Moje oblíbené
 Travel blog Toulava Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Tábor

Pestrá paleta zábavy pro každou generaci na vás čeká v Táboře. Historie, památky, zábava nejen pro vaše děti, široká nabídka restaurací. Užijte si Tábor podle svého gusta. Město bylo založeno roku 1420 husitskými přívrženci. Naleznete zde mnoho architektonických památek a v okolí města velké množství přírodních krás, mezi které patří Geologická expozice Pod Klokoty, Lesopark Pintovka, vodní nádrž Jordán, studánka Eleonora.

Trasy Tábor a okolí (25)
Jižní Čechy
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jižní Čechy

Tábor - Koželužská ulice
Tábor - Koželužská ulice  •  Fotografie (53)  • Foto: jircak
Foto: jircak

Středa 18. 5. 2022
Vstáváme okolo 9. hodiny. Venku svítí sluníčko a je už od rána příjemné teplo. Po snídani vyrážíme na procházku. Včera jsme si prošli Tábor, dnes si prohlédneme okrajovou část města s lesoparkem Pintovka.
Jdeme přes Žižkovo náměstí a Koželužskou ulicí ho opouštíme. Jdeme až na hlavní silnici, kde je už turistické rozcestí Tábor – Na Parkánech. Vydáváme se po zelené turistické značce, po které scházíme okolo sochy sv. Anny téměř až k řece. Shora po schodech přichází městský zelený okruh. A právě v těchto místech u přírodní památky Granátová skála je jedno ze zastavení okruhu.
Já jsem samozřejmě nejdřív lezla od toho zastavení po úzké neschůdné pěšince ke skále, kde jsem nic zvlášť zajímavého nenašla, abych to zajímavé našla o kousek níž při cestě. Větší část skály byla v minulosti použita k výstavbě domů, dokonce i patníků. Dnes je část skály vybroušena, aby granátky vynikly. Dosahují velikosti i lískového oříšku. Ale najdou se i na normální skále. Tak tohle je fakt zajímavé.
My se držíme zelené turistické značky, ale i zeleně značeného městského okruhu. Zatáčíme k mostu. Ještě před ním je pekařství. To jsme uvítali. Snídaně byla slabá, chleba jsme měli málo. Kupujeme si nějakou ořechovou dobrotu a pokračujeme za silničním Čelkovickým mostem vpravo podle řeky. Kus jdeme po silnici, ale je tu chodník, takže je to v pohodě. Při pohledu zpátky Ota samozřejmě zaregistroval bývalý pivovar u hradu Kotnov. I kousek hradní věže je vidět.
U jezu Veselý v ohybu řeky zelená vede dál po silnici, my se držíme řeky Lužnice a jdeme po zeleně značeném okruhu. Na druhém břehu řeky vidíme pěkně omítnutou budovu s funkčním mlýnským kolem. Je to bývalý mlýn Veselých, jeden ze zdejších nejstarších mlýnů. Kdy přesně byl založen se neví, ale psalo se o něm jako o Novém mlýnu již r. 1504. Od r. 1661 ho vlastnil rod Veselých. Během 2. světové války mleli mnoho vagonů obilí na černo. Němci majitele za tuto činnost zatkli a uvěznili. Ale nezlomili ho. Po 2. světové válce mu mlýn znárodnili a vlastnily ho Jihočeské mlýny a pekárny, které ho jakžtakž udržovaly. Po revoluci si tehdejší ředitel myslel, jak mlýn zprivatizuje, ale měl smůlu. Po 40 letech se tehdy malý kluk Vítězslav Veselý do mlýna vrátil. Mouku již nemele, i když mlýn je stále funkční. Zřídil tam malou vodní elektrárnu. Jeho otec se dožil obnovy svého mlýna. Zemřel v devadesáti čtyřech letech.
Na naší straně řeky vstupujeme do lesoparku Pintovka, místa určeného k procházkám i odpočinku. Celkovou idylku trochu narušuje moderní obloukový železobetonový Švehlův most, který byl postaven i s novou silnicí r. 1934.
