Moje oblíbené
 Travel blog Ústí nad Orlicí Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Ústí nad Orlicí

Zveme vás do Ústí nad Orlicí, regionální křižovatky cyklostezek. Vhodné jsou pro kola i koloběžky a jejich kvalitní povrch umožňuje příjermnou jízdu na in-line bruslích a koloběžkách. Za návštěvu stojí relaxační park u kostela s meditační kaplí, secesní Hernychova vila, rozhledna na Andrlově chlumuaquapark nebo krytý bazén se slanou vodou. Poznejte Ústí nad Orlicí. TIP: Terénní koloběžky České Petrovice

Trasy Ústí nad Orlicí a okolí (209)

Orlické hory a Podorlicko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Orlické hory a Podorlicko

Cyklostezka údolím Tiché Orlice s památkovými bonusy

Peliny - suťové lesy a opukové skalní pilíře na břehu Tiché Orlice

Když jsme poslední dubnovou sobotu projížděli Litovelským Pomoravím, přiznali se dva naši kamarádi, že už několik let plánují projet cyklostezku, která vede z Chocně údolím Tiché Orlice směrem k zemím orlice moravské. Někdo plánuje, někdo realizuje, a tak jsem nenápadně nadhodil dalšímu z hochů, co spolu hovoříme, že bychom na tato místa mohli vyrazit při první vhodné příležitosti. Naše následná domluva byla až neobvykle krátká, a tak jsme téměř vzápětí vyrazili. Jedeme koneckonců na známá místa, protože celou trasu máme oba již projetou, já ale trošku jiným způsobem, protože za a) ne najednou a za b) s různými odbočkami za účelem hledání smírčích křížů.

Choceň - přírodní rezervace Peliny

Celá orlicko-třebovská cyklotrasa kolem toku Tiché Orlice měří okolo 46 km, my dnes (tedy v sobotu 7.5.2011) počítáme celkově asi s 90. Kolega sice původně doporučoval, víceméně, hladký průjezd, ale já chtěl navštívit alespoň zříceninu hradu v Brandýse nad Orlicí, kterého jsem si kdysi povšiml při zimní jízdě vlakem ku Praze. A protože by se jednalo již o druhou naši návštěvu této zříceniny, mohli bychom se zde následně považovat za pravidelné návštěvníky...

První část cesty byla tradiční, tzn. vlakem přes Zábřeh do Chocně a tam ihned do naší oblíbené hospůdky u nádraží (pivo je tady pořád za neuvěřitelných 15,50 Kč !!!). Poté přejezd na Peliny, což jest - od r. 1948 - přírodní rezervace na pravém břehu Tiché Orlice na okraji Chocně, nazývaném místními Na Skalách. Jedná se o opukové skály, jejichž pilíře jsou celoročně viditelné mezi stromy tzv. suťových lesů.

Brandýs n.O. - skulptura v jezuitské zahradě

Odsud pokračujeme kolem řeky k Brandýsu nad Orlicí, kde mineme někdejší modlitebnu Českých bratří i zahradu (která byla, tuším, kdysi protestantským hřbitovem), a poté již šplháme ku hradu. V zahradě nás upoutá moderní zlatá skulptura, která mi, nevím proč, ze všeho nejvíce připomíná kravské vemeno. To je ovšem celkem nedůležité, protože „neznámý imperialistický umělec měl jistě za mrzký peníz finančního oligarchy zcela jiný záměr“.

Hrad v Brandejse je podstatně zarostlejší než před těmi 5-6 lety, kdy jsme tu byli poprvé, ale vše, co si z něj pamatujeme, jsme našli. Krom zbytku malého paláce hradního jádra (hrad z I. poloviny 13. stol. měl původně zřejmě jádro s obrannou věží a 2 předhradí se soustavou obranných příkopů i valů a patřil také slavným a bohatým českým rodům, např. Boskovicům, Šternberkům, Pernštejnům nebo Kostkům z Postupic) a hlavně klenuté místnosti palácového sklepení nebo přízemí (odborná literatura se v tomto rozchází). Ty už možná za nějaký čas k vidění nebudou, protože se údajně jejich klenby propadají a na záchranu v podobě základní konzervace a statického zpevnění by bylo potřeba min. 16 milionů.

