Pec pod Sněžkou

Horské městečko vklíněné do členitého terénu východních Krkonoš. K založení města došlo zásluhou ložisek kovů, postupně zde vyrostly pece na měděných a železných rud, které se dobývaly v Obřím dole a Modrém dole. Pec pod Sněžkou je jedním z našich nejvýznamnějších středisek zimních sportů a turistiky. Poskytuje ideální podmínky především pro sjezdové lyžování. Je zde celá řada veřejných i podnikových vleků. Ze severní části města vede sedačkoná lanovka na Růžovou horu a na Sněžku.

Tipy na výlety Pec pod Sněžkou Lanovka na Sněžku / Relaxpark Chaty a chalupy Pec pod Sněžkou
Pěší trasy / Cyklotrasy / Na běžky Památky a muzea Dovolená Krkonoše
Mapa Krkonoše Přírodní památky   Videotrasy Krkonoše

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Krkonoše

Infocentrum Veselý výlet
Infocentrum Veselý výlet  •  Fotografie (34)  • Foto: jircak
Nám informace poskytla i paní z této roubenky

Středa 8. 9. 2021 - dopoledne
Spali jsme v Černém Dole na hranicic KRNAPu ve výšce okolo 700 metrů, takže docela vysoko. Přesto se venkovní teplota v noci venku pohybovala mezi 10 a 15, v autě bylo o trochu víc, takže super. Ráno jsme ve stínu, zatím co všude svítí sluníčko. Jen o kousek dál je domek Horské služby, chlap tam sedí na verandě a pokukuje po nás. Té boudy a znaku na ní jsme se včera nevšimli. Raději hned odjíždíme.
Jedeme na parkoviště Skiareálu Černý Důl. Na spaní se nám to včera moc vhodné nezdálo, ale na snídani tam bude fajn. Je to velké parkoviště, kde na sluníčku snídáme. Je tu nádherně, ani se nám nechce odjíždět. Až je nám vedro. Taky jsem pochopila, proč mi bylo včera tak divně. Jsou to hrozné změny, které já nesnáším.
Dnes směřujeme ještě na sever - na východní okraj Krkonoš. V benzince ve Svobodě nad Úpou tankujeme, auto už má taky žízeň. Sice nejraději tankujeme u OMV, ale kde je jí tady konec. Musíme brát, co tu mají.
Parkujeme v bývalé obci Temný Důl. Je roztažená podle silnice a podle Úpy. Jako parkoviště to vypadá, i když označené to tak není. Chceme odtud vyrazit po neznačené cestě k lesnímu hrádku Aichelburg. V nedaleké roubence je na zahradě paní - jdu se zeptat, zda je hrádek skutečně přístupný. Ještěže tam paní byla. Dozvěděli jsme se, že v nedalekém infocentru Veselý výlet nám proti záloze zapůjčí klíč. Není to daleko, ale je to po hlavní silnici s poměrně velkým provozem, nechce se nám tam motat pěšky. Vracíme se autem. Paní nám tam doporučuje na hrádek jinou trasu s prudším stoupáním, navíc nám nedoporučuje námi vyhlédnuté místo k parkování. Občas tam prý přijedou dřevaři.
Nám se to samozřejmě nelíbí - ani jedno, ani druhé. Vracíme se zpátky a s dovolením paní v roubence parkujeme blízko její chalupy. Dřevařům tam vadit nemůžeme.
I když to údajně není parkoviště, tak je tady informační tabule s informacemi o zdejší oblasti, kde byla r. 1846 založena sklárna - jedna z největších v Čechách. Bylo zde ideální místo, dostupné bylo dřevo i voda. O pár let později tady na břehu Úpy stálo dalších 20 objektů - byly zde hutě, brusírna, palírna, sklad potaše, mlýn a řada dalších výrobních objektů. Krize nastala r. 1897, když většinu těchto objektů zničila povodeň. Pak se zde už jen brousilo sklo. I to však zaniklo po r. 1945.
