Tipy a novinky Chaty a chalupy Karlovy VaryChaty a chalupy  Mapa Karlovy Vary

Karlovy Vary jsou světově známé a vyhledávané lázeňské město, které se rozkládá u soutoku řek Ohře a Teplé.  Město leží pod vrcholky Krušných hor, Doupovských hor a Slavkovského lesa. Každoročně  se zde pořádá Mezinárodní filmový festival. Za návštěvu stojí výletní areál Diana s rozhlednou i Motýlí dům v Karlových Varech.

Trasy Karlovy Vary (42)

01 Chyše, v pozadí zámecká věž
01 Chyše, v pozadí zámecká věž  •  Fotografie (37)  • Foto: Seventy

Chyše

Je sobota, počasí se vybralo, přicházím ze Žlutic přes kopec Vladař cestou podél Střely k obci Chyše. Už z dálky je vidět věž zámku Lažanských.

Hned na okraji obce je docela zajímavá kaplička, bohužel kromě data v průčelí nedokážu určit její zasvěcení. Tak aspoň fotím interiér a pokračuju k náměstí. Zámek s pivovarem je co by kamenem dohodil. Zastavuju se v osvěžovně před pivovarem a odebírám vzorek. Nikterak mne neoslňuje ale žízeň zahání. Jdu do pivovarské restaurace s plánem dát si něco k jídlu, je čas oběda, ale ouha, restaurace je přeplněná a lidé čekají na volná místa. To by představovalo nejméně hodinu zpoždění a to si nemohu dovolit, mám před sebou ještě dlouhou cestu. Takže beru zavděk něčím z vlastních zásob a jdu do zámku.

02 Kaple na okraji Chyše

Za bránou čtyři alegorické sochy a busta Karla Čapka. Procházím nádvoří, zámecký park, a fotím co se dá. Musím říci, respektive napsat že od mé poslední návštěvy před několika lety je tu vidět velký pokrok. Ještě chvíli posedím na lavičce před průčelím zámku a jdu, jak se říká, o dům dál.

Na Žižkově náměstí párkrát cvaknu spouští Canonu a mířím ke kostelu Zvěstování Panny Marie. Už po cestě ulicí Na Špičáku si všimnu trosek křížové cesty mířící ke kapli u kostela.

Kostel obklopený hřbitovem, raně barokní stavba, působí svými rozměry opravdu impozantním dojmem. Škoda že zatím došlo jen na částečné opravy ale průčelí s výklenky a sochami světců a nádherným průčelím bude asi tvrdý oříšek. Rozhlížím se ještě (krátce) po hřbitově a vracím se zpátky k rozcestí na žlutou a po ní směrem na Žďárek a Kračín a dál na Tis u Blatna a Blatno, asi cíl mě dnešní cesty.

Ale o tom příště. Zdrávi došli. Seventy

Odkaz na předešlou část cesty: https://www.turistika.cz/cestopisy/na-vrch-vladar-a-do-chyse