Ještě před mostem je Eleonořin pramen, u kterého byla postavena výklenková kaple. Pramen má být mírně radioaktivní, měl by příznivě působit na kosti a klouby. Na kopci nad pramenem jsou zatopené štoly, kde se těžilo stříbro. Existuje domněnka, že voda proniká přes rudné žíly a je v ní rozpuštěné koloidní stříbro, které ničí 600 druhů bakterií a virů, zatímco antibiotika pouze cca 30. Rozbor se prý však nedělal.
Na řece jsou jezy, bývala tady spousta mlýnů. Ten největší mlýn Brdlík stával u jezu Pokorný, v místech, kde do řeky vtéká Tismenický potok. První mlýn zde byl postaven r. 1554. R. 1865 už ve zcela nové budově spustil Brdlík strojní americký mlýn. Vladimír Veselý si tento mlýn a jeho majitele pamatuje. Brdlík jezdil do kostela dokonce se čtyřspřežím. Jeho syn byl sólistou v Národním divadle a občas i se svou přítelkyní sólistkou metropolitní opery v New Yorku jezdil na loďce a zpívali si. Mlýn však skončil neslavně. Za 2. světové války v něm mleli piliny na střelný prach a po válce skončili. Jsou vidět bývalé hospodářské budovy přestavěné na byty. Náhon používají vodáci na trénování slalomu.
Pokračujeme dál podle řeky po městském naučném okruhu. Jen ta Lužnice je nějaká špinavá. Cestu podle vody lemují dřevěné sochy, dokonce v jednom úseku jsou i skaliska. Trasa vede podle řeky. V místě, kde naproti vidíme restauraci u Ježka, se však od řeky vzdaluje, ale podle vody vede pěšina dál. Po ní jdeme i my. Vody si chceme užít. K mému překvapení jsem tady našla svou první letošní houbu - pěkně velkého a zdravého hřiba kováře. Byla jsem v takovém šoku, že jsem si ho ani nevyfotila.
U jezu Na Papírně je čistička odpadních vod. Náhon tu není, je tedy jasné, že tady mlýn nebýval.
Posledním známým mlýnem je Benešův mlýn u stejnojmenného jezu. Byl postaven r. 1855 a byl to největší konkurent Veselých. Jenže dopadl špatně. Pan Beneš do mlýna vložil více peněz, než se mu mohlo vrátit, navíc žili bohatým společenským životem, až zkrachovali. O mlýn se pak nikdo nestaral a chátral. Jenže právě Veselému bylo líto, že mlýn chátrá. Rozhodl se stavbu zachránit. Původně tam chtěl udělat sila na obilí, ale nakonec zvedl jez, vyčistil rameno řeky pod mlýnem a vybudoval tam další malou vodní elektrárnu. Má pět kaplanových turbín. Chtěl by tam udělat ještě stylovou restauraci nebo záchytnou noclehárnu pro vodáky. Ví, že z toho nezbohatne, ale těší ho to.
Najednou je doleva šipka, že 30 metrů je to k Domečkovu zátiší. Co to je? Samozřejmě to jdu prozkoumat. Kousek stoupám po lesní pěšince, kde se dozvídám, že toto odpočinkové místo u skály bylo pojmenováno po jednom ze zakládajících členů táborského Klubu českých turistů Janu Domečkovi, který se nejvíce zasloužil o vybudování stezky, po které právě jdeme. R. 1901 byl do skály vytesán památeční nápis a nedaleko postaven i dřevěný altánek. Ten se rozpadl, na toto místo se zapomnělo a samozřejmě postupně zarůstalo.
Až v 90. letech 20. století byla v materiálech KČT objevena zmínka o Domečkovu zátiší, členové se vydali hledat skálu s nápisem. Tu očistili, nápis obnovili, umístili sem lavičky a přesně po 100 letech r. 2001 místo slavnostně odkryli. O dva roky později sem umístili i informační panel, který to vše vysvětluje, a také další dva, které jsou věnovány zdejší stezce a místnímu KČT.
To už jsme téměř na nejvzdálenějším místě. Ještě se jdeme podívat na lávku pro pěší s názvem U Harrachovky. Veřejnosti byla předána v listopadu r. 1920 a o její vybudování se zasloužil velkostatkář Vodňanský, který o rok dříve KČT nabídl na lávku dřevo, ale přál si, aby lávka byla v blízkosti letní restaurace Harrachovka. Lávku neustále ničily povodně, plovoucí kry, neustále byla opravována. Ta současná betonová lávka byla uvedena do provozu v květnu 1941.
