Jindřichův Hradec

Jindřichův Hradec, město nad rybníkem Vajgar, v jehož hladině se zrcadlí nádherné panorama gotického hradu a renesančního zámku a které je pro své výjimečné památky i neporušené přírodní prostředí svého okolí vyhledávaným místem četnými turisty z Čech i zahraničí.

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Slavonice / Hrad Landštejn Ubytování Jindřichův Hradec
Turistické cíle / Mapa Jindřichův Hradec Zámek Červená Lhota / Třeboň Česká Kanada
Jižní Čechy
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jižní Čechy

Dolní Bukovsko – minipivovar Bukovar
Dolní Bukovsko – minipivovar Bukovar  •  Fotografie (27)  • Foto: jircak
Kanál Zlatá stoka

Před 10 lety jsme na Slovensku byli asi 5 týdnů. Tehdy jsme převážně projeli tu nejsevernější část – Malou Fatru, Oravu, Roháče, Pieniny. Dojeli jsme až k Dukle, kde je mimo jiné nejvíc dřevěných kostelíků. Víc na východ už jsme nejeli. Stočili jsme to trochu k jihu a vraceli se přes Prešov, Slovenský ráj, západ Slovenského rudohoří a středem Slovenska jsme jeli domů.
Tehdy jsme si to moc užili. Už když jsme se vraceli, jsme se shodli na tom, že tam musíme na několik týdnů ještě jednou zajet. Je tam nádherně a je tam ještě spousta míst, kam bychom se rádi podívali. Jenže nám do toho vždy něco přišlo.
I letos se zdálo, že to nezvládneme. Chtěli jsme jet už začátkem června - to jsme měli mít před sebou 5 týdnů volna. Jenže cestou z jižních Čech se nám porouchal alternátor, baterka se nám nedobíjela a my byli rádi, že jsme dojeli domů.
Oprava se trochu protáhla a pak už nemělo cenu se tak daleko vydávat. Nakonec jsme vyjeli jen na 2 týdny do severních Čech. Vrátili jsme se začátkem července, abychom 2 týdny věnovali našim vnoučatům. Teď jsme je odevzdali rodičům a konečně můžeme odjet. Snad nás žádné problémy už nepotkají a cestu si užijeme, i když teď o prázdninách tam asi toho klidu moc nebude. Jen se děsíme toho horka, které nás prý čeká. Sice ten letošní nejteplejší den, kdy naměřili 38 stupňů, už pominul, ale přesto se teploty drží okolo třicítky. A ještě nějaký čas prý budou. A to je na mne víc než dost. Takové horko ráda nemám. Ale musím se s tím nějak poprat.

Úterý 18. 7. 2023
Ráno jsme vše nastrkali do auta. Vystěhovali jsme domácí lednici do silně namražené autolednice. Mezitím nám Rohlik.cz ještě dovezl nákup. Konečně v 11 odjíždíme.
Letos to chceme vzít od jihu a středem a severem se vracet. Ale až tak daleko na východ už jet nechceme. Nejvýchodnější část Slovenska nám zůstane jednou pro vždy utajena.

První zastávku si chceme udělat v Lomnici nad Lužnicí. Předpokládali jsme, že před druhou bychom tam mohli být. Jenže do Tálína byla silnice uzavřená, jedeme přes Vodňany. Objížďka je to docela velká. Až v Týnu nad Vltavou se zase vracíme na trasu. Má to jedinou výhodu. Letos jsme ochutnali jejich pivo, je dobré a my nemáme s sebou žádné.
Parkujeme nedaleko výdejního okénka. Ani nevíme, kdy otevírají, ale máme víc štěstí než rozumu. Je sice zavřené, ale za 5 minut mají otevřít. Paní právě přišla a jak nás viděla, otevřela. Kupujeme 3 litrovky.
Nakonec jsme usoudili, že parkujeme na moc šikovném místě. Tady se můžeme najíst. Začíná být už zase pěkné horko, ale jsme naštěstí ve stínu. Dáváme jen něco studeného a odjíždíme.

