Cestování do Polska 2023 Cestovní pojištění Ubytování Polsko  Mapa Polska

Polsko je zemí s bohatou historií a na rozlohu šestou největší zemí Evropy. Hlavním městem je Varšava. Cílem turistů jsou nejčastěji historická města, hrady, zámky a muzea, např.: LodžKlodzkoKrakowWroclaw. Velkým turistickým lákadlem jsou polské hory. Mezi další turisticky zajímavá města patří: Hrad WawelZámek WindsorOsvětimKudowa Zdroj a Glucholazy

Oblíbené: SOLEO FAMILY RESORT        Tip: INVESTUJTE DO APARTMÁNU U MOŘE
Příspěvky z Polska od zkušených turistů a cestovatelů  (1 921)
Tipy na výlet (142)   Turistické cíle (1 633)   Trasy (38)   Cestopisy (61)   Fotogalerie (23)

Góry Krucze a Bečkovský vodopád

číslo 1 Lubawka, nádraží (foto 1) Asfalt 0,0 km
  Nebýt pár víkendových spojů soukromého vlakového dopravce, tak tu takzvaně chcípl pes. Pro nás to znamená jen se přesunout pár metrů k hlavní silnici, kde je i rozcestník turistických tras.
číslo 2 Lubawka, rozcestník Asfalt 0,1 km
  Od rozcestníku před nádražím (foto 2 a 3) nás povedou z města hned tři značky - červená, modrá a zelená. Té zelené se budeme držet. Cestou z města (foto 4) stojí za povšimnutí evangelický kostel (foto 5).
číslo 3 Lubawka, park Asfalt 0,9 km
  Odklání se červená značka do Krzeszówa, nás na modrozelené doprovází pěkná alej (foto 6). Za městem nás čekají ve výhledu první kopečky (foto 7).
číslo 4 Lubawka, stadion 1,8 km
  Kousek za stadionem (foto 8) už půjdeme po polní cestě směrem ke kopečkům (foto 9). Z cesty už jsou pěkné výhledy na Świetu Góru a Krkonoše i se Sněžkou (foto 10 - 12).
číslo 5 Pod Kruczou Skalou 2,3 km
  Loučíme se i s modrou značkou a hurá nahoru do kopce. Připravte se na převýšení cca 160 metrů na nějakých 700 metrech.
číslo 6 Krucza Skala (foto 13) Šotolina 3,0 km
  Nejhorší máme za sebou, jsme nahoře. Užijeme si výhledů (foto 14 - 21) a už pohodlnou cestou pokračujeme po hřebenu Starzce (foto 22 - 25).
číslo 7 Rozdroźe (foto 26 a 27) Šotolina 5,1 km
  Z velkého rozcestí jdeme dále po modré značce mírně do kopce.
číslo 8 Krzyzówka BHP (foto 28 - 32) Šotolina 6,0 km
  Tady opustíme modrou. Zpět do Čech se dá jít i po červené značce, na hranicích přechází do české žluté a pod Královecký Špičák. My ale jdeme po žluté značce přes Leszczówku a Owczu Glówu na Malé Sedlo. Hezká cesta s výhledy (foto 33 - 35).
číslo 9 Malé Sedlo 9,2 km
  Jsme na hranicích (foto 36 a 37). Přímo po hranici vede polská zelená (foto 38) a česká žlutá značka tu odbočuje k Mravenčímu vrchu. Jdeme po těch hranicích.
číslo 10 Paseka na hranicích Šotolina 9,7 km
  Po pravé ruce se otevírá pohled do Čech. Je možné klidně pokračovat dál po hranicích a zelené značce, doporučuji ale přejít asi 30 metrů do Čech, kde narazíte na širokou cestu. V mapách bývá označená jako Hřebenová cesta. Vede souběžně a jsou z ní výhledy (foto 39 - 44).
číslo 11 Pod Bečkovským kopcem 12,0 km
  Obě cesty se spojují a prudce spadají dolů do údolí (foto 45). Pozor, dost tu pod nohama ujíždí štěrk.
číslo 12 Bečkovský potok 12,4 km
  Za mostkem přes Bečkovský potok ze zelené značky odbočíme vpravo, poznávacím prvkem správného směru je kříž mezi břízami (foto 46). Cesta vede loukami do Bečkova.
číslo 13 Zkratka 12,6 km
  Po pravé straně máme ve svahu louku, za ní les. Pokud to stav vegetace dovoluje, vezměte to přes louku do lesa. Na fotkách 47 a 48 je louka a cesta do Bečkova od toho lesa. Narazíte na lesní cestu, po ní doprava a za chvilku jste u prameniště Bečkovského potoka.
číslo 14 Bečkovský vodopád 13,0 km
  Cesta končí u prameniště (foto 49 - 52). K vodopádu se musí pár desítek metrů sestoupit dolů (foto 53 a 54). Po stejné cestě se vrátíme zpět a pokračujeme na konec lesa (foto 55 - 59) a do Bečkova.
číslo 15 Bečkov (foto 60 a 61) Asfalt 14,1 km
  Zajímavě záplatovanou silnicí stoupáme nad Bečkov (foto 62 - 67). Kolem Šestiboké kapličky (foto 68) sestoupíme na kraj Bernartic (foto 69).
číslo 16 Bernartice, okraj Asfalt 16,5 km
  Přidává se k nám žlutá značka od Janského vrchu, ta nás dovede do centra (foto 70 a 71).
číslo 17 Bernartice, náves (foto 72) Asfalt 18,4 km
  Konec trasy. Autobus jede z návsi, vlaková zastávka je asi 250 metrů po modré nebo zelené značce, po které se dá případně dojít do Žacléře (5 km).
1-Lubawka, nádraží
1-Lubawka, nádraží  •  Fotografie (74)  • Foto: HonzaC8
2-Lubawka, nádražní budova z ulice