Foto: markyz63

Pokračujeme, míjejíc desítky dalších cyklistů i in-linistů (na hradě bylo, kupodivu, pusto prázdno - v tomto případě nám však kulturní barbarství některých sportovně vyžilých spoluobčanů vůbec nevadilo), dál. Kolem památníku učitele národů a sousoší všeobecně nazývaného Socha státního uřednictva, kterou tvoří několik postav, stoupajících vzhůru lezením v řiť výše postaveného (zde se tak tak vyhýbám havárii, když při menším sjezdu míjím asi 6 chlapů s jejich jedinou spolujezdkyni, která si evidentně myslí, že Evy jezdí vlevo), projíždíme mezi říčními meandry a opukovými skalkami k Ústí nad Orlicí. Zde jsem chtěl vzít Boba do areálu hospody U Kačera (když jsem tady byl minule, dost se mi zde líbilo, ale bohužel se otevírá až ve 14,00 hod., což přičítám černé kočce, která nám těsně předtím proťala cestu (bylo to ale naše jediné "neštěstí" celého dne). Proto pokračujeme až do Starých Oldřichovic, kde se nachází tábořiště Cakle. Znám to tady z vyprávění přátel, jejichž příbuzný zde o víkendech vyhrává v jakési country kapele. Zajímavé místo s lezeckou stěnou, lanovým centrem, hospodou a na řetízcích visícím nářadím veškerého druhu, volně přístupným k použití všudypřítomnými cyklisty.

Při další etapě cesty už se, bohužel, potkáváme nepravidelně i s několika šílenci, kterým je úplně jedno, jakou rychlostí a po které straně cyklostezky jedou a také vidíme i první raněné, resp. na boku ležící raněnou.

zachovalé zbytky hradu v Brandýse n.O.

Další hradní zříceninu (Lanšperk) jen míjíme (moc na kopci a už jsme tady všichni dva byli) a blížíme se ke konci cyklostezky a současně k místu našeho sobotního oběda, tedy k městu Kyšperk, které se dnes zove Letohrad. Většina významných památek je na fotkách, za zmínku stojí hlavně klenba barokního kostela sv. Václava s ojedinělou štukovou výzdobou italského mistra Giovaniho Maderny a socha kolegy génia - Járy da Cimrmana. Obědváme v restauraci, která je součástí místního Muzea řemesel a moc ji nedoporučujeme. Nejde ani tak o ceny (asi zde žijí dost bohatí lidé, když nejlevnějším jídlem je květák s vařenými bramborami za cca 90,- Kč, a přesto zde sedí spousta rodin s dětmi), ale čekání 20 minut na pivo a 40 na jídlo mi přijde nadstandardní. Navíc tam pořád štěkal jakýsi pudl podstolní a hospodou poletovala skupina jakýchsi malých tvorů, které větší tvorové oslovovali různými jmény. Dělali tam takovej bordel, že já je v té chvíli nazýval trošku jinak - nejblíže a nejslušněji bych to přirovnal k názvu jednoho novějšího filmu Quentina Tarantina...

Pak stoupáme do nějakých 450 m (kolega sice předem vyhrožoval kopcem, ale byla to, k mé neskrývané radosti, jen taková pozvolná pohodička - ne jako onehdy u Bučovic), projíždíme nedaleko Mariánské hory a sjíždíme k Lanškrounu. Zastávka na pivko u Dlouhého rybníka je fajn, navíc tady jsem ještě do té doby nikdy nebyl. V patře zdejší restaurace je svatba a nám se "poštěstí" krátce pohovořit i s ženichem. Má již něco kolem "60" (spíše pár let přes) a já zase musím myslet na ty malé uřvané tvory, které mu prfavděpodobně oživí podzimek života ...

pohled na městečko nad Orlicí

Město následně vynecháváme (bo ho známe a je málo času), krátkou pauzu dáme jen na place mezi dvěma supermarkety, kde parkuje duo kabrioletů Felicia a něco historických motorek (aj klasický fichtl). Toho nejhezčího veterána pak stejně uvidíme při průjezdu Hoštejnem. Následně Lanškroun opouštíme a, bohužel, od této chvíle už se jen pereme s protivětrem. Poprvé (no to asi ne, protože povinný protivítr je běžným cyklistickým pravidlem) miluji všechny kopečky a "terénní vlnky" v údolí Moravské Sázavy, protože jsou většinou v lese, kde nefouká. Rovinku mezi Zábřehem a Postřelmovem už dávám trošku "na krev", ale závěrečné pivečko v Sudkově (a přidání něco oblečkových doplňků, protože už fakt byla celkem kosa) mě zase dává do formy.

