Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jihlava

Za krásami Vysočiny - tentokrát procházka Jihlavou

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Fotografie (26)  • Foto: JENNY-JANA

Mezi bývalými hranicemi Čech a Moravy uprostřed ČM vrchoviny možno navštívit starobylé město Jihlava, které se rozkládá kolem řeky Jihlavy. Je jedním z nejstarších měst na území ČR a hlavním městem Kraje Vysočiny, dnes více jak 51 tisícovým městem. Naši procházku začínáme od mohutné nádražní budovy, stoupáme ulicí kolem velkých paláců a domů. Odbočujeme od okraje historického centra vpravo, ocitáme se u části městských hradeb, které zde zůstaly zachovány. Přicházíme k okraji Masarykova náměstí, jeho rozloha nás dost překvapila.

Procházíme si horní a dolní konec, chvíli si odpočineme v centru na náměstí na lavičce. Zastavili jsme se občerstvit v místní zahradní restauraci ukryté v boční ulici. Léta 1526 - 1619 přinesla rozmach, po velkých požárech došlo k rekonstrukci poničených domů. Ve změně se prosadil hlavně renesanční styl, v roce 1645. V 18. - 19. století za císařovny Marie Terezie se stalo město druhým největším producentem sukna v tehdejší monarchii. Rozvoj města Jihlavy i ekonomiky nastal za vlády krále Přemysla Otakara II. 1270. Město mělo pravidelný půdorys, pravoúhlé sítě ulic s velkým náměstím uprostřed.

Jihlava prošla několika etapami rozvoje. Kombinace gotické, renesanční a barokní architektury s památkami dávné historie je vidět v historickém jádru města. Od roku 1982 je vyhlášeno město Jihlava - Městskou památkovou rezervací. Hradby a pěti branami tvořily kdysi dominantu Jihlavy po staletí - vybudovány byly před polovinou 13. století. V roce 1755 byla jihlavská pevnost zrušena, zůstala zachována pouze jedna brána Matky Boží a zbytky hradeb, které tu dnes vidíme.

V historickém středu je 213 památkově chráněných objektů, z toho 70 památek. Zaujmou i dvě kamenné kašny ozdobené pískovcovými sochami antických bohů, okolo je pás původní dlažby z 19. století. V průběhu 17. a 18. století byly domy přestavěny barokně. Již od středověku byla Jihlava významným historickým městem.

V centru si mohou návštěvníci projít významnou památku rozsáhlé podzemní prostory - chodby mají délku přes 25 km, podzemí je vyráženo přímo pod centrem města ve 2 - 3 podlažích za sebou do hloubky 14 metrů, tvoří ho propojená sklepení jednotlivých historických domů. Kdysi sloužily pro těžbu stříbra i jako sklepy pod měšťansými domy. Prohlídková trasa má asi 200 metrů. Srejné podzemí je možno vidět např. ve Znojmě, Plzni, Brně.

Další zážitek čeká v ZOO Jihlava. Leží v malebném údolí řeky v západním směrem nedaleko náměstí, od centra města pod hradbami. Na své obdivovatele zde čeká skoro 200 druhů exotických zvířat, řada zajímavých expozic africká vesnice Matongo, asijský parčík Hokkádo a další. V několika místech je v ZOO občerstvení, je tu i dětský koutek, obchod se suvenýry.

Město je obklopeno zalesněnými kopci, kolem je řada rybníků, některé jsou využívány jako přírodní koupaliště, Hraniční kameny jsou umístěny SV od okraje města je to pomyslná hranice mezi Čechami a Moravou. Z Jihlavy do okolí Vysočiny lze projít řadou značených turistických cest i pro kolaře tudy vede cyklotrasa. Kolem města Jihlavy vede značený Jihlavský okruh pro pěší i kolaře.

Jídlo jsme měli sebou, jen jsme se zastavili v místní restauraci na občerstvení. Jinak co se týká stravování, možností stravy je v místních obchodech i v restauracích hodně.