Že vám ten název Góry Krucze nic neříká? To nic, to říká málokomu.  Možná víc vám řeknou Vraní Hory. Ano, to je ten hřeben, který se vypíná nad Královeckým průsmykem, který Vraní Hory odděluje od Rýchorského hřbetu Krkonoš. Prochází jimi česko-polská hranice, jejich větší část se rozprostírá právě v Polsku. Poláci jim říkají Havraní Hory, tedy po jejich Góry Krucze. Přes jejich blízkost Krkonoším patří do zcela jiného geomorfologického celku, do Broumovské vrchoviny. Tu českou část známe velice dobře a není tedy divu, že jsme chtěli poznat i část polskou, hlavně jejich nejkrásnější bod, kterým je bezpochyby Krucza Skala (viz zde). O víkendech turistické sezóny to není problém. Z Trutnova jezdí motoráčky až do polské Sedzislawi a co je důležité, do města Lubawka za české peníze a dokonce s výhodným tarifem IREDO. I proto jsme v neděli v Hradci Králové koupili celodenní jízdenku IREDO , v 6 hodin sedli do trutnovského rychlíku, v Trutnově přestoupili do jednovagonkového „pomalíku“ a ve čtvrt na devět vystoupili v Lubawce.

Celá trať do Polska byla bohužel dlouho mimo provoz, a tak i nádraží v Lubawce s dříve krásnou nádražní budovou vypadá jak po útoku bezdomovců. Naštěstí se tady zdržovat nemusíme. Jinak je Lubawka městečkem docela hezkým a na to, že se jedná z polské strany o konec světa, i živým. Od nádraží se vydáváme po zelené značce a skutečně i cesta z města se nám líbí. A za městem? Krásná krajina, kopečky, louky, lesy, výhledy. Značka nás dovede na úpatí hřbetu Starzec, na němž je ta kýžená Krucza Skala. Výstup na ni je docela brutální. Jak je u Poláků zvykem, žádné serpentýnky po asfaltu, ale nejkratší spádnicí s drolícím se podložím rovnou nahoru. Však taky prvním úkolem nahoře je řádně se vyfunět, otřít pot a teprve pak se kochat nádherným výhledem hlavně směr Krkonoše.

3-Lubawka, ulice od rozcestníku

Další přechod Gór Kruczych už je pohoda. Sice skoro pořád do kopce, ale mírného a po cestách pohodlných. Však tudy také vede cyklotrasa. Čas od času se otevře i nějaký ten výhled. Nejvíc obdivujeme prudký svah ze hřebene dolů do Kruczej Doliny k říčce Raba. Asi po dvou kilometrech se na velké křižovatce cest zelená značka odklání od našeho směru, tam pokračuje značka modrá. Ani po ní ale nejdeme dlouho. Na další křižovatce modrá odbočuje do Chelmska, kde je sice hezky, ale pro nás trochu z ruky. Pak odtud vychází taky červená značka k naší hranici a pod Královecký Špičák, čímž je možné si trasu zkrátit. My jsme ale zvolili poslední možnou variantu, žlutou značku přes Owczu Glowu. Tahle cesta vede k naší hranici taky, ale s výhledy na Adršpašsko, Javoří Hory a Hejšovinu. Nakonec na té hranici skončí rovněž, tedy vlastně polská žlutá se změní na českou žlutou a vede dál pod Mravenčí vrch. Jenže tam my nechceme. Přímo po hranicích ale vede polská zelená, to je ta naše. Po pár stech metrech se k ní přibližuje sice neznačená, ale velice pohodlná a navíc vyhlídková Hřebenová cesta. Doporučuji na ni přejít. Zabloudit se po ní nedá, ty polské zelené značky jsou z ní po většinu času v dohledu. V prudkém ohybu hranice pod Bečkovským kopcem se obě cesty spojují a prudkým sešupem míří k mostku přes Bečkovský potok.

