradu Ditrichštejnové přestavěli areál na empírový zámek. Posledními majiteli pak byli Mensdorffové, kterým byl zámek r. 1950 znárodněn. V zámku pak bylo muzeum. Stejně jako hrad byl i zámek vrácen původnímu majiteli, který jej otevřel pro veřejnost. Jsou zde k vidění i různé zajímavosti, jako např. jeden ze tří exponátů na světě - měděný globus, kde je hvězdná obloha zobrazena heraldickými znaky. Skutečně zajímavé je také rokokové dětské divadélko, které je darem královny Viktorie, miniaturní dětská nábytková souprava. Původní taneční sál je v současné době využíván k pořádání koncertů, mohou se zde konat svatby, slavnostní bankety apod.

Cestou zpátky jsme se ještě prošli židovským ghettem, které zde nedaleko náměstí bylo založeno r. 1727. Tvořilo uzavřený celek, který byl od města na severozápadě a na jihovýchodě oddělen branami. V r. 1942 zde žilo 458 židů, kteří byli deportováni do koncentračních táborů. Domů se jich vrátilo pouze 14. Nyní se do židovské čtvrtě vchází zrestaurovanou branou z Hradní ulice, která je památkově chráněná, stejně jako dalších 20 domů, Masné krámy a kašna. V této části města je umístěno celkem 26 tabulek, které jsou součástí naučné cesty ghetem. Celkem je zachováno 80 domů a synagoga. Ta leží na severním okraji. Současná stavba je novogotická z r. 1639, r. 1698 byla ještě rozšířena o vedlejší loď. Ještě před tím zde stála renesanční synagoga, protože souvislé židovské osídlení zde bylo již od 1. poloviny 16. století. I když za druhé světové války byla uzavřena a sloužila jako skladiště zabaveného židovského majetku, cenné hebrejské nápisy se uvnitř zachovaly. Po rekonstrukci v letech 1989 – 2001 je v jejích prostorách možno si prohlédnout expozici, která je věnována zdejší historii židovské komunity a jejím památkám.

Židovský hřbitov najdete ba jih od židovské čtvrti, severozápadně od hradu. Dovede vás tam naučná stezka Oborský okruh. Patří mezi největší a nejcennější židovské hřbitovy v České republice. Pravděpodobně byl založen již v 16. století. Je tam zhruba 2500 náhrobků, nejstarší je z 2. poloviny 17. století. Hřbitov je obehnán zdí, ve které jsou dvě brány – pro veřejnost a pro vjezd pohřebních vozů. Z obřadní síně z r. 1763 se bohužel dochovalo jen boční zdivo s kamennou desku s modlitbou za mrtvé.

Najedli jsme se v restauraci Zlatá růže hned u parkoviště. Ceny nebyly přehnaně Vysoké a jídlo chutné.

Město je hezky opravené a dá se říct, že vše dělají pro turisty. Už to, že v infocentru je možno uschovat zavazadla i kola, zatím bohužel není příliš běžné. Je to sice pouze v otevírací době, ale je otevřeno denně od 8 do 17 hodin, jen v neděli do 16 hodin, takže si myslím, že je to doba dostatečně dlouhá.

Na otevírací dobu a ceny vstupného hradu a zámku doporučuji podívat se přímo na jejich stránky:

Okolo města vedou tři okružní naučné stezky. Všechny začínají i končí na Masarykovo náměstí, kousek od infocentra.

NS Oborský okruh je nejkratší. Měří zhruba 3 km, je značena žlutě a je na ní menší převýšení. Z centra města vede směrem k zámku, provede vás židovským městem a vyvede kousek za město, kde je možnost se posadit a kochat se pohledy na západní část města a ještě dále na západ a sever od města. Ve větším okruhu – přes zahrádkářskou kolonii - obejdete židovský hřbitov, nejdřív ho vidíte pod sebou, pak se dostanete i k bráně. Do města se vrátíte zpátky okolo pomníku sv. Rocha a židovské synagogy. Stezka vás zavede ještě ke kostelu sv. Jakuba staršího, který je na severozápadním konci Masarykova náměstí.

NS Hradní okruh je nejnáročnější. Má nejvyšší převýšení, na dvou místech je však možnost odpočinku. Stezka měří zhruba 6 km. Centrum města se opouští po červené - také směrem k zámku. Vede okolo barokní Rezidence, kde je nyní Muzeum Boskovicka, okolo zámku, prochází zámeckým parkem okolo vzácných dřevin, nad areálem letního kina. O kus dál je dřevěný altánek s vyhlídkou na východní část města a na Drahanskou vrchovinu. Stezka vede nad zříceninou boskovického hradu a bašty a pokračuje zvlněným terénem. Na rozcestí Červená skalka (bývalý lom) se již jde z prudšího kopce. Tady se stezka spojuje s modrou a dále již mírněji klesá na rozcestí Pilské údolí, kde se červená značka oddělí a naše modrá stezka vede údolím proti proudu potoka Bělé. Dříve zde stály tři mlýny, každý měl svůj rybník. Ani mlýny, ani rybníky se již nezachovaly. Nyní jsou na trase dva jiné rybníky. Krátký kousek vede cesta po silnici, aby po chvíli odbočila vlevo do prudšího kopce. Projde se spodní částí letního kina zpátky k zámku a na náměstí.

