Moje oblíbené
 Travel blog Plzeňský kraj Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Plzeňsko

Plzeň je čtvrté největší město České republiky a je metropolí Plzeňského kraje. Hlavně díky Plzeňskému pivovaru a tradici ve vaření piva je Plzeň známá po celém světě. K dalším vyhledávaným místům, Loosovy interiéry nebo Historické plzeňské podzemí

Kam vyrazit?
 Trasy Plzeň a okolí (35)

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Brdy

Brdy – výlety v jižní části - 3. den - Planiny – Nad Maráskem – Míšov – Planiny

Dívčí pramen
Dívčí pramen  •  Fotografie (11)  • Foto: jircak
Zpáteční pohled při výstupu na skály Nad Maráskem

Neděle 10. 5. 2020
Vždycky jsem tvrdila, že v autě spím lépe než doma. Dnešní noc byla výjimka, která snad potvrzuje pravidlo. Spala jsem hrozně. Horko ani nebylo, ale asi se měnil tlak, v noci občas sprchlo, zvedl se vichr. Ráno bylo už zase hezky, slunečno a bezvětří. Takže neustálé změny.
V osm jsem vstala jak praštěná a to jsem byla vzhůru dřív, než zazvonil budík. Ale nakonec jsem to nějak rozhýbala a těšila se na kamarády, se kterými jsme se od února neviděli.
Od autobusu z Hořehled přišli před desátou a společně jsme po zelené vyrazili na rozcestí Křtí, odkud jsme po žluté došly na vrchol Nad Maráskem (801 m). Z rozcestí U Dívčí studánky to bylo pěkně do kopce. Cestou nás však odměňovaly pohledy zpátečním směrem, kdy byla vidět Radyně i Plzeň.
Proč se vrchol jmenuje Nad Maráskem, když Marásek nikde není, to jsem bohužel nezjistila. Určitý náznak jsem našla v článku o Brdech – snad zde bývaly mokřiny – marast.
Na vrcholových skaliskách jsme trochu vydechli, i když výhledy zde moc velké nebyly. Okolní stromy skaliska většinou přesahují. Je tu však popsané panoráma, aby každý návštěvník věděl, co nevidí. Fungující teploměr ukazoval 18 stupňů. Na sluníčku však bylo horko a dusno stejně jako včera.
Červená vedla přímo do Míšova. Vlasta, který zde má chalupu a je tudíž téměř místní, zvolil cestu o kilometr delší, ale o trochu mírnější. Po červené na opačnou stranu, u vysílače Na Burku (první křižovatka cest) jsme po neznačené cestě odbočili vlevo a po cyklostezce opět vlevo. Na rozcestí Pod Burkem jsme se napojili na červenou, vedoucí ze skal přímo do Míšova.
Obec Míšov leží na hlavní silnici ze Spáleného Poříčí do Rožmitálu pod Třemšínem, jen kousek od vojenského újezdu Brdy, které se rozkládalo jen pár kilometrů za posledními domy obce.  Ve 2. pol. 60. let 20. století bylo nedaleko vybudováno přísně tajné zařízení, kde měl být sklad jaderné munice a sovětská posádka. Po měnové odluce r. 1993 zde byly uskladněny bankovky a mince, které se stahovaly z oběhu. Dokonce zde byly přechodně uloženy ostatky 4400 vojáků německého wehrmachtu, kteří padli na našem území. Od r. 2013 je v bunkru Atommuzeum, jediný zpřístupněný sklad jaderné munice. Do podvědomí lidí se obec nejvíc dostala v letech 2006 - 2009, kdy se jednalo o projektu na stavbu amerického radaru, který měl být součástí americké protiraketové základny v Evropě. Měl stát jen 3 km od obce a místní se tomu samozřejmě bránili. Od svého záměru naštěstí r. 2009 Spojené státy americké ustoupili.
V Míšově je vyhlášené občerstvení, které má otevřeno i v zimě, to jsou uvnitř kamna a krásné teplíčko. Vždycky je možnost i venkovního posezení. Bar je oblíbený v zimě mezi běžkaři, v létě mezi cyklisty i pěšími. Točí tu Prazdroj, Gambrinus a vynikající dvanáctku Herolda. Nikdy tu nevaří, ale nabízí různé druhy klobás, grilované maso, naložený Hermelín, romadůr, ….
Když jsme v pátek v 11 okolo projížděli, bylo tu pár lidí. Včera večer cca v 17 hodin bylo narváno. Parkoviště plné aut i kol a mraky lidí. Jak se mohly udržovat dvoumetrové odstupy, to nevím. Dnes jsme dorazili po 13. hodině, takže bylo docela volno. Ani frontu na pivo a jídlo jsme nestáli. Ještě chlapi nedopili první pivo, začalo poprchávat a ochladilo se. Přesto stačili zatuplovat a dát klobásu. Byla však čím dál větší zima. Parta vyhlásila ústup do Vlastovo chalupy do 3 km vzdáleného Číčova. Čekat tu v dešti a zimě dvě hodiny na autobus nechtěli.
My jsme se s nimi rozloučili a vyrazili po zelené na opačnou stranu. K autu jsme to měli 4 km z větší části po rovině. Cesta je to pohodlná, aspoň polovina lesem, už jsme si ji jednou prošli, když jsme z Míšova šli do Spáleného Poříčí. Naštěstí po asi 15 minutách přestalo téměř pršet a k autu jsme došli téměř za sluníčka.
Jen já myslela, že cestou usnu. Nevím jestli mne jedno pivo porazilo, ale spíš na mne dolehla krize dnešní noci. Trasa dlouhá 14 km s převýšením 290 metrů nebyla zase tak náročná. Na zahřátí jsme si uvařili grog, já se přesvědčila a pustila se do těstovin s omáčkou, kterou jsem měla s sebou zavařenou. Takže rychlovka. Ještě jsem to zapila trochou piva, vyndala si první letošní klíště a šla spát. Vůbec mi nevadilo, že je ještě světlo. Doufám, že se do zítřka vzpamatuju.
Poslední aktualizace: 24.2.2021

