Travel blog Švýcarsko Cestovní pojištění  Ubytování Švýcarsko  Mapa Švýcarska

Švýcarsko je jedinečnou horskou zemí s velmi rozmanitou přírodní i kulturní nabídkou, paří k tradičním cílům rekreačních a turistických pobytů. Nechte se uchvátit krásou nedotčené přírody, hor a malebných měst. Hlavním městem je Bern. TIP: Praktické rady pro cestování do Švýcarska 2024.

Turistika.cz doporučuje: 40 tipů na zimní aktivity ve Švýcarsku

Oblíbené destinace a místa
 Ženeva   Lucern  >  Lausanne   Bodamské jezero  >  Rýnské vodopády   Matterhorn   Jungfraujoch
Příspěvky ze Švýcarska od zkušených turistů a cestovatelů  (398)
 Tipy na výlet (36)     Turistické cíle (252)     Trasy (7)     Cestopisy (65)    Fotogalerie (3)

8000km Evropou RETRO 2007 8.-poslední část

Bourg en Bresse, Francie
Bourg en Bresse, Francie  •  Fotografie (33)  • Foto: Traper

Arbois - Německo,Lauchringen - Švýcarsko,Neuhausen am.R. - Německo, Tübingen

Francie, vodopád u Lons le Saunier

Po snídani v Ambérieu nahlížíme do fárplánu, co máme na dnešek na pořadu. Nejdříve 50 km vzdálené vodopády u Lons le Saunier a vinařské městečko Arbois, s necelými 4000 obyvateli po dalších 140km. Do města vjíždíme přes starý kamenný most nad říčkou Suisance. V těchto místech vypadá jako holandský kanál. Domky okolo rostou přímo z vody a nad hladinou se nad říčku rozšiřují nastavenými verandami. Na stejném toku se o kus dál klene masívní starý, také kamenný, Kapucínský most. Náměstí je arkádové s převážně vinařskými obchůdky. V jednom specializovaném vinařském obchůdku se manželka shlédla v pěkné placaté dekantační karafě na červená vína. Tak ji pořizujeme, nejen na památku. Takové u nás tehdy vůbec neexistovaly. Začaly se objevovat až po více letech. Byli jsme se podívat i u vinařského muzea. Před ním roste plno vzorků různých odrůd vinné révy s popisy pro samostudium zájemců.

Dnes už se nikam nejede, zakoupená lahvinka pokřtí novou dekantační karafu.

Domy nad říčkou La Suisance,Arbois,Francie

Brzy ráno vyrážíme na 320 km etapu do Lauchringenu v Německu, abychom následující den částečně strávili u mohutného Rýnského vodopádu. Z Lauchringenu je to k vodopádu kousek, pouhých 40 km. Je lépe přijet dřív, než budou parkoviště plná a než začne tlačenice. Samozřejmě je tato perla Švýcarska hodně navštěvovaná. Přece jen, takové masy vody se hned tak nevidí. Je to velkolepá podívaná. Výška není nijak niagarská – 23m, ale to množství vody, co se valí přes skalní prahy v šiřce 150 m vytváří úžasný zážitek. Dá se na to představení dívat i hodiny. Jekot návštěvníků, co si zaplatili připlutí bezprostředně k vodopádu, kam až to motory člunů dotáhnou, na břeh v hukotu vody moc nedolehne. Přesto je vidět, jak reagují na šok, když proti proudu rychle rozjetou loď zastaví valící se obrovské masy vody a v okamžiku těsně před uvržením lodě vzad, trhne kormidelník kormidlem, načež se loď prudce nakloní a otočí zpátky. Je to adrenalin! Každopádně strhující zážitek, proto jsem tu podruhé.

Máme však před sebou 180 km na sever do Villingenu, chceme si ho prohlédnout. Taktéž sympatické okresní město, dnes souměstí se Schwenningenem. Ne spojené úplně, s mezerou 3km. Z historie zůstala část hradeb a zachovalé městské brány. Jedna dokonce s orlojem. Raritou jsou staré obchodní domy s kladkami v předsunutých mansardách pro stěhování zboží. Na centrálním náměstí bazilika se dvěma odlišnými věžemi, jedna se zvláštním zdobením, a zajímavá kašna s veselými motivy. Nechybí tu ani minipivovar.

Kapucínský most, Arbois

Po dalších 110km nás cesta zavádí do Tübingenu. Procházíme krásné historické jádro s pozdně gotickým kostelem sv. Jiří z 15. stol. Na nábřeží řeky Neckar nás upoutávají malebné barevné domy a na hezkém náměstí Am Markt zdobná renesanční Radnice s orlojem a kašnou. Nejkrásnější hrázděnou budovou ve městě je bývalá sýpka. V neposlední řadě je možno si prohlédnout renesanční zámek s nádhernou hradní bránou z r.1606, dnes zčásti hotel.