NS Doubravský okruh je nejdelší. Měří zhruba 7 km. Na trase je jen malé převýšení a tři odpočívadla. Z náměstí se vychází na sever po modré značce. Cesta vede chráněnou alejí lip Svatopluka Čecha, okolo boskovického hřbitova a Westernového městečka. Na rozcestí Doubrava stezka odbočuje vpravo po žluté okolo vodní nádrže Boskovice k zajímavé přírodní lokalitě Dva dvory - Šmelcovna, kde je možno navštívit zdejší arboretum. Tato lokalita je chráněna jako významný krajinný prvek. Zpátky vede trasa podél potoka Bělá, přechází se na červené značení, které vede až na náměstí.

Městem prochází i cyklostezky, takže nudit se zde určitě nebudete.

Poslední aktualizace: 13.4.2016

Boskovice

Příspěvky z okolí Boskovice - zajímavosti města

Boskovice – pomník Otakara Kubína
Každá obec se většinou ráda pyšní svými nejslavnějšími rodáky, a pokud se jedná o někoho, kdo svou zemi výrazně proslavil v zahraničí, platí to dvojnásob. A výjimkou nejsou ani jedenáctitisícové Boskovice. Konecko…
Půvabné historické město Boskovice nabízí o adventu svým obyvatelům i návštěvníkům vždy něco nového a zajímavého. A je jedno, jestli sem dorazíme pěšky, autem, vlakem nebo autobusem. Nejinak tomu bylo i v roce 202…
Na poslední  letošní červencový den páteční jsem naplánoval – samozřejmě v dostatečném předstihu a bohužel také na dlouhý čas naposledy -  dvoudenní výlet do oblíbeného regionu Boskovicko.…
Jednolodní gotická stavba někdy z poloviny 15. století patří k nejstarším památkám Boskovic. První zmínka o něm je z r. 1505. Rozsáhlá úprava kostela byla provedena r. 1567. Hlavní loď má plochý strop, presbytář má gotickou žebrovou klenbu. Svorník klenby nese znak rodu Zástřizlů. Kolem kostela byl hřbitov, dnes přeměněný na park. Pozoruhodná je kovaná renesanční kazatelna z r. 1626, ta původně byla v hlavním kostele sv. Jakuba Většího na náměstí, po vybudová…
V dnešní uspěchané době se některé věci stále více zjednodušují a tím přibližují „zákazníkovi“. Například v Boskovicích se pokusili pomoci všem zamilovaným a podobně postiženým a zajistili jim Strom lásky, pod kterým si mohou prvomájovým polibkem vyjádřit své přetrvávající sympatie, přímo v historickém centru města. Obyvatelům Boskovic tak stačí na chvíli si „odskočit od…
Boskovice - kostel svatého Jakuba Staršího
Boskovice leží v okrese blansko přibližně 40 km severně od centra Brna. Město bylo založeno jako podhradí začátkem 13. století, dnes v něm žije zhruba 11000 obyvatel. Historické centrum města včetně židovského ghettaje od roku 1990 městská památková zóna. Kostel svatého Jakuba Staršího patří k nejvýznamnějším památkám Boskovic. První písemná zmínka o kostele je z roku 1346,…
Že je kostel sv. Jakuba Staršího či Většího jednou z dominant Boskovic i krásnou ukázkou pozdně gotické architektury, se všeobecně ví. Už méně známá je skutečnost, že se v interiéru tohoto svatostánku nachází mnoh…
V Boskovicích, kde jsme dočasně ubytováni, najdeme mnoho atraktivit. Můžeme nahlédnout do židovské čtvrti, navštívit místní zámek nebo prozkoumat zříceninu hradu. My náš výlet začínáme na náměstí, jemuž dominuje kostel sv. Jakuba v jeho dolní části.  Zajímáme se však o budovu radnice postavenou v post renesančním stylu, kde sídlí krom městského úřadu také IC a galerie. Využíváme nabídky a stoupáme na Ochoz věže, odkud je pě…
Patří mezi nejstarší hostince v Boskovicích. Nachází se v historické části města na dnešním Masarykově náměstí a je dominantou střední části tohoto rozlehlého náměstí. Naproti vstupu do objektu jsou informační tabule o městě a jeho okolí a též hlavní turistický směrovník. Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.86 Okolí Brna-Moravský kras/A1, GOL 1:25 000 Boskovicko
                                      pátek 4.8.     Budíme se do deštivého rána. V takovémto počasí nemůžeme ani na Babí lom a ani na prohlídku Westernového městečka či arboreta Šmelcovny. Chce to od…
Boskovice jsou nejen místem krásným, ale zřejmě také centrem oblasti s neuvěřitelnou kumulací lidí s dobrým apetýtem a nadstandartním počtem velmi vyvinutých chuťových buněk. Jak jinak si vys…
