Tipy a novinky Chaty a chalupy LitoměřiceChaty a chalupy  Mapa Litoměřice

Litoměřice leží na soutoku Labe a Ohře na západním okraji Polabské nížiny. V samotných Litoměřicích žije přibližně 24 tis. obyvatel, ale v celé aglomeraci s navazujícím městy Terezín, Lovosice a Bohušovice nad Ohří žije přibližně 40 tis. obyvatel. Pro úrodnou polohu se Litoměřicím přezdívá jako "Zahrada Čech".

Trasy Litoměřice (42)
Krušné hory a Podkrušnohoří
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Krušné hory a Podkrušnohoří

Režný Újezd
Režný Újezd  •  Fotografie (41)  • Foto: jircak
Foto: jircak

Úterý 14. 7. 2020
I když jsem večer byla ospalá, nějak jsem nemohla pořádně zabrat. V 6 hodin mne probudilo  chladno. Přihodila jsem další vrstvu a spali jsme dál. Před 9. nás vzbudily dětské hlasy. Že by si sem přišly hrát děti? Takže klídek tu nebude.
Ale nakonec byl. Paní se třemi dětmi tu čekala na vlak. Vůbec si nevšimla, že jezdí autobus. Neuměli jsme jí však poradit, odkud. Až později jsme zjistili, že jezdí ze zastávky na křižovatce na jižním okraji obce. Tam sotva stačili dojít.
Po ránu měníme plán. Na dnešek už podruhé. Původní plán byl udělat si z obce Sutom cca 6,5 km dlouhý okruh na zříceninu Košťálov, odkud mají být krásné výhledy. Večer jsme k tomu naplánovali asi 3 km dlouhý okruh z Režného Újezdu po NS na vrch Boreč. Ráno už bylo zase vše jinak. Když se tu tak dobře nechá spát, uděláme si delší výlet a večer se sem vrátíme.
Oba okruhy jsme spojili v jeden cca 12 km dlouhý s převýšením skoro 500 m. Času bude dost, nemusíme pospíchat, mohla by to být docela pohodovka i při tom převýšení.
Autem jsme popojeli jen kousek - do Režného Újezdu. Parkujeme u malé kapličky se zvoničkou. Tam je také úvodní zastavení 2 km dlouhé naučné stezky Boreč, na které je 9 zastavení, kde jsou informace o geologii, ekologii, botanice a zoologii. Po moc dobře značené této NS opouštíme obec. Zpočátku mírné stoupání po chvíli přechází do výrazně prudšího. Ota, který jde samozřejmě kus přede mnou, hlásí: "Už to začíná." Naštěstí to tak hrozné není.
Na rozcestí Nad Režným Újezdem si vybíráme cestu mířící vpravo - a dokonce klesáme. Ne však dlouho. Cesta je mírně zvlněná až k rozcestí Boreč - pod vrcholem, kde se od NS odděluje zelená turistická trasa. NS vede na vrchol Boreč – to si necháváme na zpáteční cestu. Jdeme po zelené, klesáme z mírného kopce. Cestou si trháme mirabelky a je nám fajn. Také proto, že se cestou kocháme krásnými výhledy na čedičové kopce Českého středohoří.