Domů dorážíme kolem 20,15 hod., odjeto máme pár kilometrů přes stovku a opravdu "jen trošku" závidíme našim západním sousedům z východních Čech jejich možnosti ve využívání cyklostezek (a koneckonců i ty silnice mají v lepším stavu) ... asi tam prostě mají trošku lepší starosty než my ...

PS: Tato cyklovýprava byla současně jednou velkou derniérou. Jednalo se o poslední větší akci, kterou jsem absolvoval na své staré zděděné favoritce, resp. lehce vytuněném kole značky Diamant, pocházející z roku 1959. Zpětně někdy nechápu, co všechno – a někdy ani v jakých podmínkách - jsme spolu absolvovali …

(psáno v květnu 2011)

Poslední aktualizace: 28.4.2019
Autor: markyz63

Brandýs nad Orlicí

Příspěvky z okolí Cyklostezka údolím Tiché Orlice s památkovými bonusy

Brandýs nad Orlicí - hrad
Hrad byl založen před rokem 1289 Jindřichem z Brandýsa. Během staletí měnil majitele, posledním rodem, který jej měl v letech 1559 až 1636 v držení, byli Žerotínové, poté zpustl. Hrad měl…
Nachází se na východním okraji města. Jedná se o patrový obdélníkový objekt s mansardovou střechou. Byl postaven Kolem roku 1781 v barokním slohu, který byl pak v letech 1817-20 novorenesančně upraven. Současná no…
Není snad hudbymilovného člověka, který by neznal jméno Františka Ondříčka (29. dubna 1857 Praha-Hradčany - 12. dubna 1922 Milán), světoznámého houslového virtuosa a hudebního skladatele. Ten se jednou dostal do Brandýsa nad Orlicí a byl městečkem a jeho okolím přímo uchvácen, takže sem začal se svojí rodinou zajíždět na letní pobyty, přičemž poprvé se tak stalo v roce 1891. Te…
Nachází se na hlavním náměstí J. Á. Komenského. Tímto významným rozcestím prochází tři značené turistické cesty a to červená, modrá a zelená a začíná žlutá značka. Červená vede údolím Tiché Orlice z C…
Nachází se v údolí Tiché Orlice na jihovýchodním okraji Brandýsa nad Orlicí. Prochází tudy červeně, modře a zeleně a začíná žlutě značená turistická cesta. Dále okolo vede i nová cyklostezka z Chocně do Ústí na…
Pozdně barokní kostel Nanebevstoupení Páně v Brandýse nad Orlicí je jednolodní stavbou s půlkruhově ukončeným presbytářem, plackovou klenbou a hranolovou věží v západním průčelí. Hlavní oltář pochází z poloviny 1…
Nachází se jihovýchodně od města v hlubokém údolí Tiché Orlice poblíž památníku J. Á. Komenského. Koupaliště má celkem tři bazény. Největší plavecký má rozměry 50x20 m a hloubku 150-1…
Brandýs nad Orlicí - Labyrint a pomník J.A.Komenského
Přesný typ dostupnosti by měl spíš být pěšky nebo kolo, nicméně pomník J.A. Komenského se nachází nedaleko fotbalového hřiště u Brandýsa nad Orlicí na trase cyklostezky Tichá Orlice, tak není zas takový problém těch pár kroků přidat. Pomník ve tvaru obelisku připomíná pobyt Jana Ámose Komenského v l. 1622-25, kdy ho v Brandýse hostil Karel Starší ze Žerotína. Pomník byl odhalen r. 1865. Naproti pomníku pak narazíme na za…
Původně se jednalo o reprezentativní městskou vilu postavenou roku 1890 v romantickém novorenesančním slohu stavitelem Josefem Drahošem pro brandýského rodáka Jana Horského (1849–1917)…
Brandýs nad Orlicí najdeme ve Východních Čechách, severozápadně od Ústí nad Orlicí. Městečko je postaveno na pravém břehu řeky Tichá Orlice. Brandýs nad Orlicí se rozkládá u západního…
Velice příjemná, dalo by se napsat odpočinková trasa, na které se lehce zapotíte jen na jejím začátku při stoupání proti proudu potoka (přes zimu navíc cestu dost zdevastovali lesáci, snad j…
Koupaliště u Brandýsa nad Orlicí se nachází přímo na cyklostezce z Chocně do Ústí nad Orlicí a následně do České Třebové. V jeho blízkosti (150metrů) se nachází pomník Jana Amose…
Půjčovna kol Českých drah - Brandýs nad Orlicí