Kousek musíme jít po hlavní, ale za chvilku odbočujeme vlevo přes řeku a stoupáme námi vybranou neznačenou cestou po kamenité cestě. Je sice trochu delší, ale stoupání je tak rozložené. I tak je to docela prudké. Brzy pod námi vidíme areál bývalé Dixovy brusírny dřeva, technickou památku. Byla postavena r. 1868 a jako jediná se zachovala. Ve 2. pol. 19. století jich tady bývalo víc. Připravovaly se v nich suroviny pro papírny. Ze smrkových klád se pomocí pískovcových brusných kol vyráběla dřevěná vláknina. I tyto brusírny po r. 1945 většinou zanikly. Dixova brusírna byla r. 1905 rozšířena o třípodlažní výrobní halu na výrobu balícího papíru a lepenky, kde pracovalo až 40 lidí. Dne 21. 4. 1965 brusírna vyhořela. Po rekonstrukci zde výrobní družstvo Mechanika vyrábělo drobné spotřební předměty až do r. 1990. Od r. 2017 areál vlastní nový majitel, který tady chce otevřít multifunkční centrum, regionální restauraci a pivovar. Samozřejmě to nebude hned.
Jdeme lesem, stoupáme a najednou konečně sbíráme houby, dokonce i pravé hřiby. Prvně za letošní podzim.
Přicházíme na křižovatku s červeným místním okruhem. Po něm odbočujeme vpravo, pro změnu z kopce, dokonce klesáme po prudkých kovových i dřevěných schodech. Stále ještě sbíráme houby.
Tento malý hrádek Aichelburg ve stylu středověkých tvrzí postavil r. 1863 lesní personál panství Maršov k poctě náhle zemřelého hraběte Bertholda Aichelburga, který byl oblíbeným zdejším mecenášem. Zemřel v 38 letech. Tehdejší kamenná stavba s věží byla kryta dřevěným krovem s šindelovou krytinou. Ve sklepě byla stáj pro dva poníky. Dokonce tu byla krytá lesní střelnice a restaurace, na nádvoří a okolních terasách se tancovalo.
Když r. 1883 celé panství zakoupil rod Černín - Morzinů, zůstal hrádek opuštěný, začal chátrat, cesty postupně zarostly. V hradní síni se propadl strop.
R. 1996 byla založena Hradní společnost Aichelburg. Z původní kamenné stavby zbyla čtyřboká věž a klenutý sklep. Během r. 1998 a 1999 byl hrad uveden do současné podoby - místo kamenné síně byla postavena dřevěná. Do síně byla vrácena původní busta Bertholda Aichelburga, která byla do té doby ukryta v hrobce Aichelburgů v Horním Maršově. Z Velké Úpy přes hrádek a další zdejší pamětihodnosti vede místní červeně značená vycházková trasa Aichelburg, na které je 27 informační panelů. R. 2000 byl hrádek znovu zpřístupněn veřejnosti. Od r. 2012 vede k hrádku ocelový mostek. Původní dřevěný se r. 2010 propadl pod svatebčany, kteří se na něm shromáždili, aby se vyfotografovali.
I když hrad není přímo historickou památkou, je to tu zajímavé. V síni jsou fotky majitelů a busta hraběte. Nechá se vyjít na malou terásku a po dřevěném novém schodišti vystoupat do nevysoké kamenné věže. Schody končí na malé půlkruhové plošince, ze které se lze podívat čtyrmi okénky. Moc toho vidět není, ale je to tu zajímavé. Jen Ota je lehce zklamán. Myslel si, že se dostane na cimbuří, kde se bude jako hradní pán procházet. Má smůlu. Ale jinak je spokojený, máme zase spoustu zážitků.
Procházíme se po okolních teráskách, ještě sbíráme houby, ale pak už se vydáváme stejnou cestou zpátky. Prudce klesat po místní červené cestě a následně se vracet po hlavní silnici se nám nechce.
Vracíme se k autu a přejíždíme na parkoviště k infocentru. Já jdu chystat k obědu zeleninový salát, v tom dnešním horku je to ideální. Také krájím část hub na sušení. Ty menší a vlhčí nechám na večeři - bude smaženice. Ota šel vrátit klíč. Chvíli váháme, zda tady nemáme koupit lahvinku piva Sněžka z Pece pod Sněžkou, alenakonec jsme to zavrhli. Rádi bychom se zastavili v pivovaru. Snad to vyjde. Než udělám oběd, jde nabrat vodu na mytí k jednomu horskému přítoku, který se tady nedaleko vlévá do Úpy. Ta si tady krásně bublá.
Na skok se zastavujeme u brusírny dřeva, kde předpokládáme, že budou nějaké bližší informace. Kromě info tabule je tam i krámek, kde má paní burčák. Chvilku váhám, hned mi nabízí ochutnávku. Je dobrý, trochu sladší, ještě ho můžeme nechat dojít. Jenže to asi nehrozí. Kupuji jen 0,5 l, než jsme dojeli do Horní Malé Úpy, už ho mám v sobě.
Poslední aktualizace: 23.2.2022