Zelená značka nás dovedla ke křížku na severním okraji obce Boreč. Tady odbočujeme po žluté do obce. Je to hezká vesnička, zaujaly nás zdejší domky, většina z nich jsou úzké a vysoké. Je tady i zámek, i když poměrně zchátralý. Svědčí však o dávné minulosti obce. Pravděpodobně již na konci 14. století tu byla tvrz, i když první písemná zmínka je až z r. 1483. Majitelé se často střídali. V 16. století byla tvrz přestavěna renesančně, v 18. století barokně. Od r. 1802 panství koupil kníže Josef ze Schwarzenberka a připojil ho ke svému panství v Lovosicích. Zámek přestal sloužit jako panské sídlo, byl upraven pro potřeby správy statku. Po r. 1945 se stal součástí Státního statku Lovosice. Později ho spravoval ONV v Litoměřicích. V 70. letech 20. století byl opraven, ale další údržba se už zanedbávala. Po r. 1989 se část zřítila. Jen severní křídlo zůstalo v relativně dobrém stavu. Většina arkád tohoto křídla byla v 19. století zazděna. Nyní se nový majitel pokouší o obnovu zámku. Zda je nový majitel Angličan, to se můžeme jen domnívat. Před zámkem však stály dva vozy s anglickou SPZ, z toho jedno byl starý policejní vůz. S tím však už dlouho nikdo nevyjel. Že to s opravou myslí vážně, může dokazovat i cedule: „Kdo vstoupí, musí zde odpracovat 8 hodin na rekonstrukci“.
Procházíme obcí po žluté. Míjíme kapličku, postavenou r. 1910, tehdy na dvoře zámku. Jak vesnici opustíme, už zase stoupáme – až k rozcestí Nad Sutomí. Tady se napojujeme na asfaltovou cyklotrasu a po ní, skoro po rovině jdeme až k rozcestí Košťálov. Tady pod přístřeškem dáváme první svačinu - první banán. Je horko, ani hlad nemáme, spíš chuť. Ke zřícenině je to cca 0,5 km do kopce. Ačkoli jsme celou cestu nikoho nepotkali, najednou potkáváme 3 skupinky. Ale nahoře už jsme zase sami.
Zřícenina hradu Košťálov je jedna z dominant Českého středohoří. Tvrz zde byla postavena pravděpodobně již ve 14. století. První písemné zmínky jsou z r. 1372. Majitelé zde žili až do pol. 16. století, kdy se odstěhovali do pohodlnější renesančně přestavěné tvrze Boreč. Zdejší hrad zůstal opuštěn. Jako pustý je evidován již na poč. 17. století. Jen kousek od vrcholku kopce pravděpodobně stával Dolní hrad. Při výzkumech tu byly nalezeny zbytky kuchyně (kachle, saze, nádobí), kovárny a sklad železa. Uprostřed jsou zasypané sklepy. To, co se dochovalo, bylo součástí Horního hradu. Jsou to zbytky věžovitého paláce a vnějšího opevnění. Každopádně jsou odtud nádherné výhledy na České středohoří - ty nádherné špičaté kopečky, často se zbytky hradů nás fascinují. Kochali jsme se dobře a dlouho. Ale nemůžeme tu být do večera, musíme taky zpátky.
Vracíme se na rozcestí Košťálov a pokračujeme vpravo po zelené. Po chvíli se k nám připojuje asfaltka s cyklotrasou. Té se držíme, i když zelená odbočuje vpravo. Cesta je pohodlná, příjemná, mírně klesáme. Jen cestou zjišťujeme, že všechny smrky sežral kůrovec. Všechny jsou suché, jehličí je na zemi. Nyní tu zůstává už jen listnatý les.
Do obce Boreč přicházíme od jihovýchodu. Procházíme obcí a po zelené odbočujeme vlevo. Tady to už známe, takže mírné stoupání nás nepřekvapuje. Opět si dáváme mirabelky.
Na rozcestí Boreč - pod vrcholem odbočujeme vpravo po NS – tady začíná to nejhorší. Na vrchol Boreč je to sice jen 500 metrů, ale hodně náročných, zvlášť v tom dnešním vedru. To snad ani není cesta, ale schodiště, i když ne zrovna pohodlné. Stupně jsou různě vysoké, různě křivé, naštěstí je občas možno držet se zábradlí. Jen u vyhlídky západním směrem je kousíček rovinky. Když jsem se tam dopotácela, Ota už tam byl a nadšeně ukazuje, co je který kopec, že to tam je krásně popsáno, že to musím vyfotit. Jenže já fakt sotva došla. Opřela jsem se o zábradlí a skoro ani nevnímala. Až si toho konečně Ota všiml a ujistil mne, že vypadám hrozně. No to mne potěšil. Ale za chvíli jsem se vydýchala, oklepala, pokochala, vyfotila a znovu si poslechla, co vidíme. Jenže ještě zbývá skoro 100 metrů. Ale to už jsem se rozhodla, že půjdu pomalinku, že mi ten kopec neuteče, když je tam tak dlouho.
