Most plukovníka Bohumila Jana Šrámka přes Orlici ve Svinarech
Tvrdí se, že ocelový silniční most přes řeku Orlice ve Svinarech byl postaven v roce 1907 na místě o 1,55 m užšího dřevěného mostu strženého povodní roku 1891, který zde poprvé stál již v roce 1869. Ve skutečnosti se původní dřevěný most nacházel již od středověku mezi svináreckým a svinarským mlýnem, několik desítek metrů pod tím dnešním. V průběhu staletí byl mnohokrát opravován nebo postaven znovu, neboť docházelo k jeho častému zničení rozvodněnou Orlicí, a to např. v letech 1831 a 1846.
O původním mostu napsal svinarský kronikář toto: „Původní most u Svinarek byl někdy před rokem 1870 postaven ze dřeva baronem Liebigem, majitelem panství smiřického, jenž byl zároveň majitelem panství dašického. Byl vystavěn pro lepší spojení obou panství. Od barona Liebiga jej koupil mlynář Václav Jánský ze Svinarek. Když pak byl most velkou vodou stržen, byl v roce 1873 zase ze dřeva postaven nový nákladem mlynáře Jánského. Tento druhý most trval až do r. 1891, kdy jej ledy porouchaly a rozvodněná řeka odplavila. Když nový vystavěn již nebyl, pořídil si občan Václav Lochman ze Svinarek, který měl na naší straně řeky část polí, loď a drátěné lano a zařídil si tak soukromý převoz, jehož bylo k osobní dopravě hojně používáno až do roku 1906, kdy nákladem okresu postaven byl nynější most železný.“
Stavbu ocelové konstrukce mostu se středovým pilířem uprostřed řeky chráněným ledolomem provedla firma Bromovský, Schulz a Sohr z Adamova, která jako původně královéhradecká společnost měla od roku 1880 strojírny v Adamově nejprve v pronájmu a v roce 1905 je zakoupila. Projekt mostu patrně vypracovala společnost Pražská mostárna, filiálka První Českomoravské továrny na stroje v Praze v roce 1906. Vzorem pro konstrukční řešení a návrh byl silniční most přes řeku Berounku v Dobřichovicích, který byl slavnostně vysvěcen 18. července 1897 a pro svůj špatný technický stav byl v roce 1990 stržen a nahrazen jiným mostem.
Součástí stavby ocelového mostu ve Svinarech byla i úprava příjezdní silnice na pravém břehu v délce 22,50 m a na levém břehu v délce 284,55 m. Proto délka celé stavby včetně délky mostu dosahovala 387,25 m. To se projevilo i na nákladech. Původní rozpočtovaný náklad stavby ve výši 93 000 K na most s nosností 2 povozů celkové váhy 10 tun byl navýšen na 106 800 K z důvodu rozhodnutí umožnit po mostě jízdu parních válců o váze 14 tun. Ani tato zvýšená částka nebyla nakonec dodržena a konečný účet stavby mostu byl o 5 236 K vyšší.
Jedinou výraznou událostí, jež byla spojena s tímto mostem, se stala bestiální vražda, která se udála počátkem roku 1926, ale dejme slovo večerním Národním listům (Večerník-Národ) ze 12. ledna 1926:
„Medium vraždící.
Zápas oběti s vrahem na železné konstrukci mostu.
(Pův. zpráva z Hradce Králové.)
V sobotu 9. t. m. zaslechl o 10 ½ hod. obchodník J. Němeček ve Svinárkách u Hradce Králové, když se chystal ke spánku, volání o pomoc. Když vyšel před budovu, spatřil několik kroků před sebou v šeru člověka, jenž se potácel a sténal, třímaje v ruce dýku. Neznámý chroptě, pojednou se shroutil na zem, kde po několikaminutové agonii skonal. Případ ihned oznámen četnické stanici v Třebechovicích, odkudž na místo činu okamžitě odebral se strážmistr J. Špalek, který za několik hodin, dík své bystrosti a pohotovosti, zjistil a zatkl vraha.
Případem tímto nezabývali bychom se šířeji, kdyby se nejednalo o pathologický zjev zločinný, ježto vrah je stížený náboženským deliriem a jako medium asistoval při různých seancích spiritistických v Hradci Králové a okolí. Matka vrahova tvrdí, že kdykoliv sloužil jako medium, byl vždy několik dní nepříčetný.