  Z pohledu ptáka (anebo při nakouknutí do mapy) je tenhle rozsáhlý a svažitý plac obdélníkem o stranách asi 200m x 45 m, posazeným trochu našikmo směrem od jihovýchodu k severozápadu do centra města. Tak jako jiné rynky u nás, může se i hlavní boskovický pochlubit výkladními skříněmi obchodů a několika restauracemi. Na rozdíl od jiných ale jeho jižní strana umožňuje vstup do s…
   Budíme se do překrásného rána. Celý rozespalý přijímám od manželky žejdlík s černým mokem a vycházím na balkón, abych začátek dne tradičně odstartoval dalším hřebíčkem do mojí truhličky. Ty moje floky maj…
Vycházku začneme na hlavním Masarykově náměstí u turistického rozcestníku, odtud vyjdeme do horní části náměstí k Radnici, kde je Informační středisko, dále uličkou vzhůru a u dominantní…
Židovské město v Boskovicích Jedná se o jeden z nejvýznamnějších památkově chráněných celků židovských památek v České republice. Židovské město se nachází jen kousek od hlavního  náměstí a je sitováno přímo pod …
Boskovice - historické zemědělské stroje
Boskovice leží v okrese blansko přibližně 40 km severně od centra Brna. Město bylo založeno jako podhradí začátkem 13. století, dnes v něm žije zhruba 11000 obyvatel. Historické centrum města včetně židovského ghettaje od roku 1990 městská památková zóna.  Jako v téměř každém městě, tak i v Boskovicích je muzeum. Je na několika místech města a jedna z jeho součástí se týká…
Nachází se v centru města v horní části Masarykova náměstí a vytváří jeho dominantu. Celková její výška radniční věže je 41,5 m. Na vyhlídkový ochoz vede celkem 106 schodů, z toho 45 do…
Jedeme autem  je možno i autobusem.Western park se nachází ve piskovcovém lomu Jedeme do WSTERNOVÉHO MĚSTEČKA podívat se na ruzné zábavné představení záházet si s oštěpem či tomahavkem,jízda na koni,rýžování zlata…
Nikdy jsem se netajil tím, že Boskovice považuji za místo nadprůměrně přitažlivé a že mám toto město rád. Jeho (před)vánoční podoba mě však zklamala … k tomuto tématu se ale vrátím až později. Prostě a zkrátka jsme první prosincovou sobotu ráno po nějaké době opět vyrazili směrem jižním. Počasí na cestu jsme si opravdu lepší ani vybrat nemohli. Už jen proto, že okraj orkánu Xaver naši republiku nenavštíví každý den. Jeno…
Goticko-renesanční zřícenina hradu Boskovice se nachází ve stejnojmenné městě v Jihomoravském kraji. Zřícenina boskovického hradu je otevřena od června do srpnu každý den, v září denně kromě pondělí a v říjnu o …
Nachází se v dolní části bývalé židovské čtvrti. Po rozsáhlé rekonstrukci a památkové obnově je dnes zpřístupněna veřejnosti. Patří mezi nejvýznamnější objekty svého druhu u nás. Unikátní…
Vystoupat na nejrůznější věže všech možných chrámů i staveb necírkevních se dnes již stalo běžnou „povinností“ každého turisty. A nemusí to být ani věž šikmá. K tomu napomohl určitě i…
Boskovice se nacházejí na úpatí Drahanské vrchoviny, přibližně 35 kilometrů severně od Brna. Při jižním okraji města protéká říčka Bělá a v okolí města je hodně lesů. První písemná zmínka o…
Boskovice najdeme na Střední Moravě západním směrem od města Prostějov. Město Boskovice se rozkládá na pomyslné hranici mezi Boskovickou Brázdou a Drahanskou vrchovinou. Město je na východní a jižní straně obklo…
Empírový Zámek Boskovice se nachází ve stejnojmenném městě v Jihomoravském kraji. Návštěvníci si mohou zámek prohlédnout od června do září každý den kromě pondělí. K vidění je jediná empírová historická expozice…
Titulek tohoto článku jsem si – jak si mnozí z vás jistě povšimli - vypůjčil od pánů Cimrmanologů. Obdobným způsobem, byť trošku jinými slovy, se tam v jedné nejmenovaná hře o nejmenované polární expedici těší nej…
Tak k nám zase po nějaké době přijel ten pán s paní, co mě vždycky dovezou něco dobrého. Můj páníček a panička jim vždycky z legrace říkají babičko a dědo a vyčítají jim, že si rozmazlují a překrmují své jediné vn…
Na úvod článku, kterým bych rád představil stálou expozici Muzea Boskovicka, je potřeba uvést pár konkrétních informací i osobních pocitů. Muzeum je nevelké, velmi pěkné a příjemné. Najdete ho v barokní budově hra…