Ota už se chystal přes lávku přejít a já se domnívala, že chce jít zpátky po zelené opět přes Klokoty. Až později se přiznal, že mezi stromy zahlédl restauraci Harrachovka a chtěl zjistit, zda náhodou nemají otevřeno. Já se jí nevšimla, škoda. Byla postavena kolem r. 1960 a počátkem 90. let zanikla. R. 1999 byla přestavěna, zmodernizována a funguje celoročně, v létě i jako tábořiště. Byla tedy nejspíš otevřená.
My se jen kousek vrátili na našem břehu. Měly tady být dva vodopády. Hned u lávky asi 3 metry vysoký vodopád U Harrachovky, na místě, kde odbočujeme po červené, mají být dvě dvoumetrové Větrovské kaskády. Jenže dnes je sucho, tečou tam jen úzké pramínky.
Až k rozcestí Vlčí důl jdeme po městském okruhu a ještě po červené turistické značce. Tady ji však opouštíme, zatáčíme vlevo a jdeme pouze po značeném městském okruhu, ke kterému se po chvíli připojuje naučná stezka Pintovka. To je přírodovědná, přes 3 km dlouhá naučná stezka, která vede lesoparkem. Tvoří částečný okruh uvnitř parku. Je na ní 30 zastavení. Kousek po ní jdeme. Její součástí je i přístřešek Lesokoutek – nám to připomínalo domeček pro děti. O kus dál je zastřešená plošinka s vyhlídkou pravděpodobně do nějaké obory. Je to oplocené, ale zrovna tam žádné zvířátko nevidíme. Cesty tady všelijak kličkují a značení mění barvy. Po chvíli se k nám přidává i žlutá turistická značka. V místě, kde nás zase opouští, je dřevěná výklenková kaple sv. Marie.
To už jsme na okraji města. Za silnicí je penzion Pintovka s restaurací. Tu nám včera naši plzeňští sousedé doporučili. Je tady příjemné venkovní posezení, cena za menu je 135,- Kč. Jídlo je dobré, obsluha příjemná. Takže jsme se najedli, napili, odpočinuli a už se vracíme do města. Procházíme parčíkem za penzionem. Vycházíme u hotelu Eleonora – je to v místech, kde jsme ráno viděli u jezu mlýn Veselý s funkčním mlýnským kolem. V parku bylo příjemně, jak jsme vyšli z lesa ven, je vedro. To se nedá nic dělat.

Vracíme se stejnou cestou až k mostu, v ranním pekařství kupujeme chleba.
Ota potřebuje koupit kancelářské papíry. Doma je zapomněl a nemá na co lepit pivní etikety, které z lahví odlepuje. Kvůli tomu musíme až na náměstí Fr. Křižíka. Jdeme tedy kousek po hlavní silnici podle Lužnice a Čelkovickou ulicí šikmo vzhůru. Vycházíme přesně tam, kde potřebujeme. Ota kupuje papíry, ale pak jsme se dohodli, že půjdeme ještě dál, když jsme došli až sem. Za tratí je pivovar Křížek. Ale po hlavní se nám jít nechce.
Procházíme okolo gymnázia Pierra de Coubertin, za kterým je u Jordánu socha Jiřího Hrzána. Tam jsme byli včera. Z této strany je to skutečně impozantní budova v novorenesančním slohu s ornamentální výzdobou a alegorickými obrazy vlastivědy a stavitelství. Bylo otevřeno r. 1862. Byla to první škola, kde se ve všech předmětech vyučovalo česky. Mezi lety 1904 - 1906 se začalo se stavbou druhé budovy směrem k Jordánu.
Chvilku se tu motáme mezi domy.
U střední zemědělské školy už zase přicházíme na hlavní. Je to další obrovská budova v novorenesančním a secesním slohu, která byla postavena v letech 1902-1904. Průčelí je ozdobeno ornamenty a reliéfy významných osobností. Ke škole patří i botanická zahrada za ní – dosahuje až k Jordánu.