Četnický strážmistr J. Špalek dle různých známek po ohledání místa ihned správně konstatoval, že zde bylo bojováno na život a na smrt a že jde o zločin. Při prohlídce mrtvého nalezeno několik dopisů a zjištěno jméno zavražděného dělníka J. Dobrušského (pozn. autora: v obecní kronice je veden pod jménem Dobruský) ze Skutče. Dopisy zván byl Dobrušský dělníkem J. Černým z Černilova, aby přijel, že mu opatří práci. Dobrušský přijel a nalezl smrt.
V sobotu očekával Černý Dobrušského na nádraží v Hradci Králové a oba odejeli autobusem do Černilova. Cestou došlo mezi nimi k hádce, v níž Dobrušský vytýkal Černému, že spáchal krádež 400 Kč u evangelického faráře J. Novotného v Hradci Králové. Černý uchlácholil Dobrušského a šli spolu v Černilově do taneční zábavy. Černý v této chvíli byl již rozhodnut tohoto jediného svědka krádeže, již spáchal, zabíti; za tím účelem vyzval jej o desáté hodině, že jej doveze na kole do Hradce Králové, a také ihned kolo přivedl a nechal jej podržeti Dobrušskému. Jak rafinovaně se Černý ke zločinu připravoval svědčí to, že těsně před odjezdem navštívil v Černilově dvě místnosti, kde se svým známým ostentativně ukazoval, chtěje tak dosíci později alibi. K zločinu vyzbrojil se opakovací browningovou pistolí a dýkou, kterou uložil do aktovky. Když dojeli oba do Svinárek na orlický most, ptal se Dobrušský Černého, jedou-li dobře do Hradce, když záře elektrických světel zůstává jim v dálce po pravé straně. Černý neodpověděl a ihned došlo k činu. Za jízdy otevřel aktovku a připravil si zbraně, slezl s kola a požádal Dobrušského, aby mu okamžik podržel kolo a v zápětí bodl svoji oběť do krku a chtěl ji svrhnouti přes železnou konstrukci do rozvodněné Orlice. Mezi oběma rozpoutal se strašlivý zápas, kdy zraněný, s dýkou v krku, přitiskl Černého vší silou ke konstrukci. Dobrušský snažil se dýku z krku vytáhnouti, aby ji použil k obraně, při čemž Černý trhnutím na stranu způsobil mu smrtelnou ránu. V téže chvíli obchodník Němeček spěchal již k místu zločinu a vrah uprchl, aby za několik minut klidně prohlížel si na silnici s ostatními svoji oběť v tratolišti krve.
Takto vylíčil vrah svůj čin, když byl podroben prvému výslechu při zatčení. Nyní vše zapírá, avšak na jeho oděvu byly nalezeny stopy krve. Byl odveden do krajské věznice v Hradci Králové.“
Po celý čas byl tento most bez jména, teprve na návrh komise místní samosprávy ve Svinarech roku 2009 městské zastupitelstvo schválilo jeho pojmenovávání na most plukovníka Šrámka, místního rodáka, který se proslavil jako ruský legionář a protinacistický bojovník.
V roce 2012 byl na most vypracován posudek. Jeho stav byl ohodnocen stupni 5 a 7. Mostovka a ocelové příhrady byly v havarijním stavu. Podpůrné prvky byly též ve špatném stavu. Kompletní rekonstrukce byla shledána jako nerentabilní a bylo přistoupeno k nahrazení celé mostní konstrukce za novou. V průběhu příprav a analýz pro nový most byl podán 14. března 2014 návrh na prohlášení mostu za kulturní památku, čemuž však nebylo 25. září 2015 vyhověno. Mezi hlavní odpůrce prohlášení mostu památkou byl jeho vlastník Správa a údržba silnic Královéhradeckého kraje a státní podnik Povodí Labe, jež považovalo most za hrozbu z důvodu zadržování vodního toku, a to zejména v období zvýšeného průtoku. 18. ledna 2017 byl uzavřen pro veškerou automobilovou dopravu a 8. června následujícího roku začalo jeho rozebírání.