Pec pod Sněžkou

Příspěvky z okolí Jedeme do našich severních hor - 29. den - dopoledne: Temný Důl - Dixova brusírna dřeva a 2,5 km dlouhá procházka na lesní hrádek Aichelburg

Aichelburg - lesní hrádek
Naším cílem bude lesní hrádek Aichelburg . Jako výchozí místo volíme Temný Důl, kam dojedeme autem z Maršova, cestou do Pece. Necháme ho zaparkované na parkovišti nedaleko Veselého Výletu a na Aichelburg se vydáme…
Vycházíme z Velké Úpy na mléčnou farmu v horách. Kdo si chce udělat výlet delší a nerad chodí zpět stejnou cestou, může se projít na nedaleký hrádek Aichelburg. Na horské samotě pod jižním svahem Vlašského vrchu s…
  Výchozím místem naší procházky bylo íčko Veselý výlet v Temném dole.  Z Trutnova je to asi 15 kilometrů po silnici II.třídy číslo 296. My jsme trávili několik dní ve Velké Úpě, takže jsme se vydali autem z opačné strany a je to jen pár minut jízdy. V ičku si za opravdu symbolický poplatek zapůjčíte krásný velký klíč a můžete se vydat k hrádku který se skrývá v lese cca 2,5…
Romantická zřícenina hradu Aichelburg se nachází ve východní části Krkonoš nedaleko Horního Maršova na Trutnovsku v Královéhradeckém kraji. Do dnešních dnů se dochovala věž, zčásti zasypaný sklep, venkovní schodiš…
Turistický rozcestník, který se nachází u soutoku Úpy s Malou Úpou, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po značce žluté ve směru soutok Úpy s Malou Úpou - Janovy boudy, Růžohorky, Sněžka a po značce modré ve směru Vlašské boudy, Vavřincův důl - Myslivna, Cestník, Pomezní Boudy.
Vycházkový okruh začíná v Horním Maršově a prochází po horských stráních a lesích do Velké Úpy. Okruh je obousměrný, můžeme se na něj vydat i z druhé strany. Trasa měří asi 8 km a je náročná na stoupání i klesání …
Velká Úpa - Vlašské boudy - Krausovy boudy - Janské Lázně - Svoboda nad Úpou - Horní Maršov - Velká Úpa Trasa začíná ve Vavřincově dole ve Velké Úpě a po prvotn…
Trasa č.23: Vavřincův důl - Vlašské Boudy - U Velkých Tippeltových Bud - Krausovy Boudy Náročnější trasa je dlouhá 7 km a z větší části vede souběžně se zelenou…
Informační centrum Horního Maršova, kde návštěvník najde vše potřebné, se nachází v Temném Dole čp. 46 po pravé straně silnice směřující do Velké Úpy a Pece pod Sněžkou. V infocentru je možno pořídit turistickou z…
Velké Tippeltovy Boudy se nacházejí na severním svahu Světlé hory v nadmořské výšce od 870 do 1.010 metrů. Jsou dostupné po zelené turistické značce vedoucí z Vlašských Bud směrem k rozcestí na Pražačce nad Temným…
Východní část Krkonoš je v některých oblastech hodně navštěvovaná. To platí i o Velké Úpě, kde jsme byli ubytováni v hotelu Atlas. Vychází odtud několik turistických cest a ta nejvíce…
Dve krkonošské informačné centra s pekným názvom Veselý výlet ponúkajú návštevníkom východných Krkonoš nielen ústne informácie, ale i množstvo materialov o Krkonoších a Podkrkonoší. Starší Veselý výlet sa nachádza…
Fucknerova Paseka
Malá luční enkláva se jmenuje podle dřevařů Fucknerů, kteří v 17. století louku s jednou chalupou založili. Pozdějšími vlastníky byli Tippeltové, Gleissnerové a asi od roku 1885 majitelé…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky, dne 20.5.2011, jsem naložil rodinu do auta a vyrazili jsme směr penzion Sedmikráska v Horním Maršově.Po příjezdu jsme byli mile přivítáni správci manželi Koblížkovými a šli n…