Mysleli jsme, že jsme na okraji města, ale ani tady není nouze o zajímavé budovy. Jednou z nich je na opačné straně od hlavní silnice i sokolovna. Je trochu zastrčená – ukončuje jeden blok Tyršovy ulice. Budova je pravděpodobně nově opravena, o to víc vyniká její nádhera. Sokol byl v Táboře založen r. 1883, sokolovnu v kombinaci slohu novorenesančního a secesního si postavili v letech 1904 – 1906. Zdobí ji portréty zakladatelů sokola M. Tyrše a J. Fügnera.
Procházíme Husovým parkem, který vznikl r. 1871 jako Novoměstský. Když tam bylo r. 1928 odhaleno sousoší mistra Jana Husa od známého českého sochaře Františka Bílka, byl přejmenován na Husův park.
Procházíme nádražím do pivovaru Křížek – je to jeden z nejmenších pivovarů v ČR. Pivo vaří od r. 2018 na zahradě. Je to řadový domek, ani reklama tady není,  jen to, že pivo se tady koupit nedá a kde je možno ho koupit. Aspoň něco, ale to jsem věděla. Zpátky se kus vracíme stejnou cestou a už směřujeme k Jordánu. Mezi tratí a Jordánem je sladovna – dokonce i vidíme, že byla založena r. 1872 jako Vývozní sladovna a obilní tržnice a.s. Po r. 1948 byla znárodněna. I po privatizace činnost sladovny pokračuje – je soukromá, slad vyváží i do zahraničí – do USA, Austrálie, východní Evropy a Asie. Největším českým odběratelem sladu je Budějovický Budvar s.p.
Jdeme okolo Jordánu, ještě jednou se podíváme zdola na sochu Hrzána.
Naši včerejší známí nám doporučili, abychom zašli do Mama's Café & Bistro v Kostnické ulici – je to skoro v centru, že tam točí pivo z Vltavotýnského pivovaru. Našli jsme to snadno, jenže dnes a zítra mají mimořádně zavřeno.
Zkoušíme další možnost – to jsem si poznamenala již doma. Pivo pivovaru Křížek prodávají v baru No Signál ve Svatošově ulici. Je to také v centru jen na druhém straně od náměstí. Jenže ani tady nám štěstí nepřeje. Bar má otevřeno jen v pátek a v sobotu.
Vidíme, že už nic nového neochutnáme. Otu ještě vedu k jedné zajímavé kašně z r. 1796. To musí vidět. Je v Převrátilské ulici a kašna je přístupná ze zahrady i z ulice. Upravena byla r. 1876
Ještě naposledy jdeme do Obýváku. Tam se nám včera líbilo, máme ještě chvilku. Ota však dává už jen jedno, musíme jít zaplatit další parkovné. Už takhle máme malé zpoždění. Ale je to dobré, žádnou pokutou nám ještě nevyhrožují. Z auta bereme na pokoj prázdné nádoby na vodu, ať je naplníme. Vody máme stále nedostatek.
Za zajímavou cenu 41,- Kč prodlužujeme parkovné do zítřka do půl desáté. To už bychom chtěli odjíždět a pokračovat v naší trase.
Doma dáváme večeři, současně zjišťujeme, že jsme nakonec natáhli na skoro 15 km. Naposledy jdeme do Výčepu na Oboru, ale už se dlouho nezdržujeme.
Večer už něco balíme, na ráno necháváme hlavně lednici. Spát jdeme před jedenáctou. A to jsme chtěli jít dřív.