Až do té doby jsem netušila, jaký je to zvláštní kopec. Je to trachytová kupa, která je protkána složitým puklinovým labyrintem. V létě působí jako tepelný akumulátor. Otvory při úpatí kopce se nasává vzduch, dál se to chová jako tah v komíně. Vzduch v puklinách se ohřívá a v zimě stoupá vzhůru. Za mrazivého počasí stoupá z kopce mlžný opar - z horního vyústění puklin. Rozdíl v teplotě může být až 20 stupňů. V létě proudí vzduch opačně. Díky těmto přírodním jevům se zde vyskytují i naprosto odlišné rostliny. Tyto průduchy jsou jasně viditelné, také proto je tu zákaz tyto otvory zvětšovat, příp. je zasypávat. Všechno se musí nechat na přírodě. Jen ze zalesněného vrcholu jsme výhledy neměli. Zase jsme se mohli věnovat hledání průduchů.
Cesta dolů byla příjemnější, i když poslední dobou říkám, že raději stoupám, než klesám. Měla jsem však s sebou hůlky, koleno jsem měla zabandážované od začátku, takže mi moc velké problémy nedělalo. Byl to sešup, bylo nutno jít pomalu, opatrně, protože se šlo po úzké pěšině plné kamení, ale už jsem neměla pocit, že to nezvládnu.
Cestou jsme minuli další vyhlídku, tentokrát východním směrem. Tam jsme konečně snědli druhý banán. K rozcestí Nad Režným Újezdem, kde se naučná stezka spojuje, to bylo už kousek a za půl hodiny sedáme do auta.
Na to, jak jsem vypadala na vrcholu, se nyní cítím dobře. Ani nemáme hlad, i když už je po 16. hodině. Banány i mirabelky nás docela zasytily.
Opět parkujeme u zastávky v Oparně. Tentokrát jdeme do Černodolského mlýna. Ota cestou moc nepije, je žíznivý. Také se těší na zdejší Černodolské pivo. Má však smůlu. Právě došlo, mají jen Prazdroj. Sice běduje, že sem jede z Plzně a těší se na jejich pivo a že musí pít plzeňský Prazdroj, ale není mu to nic platné. Navíc mu to zase tak moc nevadí. Má ho rád. Na rozdíl ode mne. Chci si dát točený birell s grepem a pomelem. Taky došel. Mají ho jen v plechovce. Tu mám však v autě. Vzdávám to, jdu si natočit na záchod tři petky vody a jdu k autu dělat večeři. Než se Ota vrátí, chci se ještě osprchovat. Musím využít toho, že je ještě příjemné teplo. Začínám vařit brambory, až když přišel Ota, ale než se umyl, je večeře na stole.
Po večeři si dáváme poslední pivo z Olešné, opět svrchně kvašené a výborné. Je tady prima klid, ale zítra už jedeme dál. Bude to většinou odpočinkový den převážně po litoměřických pivovarech.
Máme pohodičku, luštím sudoku, Ota křížovku, nic nám nechybí. Po 9. hodině teplota klesá pod 20 stupňů, už přestává být tak příjemně, ale co bychom chtěli. Aspoň nebude v noci horko. V deset už spíme.