Konstrukce tohoto nýtovaného mostu byla tvořena ze 2 ocelových polí se středovým pilířem, jež byly vytvořeny pomocí ocelových příhrad, které byly uspořádány do přímořadu, přičemž mostní pole nebyla spojena příhradami, aby tak byla umožněna lepší dynamika mostu. Ocelová ložiska mostu byla umístěna na obou stranách pole, aby se každé mohlo samostatně pohybovat. Mostovka byla vytvořena z podélných ocelových trámů, příčných ocelových trámů a mostnice. Ocelová mostnice byla vytvořena z ocelových traverz a její povrch byl pokryt asfaltem. Pro stabilitu mostu byla vybudována soustava 2 podpěr a již zmíněného středového pilíře, vše z kamenných bloků a betonu. Celková délka mostu byla 72 m, obě pole měřila 36 m. Šíře mostu činila 5,06 m. V průběhu let byl most několikrát udržován pomocí konzervace barevnými laky a doplňováním ocelových nýtů. Při rekonstrukci byla na mostní konstrukci připevněna ocelová příhradová lávka pro chodce.
Nový jednopolový most s využitím Langerova trámu podle projektu liberecké společnosti VALBEK, spol. s r. o. (hlavním inženýrem projektu Ing. Miroslav Hanžl a zodpovědným projektantem Ing. Ondřej Šabata) je oproti tomu původnímu širší a dovoluje tak projetí dvou vozidel naráz. Nosná konstrukce je podepírána jen 2 piloty, protože střední pilíř u původního mostu zadržoval vodní tok a naplavené nečistoty. Mostovka je upevněna k oblouku mostu pomocí závěsných lan, která jsou napnutá mezi mostovkou a obloukem mostu. Stabilita mostu je zajištěna pomocí hlubinných pilotů a zapuštění oblouku do břehu řeky. Déla přemostění je 73,20 m; délka mostu 97,32 m; délka nosné konstrukce 76,80 m; rozpětí jednotlivých polí 75,00 m; volná šířka mostu 8,00 m, šířka průchozího prostoru 2,50 m, šířka mezi zábradlími 12,65 m a šířka nosné konstrukce 12,85 m.
Veřejná zakázka na výstavbu mostu byla vyhlášena 9. listopadu 2017; nabídky musely být dodány do 18. prosince téhož roku; smlouva o dílo se společností „Most Svinary“ (Chládek a Tintěra, Pardubice a. s. a FIRESTA-Fišer , rekonstrukce a stavby a. s. Brno), schválená Radou Královéhradeckého kraje 22. ledna 2018, byla podepsána 14. března 2018 (objednatelem, zhotovitel ji podepsal již o měsíc dříve), k odzkoušení konstrukce mostu došlo 25. dubna 2019 a slavnostně byl otevřen 7. května 2019, i když původní termín byl určen na 4. listopadu 2018. Od té doby jsou opět oba břehy Orlice navzájem přístupné veškeré dopravě, ne pouze cyklistům a pěším, jak tomu bylo v době uzavření jeho předchůdce.
O původním mostu napsal svinarský kronikář toto: „Původní most u Svinarek byl někdy před rokem 1870 postaven ze dřeva baronem Liebigem, majitelem panství smiřického, jenž byl zároveň majitelem panství dašického. Byl vystavěn pro lepší spojení obou panství. Od barona Liebiga jej koupil mlynář Václav Jánský ze Svinarek. Když pak byl most velkou vodou stržen, byl v roce 1873 zase ze dřeva postaven nový nákladem mlynáře Jánského. Tento druhý most trval až do r. 1891, kdy jej ledy porouchaly a rozvodněná řeka odplavila. Když nový vystavěn již nebyl, pořídil si občan Václav Lochman ze Svinarek, který měl na naší straně řeky část polí, loď a drátěné lano a zařídil si tak soukromý převoz, jehož bylo k osobní dopravě hojně používáno až do roku 1906, kdy nákladem okresu postaven byl nynější most železný.“
Stavbu ocelové konstrukce mostu se středovým pilířem uprostřed řeky chráněným ledolomem provedla firma Bromovský, Schulz a Sohr z Adamova, která jako původně královéhradecká společnost měla od roku 1880 strojírny v Adamově nejprve v pronájmu a v roce 1905 je zakoupila. Projekt mostu patrně vypracovala společnost Pražská mostárna, filiálka První Českomoravské továrny na stroje v Praze v roce 1906. Vzorem pro konstrukční řešení a návrh byl silniční most přes řeku Berounku v Dobřichovicích, který byl slavnostně vysvěcen 18. července 1897 a pro svůj špatný technický stav byl v roce 1990 stržen a nahrazen jiným mostem.