Horní Maršov leží v Severních Čechách, západně od města Vrchlabí. Městečko se rozkládá pod vrcholky kopců Krkonoš. Horní Maršov leží mezi dvěma krkonošskými lyžařskými středisky a to mezi Jánskými lázněmi a Pecí p…
Horní Maršov - kostel Nanebevzetí Panny Marie
Novogotický farní kostel nanebevzetí Panny Marie byl postaven v letech 1895-98 dle projektu arch. Josefa Schultze, který byl i projektantem budov Národního muzea a Rudolfina v Praze. Kostel se nachází cca uprostřed obce při hlavní silnici ve směru Trutnov - Pec pod Sněžkou a je výraznou dominantou obce.
Černohorská rašelina
Krkonošské rašeliniště, které se nachází se v horské proláklině asi 1 km severně od vrcholu Černé hory. Jeho vznik datují odborníci do doby p…
Hubertova vyhlídka
Na severní straně Černohorského rašeliniště nás dřevěný chodník dovede k upravenému vyhlídkovému místu nazvaného dle Sv. Huberta, tedy k Hubertově vyhlídce. Z vyhlídkové plošiny se nám, za pěkného počasí, nabízí v…
vyhlídka pod Modrými kameny
Při sestupu z Černé hory, po zelené značce, dorazíme k seskupení skal zvané Modré kameny, ze kterých se nabízí krásné daleké výhledy. Další zajímavé, ale neoznačené vyhlídkové místo se nachází na mýtině při cestě …
Míříme do severovýchodní části masivu černé hory, jdeme za poznáním černohorského rašeliniště, které začalo vznikat cca před 6 000 lety v poslední době ledové. To jak se nejpohodlněji dostaneme na Černou horu je z…
Na rozlehlé ploše masivu černé hory se nabízí nespočet zajímavých a vyhlídkových míst. Takovým zajímavým místem je i černohorské rašeliniště s vyhlídkovou věží na severní straně hory. Současná vyhlídková věž, ke k…
Rozhledna na Černého hoře je zajímavá tím, že byla vybudována na předposledním podpěrném sloupu staré lanovky, která sloužila od r. 1928 do r. 1981. Rozhledna, jejíž výška je 25,7 metrů, byla otevřena 1.1.1998. K …
Naučná stezka Černohorské rašeliniště je velmi dobře značena známým logem NS, tedy zeleným proužkem na bílém podkladu. NS, jejíž délka je cca 3,5 - 4 km, je osazena několika informačními tabulemi, které návštěvník…
Černá hora
Výrazný vrchol, který se tyčí nad Černým Dolem a Jánskými lázněmi. Vybíhá z masivu Českého hřbetu a Luční hory. Na vrcholu je umístěn televizní vysílač. V letech 1927 - 28 byla postavena kabinková lanovka z Janský…
Rýchorská bouda, dnes již bývalá horská, byla postavena v r. 1926. Dnes ji využívá České centrum ekologické výchovy. Občerstvení pro návštěvníky je však v provozu. K Rýchorské boudě je…
Černá hora  - Janské Lázně nabízí nejdelší, až tříkilometrové sjezdy. Je to jediné místo, kde se v Česku můžete svézt osmimístnou kabinkovou lanovkou. Černá hora – Janské Lázně disponuje…
Janské Lázně
Janské Lázně leží v Severních Čechách, východním směrem od města Vrchlabí. Jak název města napovídá jedná se o lázeňské podhorské město. Janské lázně se rozkládají pod vrcholky Krkonoš. Město je nejenom vyhledáv…
Horské městečko vklíněné do členitého terénu východních Krkonoš. K založení města došlo zásluhou ložisek kovů v blízkém okolí, která se začala těžit v 16. století. Postupně zde vyrostly…
Sněžka
Sněžka - nejvyšší hora České republiky, s pramenem Labe jednoznačně nejnavštěvovanější cíl Krkonoš. Do počátku 19. století byl náš nejvyšší vrchol znám pod německým názvem Scheekoppe. První český název vrcholu byl…