Projíždíme Dolním Bukovskem. Tady je rodinný minipivovar Bukovsko. Tady jsme se zastavili letos v květnu, jenže to bylo zavřeno. Dnes bude zas. Má otevřeno až od čtvrtka do neděle. Jenže jak projíždíme okolo, vidíme, že jsou dveře otevřené. Ota tam hned zajíždí. Zase máme štěstí. Pan majitel a sládek v jednom je tady, protože se chystá vařit pivo. Vaří ho tady od léta 2013, když v obci usoudili, že běžná komerční piva mají zhoršující se kvalitu. Navázal tak na tradici vaření piva v jižních Čechách - v nedaleké obci Bzí se vařilo pivo již v 18. století. K vaření piva používá kojeneckou vodu z podzemního jezera.
Je to příjemný pán. Kupujeme 2 litrovky. Dostáváme ještě tácek. Ota kupuje etikety a je maximálně spokojený.

Teď už skutečně jedeme do Lomnice nad Lužnicí, kde si chceme projít naučnou stezku Velký Lomnický. Potřebujeme dnes dělat také něco jiného než se vozit v autě. Navíc by to tu mohlo byt zajímavé, když je tu jedna pozorovatelna a jedna mini rozhledna s výhledem na rybník. Stezka je dlouhá jen 3,2 km (podle mapy.cz), 6,5 km (podle tabule NS), 5,2 km (podle mě), je na ní 15 zastavení s informacemi o historii a významu kanálu Zlatá stoka, o fauně a floře v okolí rybníků i o hospodaření a životě v lužním lese. Takže to je přesně to, co potřebujeme.
Chceme parkovat ve stínu, ať je v autě aspoň trochu snesitelně, až se tam vrátíme. A také ať nepřehříváme lednici. Běží celou dobu, ale stejně se o 4 stupně ohřála. Zatím nám to nevadí, stále tam máme minus 14 stupňů. Teď ji však vypneme.
Na parkovišti, kde naučná stezka začíná, je moc sluníčka. Jedeme se podívat do místa, kde naučná stezka odbočuje ze silnice. Tam je 2. zastavení NS a naštěstí i vytoužený stín.
Nejdřìv jdeme kousek přes louku, kde jsou včelí úly. Vlevo máme rybník Vydýmač u Lomnice, který vznikl v období renesance, přibližně v 16. století, stejně jako okolní rybníky.
Za chvilku se noříme do lesa. Jdeme po břehu rybníka, vpravo od nás teče Zlatá stoka. Je to umělý vodní kanál, který byl postaven r. 1506 podle plánu Štěpánka Netolického, aby přivedl vodu z Lužnice do Třeboňské rybniční soustavy. Je 45 km dlouhý a stále slouží svému původnímu účelu. Je však i oblíbeným cílem turistů i cyklistů.
Opouštíme rybník, jdeme jen podle kanálu až k Velkému lomnickému rybníku. Tady chvilku váháme. Naučná stezka pokračuje po okraji lesa, neznačená cesta vede okolo rybníka k ptačí pozorovatelně. I tu bereme jako minirozhlednu, proto neznačená cesta vyhrála. Je tu skutečně příjemně a je tu klid. Jen komáři nám cestu mírně znepříjemňují. Pokud jdeme, jde to, jen se nesmíme zastavit. Zpočátku smíšený les přechází do lužního.
Přicházíme k ptačí pozorovatelně. Zastavení naučné stezky nás informuje o několika zde žijících vodních ptácích, ale ve skutečnosti je jich tu víc. Mysleli jsme, že na pozorovatelně bude nějaká další informace, ale kdepak. Musíme si vystačit s vlastními, tedy Otovými znalostmi. Mně nezbývá, než mu věřit. Je tady volavka bílá i popelavá, potápky malé a velké i s mláďaty, lisky.
Na druhé straně rybníku vidíme minirozhlednu. Abychom se k ní dostali, musíme rybník obejít. Není to daleko a cestou pozorujeme vodní ptactvo. Jsou tu i druhy, které Ota nezná. Jsme na neznačené cestě a překvapuje mne, že přes zátoku vede bytelný dřevěný mostek.
Přicházíme na naučnou stezku a po ní pokračujeme. Už jsme u minirozhledny – dřevěné vyhlídkové věže, která byla postavena r. 2001 současně s naučnou stezkou. Připomíná spíš myslivecký posed. Jen ta zastřešená plošina ve výši 4 m je větší. Celková výška je 7 m. Nahoru vede 20 schůdků. Ale jakých. Ten první za chvíli upadne, ale i ty další nevypadají nejlíp. Mají takový sklon, že mám strach, že po nich po břiše sjedu dolů. A to tvrdí, že r. 2021 byla opravována. Na rybník je vidět pěkně. Ani se nám nechce odejít. Komáři nás však vyhánějí.
Cesta pokračuje po hrázi mezi Velkým a Malým lomnickým rybníkem, pak po břehu Velkého lomnického rybníka až ke kanálu. Dál jdeme po cestě, po které jsme přišli. Za chvíli jsme už u auta.
Popojíždíme ještě ke kostelu sv. Jana Křtitele, který nás zaujal již při příjezdu a kde je mimo jiné i začátek naší naučné stezky. Kostel byl postaven na troskách starší gotické svatyně, která byla postavena patrně ještě před založením města. R. 1358 vyhořela. Na přelomu 15. a 16. století byla ke kostelu přistavěna mohutná věž, která měla i obranný charakter. Střílnová okna jsou stále vidět. Vše opět r. 1650 vyhořelo a bylo barokně opraveno. V interiéru jsou vidět původní gotické prvky.