Poslední aktualizace: 20.10.2020

Velemín

Příspěvky z okolí Jedeme do severních Čech – 2. den – České středohoří - cca 12 km dlouhá trasa: Režný Újezd – obec Boreč – zřícenina hradu Košťálov – vrch Boreč – Režný Újezd

Boreč - česká kouřová hora
Když je venku mráz, že bys psa ani nevyhnal, tak to je přesně ta pravá chvíle udělat si zajímavý výlet do Českého Středohoří, konkrétně do obce Režný Újezd.Režný Újezd leží na úpatí kopce Boreč a právě ve vrcholýc…
Vrch Boreč se nachází v Ústeckém kraji severním směrem od města Lovosice a je ideálním turistickým cílem jak v létě, tak i v zimním období, kdy je na něj asi nejkrásnější pohled. Od jara do podzimu se zde v růstu …
Vrch Boreč se nachází v Českém Středohoří a vypíná se do výše 446 m nad obcí Režný Újezd. Patří mezi nejpozoruhodnější vrchy této oblasti, protože je dokonalou ukázkou tzv. ventarol a říkávalo se mu také Kouřová hora. Z Režného Újezdu nedaleko Lovosic vede na vrchol Borče okružní naučná stezka s devíti zastávkami. http…
Jedná se o jeden z mnoha kopců Českého středohoří. Jeho výška činí 448 m. n.m.  Není to ovšem jen tak obyčejný kopec. Jeho hlavní zvláštností jsou průduchy, nacházející se zejména na vrcholu. Tyto průduchy se nazý…
Rád bych vam doporučil vylet na kopec v českém středohoří. Je to Boreč, který je zajímavý tím ze v zimě se na jeho vrcholu neleži sníh a v létě tam fouká příjemný chládek z prohlubní v zemi…
Nedaleko Velemína je v poli nenápadný kopeček zarostlý keři a trávou. Dokola ho obklopují majestátní vrchy Českého středohoří -  Lovoš, Boreč, Košťálov, Děkovka, Lipská hora,  Ostrý, Milešovka a Kletečná. Tento v…
Pomyslnou vstupní branou do Českého Středohoří z polabské nížiny je město Lovosice. Právě odsud začíná i výlet, při kterém se budeme toulat mezi kopečky Českého Středohoří, nacházejícími se jen na dohled od města.…
Přes tři vrchy Českým Středohořím Je první březnová sobota. Náš All Starc Team v síle šesti ke všemu odhodlaných mužů vystupuje z autobusu na rozcestí pod Oparnem. Oparno je vesnice asi šest kilometrů severozápad…
Tak nám opět nastal nový rok, tentokrát s letopočtem 2015, to už jste ale asi postřehli. Loni jsem na Nový rok vyrazil na Milešovku, tento rok jsem se rozhodl…
Hora ležící na jižním okraji Českého Středohoří, přímo nad městem Lovosice. Masiv hory vystupuje osamoceně z okolní zvlněné krajiny. Na sever od kopce se táhne Opárenské údolí, na východě teče řeka Labe. Na jihu j…
Konečně jsem se ,,rozhoupal“ k tomu, abych se vydal podívat na Holý vrch (456 m.n.m.), nacházející se nad vsí Sutom. Z vrcholu jmenovaného kopce se naskýtají jedny z nejhezčích výhledů na krásné České středohoří. …
Jedu vlakem do obce Sutom kousek od Lovosic pokochat se krásnými výhledy na kopečky ČESKÉHO STŘEDOHOŘÍ  a navštívit kamaráda Vítka.    Každý člověk má sny, některé jsou nereálné a jsou i takové sny, které se při t…
Jedná se o středně náročnou trasu, nejvíce mi dal zabrat úsek s dlouhým stoupáním z Hrušovky až na Kletečnou. Z Kletečné dál až do Dubiček je až na pár výjimek pouze klesaní. Z Dubiček dále je trasa až k zámečku V…