Součástí stavby ocelového mostu ve Svinarech byla i úprava příjezdní silnice na pravém břehu v délce 22,50 m a na levém břehu v délce 284,55 m. Proto délka celé stavby včetně délky mostu dosahovala 387,25 m. To se projevilo i na nákladech. Původní rozpočtovaný náklad stavby ve výši 93 000 K na most s nosností 2 povozů celkové váhy 10 tun byl navýšen na 106 800 K z důvodu rozhodnutí umožnit po mostě jízdu parních válců o váze 14 tun. Ani tato zvýšená částka nebyla nakonec dodržena a konečný účet stavby mostu byl o 5 236 K vyšší.
Jedinou výraznou událostí, jež byla spojena s tímto mostem, se stala bestiální vražda, která se udála počátkem roku 1926, ale dejme slovo večerním Národním listům (Večerník-Národ) ze 12. ledna 1926:
„Medium vraždící.
Zápas oběti s vrahem na železné konstrukci mostu.
(Pův. zpráva z Hradce Králové.)
V sobotu 9. t. m. zaslechl o 10 ½ hod. obchodník J. Němeček ve Svinárkách u Hradce Králové, když se chystal ke spánku, volání o pomoc. Když vyšel před budovu, spatřil několik kroků před sebou v šeru člověka, jenž se potácel a sténal, třímaje v ruce dýku. Neznámý chroptě, pojednou se shroutil na zem, kde po několikaminutové agonii skonal. Případ ihned oznámen četnické stanici v Třebechovicích, odkudž na místo činu okamžitě odebral se strážmistr J. Špalek, který za několik hodin, dík své bystrosti a pohotovosti, zjistil a zatkl vraha.
Případem tímto nezabývali bychom se šířeji, kdyby se nejednalo o pathologický zjev zločinný, ježto vrah je stížený náboženským deliriem a jako medium asistoval při různých seancích spiritistických v Hradci Králové a okolí. Matka vrahova tvrdí, že kdykoliv sloužil jako medium, byl vždy několik dní nepříčetný.
Četnický strážmistr J. Špalek dle různých známek po ohledání místa ihned správně konstatoval, že zde bylo bojováno na život a na smrt a že jde o zločin. Při prohlídce mrtvého nalezeno několik dopisů a zjištěno jméno zavražděného dělníka J. Dobrušského (pozn. autora: v obecní kronice je veden pod jménem Dobruský) ze Skutče. Dopisy zván byl Dobrušský dělníkem J. Černým z Černilova, aby přijel, že mu opatří práci. Dobrušský přijel a nalezl smrt.
V sobotu očekával Černý Dobrušského na nádraží v Hradci Králové a oba odejeli autobusem do Černilova. Cestou došlo mezi nimi k hádce, v níž Dobrušský vytýkal Černému, že spáchal krádež 400 Kč u evangelického faráře J. Novotného v Hradci Králové. Černý uchlácholil Dobrušského a šli spolu v Černilově do taneční zábavy. Černý v této chvíli byl již rozhodnut tohoto jediného svědka krádeže, již spáchal, zabíti; za tím účelem vyzval jej o desáté hodině, že jej doveze na kole do Hradce Králové, a také ihned kolo přivedl a nechal jej podržeti Dobrušskému. Jak rafinovaně se Černý ke zločinu připravoval svědčí to, že těsně před odjezdem navštívil v Černilově dvě místnosti, kde se svým známým ostentativně ukazoval, chtěje tak dosíci později alibi. K zločinu vyzbrojil se opakovací browningovou pistolí a dýkou, kterou uložil do aktovky. Když dojeli oba do Svinárek na orlický most, ptal se Dobrušský Černého, jedou-li dobře do Hradce, když záře elektrických světel zůstává jim v dálce po pravé straně. Černý neodpověděl a ihned došlo k činu. Za jízdy otevřel aktovku a připravil si zbraně, slezl s kola a požádal Dobrušského, aby mu okamžik podržel kolo a v zápětí bodl svoji oběť do krku a chtěl ji svrhnouti přes železnou konstrukci do rozvodněné Orlice. Mezi oběma rozpoutal se strašlivý zápas, kdy zraněný, s dýkou v krku, přitiskl Černého vší silou ke konstrukci. Dobrušský snažil se dýku z krku vytáhnouti, aby ji použil k obraně, při čemž Černý trhnutím na stranu způsobil mu smrtelnou ránu. V téže chvíli obchodník Němeček spěchal již k místu zločinu a vrah uprchl, aby za několik minut klidně prohlížel si na silnici s ostatními svoji oběť v tratolišti krve.
