Choceň - PkP

Choceň

Město Choceň leží v okrese Ústí nad Orlicí, 290 m n.m. Na jihovýchodním kraji definitivně končí Českotřebovská vrchovina, spolu s naší jádrovou oblastí. Řeka Tichá Orlice zde vychází ze svého úzkého údolí, v centru města vytváří ostrov a za ním se stáčí doprava; nalevo je nejprve ještě strmější svah, ale po chvilce se údolí rozšiřuje po obou stranách. V této oblasti - severně od Chocně - začíná Orlická tabule. Železniční tratě na Prahu a na Litomyšl jdou nejprve společně, aby v nejnižším místě prošly mezi dozvuky Českotřebovské vrchoviny a masivkem Čertova dubu, za touto úží se rozkládá plochá Loučenská tabule. Okolí Tiché Orlice je chráněno jako přírodní park Orlice. Choceň sousedí s Vysokým Mýtem.

Město Choceň se připomíná k roku 1227.

V Chocni je železniční křižovatka; prochází tudy železnice Praha - Česká Třebová, od níž se zde odpojuje menší trať na Hradec Králové a lokálka na Litomyšl. Cesta vlakem na Českou Třebovou údolím Tiché Orlice určitě stojí za to; přímo zde - v Chocni - můžete vidět stopy po tunelu postaveném zde spolu s tratí (1843-45), který byl ovšem při její elektrifikaci (1949-53) zrušen. Pak se zajímavou dominantou, viditelnou hlavně od nádraží, stal vysoký most silnice č.315 (na Žáreckou Lhotu). Ve městě jsou dvě autobusová stanoviště, většina spojů jezdí přes obě i proto, že jedno je dále od centra a na druhém zase chybí pořádná odstávka. Autobsák u nádraží je klasickým menším stanovištěm; Autobusové stanoviště, za 1. mostem přes Orlici při cestě z parku, je vlastně skupinou zastávek na jedné zahnuté ulici.

Část centra Chocně se nachází na ostrově na Tiché Orlici, hned za ním je pěkné náměstí s radnicí a trojúhelníkovým objezdem; vedle náměstí stojí pozdně barokní kostel sv. Františka Serafínského z roku 1733, u nějž je zvonice z r.1702. Při žluté značce směrem na Hemži leží hřbitov s kostelíkem sv. Anny. Pokud jsme šli k tomuto hřbitovu z náměstí, uviděli jsme na protějším břehu Orlice původně renesanční zámek z pol.16.stol. Za zámkem se rozkládá anglický park, kterým vede mmj. příjemná cesta od nádraží k centru. Od zámku k železničnímu podjezdu vede parkem alej lip pokračující za podjezdem ke kopci Chlum, kde bývalo popraviště. Pokud byste se od zámku vydali proti proudu Orlice, přišli byste do přírodního parku Peliny (součást přír. parku Orlice, svahy na pravém břehu jsou chráněny jako přírodní rezervace), jenž jsem nenavštívil, ale bývá hodnocen velmi pozitivně.

Město Choceň má docela zajímavý katastr, sama o sobě je Choceň docela velká, z většiny stran je však obklopena samostatnými vesnicemi, a tak ani nesousedí s Brandýsem nad Orlicí, ale pouze s Vysokým Mýtem. Směrem k Mýtu k ní patří osady Dvořisko a Podrážek, v severovýchodním směru pak Březenice a Hemže. Zmíněným osadám svou důležitostí i zajímavostí dominuje Hemže, kam od již zmíněného hřbitova (s kost. sv. Anny) vede druhá choceňská lipová alej, podobně jako ta na Chlum pěkná a udržovaná, na rozdíl od té druhé je alej k Hemži doplněna sedmi mariánskými kapličkami, což naznačuje její poutní povahu, tedy úplně jinou než v případě aleje k popravišti. Alej končí u poutního kostela Nanebevzetí P. Marie se samostatně stojící zvonicí, nádherné krajinné dominanty; na hřbitově u kostela je kromě jiných pohřben i významný politik naší doby Josef Lux. Barokní komplex kostela s poutní cestou nechal vybudovat r.1683 Jan Bedřich Trautmannsdorf, peníze prý pocházely z pozůstalosti slepého žebráka.

Text je přejatý z Průvodce k průvodci II - http://ondra-pdvyv.wz.cz/PkP/PkP2.pdf.
Anotaci naleznete zde - https://www.turistika.cz/cestopisy/show/pruvodce-k-pruvodci-ii-okoli-litomysle-a-ceske-trebove.html.
Oficiální stránky města Chocně: http://www.chocen-mesto.cz/

Poslední aktualizace: 25.10.2009
Choceň - PkP na mapě
Autor: okalis

Příspěvky z okolí Choceň - PkP

MĚSTO CHOCEŇ
Město Choceň se rozkládá na obou březích řeky Tichá Orlice. Choceň leží…
Předminulou neděli jsme se vydali chytat první pořádný turistický bronz do okolí Chocně. Hlavním cílem bylo zase jednou po letech…
Choceň leží ve Východních Čechách, severovýchodně od města Vysoké Mýto. M…
Informační centrum se nachází v centru města na hlavním Tyršově náměstí v…
Nachází se na Tyršově náměstí v historické části města. Je zdejší…
Jak už jsem někde určitě uvedl, smírčí kříže patří k nejzajímavěj…
V městě býval dříve nejspíš dřevěný kostel, později snad částečně zděný,…
  Oficálně se zove Tyršovým náměstím a je ozdobou historického jádra měs…
Procházíte - li historickým centrem města, jeho upravené zeleně, tvoří ho…
  Kostelů se samostatně stojící zvonicí jsem dosud na svých cestách mnoho nespatřil. Pokud si matně vzpomínám, tak kromě Chocně snad…