Nezapomenutelný dojem zanechalo rozsáhlé jihlavské náměstí se svými historickými objekty, chrámy a paláci, také kašny se zbytky hradeb.

Vstupné do ZOO - dospělí 90, děti 50 kč.

Přímo v centru Jihlavy na Masarykově náměstí možno navštívit Muzeum Vysočiny - největší muzeum v kraji. Je umístěno ve třech historických budovách, vsupné 20 a 40 kč.

Akce : V roce 2013 možné navštívit v Jihlavě -

Vysočina fest 2013, Festival vína 2013, Mezinárodní festival dokum. filmů, Magmafest - pro přiznivce tvrdší rokkové hudby, atd.

Poslední aktualizace: 13.7.2013
Autor příspěvku: JENNY-JANA
Za krásami Vysočiny - tentokrát procházka Jihlavou</strong> mapa
mapa Za krásami Vysočiny - tentokrát procházka Jihlavou

Příspěvky v okolí Za krásami Vysočiny - tentokrát procházka Jihlavou

Zborná je ves 4,5 km s. od Jihlavy. V současnosti je rekreačním centrem, v souvislosti s obnovením sjezdovky a lyžařského vleku na svahu blízkého kopce Rudný (613 m). V okolních lesích…
Kopec o výšce 615m, který se nedá přehlédnout na sever od Jihlavy. Na vrcholku stávala kamenná rozhledna, ze které zůstalo torzo. Snahám o její obnovu brání sousední moderní telekomunikační věž, kde by docházelo…
V lesích mezi Lesnovem a Zbornou na Jihlavsku se kromě jihlavského krematoria a známého rozcestí U lyžaře nachází také několik drobných zajímavostí - pomníčků, významných stromů a jiných míst, která člověk běžně spíše mine, než aby se u nich zastavil. Jedním z takových míst je pomníček věnovaný svatému Hubertu u silnice spojující rozcestí U lyžaře s parkovištěm za jihlavským krematoriem. Původně zde stával kříž s obrázkem …
Hornická naučná stezka je asi 6 km dlouhá stezka mezi Jihlavou, Zbornou a Smrčnou. Trasa začíná v lokalitě Jihlava-Lesnov (zastáva městského autobusu č. 5 - Správa městských lesů) a má celkem 10 zastavení. St…
Historický pivovar v centru Jihlavy. Exkurzi v Pivovaru Jihlava je třeba objednat předem, součástí prohlídky je návštěva varny, spilky a ležáckých sklepů, kde je zakončena ochutnávkou.
Spřístupněný středověký labyrint chodeb a sklepení pod historickým centrem horního města Jihlavy.
Protože máme ještě malou turistku(2 roky),vydali jsme se do ZOO autem. Z Kladna je cesta snadná a jednoduchá,po dálnicí Praha-Brno utíká cesta rychle. Po sjezdu na EXITU Jihlava,je to do města opravdu ko…
Vstup do katakomb je ze zadního traktu domu sv. Ignáce, který stojí na Masarykově náměstí. Katakomby jsou významnou historickou památkou města.   Jejich celková délka činí 25 km a po Znojmu jsou druhé největš…
ZOO leží v malebném údolí řeky Jihlávky. V areálu jsou vodní plochy, zalesněné svahy, louky i skály a to v bezprostřední blízkosti centra města, cca 10 minut pěší chůze. Příjezd - z…
Na moravsko-českém pomezí leží při soutoku řeky Jihlavy s říčkou Jihlávkou město Jihlava, nejstarší horní město českých zemí. Jeho historie začíná na konci 12. století, kdy nad řekou Jihlavou při tzv. Haberské ste…
Pojedeme do centra Jihlavy, kde zaparkujeme na parkovišti. Pěšky dojdeme ke kostelu sv. Ignáce a dále se dáme dolů malou, úzkou uličkou, která je vedle kostela až dorazíme k pokladně jihlavského podzemí. Jihlavské podzemí je přístupné veřejnosti. Je významnou historickou stavební památkou města. Po Znojmu je jihlavské podzemí druhým největším na území naší republiky. Jeho…