Takto vylíčil vrah svůj čin, když byl podroben prvému výslechu při zatčení. Nyní vše zapírá, avšak na jeho oděvu byly nalezeny stopy krve. Byl odveden do krajské věznice v Hradci Králové.“
Po celý čas byl tento most bez jména, teprve na návrh komise místní samosprávy ve Svinarech roku 2009 městské zastupitelstvo schválilo jeho pojmenovávání na most plukovníka Šrámka, místního rodáka, který se proslavil jako ruský legionář a protinacistický bojovník.
V roce 2012 byl na most vypracován posudek. Jeho stav byl ohodnocen stupni 5 a 7. Mostovka a ocelové příhrady byly v havarijním stavu. Podpůrné prvky byly též ve špatném stavu. Kompletní rekonstrukce byla shledána jako nerentabilní a bylo přistoupeno k nahrazení celé mostní konstrukce za novou. V průběhu příprav a analýz pro nový most byl podán 14. března 2014 návrh na prohlášení mostu za kulturní památku, čemuž však nebylo 25. září 2015 vyhověno. Mezi hlavní odpůrce prohlášení mostu památkou byl jeho vlastník Správa a údržba silnic Královéhradeckého kraje a státní podnik Povodí Labe, jež považovalo most za hrozbu z důvodu zadržování vodního toku, a to zejména v období zvýšeného průtoku. 18. ledna 2017 byl uzavřen pro veškerou automobilovou dopravu a 8. června následujícího roku začalo jeho rozebírání.
Konstrukce tohoto nýtovaného mostu byla tvořena ze 2 ocelových polí se středovým pilířem, jež byly vytvořeny pomocí ocelových příhrad, které byly uspořádány do přímořadu, přičemž mostní pole nebyla spojena příhradami, aby tak byla umožněna lepší dynamika mostu. Ocelová ložiska mostu byla umístěna na obou stranách pole, aby se každé mohlo samostatně pohybovat. Mostovka byla vytvořena z podélných ocelových trámů, příčných ocelových trámů a mostnice. Ocelová mostnice byla vytvořena z ocelových traverz a její povrch byl pokryt asfaltem. Pro stabilitu mostu byla vybudována soustava 2 podpěr a již zmíněného středového pilíře, vše z kamenných bloků a betonu. Celková délka mostu byla 72 m, obě pole měřila 36 m. Šíře mostu činila 5,06 m. V průběhu let byl most několikrát udržován pomocí konzervace barevnými laky a doplňováním ocelových nýtů. Při rekonstrukci byla na mostní konstrukci připevněna ocelová příhradová lávka pro chodce.
Nový jednopolový most s využitím Langerova trámu podle projektu liberecké společnosti VALBEK, spol. s r. o. (hlavním inženýrem projektu Ing. Miroslav Hanžl a zodpovědným projektantem Ing. Ondřej Šabata) je oproti tomu původnímu širší a dovoluje tak projetí dvou vozidel naráz. Nosná konstrukce je podepírána jen 2 piloty, protože střední pilíř u původního mostu zadržoval vodní tok a naplavené nečistoty. Mostovka je upevněna k oblouku mostu pomocí závěsných lan, která jsou napnutá mezi mostovkou a obloukem mostu. Stabilita mostu je zajištěna pomocí hlubinných pilotů a zapuštění oblouku do břehu řeky. Déla přemostění je 73,20 m; délka mostu 97,32 m; délka nosné konstrukce 76,80 m; rozpětí jednotlivých polí 75,00 m; volná šířka mostu 8,00 m, šířka průchozího prostoru 2,50 m, šířka mezi zábradlími 12,65 m a šířka nosné konstrukce 12,85 m.