A za ním pozor. Značky pokračují dál po hranicích. Hned za mostkem ale odbočuje kolem kříže vpravo neznačená cesta k Bečkovu. Brzy vyúsťuje na louku. Můžete jít po cestě až před Bečkov k prvnímu rozcestí, kde je dřevěný ukazatel k Bečkovskému vodopádu. Když to ale bude vzhledem ke stavu vegetace možné, tak tu louku raději přejděte k okraji lesa. Sice je to do kopce, ale ušetříte si hodně kroků. Cesta k vodopádu vede pár metrů od kraje lesa, minout se nedá a za chvilku jste u prameniště Bečkovského potoka. Je to zvláštní, i v letos panujícím suchu vlhké, trochu ponuré místo, mající své kouzlo. Ani ne 50 metrů pod prameništěm pak je vlastní Bečkovský vodopád.

4-Lubawka, hlavní silnice

Od vodopádu potom jdeme stejnou cestou zpět, jen už ne přes louku, ale rovnou dál do Bečkova. Ten projdeme, po místní tankodromové silničce vyšplháme na kopec a kolem Šestiboké kapličky sejdeme do Bernartic. A tady celá trasa končí. Sedneme na autobus nebo vlak a za chvíli jsme zase v Trutnově.

Celá trasa měří nějakých 18 km. Vysokohorská turistika to není, ale pár namáhavějších úseků se na ní najde. Že se ale vyplatí ji absolvovat, o tom vás – doufám – přesvědčí pár fotek.