Jedná se o trasu pro cyklisty i pěší. Prochází malebným a klidným Opárenským údolím stále podle Milešovského potoka až do Malých Žernosek. Povrch cesty se skládá zejména z jemného kameně, či udusané zeminy. Pár in…
Jdeme na vrch Lovoš v Českém středohoří. Je tu varianta několika turistických tras na vrchol. Po žlutě značené turistické trase se vydáme z Opárenského údolí, nebo z druhé strany z vesnice Bílinka. Po modře značen…
Lovoš
Lovoš tvoří přirozenou dominantu Lovosic. Národní přírodní rezervace Lovoš zaujímá vrcholové a částečně svahové partie dvou vrchů s odlišnou geologickou stavbou. Velký Lovoš (570 m n. m.) se zásaditými čedičovými …
Kopec Lovoš se tyčí do výšky 569 metrů, nalezneme ho severozápadně od Lovosic. Po vystoupání na vrchol se nám naskytne překrásný výhled na Labskou nížinu a České středohoří. Posedět po…
Tak rok se sešel s rokem a já jedu s dcerami do oblíbeného Sředohoří . Využili jsme prodlouženého víkendu a státního svátku 28. října, k výletu do Českého středohoří. Cílem našeho výletu je setkání s kamarádama a …
České Středohoří je kraj známý svými vrcholy sopečného původu, kterým dominuje hora Milešovka. Co už tak známo není, je skutečnost, že se v tomto kraji nachází relativně velké množství zřícenin hradů, které byly p…
K myšlence a tedy i uskutečnění procházky Opárenským údolím v zimním období mě dovedla návštěva mého kolegy včelaře ve vsi Opárno. Ze vsi Hrušovka jsem vyrazil směrem na Chotiměř a odtud rovnou do Opárenského Údol…
Jedeme vlakem do zastávky Opárno v Českém Středohoří. Já jedu z Kladna, Milan z Prahy a Vítek přišel pěšky. Jedeme na poslední letošní výlet do Českého Středohoří.  Tento překrásný kout naší  země jsem poprvé nav…
Zřícenina gotického hradu Oparno stojí na Ostrohu nad stejnojmennou vsí na Litoměřicku v Ústeckém kraji. Oparno bylo ukázkou hradu s plášťovou zdí, která se dochovala i s pozůstatky…
Lesnatý čedičový vrch (553 m) 2 km jv. od Milešova. Na skalnatém vrcholu zříceniny gotického hradu, založeného kolem r. 1433, roku 1565 již opuštěného. Zachovaly se zbytky okrouhlé bašty, brány a hradby, na nej…
Na hrad Ostrý se dostanete nejlépe z obce Velemín. Ve Velemíně u kostela odbočíte směrem na Milešov. Po klidné silnici dojedete až do Milešova. Tam se od hostince U Mušketýra vydáme směre na Vlastislav (Kocourov) …
Zřícenina hradu Skalka stojí na skalnatém vrchu nad vsí Vlastislav na Litoměřicku v Ústeckém kraji. Z hradu se dochoval okrouhlý bergfrit z bílé opuky a zbytek zdiva bývalé brány. Hradní …
Jedeme, či jdeme na zříceninu hradu Skalka týčící se nad obcí Vlastislav v okrese Litoměřice. Nejlepší cesta, jak se dostat do Vlastislavy je když se vydáme z města Lovosice po silnici 1/15 směrem na Most a na kři…
Zřícenina hradu Košťálov stojí na strmé čedičové Skále stejnojmenného vrchu (481 m) nedaleko Třebenic na Litoměřicku v Ústeckém kraji. Zřícenina hradu Košťálov je jednou z nejpůvabnějších…
Zámek stojí na skalnatém Ostrohu nad obcí Milešov na Litoměřicku v Ústeckém kraji. Zámek je trojkřídlá barokní stavba, ke které přiléhá patrová budova pocházející ze staršího renesančního…
Vrchol Milešovka leží nad obcí Milešov, 10 km severozápadně od Lovosic. Je nejvyšší horou Českého středohoří a zároveň největrnější horou celé ČR. Z východu odděluje Milešovku od ostatníc…