Veřejná zakázka na výstavbu mostu byla vyhlášena 9. listopadu 2017; nabídky musely být dodány do 18. prosince téhož roku; smlouva o dílo se společností „Most Svinary“ (Chládek a Tintěra, Pardubice a. s. a FIRESTA-Fišer , rekonstrukce a stavby a. s. Brno), schválená Radou Královéhradeckého kraje 22. ledna 2018, byla podepsána 14. března 2018 (objednatelem, zhotovitel ji podepsal již o měsíc dříve), k odzkoušení konstrukce mostu došlo 25. dubna 2019 a slavnostně byl otevřen 7. května 2019, i když původní termín byl určen na 4. listopadu 2018. Od té doby jsou opět oba břehy Orlice navzájem přístupné veškeré dopravě, ne pouze cyklistům a pěším, jak tomu bylo v době uzavření jeho předchůdce.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.216, 15.908)
Poslední aktualizace: 17.12.2025
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Hradec Králové
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Most plukovníka Bohumila Jana Šrámka přes Orlici ve Svinarech
Svinary - Železný most přes Orlici, most plukovníka Šrámka
Most
Zajímavý železný Most přes řeku Orlici, který je pojmenován po, místním rodáku, plukovníku Šrámkovi, najdeme v Hradecké městké části Svinary. Most byl postaven v roce 1907 jako náhrada za dřevěný most z roku 1869.…
0.5km
více »
Obecní rybník (Na Sádkách) ve Svinarech
Rybník
Původně se přímo ve Svinarech žádný rybník nenacházel (pokud nepočítáme Svinarský rybník, jenž byl největším vodním dílem v soustavě rybníků na severním okraji královéhradeckých lesů), což můžeme vidět ještě v map…
1.2km
více »
Svinary - zvonička a pomník ukřižování
Kříž
Svinary jsou prvně prvně písemně doloženy roku 1379, dříve samostatná obec je dnes součást Hradce Králové. Ve Svinarech je dochováno několik původních selských stavení, na pravém břehu Orlice starý Panský hostinec postavený v roce 1717. Ná návsi u hospody najdeme pomník ukřižování s dřevěnou sloupovou zvoničkou, která byla díky veřejné sbírce obnovena v r. 2013.
1.2km
více »
Svinary - pomník obětem válek
Pomník
Pomník s postavou vojáka vyhlížejícího do dáli najdeme ve směru od návse k lesu. Pomník byl postaven, v roce 1921, jako vzpomínka na 14 obětí 1. sv. války. Po ukončení 2. sv. války byla do pomníku zakomponována deska se jmény dalších obětí. Kolem pomníku je plůtek s vrátky ve tvaru státního znaku bývalé Československé republiky.
1.4km
více »
Blešno
Vesnice
Území obce bylo osídleno již v pravěku, což dokládá např. kolová stavba z období kultury se zvoncovitými poháry, jež byla objevena u Hodycova statku čp. 53. Při kopání příkopu byla navíc nalezena ještě měděná seky…
1.6km
více »
Zvonička v Blešně
Zvonice
Obecní zvonička v podobě dřevěné rozsochy se stříškou byla zřízena někdy v 19. století, avšak není přesně jasné kdy. V indikační skice stabilního katastru z roku 1840 (viz https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=skicic&idrastru=HRA040018400) a v jeho reambulaci z roku 1871 (viz https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=omc&idrastru=B2_a_4C_293_3) však zakreslena není, i k…
1.6km
více »
Pomník padlým v 1. světové válce v Blešně
Pomník
První světová válka přinesla i do Blešna léta strádání a též tragédií v podobě padlých a zmrzačených zdejších mužů. Těch se ze všech front nevrátilo celkem 10 (Jan Černý z čp. 10, Josef Černý z čp. 10, Jan Hodyc z čp. 53, Rudolf Horák z čp. 8, Josef Horák z čp. 8, Václav Hůlka z čp. 4, Jan Hušek z čp. 35, Jan Hušek z čp. 51, Josef Jarkovský z čp. 13, Václav Michálek z čp. 29).P…