Poslední aktualizace: 31.7.2022

Tábor

Příspěvky z okolí Jedeme na jih a jihovýchod Moravy – 5. den – cca 13 km dlouhý okruh: Tábor-centrum – Granátová skála – lesopark Pintovka - mlýny na Lužnici - Eleonořin pramen - Domečkovo zátiší - lávka U Harrachovky – NS Pintovka - Jordán – Tábor-centrum

Stezka Lužnice, Etapa 2 Tábor - Lužničanka
Etapa začíná za Švehlovým mostem v Táboře směrem na Bechyni. Hned za mostem sestoupíme po schodech červenou značkou do hlubokého údolí řeky ke studánce Eleonora. Od studánky s léčivou …
Zima už je na odchodu a ještě nedávno zledovatělé cesty znovu lákají k výletům. Na jeden takový vás zveme k břehům řeky Lužnice, na první českou pěší trasu, která j…
Přesně před 85 lety spatřila světlo světa jedna působivá stavba zajímavého architektonického vzhledu. Švehlův most s odvážným a výjimečným konstrukčním řešením byl v Táboře slavnostně…
Každý poutník určitě slyšel o Cestě svatého Jakuba takřka před 2 000 lety z Jeruzaléma na Pyrenejský poloostrov. Jedná se o jednu z nejstarších poutních cest na evropském kontinentu, která vede do katedrály ve špa…
Hrad Kotnov stojí na západním konci města Tábora v Jihočeském kraji. Hrad měl přibližně pětiboký půdorys. Obvodovou hradbu zpevňovaly nejméně 4 věže, k hradbě se na jihovýchodní straně připojoval palác a na seve…
Klokoty, v minulosti samostatná obec se nachází na západním okraji města Tábora a jsou známé svým poutním kostelem Nanebevzetí Panny Marie z první poloviny 18. století. Kostel je postaven ve tvaru dvouramenného kříže a jeho stěžejním uměleckým dílem je hlavní stříbrný oltář od Františka Soitze z roku 1743.
ZOO Tábor je největší ZOO v Jižních Čechách. Najdete zde více než 60 druhů zvířat, se kterými přijdete do bezprostředního kontaktu! Zoologická zahrada Tábor byla znovuotevřena 30. Června 2015. Specializujeme se na ochranu ohrožených druhů zvířat. http://www.zootabor.eu/
Kostel svatého Filipa a Jakuba se nachází v parku Pod Kotnovem, odkud je k němu přístup. Jedná se o nejstarší sakrální stavbu ve městě, která se ale nachází mimo historické centrum. Stojí u…
Přejít Jordán? Nemám na mysli místo Ježíšova křtu, ale nejstarší údolní nádrž ve střední Evropě tohoto jména. Je tudíž jasné, že mluvím o městě Tábor.   Z Jordánu odtéká Tismenický potok přepadem, ale při troše př…
Rozhledna Hýlačka leží na okraji města Tábor na vrchu Svobody. Postavil ji r. 1920 Klub českých turistů Tábor. Aktuálně 1.1.2012 Bohužel, hned v první den Nového roku rozhledna shořela.  Příčina vzniku požáru se ještě vyšetřuje, inforovala o tom mluvčí krajských hasičů Vendula Matějů. Podle mluvčí se zatím nedá říci, jestli oheň na rozhledně vznikl v souvislosti se silvestrovskými oslavami. Požár téměř stoleté rozhledny …
Tábor je okresní jihočeské město. Bydlíme v kempu u Veselí nad Lužnicí, proto máme snadnou cestu po D3. Nejprve se jdeme podívat do znovu otevřené Zoo Větrovy, už při příjezdu do města…
V jižní části historického města Tábora se nachází jediná zachovalá městská brána, zvaná Bechyňská, která přiléhá ke Gotické věži hradu Kotnov. Na rozdíl od věže Kotnov, Bechyňská brána při rekonstrukci na konci 19…
Jdeme na rozhlednu Hýlačka. Z Tábora je to po zelené (zbytek asi po modré) 4 km. Pokud se nechcete vracet stejnou cestou a máte čas, můžete pak po červené do Sezimova Ústí (4 km - ale nedoporučujeme na kole) a pa…
K nejvýznamnějším a nejstarším památkám Tábora patří vyhlídková věž Kotnov u Bechyňské brány. Věž Kotnov je pozůstatek hradu Hradiště založeného spolu s městem v r. 1270 králem Přemyslem Otakarem II. Přímá písemná …
Návrší Babí hora se nachází jihovýchodně od města Tábor v nadmořské výšce 446 metrů. Na okraji lesíka tady postavili a 15. května 2015 oficiálně zpřístupnili dřevěnou rozhlednu. Je 9 metrů vysoká a vede na ni 20 p…