Všechny půjčovny kol ČD jsou vybaveny kvalitními koly s odborně prováděným servisem. Ve vybraných půjčovnách kol jsou k dispozici také elektrokola, dě…
Tentokrát vás pozvu na naprosto obyčejnou trasu. Tak obyčejnou, že si budete říkat - "Proč bych tam měl vůbec chodit?" Zkuste to, projděte ji a vsadím se, že na jejím konci si stejně řeknete…
Nachází se na bočním přítoku ústícím do Tiché Orlice poblíž památníku J.Á. Komenského v Brandýse nad Orlicí. Tok se zde zařezává do skalního masívu zdejších opuk a vytváří zde hlubokou…
Nachází se na výrazném ostrohu nad levým břehem Tiché Orlice v blízkosti Památníku J. Á. Komenského v Brandýsi nad Orlicí. První zmínka o něm pochází z roku 1311, ale koncem 14. století se…
Skutečně monstrózní dílo připravovala irácká armáda pro bombardování svých nepřátel. Mělo to být „Babylonské dělo soudného dne“. Dělo se mělo skládat z 26 dílů dálky 6m, ráže děla měla být…
Na Žerotínově ulici se nachází pietní místo, kde v těchto místech stával českobratrský kostelík se hřbitovem, který zde v roce 1552 založil Jan ze Žerotína. Později jej Karel Starší ze Žerotína…
Jedná se o hluboké skalnaté údolí, jež se táhne kolem bezejmenného potoka, pramenícího východně od Oucmanic a jihovýchodně od osady Orlíka, kde měl podle lidových podání stávat husity vypálený a rozbořený stejnojm…
Několik snímků z malebného městečka Brandýs nad Orlicí, které se stalo výrazným výletním místem již v roce 1860. Známým místem však bylo již dříve, zejména v souvislosti se zdejším pobytem Jana Amose Komenského, j…
Nachází se na křižovatce ulic před zdejším rehabilitačním ústavem. Prochází tudy dálková červeně značená turistická cesta, která směřuje jedním směrem proti toku Tiché Orlice do Ústí nad Orlicí a po toku řeky pak do Chocně. Dále pak okružní žlutě značená turistická cesta procházející místními zajímavostmi a odchází odtud i červená odbočka k vyhlídce nad skalami a žlutá odbočka památníku J.Á. Komenského.  Turistická mapy: K…
Při západním okraji města u kruhového objezdu zaujme snad každého dominantní budova Rehabilitačního ústavu. Zdejší slatinné lázně a vodoléčebný ústav zvaný Salaba zde založil v roce 1899…
V Brandýse nad Orlicí na Ústeckoorlicku se na město můžete podívat z Křetínské vyhlídky (384 m n. m.). Ta sice neposkytuje nikterak omračující výhledy, ale přeci jenom se nachází 79 výškových metrů nad městem. Na …
Na Orlíku si v sobotu užijí cyklisté každého věku „Orlík“ nabídne nádhernou trať, Fitness jízdu pod korunami stromů s vůní jehličí a lesních travin, na kterou se bez obav mů…
Nachází se na bočním přítoku ústícím do Tiché Orlice poblíž památníku J.Á. Komenského v Brandýse nad Orlicí. Tok se zde zařezává do skalního masívu zdejších opuk a vytváří tu hlubokou…
Nachází se severně od města v hlubokém údolí Loukotnického potoka. Původně byla součástí Salabových lázní, po kterých zde do dnešních dnů zůstala pouze volná plocha u silnice. Jedinou…
Nachází se před statkem, přebudovaným dnes na školící středisko ekocentra Paleta. Prochází tudy zeleně značená turistická cesta, která vede jedním směrem k hradišti Hradníky a dále do Chocně, opačně…
Mostkov je malá obec Pardunického kraje, která je poprvé písemně zmiňována již v roce  1227, a  ve které žije necelých 250 obyvatel. Největší pamětihodností této obce, ležící mezí Chocní a…
Přírodní park Peliny se rozkládá na východ od choceňského zámku a vytváří ideální místo pro rodinnou rekreaci místních i "přespolních". Státní přírodní rezervace Peliny má rozlohu 3,31ha, ale pro návštěvníka je těžké odhadnout, kde přesně rezervace začíná a končí. V zákrutech Tiché Orlice se skrývají nádherné skály, ale i pěstěný park se stoletými stromy a sportovní i rekreační objekty. Až 35m Vysoké, strmé opukové …