Čížkov

Příspěvky z okolí Brdy – výlety v jižní části - 3. den - Planiny – Nad Maráskem – Míšov – Planiny

Na Bůrku: Lovecká chata nedaleko Planin
Stručný popis místa: Když podrobněji prozkoumáte geomorfologii nejnižší brdské osmistovky Nad Maráskem, zjistíte, že temeno kopce tvoří jakýsi kříž a přibližně v jeho středu je umístěna lovecká chata Na Bůrku. Náz…
Vrch Nad Maráskem se nachází v Jižních Brdech - části Brdské vrchoviny a je nejvyšším bodem Brd, ležících na Plzeňsku. Přes tento vrch vede hlavní brdský hřeben, který sem přichází ze Středních Brd přes vrch Na skláři 701 m, vystupuje na vrch Na skalách 744 m a stoupá až na vrch Nad Maráskem. Kouzelná scenérie skal a okolní Kamenná moře každého jistě uchvátí.Nejvhodnějším východiskem je obec Míšov.
Přírodní rezervace vyhlášená v roce 1955 o rozloze 29,52 ha. Leží v hřebenové části buližníkové skály a na přilehlých svazích s kamenným mořem, chrání dříve typický brdský porost jedlových bučin a zbytek reliktn…
Rozcestí "Pod Maráskem" - někdy též uváděno jako "Pod Moráskem". Rozcestí zeleně a modře značené cesty. Zelená vede přímo do Míšova. Modrá vede do Míšova přez Rozcestí U Dívčí studánky a Rozcestí Pod Skalami …
Rozcestí žlutě a modře značené cesty. Modrá vede přez Rozcestí Pod Skalami do Míšova a na opačnou stranu do Třemšína. Žlutá vede přez Křtí do Borovna a na druhou stranu k Rozcestí Nad Maráskem. cca 100 m od r…
Rozcestí v Přírodním parku Brdy, jihozápadně od Míšova (Míšov BUS 2,5 km) a východně od Spáleného Poříčí (vzdušnou čarou cca 8km ). Rozcestí žlutě a modře značené cesty. Modrá cesta vede k Rozcestí v Míšově, n…
Stručný popis místa: Lesní bouda se nachází přibližně v půlce cesty mezi známým Třemšínem a méně známým vrchem Nad Maráskem poblíž historických hranic spálenopoříčského a rožmitálského panství. U boudy se nacházá …
Pohádkový rybník Drahota se ukrývá v lese, nedaleko Nových Mitrovic v Jižních Brdech, nachází se vedle stejnojmenné chatové osady. U rybníka je dětské tábořiště, je tu krásné koupání, voda…
Rozcestí zelené a modré turistické značky. Zelená vede na jihovýchod po asfaltové cestě,později široké lesní cestě k Míšovskému domku a Rozcestí Pod Moráskem; na druhou stranu k Rozcestí Míšov ČSAD. Modrá značka…
Pece v hutích byly vytápěny dřevěným uhlím, které zajišťovali uhlíři kácením a pálením lesních porostů. Spotřeba uhlí byla veliká, kolem dokola se tak tvořily mýtiny, paseky, pláně a planiny, a odtud tedy jméno …
Stručný popis místa: Roubenka se nachází nedaleko vrcholu Hengst, na křižovatce dvou lesních cest – jedna vede z Hutí pod Třemšínem, druhá z Teslín. Je to typická strážní bouda podobná boudám známým z jiných částí brdských lesů. Je to malý srub s bytelnými dveřmi, vnitřní vybavení takové boudy tvořil stůl a kavalec vystlaný senem, v rohu též bývala kamna. Bouda je dnes jako vět…
Stručný popis místa: Pokud půjdete z Hutí pod Třemšínem směrem k boudě Roubenka, kousek za Čertovým vřetenem narazíte na prostý kovový kříž zasazený na kamenném podstavci. Prostý nápis na kříži hlásá: Josef Milec, 1896. Historie: Kříž má připomínat Josefa Milce z Hutí pod Třemšínem, na tom se všechny teorie shodnou. Ta romantičtější, říká, že Josef Milec, zaměstnanec arcibiskup…
Vesnička Míšov leží již v Brdech, přímo v lesích, je uváděno 620 m n. m. Asi 2 km odsud vede hlavní brdský Hřeben vysoký 700 m n. m. a výše. K této vesnici se váže několik základních pouček. Říká se o zdejším ov…
Nové Mitrovice se nalézají v Jižních Brdech. Dobré výchozí místo pro prozkoumávání zdejších rezervací, většinou bukových izolovaných porostů či suťových lesů. Velmi zajímavý kostel, vedle kostela rovněž zajímavá…
