Jižní Tyrolsko

Jižní Tyrolsko spojuje v jeden celek regiony Vinschgau, Merano, Bolzano, Eisacktal, Dolomity a Pustertal. Přesto, že se jedná o část Itálie, mluví se tu převážně německy. Toto území připadlo Itálii po první světové válce. Krajina Jižního Tyrolska je velmi různorodá, od ledovců v západní části, přes členité vrcholky Dolomit na východě, až po vinohrady v jižní části s až 300 slunečnými dny v roce. Jižní Tyrolsko je turisticky velmi vyhledávanou lokalitou v létě i v zimě, kdy mnoho lyžařů míří do oblíbeného lyžařského regionu Dolomiti Superski.

Tipy a zkušenosti turistů Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety Jižní Tyrolsko Dolomiti di Sesto  Tramin / Brixen
Turistické cíle / Cestopisy Pelmo Civetta, Marmolada Merano / Kronplatz
Pěší trasy / Cyklo trasy Jezero Pragser Wildsee Passo dello Stelvio

Jižní Tyrolsko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jižní Tyrolsko

Na pomezí permu a triasu

Weisshorn a Schwarzhorn z Traminu
Weisshorn a Schwarzhorn z Traminu  •  Fotografie (24)  • Foto: dedojozef

V jihotyrolském Tramine (italsky Temeno), kde jsem prožil dva podzimy na sběru jablek, jsem se snažil využít volné chvíle na turistické potulky po okolí. Vábivým cílem byla dvojice vrcholů Weisshron (2 317 m) a Schwarzhorn (2 439 m) na okraji Dolomitů. Můj zájem se znásobil poté, co se mi dostal do rukou prospekt o geoparku Bletterbach. Loni se nám ho podařilo navštívit.

Geopark Bletterbach

Naši „plnou polní“ jsme nechali v koutě restaurace salaše Lahner Alm a jen s foťákem na ramenu jsme se vydali do kaňonu potoka Bletterbach, kterého letecký záběr nás upoutal v prospektu a který domácí přirovnávají k legendárnímu americkému Grand Canyonu. Potok Bletterbach s prameny na západním svahu Weisshornu od poslední doby ledové, asi za 15 000 let, se podle názorů odborníků zahloubil do 400 m a odnesl odtud neuvěřitelných 10 miliard tun kamení a zeminy.

Měsíc nad Weisshornem

Kaňon se nachází v katastru dvou horských obcí Aldein a Radein. V obou jsou muzeální expozice a z obou vedou do kaňonu nauční stezky. V nevelkém museu v Aldeine, u kterého je prostranní parkoviště, jsme se za 2 € seznámili nejen s geologickými pozoruhodnostmi tohoto kouta Itálie, ale i s geologickou minulostí celé Země. Na vycházku po naučné stezce si můžete najmout odborného průvodce (10 €), anebo jít na vlastní pěst. Je to procházka tak na půlden, ale jestliže se chceme zahrát na badatele, bude lépe, když si na kaňon rezervujeme celý den. Při naši návštěvě se zdá být potok neviňátkem, ale když tají sněhy anebo je po průtrži mračen, musíme být obezřetní, jinak by z toho mohl být adrenalinový zážitek s nejistým koncem. O tom, že živly se zde dokážou vyřádit, svědčí i poškozené umělé pomůcky, které usnadňují šplhání přes asi 20 m vysoký vodopád.

Odborník - geolog - může v roklině Bletterbachu objevit mnohé pozoruhodnosti, mnoho může vyčíst z prořezaných vrstev od porfýrů přes pískovce až po DOLOMITY. Avšak i laik se pozorněji dívá po kamenech, jestli mu nepadne do oka alespoň úlomek fosilie. Uslyšeli jsme jen jeden radostný výkřik. Kvůli čemu, nevím, bylo to příliš daleko. My jsme tolik štěstí neměli a tak jsme si na památku odnesli jen mozaikovité kamínky.

Kaňon Bletterbach vyniká především odkrytou hranicí mezi dvěma geologickými epochami: prvohorním permem a druhohorním triasem. Od našeho bytí jsou vzdáleny 235 až 280 miliónů let. Jaký život tehdy zde panoval? Co-to naznačuje kamenná stopa, kterou zde objevili. Patřila tisícikilovému dinosauru, který dostal vědecké jméno Pachypes dolomites a stal se symbolem geoparku.

Letecký pohled na Bletterbach a Weisshorn (kopie z prospektu)

Na nauční stezce je 16 informačních panelů. Je na nich fotografie opisovaného svahu anebo úseku doliny s vyznačenými geologickými fenomény. U chodníku z Radeinu jsou i staré štoly - památka na dávné pokusy o těžbu železné rudy.

