Mělník

Město Mělník se rozkládá ve Středočeském kraji na soutoku řek Labe a Vltavy. První zmínka o Mělníku je již z roku 1000. Dnes zde žije přibližně 20 tis. obyvatel.

Tip:
Tipy na výlety Mělník / Trasy  Hrad Kokořín / Zámek Mělník Chaty a chalupy Kokořínsko
Turistické cíle / Mapa Mělník Mšenské pokličky / Veltrusy Víkendové pobyty Kokořínsko

Už se noříme do skal
Už se noříme do skal  •  Fotografie (45)  • Foto: jircak
Sestup po těchto schodech nebyl moc příjemný

Neděle 15. 8. 2021 - odpoledne
Také odpoledne se jdeme podívat na skály. Chceme si projít další část naučné Cinibulkovy stezky. Vede po silnici, to se nám moc nelíbí. Vracíme se kousek po cestě, po které jsme dopoledne přišli. Kde jsme ráno odbočovali vlevo, odbočujeme vpravo - opět po neznačené cestě a po chvilce opět vpravo a kopírujeme silnici. Najednou jsou vlevo opět skály. Za chvíli jsme i na naučné stezce, která klesá a klesá ještě víc. Nakonec jdeme po prudkých ve skále vyšlapaných schodech (i když dnes to schody už jen připomíná) a přidržujeme se řetězů. Já ožívám, Ota moje nadšení nesdílí. Je pravda, že sestup je dost náročný, na pískovci to klouže. Naštěstí jsem to i já zvládla bez pádu. Ještě jdeme párkrát nahoru a dolů a najednou jsme na rovině v lese, okolo nás jsou vysoké skály. Jako když jsme na skalním náměstí.
Popocházíme kousek a jsme na okraji skalního města Bludiště. Ota nakoukne, jen konstatuje, že je tam krásný chládek a jde dál. Já to samozřejmě nechápu a mizím ve skalách. Ota za mnou ještě volá, že jde po značce. A to byl konec. Já tam prolézám, šplhám a jsem nadšená. Vůbec nevím, kde jsem, jedna cestička je stejná jako ta druhá. Začínám mít pocit, že se už odtud nedostanu. Není tu nikdo, jen já. No nebyl to dobrý nápad se tam sama vydat. Nakonec jsem se vyškrabala kamsi vzhůru a jen díky tabletu se zorientovala. Ještěže ta technika existuje. Jinak bych se tam asi ještě teď někde motala.
Najednou jsem na žluté turistické značce, nikoli Cinibulkově stezce, která je sice také žlutě značená, ale jinak. Jdu po ní k silnici, kde se obě značky mají setkat, a doufám, že se tam s Otou sejdeme. Kdepak jemu je konec. Předpokládám, že za silnici nešel a že na mne někde čeká ve skalách. Vracím se - teď už po značené naučné stezce, až jsme se konečně potkali. Ota tam prý zpočátku na mne čekal, objevil nějaký tunel, ale značku neopustil. Dopadlo to tedy dobře, k tunelu se už nevracím. Viděla jsem toho dost.
Ještě pokračujeme po NS za silnicí. Jdeme na vyhlídku. Je to jedna z těch, které byly známy pod názvem Romanovské vyhlídky. Dříve zde nebyl les, bylo toho vidět víc. Ale i dnes je vidět Housecká vrchovina s vrcholy Zámecký vrch, Drnclík, Uhelný vrch, Kuželík a Vrátenská hora s rozhlednou. Vše je tady pěkně popsáno.
Původně jsem chtěla jít po NS ještě dál, ale Ota hlásí, že zelená značka vede k autu, končíme. Nejdřív se mi to moc nelíbilo, ale nakonec jsem usoudila, že je dobře, že aspoň někdo má občas rozum. Myslím, že jsme toho už viděli dost. Jsou tři hodiny pryč, ještě jsme nic pořádného nejedli a zase nevíme, kde hlavu složíme.