                              Z MÍŠOVA K ZLATÉ STUDÁNCE   Malá obec u silnice z Rožmitálu pod Třemšínem směrem na Borovno a Plzeň. První zmínka o obci je z roku 1349. Přímo u silnice jsme narazili na moc hezký b…
Když už jsme si prošli Spálené Poříčí, rozhodli jsme se projít si i tuto trasu. Je zhruba 12 km dlouhá. Začíná a končí u zastávek autobusu. Větší část vede po lesních cestách CHKO Brdy, z Hořehled vede po naučné stezce, chvíli po asfaltu, později po pěšině v blízkosti řeky Bradavy. Celá trasa vede převážně z mírného kopečka, celkem se klesne 262 metrů, nastoupá jen 55 metrů, ne…
Atom muzeum Javor 51 Muzeum se nachází mezi obcemi Míšov a Borovno u silnice čís. 19 v bývalém vojenském prostoru Brdy. Oblast stále spravuje  Armáda ČR, takže je veřejnosti nepřístupná s…
Tento vrchol, spolu s několika dalšími, tvoří základní členitost Brdské vrchoviny. Cestou na vrchol budete procházet nádhernými, velmi starými smíšenými lesy, v nichž se, při vaší tichosti, můžete setkat i s černý…
Konečně se koronavirová opatření zmírňují, je povoleno cestovat a dokonce i vytvářet menší skupinky. Jen hotely a restaurace jsou ještě zavřené. To nám nevadí, nám stačí, že už snad budeme moct spát v autě. Na nás…
                                   Výstup na Třemšín  Jako každá věc vznikne náhodou, tak ani tento pochod není výjimkou. Původ celé akce vznikl od jednoho…
První písemná zmínka o obci Mítov pochází z roku 1349, jež popisuje Mítov jako kolonii, která byla založena lidmi ze sousedního Rožmitálska. Vlastní obec vznikla jako ves shlukového a částečně jednořadového typu…
Třemšínská bouda byla postavena v polovině 19. století, původně zřejmě jako kaple, později upravená jako útulna a byl jí vestavěn komín. V roce 2007 byla opravena Lesy České republiky,…
Pondělí 11. 5. 2020Konečně jsem se pořádně vyspala. S několika přestávkami jsem spala snad 12 hodin. Hned ten den vypadá líp. Zvlášť když i venku to vypadá krásně. Svítí sluníčko. Je trochu chladněji než předcházející dny, hlavně je chladnější vítr. Ale to by nevadilo. Když jsme si pustili rádio, slyšíme varování, že se během dne ochladí, bude pršet a vítr zesílí. Takže stále p…
U obce Železný Újezd, jen několik desítek metrů od Cyklotrasy č. 2039 v návaznosti na č. 2149, která v těchto místech vede po silnici spojující Železný Újezd a Přešín, vznikl vysílač, který je současně využíván jako rozhledna. Autem můžete zaparkovat při silnici, pro cyklisty je u paty rozhledny připraven stojan na kola a pro všechny posezení se stříškou. Rozhledna je v…
Určitě, až je uvidíte, prohlásíte či budete souhlasit s těmi, co je už navštívili, že jde o jedny z nejkrásnějších rybníků Brd. Najdete je severozápadně od Rožmitálu pod Třemšínem. Pocházejí z 18. stolet…
Rybník má dva vypouštěcí čapy a kamenný přeliv na jižní straně u Tolarů. Za přelivem tvoří potok peřeje a vodopád končící v jezírku. Odtud uklidněná voda pokračuje regulovanou Bradavou do Úslavy. Na severní stra…
Rožmitál po Třemšínem leží ve Středních Čechách, jihozápadním směrem od města Příbram. Město se rozkládá u východního okraje Brd a jak název napovídá pod vrcholkem kopce Třemšín ( 827 m.n.m.). Městečko leží v údol…
Lnáře (zámek)
Soutěž 2 body
Malebný zámecký areál je klenotem městečka Lnáře na Strakonicku v Jihočeském kraji. Renesanční Starý zámek je patrový a dvoupatrový objekt na půdorysu lichoběžníku. Na průčelí s věžovitou…
Klasicistní lovecký Zámek Kozel je v posledních letech nejnavštěvovanější památkou na Plzeňsku. Zámek stojí na svahu nad řekou Úslavou, 2 kilometry východním směrem od Šťáhlav. Zámek je možné navštívit v dubnu a ř…