V Táboře v Kotnovské ulici je možno navštívil další z táborských lákadel. Je jím Muzeum čokolády a marcipánu.  Začátek expozice se věnuje historii pěstování a zpracování kakaa, velice pěkný je i film promítaný v 1. patře muzea o výrobě všech možných čokoládových cukrovinek. Dále jsou k vydění staré obaly na čokoládu a výrobky z ní vyráběné. Největším lákadlem jsou ale asi…
Pokud se rozhodnete vydat do historického města Tábora, rozhodně si nenechte ujít zážitek v podobě rozhledu nad městem z věže děkanského kostela proměnění Páně na hoře Tábor - jak zní oficiální název. Kostel najdete na Žižkově náměstí vlevo od radnice. Věž se zvonicí je součástí kostela z 15.století, jemuž předcházel kostel dřevěný. Věž je postavena v gotickém stylu s…
Poutní místo Klokoty
Klokoty leží na západním okraji Tábora. Poutní kostel Panny Marie a klášter v Klokotech byl postaven v létech 1701-1730. Vybavení kostela je převážně barokní z 18. století. Hlavní oltář…
Mojí snahou dnes není vypsat všechny památky, muzea a zajímavosti ve městě Táboře, protože všechno je perfektně popsáno na stránkách města : https://www.visittabor.eu/pamatky Chci vám svými fotkam…
Železniční příhradový most postavili jako součást první elektrifikované tratě u nás (možná i v celém Rakousko – Uhersku). Jisté je, že to byl dobrý příklad realizace zajímavé inženýrské stavby v krásné krajině.   …
Klokoty jsou dnes předměstí města Tábora. Leží na jeho západním okraji asi 2 km od centra vysoko nad údolím řeky Lužnice. Poutní kostel Panny Marie a Klášter v Klokotech vznikly na místě bývaléh…
Závěr prvního srpnového víkendového dne tedy trávíme na zámku v malé vesničce Brandlín u Tučap. Původně se jednalo o gotickou tvrz, která byla v 16. století renesančně upravena a později také přestavěna na barokní…
Divadlo Oskara Nedbala v Táboře se skládá vlastně z dvou budov, původní určená čistě k divadelním produkcím je pseudorenesanční z r. 1887. Hlediště pojme 350diváků. Přestavbou přilehlé empírové budovy v roce 1965 pak přibyl druhý sál s hledištěm pro 650 diváků. Raritou divadla je jeviště, které je společné pro oba sály, produkce tak využívá společné tech…
Středověké podzemí - Tábor
Od počátku husitského osídlení vznikaly v Táboře městské sklepy jako nedílná součást hospodářského zázemí středověkého domu. Kromě uchovávání potravin a nápojů sloužily sklepy i jako útočiště před nepřítelem a z…
Žižkovo náměstí v Táboře se nachází ve středu historického města, vyhlášeného Městkou památkovou rezervací. Kosočtvercové náměstí bylo postupně budováno na místě původních dřevěných a hrázděných domů, které byly zn…
Strašidelné podzemí Tábor se nachází se ve středověkých katakombách 500 let starého domu na Žižkově náměstí, za kostelem . V   chodbách s tajemnou atmosférou uvidíte mnoho věrohodných strašidelných stvoření.  V…
Při cyklistických toulkách po táborsku je vděčným turistickým cílem zřícenina gotického Hradu Dobronice stojícího na ostrožně nad pravým břehem Lužnice ve stejnojmenné vsi, vzdálené asi 20 km od města Tábora. Dobronice jsou častou zastávkou vodáků splavujících Lužnici z Tábora do Bechyně nebo cyklistů, kteří se dostanou s kolem snadno až na hrad.   Počátky dobronického hradu…
od Prahy je to asi hodinu a půl po dálnici.Od Vlašimi tak dojedete za hodinku. Z historie města Tábora po roce 1420 Roku 1420 byl založen Tábor husitskými přívrženci. Roku 1437 byl…
Tábor leží v Jižních Čechách, severozápadním směrem od města Jindřichův Hradec. Město se rozkládá v severozápadní části Českomoravské vrchoviny. Město hrálo velmi významnou roli v husitských válkách, náměstí slouž…