U auta jsme snědli druhou polovinu melounu a odjíždíme. Jen na chvilku jsme se zastavili ve Mšeně. Hlavně jsme chtěli do infocentra, ale chvilku jsme se zdrželi i na náměstí. Toto původně středověké městečko bylo vyhlášeno městskou památkovou zónou. Má tam být i velké množství dochovaných roubených i hrázděných stavení. Něco málo jsme zahlédli při průjezdu městem, ale nehledali jsme je. Ve městě byla tvrz, první písemná zmínka je z r. 1306. Kdy byla tvrz i osada založena, to se přesně neví. První kostel ve městě byl postaven r. 1080, jak bylo uvedeno na mříži kaple sv. Václava. Tato mříž byla použita při stavbě kostela sv. Martina, který byl r. 1384 postaven na základech této první kaple. Když do základů r. 1670 vyhořel, byl postaven v renesanční slohu s barokními prvky a se samostatnou věží. I ten vyhořel. Současný novorománský kostel sv. Martina byl postaven v letech 1876 - 1878, jeho věž je vidět zdaleka.
R. 1367 bylo Mšeno ustanoveno městem, ale kdy a kde byla tehdy radnice, to se také nedochovalo. Nová radnice byla na náměstí postavena r. 1842, již r. 1864 byla přestavěna a zvýšena v neogotickém stylu. Ještě dnes je tam sídlo Městského úřadu. Je tam i malé muzeum a informační centrum.
Na spaní jsem vytypovala místo v blízkosti větrného mlýna Vrátno. Někdy mi ty typy vyjdou, někdy ne. Zkusíme to.
Cestou se zastavujeme v kempu za městem koupit na večer pivo. Točí tam Bernarda. Ota je spokojený, tohle pivo má rád. Přišel skoro s plnou dvoulitrovkou - prý za 30,- Kč. Pivo došlo, proto není plné. Dokonce mu ho paní ani nechtěla prodat. Ota si však radši dá zbytek Bernarda než pít nabízený Budvar. Ten nám vůbec nechutná. Na ceně 30,- Kč se dohodli snadno.
Jedeme k mlýnu. Tento mlýn holandského typu si postavil místní statkář pan Mareček na svém pozemku r. 1870. R. 1878 postavil vedle ještě budovu, kde se drtily kosti. Tehdy se tím hnojila pole. Mlelo se zde až do r. 1923. Mlýn chátral, lidé tomu ještě napomohli. R. 1973 už zde bylo jen zdivo do výše 1. patra, zařízení bylo rozkradeno. Po r. 1990 ho soukromý investor odkoupil, necitlivě opravil a využíval jako rekreační zařízení. Od r. 2005 zůstal opuštěn až do r. 2014, kdy ho koupil současný majitel. Obnovil jeho původní vzhled i jeho funkčnost. Je krásně opravený, ale nepřístupný. Naštěstí je dobře vidět. Mají hezky opravenou i chalupu.
Kousek od mlýna je odpočinkové místo a boží muka. Tady, ale i o kus dál se nechá šikovně zaparkovat. Sedíme ve stínu za autem, dokonce jsme vytáhli křesílka. Je pět hodin, konečně si můžeme večer dát relax. Po celém dni, stráveném ve skalách, jsme plni dojmů. Už se však těšíme na zítřejší odpočinkový den.
Shodli jsme se na tom, že dnes v tom horku teplé jídlo nechceme. Nacpali jsme se melounem, ani moc hladu nemáme. Dáváme jen kousek chleba. Je tady úplná idylka. Jen dvě auta nedaleko zastavila a nepochopitelně dlouho fotili kola a snad každý detail auta. Pak odjeli a je klid. Všude je tu rovina, kocháme se pohledem na Bezděz. V dálce vidíme na poli kombajny - makají i za tmy, jen světla jsou na poli vidět.
Je teplo, ale zataženo, mlýn je pěkně nasvícený, v dálce blýská. Uvidíme, zda se něco v noci přižene. Přesto necháváme pootevřené dveře. Ono to nějak dopadne.
Poslední aktualizace: 4.1.2022

Mšeno

Příspěvky z okolí Jedeme do našich severních hor - 5. den - odpoledne: cca 2,5 km dlouhý okruh v CHKO Kokořínsko–Máchův kraj: Na rovinách - Cinibulkova stezka - skalní město Bludiště - vyhlídka nad Studáneckou roklí; Mšeno - městská památková zóna; větrný mlýn Vrátno