I když jsme šli převážně ve stínu, jsme upocení, brali bychom nějakou koupačku. Jsme v jižních Čechách, rybníků je tu dost, ale kvalita vody je převážně dost pochybná. Lepší by to bylo v Lužnici.
Jedeme dál k jihu. Zastavujeme v Třeboni (Holičky) na parkovišti u rozcestí U splavů. K jezu je to 0,5 km. Na mapy.cz tam vidíme těch vodních toků víc, tak snad to půjde se někde vykoupat. Došli jsme na unikátní místo do národní přírodní rezervace Stará a Nová řeka. Tady se Lužnice dělí. Stará řeka (původní Lužnice) teče dál do rybníka Rožmberk. U jezu je rozvodí. Z Lužnice se odděluje umělý vodní kanál Nová řeka, který odvádí vodu do Nežárky - slouží k regulaci přítoku vody do rybníka Rožmberk. Je dlouhý 13,46 km a široký až 20 m. K tomu sem z Podřezanské stoky teče voda tzv. Odlehčovačem.
Je to tady neskutečně zajímavé. Je zde soustava několika jezů a propustí, které se v případě povodní zavřely a přesměrovaly vodu tam, kam to bylo vhodné. Jak se později dočítáme na zdejší jediné budově, tak tohle tady postavil r. 1585 Jakub Krčín z Jelčan – bylo to v době, když navrhoval stavbu rybníka Rožmberk. Takže čistě náhodou jsme objevili jednu skutečně úžasnou zajímavost.
Dnes ani v jednom toku není moc vody. Pod jezem na Lužnici je pláž, ale tam je nějaká rodinka. Nám by se líbilo pod jezem na Nové řece. Jenže tam nějaký klučina chytá ryby. Ty bychom mu vyplašili. Navíc bychom se tam raději ponořili bez plavek. Jdeme kus dál po proudu, kde nakonec pracně slézáme k vodě. Je to prudké, sypké, klouže to, ale naštěstí jsme to zvládli. Vody bylo tak akorát si do ní lehnout, a to ještě jen v určitých místech. Je tu písek, je příjemné ležet ve vodě a nechat ji přes sebe téct.
Mezitím malý rybář odešel. Proto jsme zvolili zpáteční cestu vodou až k jezu, kde se nechá pěkně vyjít na břeh. To už jsme byli samozřejmě oblečení. Cítíme se skvěle. Bylo to příjemné ochlazení.

Teď už jen najít místo na ohřátí večeře a na spaní. Tady na parkovišti se nám to nelíbí, je tu moc velký provoz. Na spaní jsem vytypovala místo jen kousek od hranic s Rakouskem, je však otázka, zda to půjde. Zítra chceme pokračovat přes Rakousko do Bratislavy. Každopádně chceme spát u nás.
Otu napadlo při průjezdu Suchdolem nad Lužnicí, že tu bývalo tábořiště. Teď je tu kemp Vodácká základna. Lidí je tu málo - vidíme jednu rodinku se stanem a jedny manžele v autě. Já bych raději pokračovala, ale Otovi se tu líbí. Cena 330,- mi nevadí, ale svoluji jen pro klid. A taky trochu chápu, že si tady Ota připomíná dobu dávno minulou. Navíc mám hlad. Už je čtvrt na 8. I když to bych ještě chvíli vydržela.
Ohřívám večeři a v autě to urovnávám. Vždy ten první den mám spoustu práce, než uložím na své místo všechny věci, donesené do auta. Ještě umýt nádobí a mám konečně hotovo. To už je 9 a jsem zpocená snad víc než odpoledne. Jdu se položit do Lužnice. Ani tady moc vody není. Je to příjemné, hned se cítím nádherně. Konečně se venku můžeme posadit a i já si mohu vychutnat pivo. Obtěžující komáry zaháníme hořící protikomáří spirálou. Ota je spokojen, za jeden den dvě rozhledny a dva pivovary, to je slušný průměr. Jen já si v duchu říkám, až na ten závěr v kempu. Ale raději mlčím, nechci mu radost zkazit.
Spát jdeme po 10. hodině, lehce se ochladilo, ale stále je teplota okolo 20 stupňů. Hvězdičky začínají svítit. Necháváme boční dveře otevřené dokořán a usínáme.
Poslední aktualizace: 28.11.2023