Univerzitní město Reutlingen je posledním německým městem o 25km dál, kde zastavujeme. Přestože se jedná o velké město se 115 tisíci obyvateli, věnujeme pozornost jen romantickému historickému centru. Vítá nás tu nádherná městská brána s krásnými hodinami. V centru jsou malebné hrázděné domy, nejen velkolepý gotický Marienkirch, ale ještě další pěkné kostely. Ze starého hradu tu zůstala jen věž. Ještě je na místě přiznat, že německá historická města jsou nejhezčí večer. Omamují jakousi klidnou pohodovou atmosférou, ke které přispívá úchvatné osvětlení. Je to moje zkušenost z určitě aspoň desítky poznaných.

Arbois
Arbois  •  Foto: Traper

V podvědomí cestovatelů není Německo zaevidováno jako země oplývající turistickými krásami. Spíš jako industriální. Což je velký omyl. Navzdory tomu, že se přes něj přehnala II. světová válka, je obdivuhodné, kolik krásných historických městeček tu nalezneme, a to vesměs ve velmi dobrém stavu. Mimo historických, jsou tu i přírodní krásy. Balt do toho nepočítám, kvůli problémům s počasím. Např. shora uvedený Rýnský vodopád patří polovinou Německu. Němci totiž propagaci svých turistických atraktivit nepotřebují. Nuže, po náročném dnu, je čas zalehnout.

Ráno po budíčku a snídani nás čeká předposlední a nejdelší část cesty, něco přes 400 km do ČR. A další den už jen posledních 320km. Takže večer jsme doma.

Závěrem prosím ještě jednou o pochopení a soucit s dokumentárními obrázky. Vždy se říkalo, že nejlepší přítel fotoamatéra je odpadkový koš. Dnes bych to zmodernizoval na klávesu Delete. Jenže moje nostalgie vyhrává a já fotky nemám sílu zlikvidovat. Konečně, jsou spjaty s dlouhou cestou a spoustou krásných zážitků.