Poslední aktualizace: 17.7.2013
Autor: Seventy

Příspěvky z okolí Chyše

Zámecký park Chyše
Zámecký park rozkládající se na devíti hektarech okolo zámku Chyše získal dnešní vzhled v polovině 19. století, kdy procházel také zámek novogotickou přestavbou. Zahrada kolem zámku dnes patří mezi hodnotné přírod…
Chyše, obec v okrese Karlovy Vary leží na řece Střele 8 km severovýchodně od města Žlutice s dobrým vlakovým spojením na trati Rakovník - Bečov. Prvně zmiňovaná roku 1169, patrně v roce 1475 osada povýšena na m…
Zámek je významnou památkou obce Chyše na Karlovarsku. Zámek je mohutná čtyřkřídlá budova se dvěma polygonálními věžemi. Ve východním zámeckém křídle jsou arkády. V přízemí se zachovala m…
Přibližně v polovině trasy mezi Karlovými Varya Rakovníkem leží obec Chyše, kde leží stejnojmenný zámek, sídlo hraběcího rodu Lažanských. V blízkosti zámku je pivovar s Restaurací. Doporučuji, chutné a ceny jsou …
Pátek 30. 6. 2023 V noci jsme žádná auta neslyšeli. Budím se okolo půl 8 a najednou zjišťuji, jaký je na slepé silnici provoz. Vstávat se nám nechce. Včera jsme měli docela náročný program. Dne…
Zámek Chýši nalezneme ve stejnojmenné obci na západě České republiky. Zámek je v soukromém vlastnictví manželů Ing. Vladimíra a Marcely Lážaňských z Děčína, kteří zámek zakoupili koncem roku 2005. Hned v následují…
Vracíme se domů autem a tak jsme se rozhodli zastavit se v Chyších. Město se nachází v Karlovarském kraji, kousek od silnice z Karlových Varů do Mělníka. Nachází se zde řada kulturních památek. Na své si přijdou i milovníci piva. Nejstarší historické zprávy o Chyších pocházejí z r. 1158, kde na místě dnešního zámku stála tvrz, sídlo starobylého vladyckého rodu Odolenoviců. Ti…
Kostel Zvěstování Panny Marie se nachází v obci Chyše u Žlutic v malebných Doupovských horách. Stojí na vršku zvaném Špičák (Špicberk) na východě obce a je viditelný ze širokého okolí. Jde o ranně barokní stavbu z druhé poloviny sedmnáctého století. Jeho věž skrývá dva vzácné zvony (1520 a 1572), z nichž starší je opatřen latinským nápisem, mladší českým nápisem, je renesanční…
Malá vesnice, část obce Lubenec v okrese Louny a trvale zde žije 40 obyvatel. Původní hospodářský dvůr ze 14. století byl v polovině 16. století přestavěn na renesanční tvrz. Po roce 1775 byla tvrz přestavěná bar…
Po silnici  I/6 z Prahy do Karlových Varů přijíždíme do obce Lubenec, odkud vyrazíme na výlet, při kterém pěšky a pak i za pomoci auta navštívíme zajímavá místa nacházející se v jejím okolí. Z Lubence, obce o níž …
První písemná zmínka o obci Valeč pochází z roku 1358, jako o majetku rytířů z Valče. Na městečko byla ves povýšena 2. prosince 1514 Vladislavem Jagellonským. Poté ji roku 1570 koupil Kryštof Štampach ze Štampach…
Mezi městy Žlutice a Manětín lze i z velké dálky pozorovat majestátní dominantu kraje – stolovou horu Vladař. Kopeček turisty zatím naštěstí opomíjený, ale dle odborníků svým významem srovnatelný s místy uvedenými v nadpisu.   Až do počátku 21. století byl Vladař (693 m.n.m.) sice výrazná a zdaleka viditelná dominanta kraje, ale bez většího zájmu odborníků. Sice se vědělo něco …
Jedná se o pás romantických vesniček v údolí Střely mezi Chyšemi a Rabštejnem nad Střelou tvořený obcemi Čichořice, Číhání, Poříčí, Luby, Dvorec a Jablonná, které byly pro svou polohu v údolí Střely nazývány jako …
Pondělí 10. 5. 2021 Teplo bylo večer, poměrně teplo bylo i v noci. Ve 4 bylo 14 stupňů, což je víc než předchozí den večer. V 8 nás vzbudilo horko. Sluníčko sálalo. Ještě jsme se zašli podívat na zdejší hřbitov u…
Na vrch Vladař a do Chyše Přicházím ze Žlutic k rozcestí Záhořice žst s úmyslem jít na vrch Vladař a z něj zpět na rozcestí Záhořice a po žluté do Chyše. K rozcestí Záhořice je to asi půl kilometru. Zde pokrač…