Lomnice nad Lužnicí

Příspěvky z okolí Poznáváme Slovensko – 1. den: Dolní Bukovsko – minipivovar Bukovar; Lomnice nad Lužnicí – částečný okruh 5 km po NS Velký Lomnický přes dvě ptačí pozorovatelny, kostel sv. Jana Křtitele; NPR Stará a Nová řeka

Lomnice nad Lužnicí
Lomnice nad Lužnicí leží v Jižních Čechách, jihozápadním směrem od města Jindřichův Hradec. Město se rozkládá v srdci chráněné krajinné oblasti Třeboňsko. Město obklopuje celá řada rozlehlých rybníků. Řeka Lužn…
Město v romantické rybniční krajině pod stejnojmenným hradem (poprvé doložen v přídomku jejího majitele Oldřicha z Lommnice již roku 1265). Jméno má původ v názvu potoka, jenž je zmiňován již roku 1367 (Lomnicze rivulus). Od roku 1789 je přidáván přívlastek „nad Lužnicí“, ačkoliv řeka je od města vzdálena 2,5 km.
Jedeme autem do Lomnice nad Lužnicí. Počasí je ideální na procházku. Polojasno a teplota 20°C. Dozvěděli jsme se o krásné naučné přírodovědné stezce okolo Velkého Lomnického rybníka. Naučná stezka Velký Lomnick…
Okolo Lomnice nad Lužnicí Ze sídla místního IKS a knihovny, budovy Staré radnice, se vydáme přes Palackého náměstí Kostelní ulicí, jedinou s mírným stoupáním, k…
Město Lomnice nad Lužnicí vzniklo ve 13. století v okolí gotického hradu. Původní hrad připomíná jen bývalá hradní kaple, dnešní kostel sv. Václava. Největší rozkvět zažilo město za Rožmberků v době rozsáhlého budování rybníků v…
Rozsáhlá sníženina Třeboňská pánev se rozprostírá v okolí Třeboně. Je plošně větší než sousední Českobudějovická pánev. Její území zasahuje na jihovýchodě až ke státní hranici ČR s Rak…
První zmínka o obci Klec z r. 1388. Poblíž kdysi stával hrad Foglhauz, který po r. 1500 zpustl, od něj zřejmě vznikl dnešní název. V okolí nenápadné obce, která má dnes pouhých 200 obyvatel, jsou Krásné rybníky s názvy Víra, Naděje, Láska...
Rozlohou pátý největší rybník jižních Čech byl vybudován stejně jako rybník Dvořiště na Miletínském potoce asi 10 km severoseverozápadně od Třeboně u Lomnice nad Lužnicí při silnici z Třeboně do V…
Ne že bychom byli na jižní Čechy nějak zvlášť zatížení, nicméně fakt, že za poslední půlrok (spíš třičtvrtěrok) jsme sem dorazili třikrát už svádí k zamyšlení. Ovšem faktem je že oblast je…
První písemná zpráva o obci pochází z r. 1371, dnes má obec asi 400 obyvatel. V blízkosti obce najdete rybníky i s takovými názvy, jako Láska, Víra a Naděje... Pro další případné autory fotek nikoliv zbytečně z…
Rybník Dvořiště je čtvrtým největším rybníkem v České republice. Sypaná hráz je dlouhá 550 metrů a vysoká je 10 metrů. Nejzajímavější je ale výpusť z rybníka. Výpusť byla vybudována již ve 14. století prokopáním s…
Nedaleko Lomnice nad Lužnicí leží rozlohou čtvrtý největší rybník jižních Čech. Rozprostírá se při západní hranici CHKO Třeboňsko asi 10 km severozápadně od Třeboně a asi 4 km jihozápadně od Lomni…
Rozcestí Rožmberk - hráz
Rozcestník je umístěný na hrázi rybníka Rožmberk naproti rybím sádkám místního rybářského závodu a označuje průchozí směr turistické červeně značené cesty, která vede po hrázi souběžně s naučnou stezkou Rožmberk. Červená trasa přichází z Třeboně a pokračuje dál po hrázi Rožmberka a kolem mnoha třeboňských rybníků až do Veselí nad Lužnicí. Naučná stezka Rožmberk, která začíná v…