Ráj - Kokořínsko
Osada Ráj  Ráj je v současnosti Mšena, ale dříve samostatná obec v dnešní době zde trvale žije asi 10 trvale bydlících osob. Dříve převážně německy osídlená, za 2. sv. války pohraniční "říšs…
Krajina Mšenského Švýcarska láká turisty svou nádhernou scenerií pískovcových skal a skalnatých roklí obklopených borovými lesy. Jedním z často navštěvovaných m…
Křižují se zde tři trasy. Zelená TZ vás v západním směru dovede k rozcestí Švédský val, kde se můžete rozhodnout, kterým směrem dále pokračovat. Ve směru východním můžete dojít na hrad Housku.Modrá TZ vede jednom směru do Mšena na náměstí. Ve směru druhém k Pokličkám.Rozcestím ještě prochází okruh Cinibulkovy NS.
Na konci obce Romanov na Mělnicku, u výpadovky na Ráj, upoutá pozornost dvoukomorový vodojem zásobující vodou dvacet pět obcí. Má téměř stoletou historii. Dne 12. května 1921 zastupitelé Mšena a Sedlce se na spole…
Prúsečná skála sa nachádza v chránenej oblasti Kokořínsko.Ide o vytesanú cestu v pieskovci,ktorú údajne vytesali švédsky vojaci počas tridsať ročnej vojny aby sa mohli ľahšie dostať z vozmi k táborisku, čo bolo ne…
Druhou trasu nazveme  K JESTŘEBICKÁM POKLIČKÁM. Výchozím bodem nám bude zelená značka která nás povede od Mšenských lázní lesoparkem Debř až k hájovně na Romanově. Odtud se dáme s části…
Při procházení lesoparkem Debř u Mšena na Mělnicku upoutají vaši pozornost zbytky přírodního divadla. To zde bylo postaveno na sklonku padesátých let dvacátého století z iniciativy mšenského okrašlovacího spolku a…
Podzimní Kokořínsko, Mšeno. Je dušičková sobota, počasí tomu odpovídá, střídá se mlha s deštěm. Přijíždíme do Mšena, Karel parkuje u náměstí a nastupujeme na žlutou naučnou stezku směrem k obci Romanov a do skaln…
  Debř (staročeské podstatné jméno debř či débř označovalo právě údolí) je vycházkové údolí u Mšena. Zdejší lesopark je častým cílem nedělních procházek místních občanů. Před vstupem do údolí si můžete prohlé…
Vojtěchovský rozcestník je křižovatkou dvou cest.Zelená TZ vás povede do Jestřebic a dále, v druhém směru pak do Mšena.Modrá TZ vás dovede k 500 m vzdálenému rozcestníku Vojtěchov-Boudecký mlýn, z něhož můžete pokračovat po červené nebo zelené TZ dále. V opačném směru pak pokračuje do Planého dolu (2 km) Střezivojic (5,5 km) a Nedvězího (9,5 km).
Močidla jsou nejznámější boční údolí Kokořínského dolu a to zejména díky své frekventované poloze. Začíná u rozcestí Pokličky a prochází jižním okrajem střední části dolu až k rozcestí…
Pšovka protéká kokořínským dolem, je zaříznutá do turonských pískovců. Na mnoha místech vytváří močály, v níž rostou chráněné rostliny a žijí chránění živočichové. Krajinu dotvářejí drobné architektonické památky.…
Hned na začátku rokle Debř u městečka Mšeno na Mělnicku se nachází několik schodišťových ramen vytesaných do pískovcové skály. Schody usnadňují výstup z rokle k nedaleké obci Romanov. Provede vás po nich žlutobílé…
Pískovcové útvary nad kokořínským dolem, západně od obce Vojtěchov. Vznikly selektivním zvětráváním pískovců, za což může vyluhování železa z třetihorních vyvřelin podzemními vodami a vysrážením hydrátu oxidu žele…
Priatelia, turisti,skvela to zimna tura, odporucam sa vydat do tychto usekov hlavne v zime. Nestretnete po ceste, chodniku mnozstvo turistov, priam nikoho.Pokial vyrazite z Msena po modrej alebo zelenej na Prusecn…