Historicky nejstarší dochovaná zmínka o obci Vrbice pochází z roku 1384. Ves je v ní označována jako "in Wrbyczi". O původu tohoto názvu existují dvě teorie - podle první jméno obce vzniklo z appelativu vrbice, …
Nelze jednoznačně říci, že Lubenec či Chyše jsou v žatecké oblasti, ale výlet to je moc pěkný. Z Lubence vyrážíme po zelené k Bílému kříži - je to místo, ke kterému se pojí pověst o nešťasné lásce a dále na Liščí …
Vochlice je rozhledna, blízko obce Lubenec. Občanské sdružení na záchranu kostela sv. Jiljí v Libyni se pustilo do její obnovy. V roce 2007 se začali o rozhlednu starat a opravovat jí. Dokončení rekonstrukce bude vrcholit letos v létě, kdy by měla být zpřístupněna veřejnosti. Plánovaná je i cyklostezka, která spojí zajímavá místa v okolí. Počátky výstavby se datují…
Městečko je usazeno mezi Doupovské a Tepelské vrchy v mírně zvlněné Jesenické pahorkatině na konci výběžku úrodné plošiny, táhnoucí se podél Ohře. Údolí, v kterém se rozléhá, nazval bývalý ředitel základní školy…
Může se přijet vlakem nebo autobusem do Lubence. Jezdí Flixbus, i zastákový autobus z Prahy nebo z Karlových Varů. Pak už po svých do Libyně cca 1,5 km. Také se lze svézt zastávkovým autobusem z Podbořan přímo do Libyně. Vždy je dobré si ověřit pracovní dobu na tel: 603818185, nebo si případně dojít pro klíče  do vitrážové dílny, která se nachází přímo v Lubenci, Chýšská 109. Vitrážové muzeum se nachází v kostele s gotickým…
Jedeme do Žlutic. Je to poměrně malé městečko v Karlovarském kraji (zhruba 20 km od Toužimi), které se rozkládá ve svahu na řekou Střela. Přesto doporučuji každému, kdo v jeho blízkosti projíždí a má trochu času, se zde aspoň na chvíli zastavit. Každý, kdo přijde na náměstí, si musí uvědomit, že tohle nyní malé tiché městečko má určitě bohatou historii. A proto…
Významnou památku Valče představuje zámecký Kostel Nejsvětější Trojice, podstavený architektem G. A. Biana Rossou v letech 1710 až 1728. Dnes je to značně zbědovaná nepřístupná troska obehnaná dřevěným plotem, s p…
Přístupný barokní zámek je výraznou dominantou městečka Valeč na Karlovarsku. Zámek je dvoupatrová čtyřkřídlá budova, která obklopuje malé nádvoří. Ve východním průčelí jsou 2 hranolové věže. Uvnitř zámku je velký…
Valeč leží v Západních Čechách, jihovýchodním směrem od města Karlovy Vary. Městečko se rozkládá v jihovýchodní části Doupovských hor. Valeč najdeme v jihovýchodní části vojenského výcvikového prostoru Hradiště.…
Rabštejn nad Střelou
Nejmenší město v České republice, ale i v Evropě ? Rabštejn nad Střelou, nacházející se na Plzeňsku, se chlubí řadou pozoruhodných památek, patří mezi ně i zřícenina hradu a barokní zámek. Z hradu se dochovaly z…
Rabštejn nad Střelou leží v Západních Čechách, severním směrem od města Plzeň. Městečko se rozkládá mezi Tepelskou vrchovinou a Rakovnickou pahorkatinou. Městečko je postaveno na pravém b…
Rabštejn nad Střelou leží v přírodním parku Horní Střela, obtékán ze tří stran řekou, na cestě mezi Manětínem a Žluticemi. Patří mu jedno prvenství: je nejmenším městem v ČR a nejspíše i ve střední Evropě. S počtem obyvatel, který se už od počátku devadesátých let pohybuje mezi 20 a 30 "kousky", by stěží dal dohromady třeba jen fotbalové družstvo:-) Přesto, že jde o městečko počtem obyvatel zanedbatelné a rozlohou neveliké…
Střela pramení u Toužimi,napájí vodou Žlutickou přehradu(nádrž na pitnou vodu),protéká údolím kolem Žlutic,Chyše,Rabštejna,kolem městečka Plasy a vlévá se do Berounky. Nejzajímavější je …
Barokní Zámek Manětín se nachází v Plzeňském kraji. Zámek je otevřen v dubnu a říjnu pouze o víkendech a svátcích a od května do září denně mimo pondělí. Zámecká expozice představuje barokní mobiliář a unikátní soubor…