Třeboňsko-kraj rybníků. To je místo, kde jsme strávili poslední prázdninový týden a kde jsme podnikli i výlet po čtyřech rybnících z názvu příspěvku. Ubytováni jsme byli v autokempu Na Borkách v Dolních Slověnicí…
Rožmberk (rybník)
Největší jihočeský - a také český - rybník vybudoval v letech 1584 - 15…
Chráněná krajinná oblast Třeboňsko byla vyhlášena v listopadu roku 1979. Pro významné přírodní hodnoty bylo její území zařazeno již v roce 1977, tedy ještě před vyhlášením za CHKO, do světové sítě biosférických rezervací UNESCO. CHKO …
Přírodní rezervace Písečný přesyp u Vlkova (0,8 ha) leží při severozápadním okraji CHKO Třeboňsko asi 4 km jihojihovýchodně od Veselí nad Lužnicí při železniční trati Veselí nad Lužnicí - Třeboň. Přesyp je jed…
Horusický rybník najdeme v Jižních Čechách, jižním směrem od města Veselí nad Lužnicí a v severní části chráněné krajinné oblasti Třeboňsko. Tento rybník je třetím největším rybníkem u nás, hned za Rožmberkem a …
Třeboň (zámek)
Soutěž 3 body
Malebný zámek je obdivovanou dominantou města Třeboně, které je centrem Chráněné krajinné oblasti Třeboňsko. Třeboňský zámek se nachází v Jihočeském kraji. Zámek tvoří…
Půvabný zámek Jemčina stojí při okraji rozlehlého lesního komplexu na pravém břehu řeky Nežárky. Zámek Jemčina se nachází na Jindřichohradecku v Jihočeském kraji. Zámek je patrová budova na půdorysu písmene U s …
Třeboň leží v Jižních Čechách, jihozápadním směrem od města Jindřichův Hradec. Město se rozkládá ve středu chráněné krajinné oblasti Třeboňsko, která se vyznačuje velkým množstvím rozlehlých rybníků. Třeboň je nej…
Město Třeboň patří mezi nejmalebnější města v jižní části České republiky. Každému se vybaví zejména v souvislosti s rybníky, kterých je v okolí skutečně požehnaně.  My se ovšem zaměříme především na zdejší zámek,…
Veselí nad Lužnicí leží v Jižních Čechách, západním směrem od města Jindřichův Hradec. Město se rozkládá u severního okraje chráněné krajinné oblasti Třeboňsko a na soutoku …
Rybník Svět vybudoval J. Krčín z Jelčan v letech 1571-1573. Rybník byl původně spojen s rybníkem Opatovským a zatopil rybník Církvičný. Při jeho stavbě bylo také zatopeno Svinenské předměstí se špitálem a kaplí. P…
Hrobka rodu Schwarzenberků se nachází poblíž Třeboně v Domaníně, v anglickém parku jihovýchodně od rybníka Svět. Původní Schwarzenberská hrobka ve hřbitovním kostelíku sv. Jiljí v Třeboni, již nevyhovovala hygienickým předpisům a tak Jan Adolf II. Schwarzenberg na podnět své manželky Eleonory Schwarzenberkové, založil novou rodinnou hrobku. Projektem hrobky byl pověřen Jose…
Červená Lhota Kdykoliv se ocitnu v malebném údolí jehož dominantu tvoří neméně malebný barokní zámeček, musím si vzpomenout na svá mladická léta. A to hned dvakrát. První vzpomínka patří bezstarostnému období ško…
Zamek Hluboka nad Vltavou je jednim z nejznamejsich a nejzdobnejsich ceskych zamku. Je povazovan za nejkrasnejsi obytne panske sidlo v Cechach. Tyci se 10 km severne od Ceskych Budejovic na skalnatem…
Zámek Hluboká se rozléhá v malebném prostředí jižních Čech, …
Jindřichův Hradec leží v Jižních Čechách, severovýchodním směrem od Českých Budějovic. Jihozápadním směrem od města se rozkládá chráněná krajinná oblast Třeboňsko s rozlehlou soustavou…