  Po návštěvě Rokštejna odjíždíme vlakem zpět na hlavní jihlavské nádraží, odkud nám málem ujede vlak do stanice Jihlava - město, protože až v posledních minutách přijdeme na to, že nástupiště č.2 a 3 se nach…
ZOO v centru Jihlavy.
Historicky významné hornické město s dochovaným opevněním a zpřístupněným podzemím.
 Ať už je příchozí pozorovatelem vnímavým anebo ne, zcela jistě ho omráčí pohled na obrovskou plochu hlavního jihlavského náměstí, pojmenovaném po nejvýznamnějším prvorepublikovém prezidentovi. Má tvar lichobě…
Humpolec leží ve Východních Čechách, severozápadním směrem od Jihlavy. Nedaleko města prochází dálniční tah vedoucí z Brna do Prahy. Město je obklopeno vrcholky Čes…
Hrad stojí na vrcholu táhlého hřbetu (620 m) v dominantní poloze nad Městečkem Lipnicí nad Sázavou v kraji Vysočina. Návštěvníci si mohou prohlédnout celý hradní areál včetně kaple sv. Va…
Zachovalý goticko-renesanční hrad Roštejn stojí na skalnatém zalesněném ostrohu nedaleko Města Telče. Roštejn je výraznou dominantou kraje Vysočina. Návštěvníci si mohou hrad prohlédnout v dubnu a říjnu jen o víke…
Pelhřimov leží ve Východních Čechách, jihozápadním směrem od Města Humpolce. Městečko se rozkládá ne levém břehu říčky Bělé a v severní části Českomoravská vrchoviny. Pelhřimov je známý …
Zámek a město s obrovským množstvím historických památek, "Perla jižní Moravy", chráněná UNESCO.
Telč - dálnice D1, exit na Pelhřimov/Humpolec. Od dálnice 32 km, směr na Horní Cerkev a následně do Telče. Město Telč není asi nutno představovat. Zapsání do seznamu UNESCO si nap…
Někdy hledáme zajímavá místa daleko za hranicemi a zapomínáme na to, co máme za humny. Když vyjde počasí, tak se ty fotografie snad ani nedají zkazit. Příkladem může být město Telč, dne 13. prosince 1992 zapsané s…
Zámek Telč patří mezi klenoty moravské renesanční zámecké architektury. Zámek Telč byl zařazen do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Zámek je jednou z nejvýznamně…
Telč leží na Jižní Moravě, východním směrem od Jindřichova Hradce. Telč je označován jako jedno z nejkrásnějších moravských měst, historické centrum města bylo zapsáno do seznamu památek UNESCO. Městečko se rozkládá v jižní části Českomo…
Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře představuje vyvrcholení tvorby geniálního architekta Jana Blažeje Santiniho Aichla, příslušníka již třetí generace italské umělecké rodiny, usazené od 17. stolet…
Třebíč leží na Jižní Moravě, západním směrem od Brna. Město se rozkládá ve východní části Českomoravské vrchoviny a u západního okraje přírodního parku Třebíčsko, na obou březích řeky Jihlavy, která městem protéká. V okolí města je vybudováno několik menších rybníků. Jihozápadním směrem od města je malé sportovní letiště a nedaleko něj jihovýchodně je nevelká vodní nádrž…
Veselý kopec je ideální místo pro Váš výlet. Nachází se na pomezí Vysočiny a východních Čech přibližně 5 km od Hlinska. Jedná se o rozsáhlou expozici lidového stavitelství. První zm…
Landštejn je jednou z nejrozsáhlejších a nejlépe zachovaných hradních zřícenin u nás. Landštejn, který stojí v příjemné lesnaté krajině na jednom ze žulových vrchů Novobystřické vrchoviny, od pradávna střežil hr…
Hrad Bítov je jedním z nejstarších a nejromantičtějších hradů u nás. Hrad se nachází na Znojemsku v Jihomoravském kraji. Stojí na ostrohu nad vodami Vranovské přehrady. Návštěvníci si mohou…