1.6km
více »
Blešno - zvonička
Zvonice
Obec Blešno se nachází východně od Hradce Králové podél silnice č. 11 vedoucí směrem na Třebechovice pod Orebem. Jižně od obce se podél řeky Orlice rozprostírají louky a mokřady. Zvonička, která se nachází u obecn…
1.6km
více »
Černé jezero
Jezero
Stejně jako u dalších vodních ploch na Slezském Předměstí se i u Černého jezera píše, že vzniklo regulací řeky Orlice, ale zde jde o naprostý nesmysl, neboť těmito místy, kde se od nepaměti říkalo „Pod silnicí“, n…
1.7km
více »
Most přes Orlici u Blešna
Most
Železný Most přes Orlici u Blešna sice není významnou památkou, ale mostní konstrukce nás "převede" od obce k lukám a mokřadům na levém břehu Orlice. Přes most prochází zelená turistická značka od železniční stani…
1.8km
více »
Slatina u Hradce Králové
Vesnice
Slatina - dříve samostatná obec, dnes součást Hradce Králové. Slatinou prochází cyklotrasa č. 4257 ve směru Pilertice - Jílovice, dále k Orlickým horám je již značení rozdílné dle směru, kterým se cykloturista vydá. V obci, v křižovatce cest, najdeme pomník obětem 1. sv. války a ve směru k Libranticím monumentální pomník ukřižování.
1.8km
více »
cyklostezka kolem stříbrného rybníku
Turistická trasa
Jak název příspěvku napovídá popisovaná cyklostezka vede kolem známého stříbrného rybníku. Délka této asfaltové stezky je cca 400 metrů. Západní okraj stezky začíná u mostku přes Stříbrný potok, východní okraj u …
1.8km
více »
Rozcestí u Svinar - Hradecké lesy
Rozcestí
Rozcestí u Svinar nedaleko stříbrného rybníku ukazuje cestu po červené značce ve směru Hradec Králové - Třebechovice pod Orebem a po žluté ve směru HK - rozcestí U Křivé lípy. V místě je možnost pození a informační tabule s popisem lokality.
1.9km
více »
Binarovo jezero
Jezero
Toto jezero je pozůstatkem jednoho z původních ramen řeky Orlice, které leží z jedné části na pozemcích v majetku královéhradecké firmy EXPAND HK s. r. o., Zdeňky Milerové z Hradce Králové a Pavlíny Uhrové ze Staš…
1.9km
více »
Mokřady Orlice u Blešna
Bažina, mokřady
Lokalita mokřadů u Blešna se nalézá na levém břehu toku řeky Orlice. Najdeme zde Zbytky starých říčních ramen Orlice a přilehlé, druhově bohaté, louky. No a na podzim tu najdeme i nějaký ten žampión...
1.9km
více »
Patník, hraniční kámen - Hradecké lesy
Zajímavost
Zajímavý patník, resp. hraniční kámen vymezující hranice pozemku se nachází mezi Svinary a Hájovnou Škvárovka v Hradeckých lesích. Dodnes je na čelní straně kamene dobře viditelný motiv slunce, resp. osmicípé hvěz…
1.9km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Smírčí kříž u Svinar
Kříž
Smírčí kříž najdeme na levé straně při lesní cestě od Svinar do Bělče. Na kameni je vytesaný kříž a dvě sekyrky položené přes jeho ramena a nápis zřejmě z 16. století. Dle pověsti šli dva tovaryši do Bělče koupit …
2km
více »
Stříbrný rybník - autokemp, rekreační areál, koupaliště
Koupaliště
Rekreační oblast a přírodní koupaliště Stříbrný rybník, lidově zvané "Stříbrňák" najdeme východně od centra Hradce Králové mezi Malšovou lhotou a Svinary. Rybník je napájen Stříbrným potokem, který přitéká z Hrade…
2km
více »
Rameno u Stříbrného rybníka
Potok
V roce 1998 bylo rameno u Stříbrného rybníka u Malšovy Lhoty vyhlášeno přechodně chráněnou plochou o výměře 1,6065 ha. Důvodem vyhlášení byla a stále ještě je ochrana kriticky ohrožené rostliny rdestu dlouholistéh…
2km
více »
Haltýře - Hradecké lesy
Přírodní památka