Rokle dostala své jméno podle množství léčivých bylin, které zde byly hojně sbírány. Teplotní inverze v rokli je Příčinou, že se zde vyskytují pro tuto oblast netypické horské a podhorské rostliny. Na jaře se prohřívá jen horní vrstva vzduchu, proto tu zůstává ležet dlouho sníh. V létě zase do ní stéká studený vzduch a teplý stoupá vzůru. To způsobuje vegetační inverzi, tedy…
Mšenské pokličky
Asi 3 km od hradu se nad Kokořínským dolem nacházejí zajímavé geologické útvary: Mšenské pokličky. Název dostaly podle nedalekého městečka Mšena. Každý čtenář je jistě zná, protože se často stávají námětem fotog…
V oblasti Kokořínska je mnoho zajímavých a atraktivních míst. Některá z nich na této vycházce navštívíme a přidáme k nim i méně navštěvovaná místa, která však také  rozhodně stojí za návštěvu. Jen namátkou vyberu …
Okružní stezka ze Mšena, procházející skalami severně až severozápadně od města. Pojmenovaná je po Josefu Bedřichu Cinibulkovi (1876 - 1944), místním učiteli a vyznavači turistiky na Kokořínsku. celá stezka je dlo…
Obec Mšeno na Kokořínku-okres Mělník. Jde se po Cinibulkově naučné stezce v okolí Mšena. Jedná se o naučnou stezku dlouhou 9 km. Okružní trasa okolo Mšena vede…
Město Mšeno (330-360 m n. m.) je vstupní branou do CHKO Kokořínsko. Leží na jeho východním okraji, na rozhraní okresů Mělník, Mladá Boleslav a Česká Lípa. Kokořínsko je lesnatý kraj, plný skalních…
Cinibulkova stezka je stezka naučná, příslušně žlutě značená. A ze Mšena samozřejmě stoupala a ještě po silnici. Ale doplnil jsem si sbírku cedulí. Byl to zlatý retvívr a opravdu vypadal trochu utrápeně. Pavlína …
Tato trasa vede po tzv. Cinibulkově stezce (viz https://www.turistika.cz/turisticke-cile/detail/cinibulkova-stezka). Začíná v centru Mšena a celá je značená místní značkou - žlutým "psaníčkem". Nejdříve nás vyvede z města po silnici do kopce pod Romanov. Tady odbočuje vpravo, překvapivě z kopce. Ne na dlouho, za chvíli začneme stoupat k prvním skalám Prolezovaček (foto 1 - 4).…
Jedním z nejznámějších, nejkrásnějších a  turisticky atraktivních okruhů je Cinibulkova stezka. V letech1904 až 1944 žil ve Mšeně propagátor a obdivovatel přírodních krás mšenského kraje Josef Cinibuk. Miloval mše…
  Zaparkovali jsme ve Mšeně. Prošli jsme kolem Městských lázní a Kousek za lázněmi vejdeme do údolí Debř. Zalesněným údolím jsme prošli kolem skalního bytu a Kokořínku, což je kamenná maketa hradu Kokořín. Proš…
Jsou rozhledny, o kterých se říká, že by stálo za to je zrekonstruovat. Jsou rozhledny, které byly zrekonstruovány. My však vyrazíme na rozhlednu nově postavenou na konci devadesátých let. Vrátenská…
Vítejte na hradě HouskaTajemný, magický, prokletý či pekelný. Všechny tyto přívlastky má hrad jménem Houska, který byl zpřístupněn široké veřejnosti teprve roku 1999. Přestože nepatří mezi největší či nejkrásnější…
Zámek Houska stojí na Zámeckém vrchu uprostřed lesnaté krajiny. Zámek Houska leží v jižní části Českolipska v Libereckém kraji. Masivní zámecký objekt má čtyřúhelníkový půdorys s uzavřeným středním nádvořím. Cenná je Zelená světnice s malbami ze 16. století, rytířský salonek, obdivovaná je hradní kaple s restaurovanými malbami. V areálu se uskutečňuje řada sezónních akcí, v let…
Pro milovníky přírody a turistiky nabízíme několik informací o překrásném místě, kterým je CHKO Kokořínsko - ráj turistů. Představíme vám nyní ta nejzajímavější a nejnavštěvovanější místa této oblasti: kokořínsk…