Poslední aktualizace: 18.4.2017
Autor: Traper

Laufen-Uhwiesen

Příspěvky z okolí 8000km Evropou RETRO 2007 8.-poslední část

Rýnské vodopády.
Při našem pobytu u Bodamského jezera jsme si jeden den udělali na kolech výlet k Rýnským vodopádům. Rheinfall /Rýnské vodopády/  jsou nejmohutnější evropské vodopády, které se nachází poblíž Neuhaussenu. Se svými…
Rýnské vodopády (Rheinfall), nebo řekněme vodopád najdete nedaleko města Schaffhausen na severu Švýcarska kousek od hranice s Německem. Nejlepší dostupnost je sem autem po celý rok. Dalš…
Po cestě autobusem Švýcarskem jsem navštívila Rýnské vodopády. Hned u vstupu je parkoviště, kde najdete obchůdek se suvenýry a veřejné WC. Vodopády se nachází na okraji švýcarského městečka…
K Rýnským  vodopádům jsme se vypravili na kolech od Bodamského jezera. Je krásný celodenní výlet po udržovaných cyklostezkách. Samotné vodopády jsou u švýcarského Schaffhausenu. Jsou vysoké více jak 20 metrů a š…
Jeden z největších vodopádů Evropy leží u městečka Schaffhausen, severně od Zürichu, nedaleko německých hranic. Výšku má 25 metrů, šířku 150. Vodopády lze fotografovat z několika plošin, z řady vyhlídek (Belvedere…
Rýnské vodopády nejsou určitě nejvyššími vodopády, co se ale týče průtoku vody, jsou bezesporu největšími v Evropě. Vodopády leží kousek od města Schaffhausen, přesněji u Neuhausen am Rheinfall. Dostat se k vodo…
Okolo Bodamského jezera – 2.část – návštěva dalších zajímavých míst.               Náš výlet pokračoval ze Sankt Gallenu,kde jsme byli ubytováni druhý den směrem k Schaffhausenu, který je…
Na trase cyklostezky k Rýnským vodopádům jsme navštívili  Stein am Rhein.  Je to nádherné městečko jako  z pohádky, které se pyšní tisíciletou historií. Městečko je posazené do krásné krajiny na břehu Rýna.  Dlá…
Když se stromy pokryjí barevným listím, konají se slavnosti vína a na stole se objeví sezónní speciality jako dýně a kaštany, víme, že přišel podzim. Také pěší turistika je v tomto období obzvláště příjemná.…
Dovolená ve Švýcarsku může být nezapomenutelným zážitkem, díky jeho nádherné přírodě, bohaté kultuře a vynikající gas…
Letní možnosti cestování po Švýcarsku v rámci Grand Train Tour of Switzerland. Celou vaši vlakovou dovolenou vyřešíte navíc jedinou jízdenkou Swiss Travel Pass, kterou využijete na všechny vlaky v rámci …
Největší zábavný park Švýcarska Connyland se nachází nedaleko Bodamského jezera v obci Lipperswil necelých 20 km od města Kostnice. Connyland nabízí spoustu atrakcí. Na své si přijdou děti i dospělí. Naleznete zde…
 Stavba knihovny se nachází nedaleko centra Zurichu -Ramistrasse 74. Pěšky: z centra cca 1,5 km, 20 minut. Autem: parkoviště jsou v okolí stavby. My jsme parkovali v ulici Pestalozzistrasse. MHD: zastávka Kantonsschule, tramvaje 5 a 9.  Jedná se o nástavbu a rozšíření knihovny univerzity ETH od španělského architekta Santiaga Calatravy (www.calatrava.com). Mezi stávajícími…
 Banhofstrasse je nejznámější curyšskou ulicí. Jedná se o pěší třídu s lipovou alejí, vedoucí od budovy Hlavního nádraží k Curyšskému jezeru. Vznikla podle francouzského vzoru po otevření nádraží v roce 1871. Je n…
Curych je bankovní středisko světového významu a jedno z nejbohatších měst na světě. Je dopravním uzlem celoevropského významu v letecké, železniční i dálniční dopravě. Patří k hospodářským a kulturním cent…
 Na ulici Obere Zäune se nachází zajímavý dům, jehož základy pocházejí již ze 13.století. Dům, původně obytná věž, byla sídlem významné curyšské patricijské rodiny Manesse, z jejichž řad pocházeli curyšstí purkmistři a radní. Od 15. do 18.století patřila rodině Meissů. Věž byla původně součástí Městského opevnění, od druhé poloviny 19.století sloužila jako kancelářská budova.…
Naše cesta nás zavádí do Curichu ve Švýcarsku. Grossmünster ("velký ministr") je protestantský kostel v románském stylu v Curychu ve Švýcarsku. Jedná se o jednu ze čtyř hlavních kostelů ve městě (další jsou Fraumünster, Predigerkirche a St. Peterskirche). Jeho kongregace tvoří součást evangelické reformované církve v Curychu. Jádro dnešní budovy u břehů Limmatu bylo postaveno n…
 Katedrála Grossmünster, jeden ze tří hlavních kostelů v Curychu, je románskou stavbou, která stojí na místě karolínského kostela, podle legendy prý postaveného KarlemVelikým. Stavba současného kostela byla zahájena Kolem roku 1100 a dokončena kolem roku 1220. Katedrála také sehrála důležitou roli v historii protestantské reformace. Když zde v roce 1519 začal kázat reformátor…
Naše společná cesta nás zavede do švýcarského Curichu. Fraumünsterský kostel (v angličtině: ženský ministr, ale často špatně přeložený jako Lady Minster) v Curychu je postaven na pozůstatcích bývalého opatství pro šlechtické ženy, který založil v roce 853 Ludvík Němec pro jeho dceru Hildegard . Benediktinský klášter obdaroval zeměmi Curych, Uri a lesem Albis a uděloval imunitu …
 Gotický kostel Wasserkirche, který byl vystavěn na místě románského kostela z 10.století spjatého s působením a popravou svatých Felixe a Regula, se nachází mezi katedrálami Fraumünster a Grossmünster. Původně st…
Ve středu 25. května jsem si sbalil svých pět švestek, k tomu přidal svou drahou máti a společně jsme vyrazili na letiště. U odbavení jsem odevzdal naše společné zavazadlo, ve spolupráci…
 Curych je hlavním městem stejnojmenného kantonu a největším švýcarským městem, v němž žije kolem 370 tisíc obyvatel. Leží na severním cípu Curyšského jezera. Původní Staré Město se rozkládá na březích řeky Limmat…
Největší ostrov Bodamského jezera Reichenau je známý především svými zeleninovými plantážemi. Díky mírnému klimatu je ideálním místem pro pěstování ovoce, zeleniny a vína. Říká se mu proto "ostrov zeleniny". Na os…
Stockach je město v Německu, v Badensku-Wurttembersku, poblíž severozápadního konce Bodamského jezera. Žije zde cca 18 tisíc obyvatel. Má dlouhou historii. V Německu je známé svým Soudem bláznů / Stockacher Narren…
Bodamské jezero  je třetí největší jezero v západní Evropě. Jezero je obklopeno třemi zeměmi: Švýcarskem, Německem a Rakouskem. Na dohled od jezera je spousta ovocných sadů, vinic, luk a krásné panorama blízkých A…
Okolo Bodamského jezera  - 1.část – město Curych (Zürich) – Švýcarsko.               Je to již trochu déle,co jsme si vyrazili na turistický zájezd poznávat místa okolo Bodamského jezera.Ubytova…
Výlet podél severního břehu Bodamského jezera začínáme v městečku Bodman-Ludwigshafen. Cyklostezka je dobře značená a převýšení není velké. Počasí je parádní. První zastávka je v krásném městečku Sipplingen, pobřežní promenáda je hezky upravená, chvilku zastavujeme a rozhlížíme se po jezeře. Dále pokračujeme přes Überlingen do Meersburgu. Historické centrum tohoto městečka nás…
Po cestovatelsky náročném předchozím dnu volíme dnes odpočinkový program. Vzhledem k nepříznivé předpovědi počasí jsme na dnešek naplánovali dopolední courání po Curychu a odpoledne,…
První, co se nám obvykle vybaví, když se řekne Švýcarsko, je čokoláda a sýr, pak ještě hory, hodinky a banky. My dnes zůstaneme u těch prvních dvou. Čokoláda, jak ji známe a konzumujeme…