Na Weisshorn

Vrátili jsme se na Lahner Alm, zajímavý výlet jsme zakončili pivem za 3,6 €, nahodili jsme na ramena těžké batohy a zbytek dne využíváme na výstup pod Weisshorn. Stany jsem postavili na horské louce u vydatného pramene vody. Pod smrky jsme objevili chutné, zdravé houby, které se s gulášovou polévkou změnili v ešusu na skvělý turistický guláš. Až později jsme se dočetl, že jsme tým vlastně porušili zákon a že sběr hub zde má svá pravidla. Například, kdo chce jít na houby, měl by na příslušném obecním úřadu zaplatit 8 €. Nevím, jak se toto nařízení dodržuje, ale my jsme neměli žádné problémy, ani tehdy ne, když jsem si smažili houby přímo uprostřed vesnice.

Geopark Bletterbach - museum v Aldeine

Ráno stoupáme lesy a loukami, kde se pasou krávy a ovce. Předjelo nás terénní auto. To moderní bača jde na kontrolu stád. Chodník, po kterém stoupáme na Weisshorn, není na mapě označen jako klettersteig anebo via ferrata, avšak jsou místy, kde musíme použít ruce, aby jsme se dostali na vrchol. Jiné přístupy jsou označeny jako „železné cesty“, jejich náročnost nevím posoudit, ale za normálních podmínek to zřejmě nebude příliš náročné. Na vrcholu Weisshornu je rušno. Poslední letní neděle vylákala desítky aktivních i svátečních turistů. V kruhovém výhledu se vynímá hřeben Latemaru, kterým zde začínají skutečné DOLOMITY.

Noční pochod

V kaňone Bletterbachu

Po sestupu si dopřejeme oddych na salaši Gurndin Alm, který je pravděpodobně nejvýše situován v tomhle kraji (1 952 m). Pivo si objednáme i na zastávce na terase hotelu Zirmerhof v Radeine. Malé, láhvové za 3,80 €. Ponuku slovenských číšníků dát si ještě jedno, vděčně odmítáme. Ne jenom proto, že máme před sebou ještě dlouhý pochod. Plán, že z Aldeinu do Aueru v údolí Adiže pojedeme autobusem, nevyšel. Chyběla nám asi hodina. Netrápí nás to, ani blížící se noc a bouřka. Už za tmy scházíme po staré cestě, která kličkuje dolu po strmém až kolmém porfýrovém srázu. Nápis „Durchwandern auf eigene Gefahr - Passare a proprio rischio“ zde není náhodou, má své opodstatnění. Cesta je vyložena plochými, po dešti kluzkými kameny a když parťákovi Julovi vypoví službu svítilna, o adrenalinový zážitek máme obstaráno. Do Aeru jsem došli, když hodiny na věži odbíjeli desátou. Je to vskutku požitek znova stát na „pevné zemi“. Ještě noční trmácení se po asfaltce a vítá nás Tramin a v něm sytá robota v jablečných sadech.