Poslední aktualizace: 19.7.2018
Autor: HonzaC8

Lubawka

Příspěvky z okolí Góry Krucze a Bečkovský vodopád

Lubawka - kameničky (Kamienice)
Prvním městem, do kterého přijedete po překročení česko-polské hranice v Královci na Trutnovsku, je Lubawka. Z historického hlediska bylo pro toto dnes šestitisícové příhraniční město velice důležité období na zač…
Prvním polským městem po překročení státní hranice v Královci na Trutnovsku je Lubawka. Městem často projíždíme při výletech k našim severním sousedům. Koncem září 2011 jsme se při jednom návratu domů rozhodli v L…
Krucza Skała (Krkavčí skála) je součástí přírodní rezervace Kruczy Kamień, která se nachází na svahu hřbetu Starzec v Górach Kruczych (u nás hory pokračují pod názvem Vraní hory). Krucza Skała v nadmořské výšce …
Na polské straně Vraních hor (v Górach Kruczych) by asi málokdo hledal jeden ze čtyř největších skokanských můstků v zemi našich severních sousedů. Skokanský můstek (polsky skocznia narciarska) je ukryt ve smrko…
Kruczy Kamień Je skalní útvar kousek za hranicemi České republiky, na Polském území.. Zdvíhá se zde skalní masiv až do výše 30 m. Nejsnažší cesta vede z…
Při pohledu do mapy Krkonoš se nedá přehlédnout na jejich východním úpatí modré vykreslení vodní nádrže s nápisem Bukówka. Jednoho víkendového dne v září se naskládáme do auta a jedeme se na tu velkou vodu podívat…
Vraní hory se svým Královeckým Špičákem mě lákaly už dávno. Teď jsme se tam konečně s manželkou dostali, tak vám naši trasu předložím k následování. Měří přes 25 km, je dost náročná svými "d…
Vydáte-li se z Krzeszówa po úzké silničce západním směrem, přivede vás po dvou kilometrech červená turistická značka (společně se žlutou) k místu pod Andělskou horou (Anielska Góra) zvanému Betlejem. Nejdříve spa…
Když jsme v květnu 2011 navštívili areál Cisterciáckého opatství v Krzeszówě (Krzeszów), zbývalo dokončit rekonstrukci baziliky Nanebevzetí Panny Marie a několika kapliček z kalvárie, a vyhledávané poutní místo se…
1 – Hlavní poutní místo Laskavé Matky Boží Několik kilometrů za hraničním přechodem Královec/ Lubawka se u města Kamienna Góra nachází v obci Krzesów (česky Křešov) hlavní poutní místo Laskavé Matky Boží. Tento barokní skvost kandiduje na zapsání do seznamu UNESCO. Polský stát i Evropská unie vynakládají nemalé finanční prostředky, aby byly zrenovovány nástěnné fresky Michaela…
Úterý 22. 8. 2023 Dveře jsme zavírali až k ránu, to se už docela ochladilo, navíc provoz na nedaleké silnici do Polska kupodivu zesílil. Vstáváme v 8 hodin, chceme stačit autobus z Královce…
Nejvyšší vrchol Vraních hor nad Královcem, na české straně Okrzeszynského výběžku.Kopec je zalesněný, ale při výstupu jsou otevřené partie a z vrcholu se otvírá nezapomenutelný pohled na vých…
První podzimní sobota připomínala spíše teplý letní den a zvala ven do přírody. Vypravili jsme se do Vraních hor, kte…
Město Žacléř, ležící u polských hranic severně od Trutnova, je známé především svojí hornickou minulostí. První zmínka o dobývání uhlí se datuje z roku 1570, kdy povolení k hledání a těžbě získal Jakob Rabem z O…
V dolnoslezském Městečku Chełmsko Śląskie, které leží hned za hranicemi mezi Vraními horami a Hraničním hřbetem, je nejznámější a nejzajímavější památkou řada domů s názvem „Dvanáct apoštolů“ (Dwunastu Apostołów).…
Dostal jsem v průběhu let pár dotazů, proč svoje trasy směřuju skoro vždy odněkud do města a ne obráceně, když spousta lidí hledá spíš trasy z toho města ven. Pokusím se rychle vysvětlit. Na…
Žacléř leží v Severních Čechách, severním směrem od města Trutnov a nedaleko hranice s Polskem. Město se rozkládá pod východními vrcholky Krkonoš. Až do roku 1992 probíhala v okolí města těžba černého uhlí. V so…
Pevnost Stachelberg
Dělostřelecká tvrz Stachelberg je součástí stálého železobetonového opevnění budovaného v letech 1935 - 1938 jako obrana proti fašistickému Německu. Díky Mnichovské dohodě v roce 1938 však nebyla dostavěna. V j…
Dojedeme do Teplic nad Metují a odtud pokračujeme asi 2km k městečku Adršpach. Nejlépe se sem dostaneme autem nebo na kole, jezdí sem ale také autobusová doprava či vlak.Aktuální info 2020 ÚPLNÁ UZAVÍRKA SILNICE M…
Rýchorská bouda, dnes již bývalá horská, byla postavena v r. 1926. Dnes ji využívá České centrum ekologické výchovy. Občerstvení pro návštěvníky je však v provozu. K Rýchorské boudě je…
Obec Adršpach, dělící se na dvě části Horní a Dolní, leží na řece Metuji nedaleko česko-polské státní hranice. Je jedním z hlavních výchozích míst do Adršpašsko-teplických skal, které jsou hojně navštěvovanou tur…
Zřícenina hradu Adršpach stojí na Starozámeckém vrchu (681 m) v severozápadním výběžku Adršpašských skal nedaleko Dolního Adršpachu na Náchodsku v Královéhradeckém kraji. Hradní vrch chránily strmé skalnaté srázy,…
Adršpašsko-teplické skály patří mezi nejkrásnější a říká se i nejdivočejší skalní města v Evropě.Až do 18.století bylo toto místo nepřístupné díky neprostupné lesní vegetaci.Paradoxně díky požáru v 18.stol. se stala tato skalní oblast přístupná a přívětivá pro turisty.Cestou po turistickém chodníku je mnoho skalních útvarů probouzejících návštěvníkovu fantazii.Skály mají mnoho názvů a asi nejznámější jsou Milenci,starosta a starostová…
Adršpašské skály
Adršpašské skály je přírodní rezervace, kde najdeme pískovcové skály, skalní soutěsky a jezírka. Roste tady také řada původních a chráněných rostlin. Adršpašské skály najdeme severovýchodně od města Trutnov …
Trutnov - vstupní brána do východních Krkonoš na jejichž úpatí se, podél řeky Úpy, město nachází. První doložená zmínka u Trutnově spadá do roku 1260. Historické centrum města se nalézá v prostoru kol…
Janské Lázně
Janské Lázně leží v Severních Čechách, východním směrem od města Vrchlabí. Jak název města napovídá jedná se o lázeňské podhorské město. Janské lázně se rozkládají pod vrcholky Krkonoš. Město je nejenom vyhledáv…
Sněžka
Sněžka - nejvyšší hora České republiky, s pramenem Labe jednoznačně nejnavštěvovanější cíl Krkonoš. Do počátku 19. století byl náš nejvyšší vrchol znám pod německým názvem Scheekoppe. První český název vrcholu byl…
Horské městečko vklíněné do členitého terénu východních Krkonoš. K založení města došlo zásluhou ložisek kovů v blízkém okolí, která se začala těžit v 16. století. Postupně zde vyrostly…
Černá hora
Výrazný vrchol, který se tyčí nad Černým Dolem a Jánskými lázněmi. Vybíhá z masivu Českého hřbetu a Luční hory. Na vrcholu je umístěn televizní vysílač. V letech 1927 - 28 byla postavena kabinková lanovka z Janský…