Lokalita Haltýře se nachází v prostoru mezi Malšovicemi a Bělčí. Jedná se o soustavu dávných slepých ramen Orlice, která jsou zarostlá lesním porostem. Tato bažinná olšina a mokřadní společenstva jsou evidována jako významný krajinný prvek. Název lokality je odvozen od německého slova halt – haltovat, tedy stát - stavět. V místech tok vody haltoval – zastavoval u stavidla na…
2.1km
více »
Cyklostezka u stříbrného rybníku
Trasa
Jak název příspěvku napovídá popisovaná cyklostezka vede kolem známého stříbrného rybníku. Délka této asfaltové stezky je cca 400 metrů. Západní okraj stezky začíná u mostku přes Stříbrný potok, východní okraj u …
2.2km
více »
turistické rozcestí Stříbrný potok - Stříbrný rybník
Rozcestí
Turistický rozcestník Stříbrný potok, který se nachází v blízkosti kempu u Stříbrného rybníku, ukazuje turistům cestu ve dvou směrech. Po červené značce ve směru Hradec Králové - Třebechovice pod Orebem, dále Opočno a po značce žluté ve směru Hradec Králové, rozcestí u staré nemocnice - rozcestí U křivé lípy.
2.3km
více »
lesní okruh pro cyklisty a bruslaře Hradec Králové
Tipy na výlet
Míříme do nekonečného prostoru hradeckých lesů, který je nejen rájem houbařů, pěších turistů, cyklistů a inline bruslařů, tedy do prostoru, který se již stal rekreační zónou Hradce Králové a okolí. Významným poči…
2.6km
více »
Soutěž 5
bodů
www.turistikaprozivot.cz
Přírodní park Orlice
Louka
Lokalita se nachází v Přírodním parku Orlice, konkrátně v jeho záplavových loukách na východním okraji města Hradce Králové.Park byl zřízen roku 1996 podél toků Tiché a Divoké Orlice. Po jejich soutoku pokračuje d…
3.1km
více »
Běleč nad Orlicí - Hostinec - pivovar U Hušků
Výletní místo
"Nestačí zdravě jíst, ale i zdravě pít", takové heslo nás vítá při vstupu do Hostince U Hušků. Dnešní hostinec byl vybudován koncem 19. století. Dnes je oblíben zejména cykloturisty k osvěžovací zastávce. Návštěvn…
3.4km
více »
Běleč nad Orlicí
Vesnice
Obec Běleč nad Orlicí, která se nachází východně od Hradce Králové je častým cílem rekreačních cyklistů. Zejména Hostinec u Hušků . V centru obce, v Husových sadech, se nalézá Pomník Mistra Jana Husa z roku 1915 a Žižkův dub, který byl vysazen 10.11.1924. Zemědělský charakter obce dotváří několik dochovaných zemědělských usedlostí a náves s dřevěnou zvoničkou. Na okraji Bělče…
3.4km
více »
Most přes Orlici u Nepasic
Most
Železobetonový most přes Orlici v Nepasicích samozřejmě není památkou, ale zejména pro cyklisty je důležitou spojnicí od Nepasic k Bělči a dále do oblasti Hradeckých lesů. Cykloturisty je tato spojnice, z důvodu t…
3.6km
více »
Piletice - Šrámkův statek
Statek
Areál Šrámkova statku v Pileticích je tvořen roubenou obytnou budovou, roubenou stodolou, kamennou trojosou bránou a hospodářskými budovami. Jedná se o jednu z mála zachovaných staveb lidové architektury z počátku…
3.7km
více »
Hradecké lesy
Přírodní památka
Hradecké lesy je rozlehlý lesní prostor, který se rozprostírá od města Hradec Králové jihovýchodním směrem k městu Choceň. Dříve se Hradeckým lesem nazýval lesní prostor, který byl…
3.9km
více »
Hradec Králové
Město
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králové, je označován jako jedno z nejstarších českých měst. Ve středověku šlo o věnné město českých královen a této době vděčí za gotickou katedrálu sv. Ducha na svém Velkém náměstí, která dnes vedle Bílé věže a Staré radnice patří mezi městské dominant…
5.4km
více »