Poslední aktualizace: 8.3.2010
Autor: dedojozef

Vahrn

Příspěvky z okolí Na pomezí permu a triasu

Za nezdolnou silou vody. Do hor jihotyrolského Sterzingu
Element vody a jeho/její síly se mohutně nadechuje v nejsevernějším regionu Jižního Tyrolska, ve Sterzingu-Ratchings/Vipiteno-Racines. Mocný zdroj pochází z mnoha horských proudů.   Ty mají…
Večeře při svíčkách už pro vás ztrácí kouzlo a tak přemýšlíte, jak si nejzamilovanější den v roce udělat zase jedinečný? Naplánujte si na svatého Valentýna neobyčejné dobrodružství a uneste…
Osvěžující horský vzduch, dechberoucí příroda, zelené louky, krásné přírodní bio bazény a jemný osvěžující vánek. Taková může být dovolená na farmě v Jižním Tyrolsku. Ať už jedete jako…
Při putování severní Itálií, v autonomní oblasti Jižní Tyrolsko (Alto Adige) ve směru od hlavního města provincie Bolzana k průsmyku Brenner, si můžete udělat půldenní zastávku v malebném Městečku Brixen (Bressanone). Nejen, že dopřejete svému tělu a duši odpočinek při procházce historickým jádrem města, posezením v zámecké zahradě, nebo odreagováním se prohlídkou Diecézního…
Objevte skrytá místa, kde se o svůj prožitek nebudete muset dělit s davy turistů. O to bude hlubší a silnější. Dechberoucí horská panoramata, vybrané jídlo a pití a vyhlášené wellness, to…
 Teplý a křupavý chléb, domácí marmelády, voňavý špek a čerstvě nakladená vejce. To už dnes bývá jen vzpomínkou na prázdniny u babiček. Připomeňte si vzácné chvíle z dětství na našich…
Jižní Tyrolsko – země s italským entuziasmem a selskou tradicí. Poznejte díky sdružení farem Roter Hahn (v překladu Červený Kohout) kouzlo a původ této neobyčejné země. Více než 1700 farem…
Ve většině jihotyrolských středisek se sice ještě lyžuje, do údolí už ovšem dorazilo jaro. Zde jsou nejlepší tipy, co v Jižním Tyrolsku na jaře podniknout. Na poslední ly…
Sdružení farem Roter Hahn v Jižním Tyrolsku nabízí nepřeberné množství aktivit a zážitků. A to nejen v létě, ale v každém ročním období.   Chcete letošní zimní dovolenou strávit…
Přemýšlíte kam vyrazit v létě s rodinou na dovolenou? Tradiční pobyt u moře vás již neláká a chtěli byste letos vyzkoušet něco nového? Sdružení farem Roter Hahn v Jižním Tyrolsku nabízí…
Ne každému se zamlouvá představa dovolené strávené poleháváním na pláži. Pro ty, kteří upřednostňují spíše aktivní dovolenou v sedle horského nebo silničního kola, je ideální Jižní Tyrolsko…
Jižní Tyrolsko, region na severu Itálie, se může chlubit jedněmi z nejlepších sjezdovek. Proto se tu také konají závody světového poháru. Které …
V Jižním Tyrolsku/Südtirol, regionu na severu Itálie, je možné absolvovat unikátní lyžařské safari. Sbalit si na záda malý baťůžek se základními věcmi a s pomocí lanovek, vlaku a autobusu…
Začíná advent, v Jižním Tyrolsku se na stolech objeví vánoční věnce a na mnoha náměstích se rozsvěcují stromy. A také se rozjedou naplno lanovky ve všech střediscích. Vrcholky hor v…
Před půlnocí odjezd z Prahy po dálnici směr Plzeň, München, Kufstein Nad ránem krátký odpočinek a dále na Innsbruck, přes Brenner a Vipiteno do údolí Ridanna, kolem deváté příjezd do vesnice…
Kronplatz/Plan de Corones už dávno neznamená jen báječnou lyžovačku. Asi nejnavštěvovanější resort severní Itálie, ležící v provincii Jižní Tyrolsko, se stal také bike rájem. A stále platí,…
Selský šenk Zmailer-Hof, který patří k oblíbeným turistickým místům, se nachází nad údolím Merana a kromě skvělé kuchyně nabízí i úchvatný výhled na údolí Adige z výšky cca 1110 m.n.n…
Již několik let , když projíždíme autem Brennerský průsmyk , sleduji cyklostezku, která se vine poblíž silnice v loukách, zajíždí do tunelů a klesá dál do údolí na italskou stranu. Letos jsem se rozhodla strávit l…
Sezóna zimních sportů láká na hory. Někteří zůstávají v české kotlině, jiní se chystají za lyžováním nebo jinými sportovními aktivitami do zahraničí. Pokud patříte do druhé skupiny, neza…
  V severozápadní části Dolomit, nedaleko Brixenu se mezi údolími Villnösstal / Val di Funes na severu a Grödnertal / Val Gardena na jihu rozprostírá Přírodní park Puez-Geisler / Puez – Odle, j…
 Cestu autem z Prahy do Jižního Tyrolska zvládnete zhruba za 8 hodin a najedete kolem 650 km. Rychlejší je cesta přes Německo, kde si navíc řidič místy užije…
Lyžování v Italských Dolomitech.Byli jsme ubytováni na statku v nově rekonstruovaném domku , naproti lyžařskému středisku Kronplatz u Městečka Brunick.Po celý týden našeho pobytu jsme každý den jezdili po jiných o…
Kronplatz - to je výborný tip pro neobyčejně široké spektrum lyžařů – je dostatečně veliký, aby uspokojil i náročnější, ale z velké části je to mírná pohodová hora vhodná i pro méně zdatné. Na svých svazích sous…
Farní kostel Obrácení sv. Pavla je skutečnou dominantou nejen malého jihotyrolského městečka Svatý Pavel, ale i celé oblasti, nacházející se nedaleko Bolzana. Však se této stavbě také říká…
Piz Boe je dominantou skalní skupiny Sella a je jednou z nejsnáze dostupných dolomitských třítisícovek. Nejčastějším výchozím bodem je Sedlo Pordoi /2242 m/. Výstup lze zkrátit a…
 Jeden ze čtyř nejvýše položených průsmyků v Dolomitech. Prochází přes něj silnice z  Canazei do Arabby  a odděluje vrchol Sasso Pordoi  ve skupině Sella a Sas Becé hřebenu Belvedere. Je zde velké parkoviště, něko…
Na poslední den našeho pobytu v italských Dolomitech jsme si nechali další lahůdku - zdolání vrcholu Piz Boe. Autem jsme vyjeli na parkoviště na Passo Pordoi. Protože na odpoledne hlásili výrazné zhoršení počasí /…
Dolomity jsou krásné v každém ročním období. A dvojnásob to platí pro jaro. A tak jsme sem vyrazili na pohodovou turistiku. Ubytovali jsme se v příjemném apartmánu ve vesničce Pera di Fassa…
Město vzniklo na soutoku řek Sill a Inn v místě starého přechodu přes řeku. Původní sídliště bylo roku 1239 povýšeno na město. Za vlády Maxmiliana I. (1459-1519) dosáhlo největšího rozkvětu, a dokonce se stalo h…