Travel blog Do Jihlavy Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Jihlavy

Na soutoku řeky Jihlavy s říčkou Jihlávkou leží centru Vysočiny - město Jihlava. Historie Jihlavy začíná na konci 12.století a je to tak nejstarší horní město českých zemí. Jihlava je jedinečnou kombinací gotické, barokní a renesanční architektury.

TIP:
  Tipy na výlet (212)
 Pěší trasy  Trasy Jihlava a okolí (98)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > In-line brusle   > Pěší trasy

Českomoravská vrchovina
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Českomoravská vrchovina

Studánkové putování okolo přírodní památky Vysoký kámen

číslo 1 Start trasy 0,0 km
číslo 11 Kemp Pávov 12,4 km
číslo 12 Cíl 12,6 km
Fotografie (27)  • Foto: Barvičkář
Zde u kempu Pávov necháme auto

Výlet se nachází na Vysočine na okraji Jihlavy. Po cestě uvidíme 5 studánek a přírodní památku Vysoký kámen.
Začínáme na parkovišti u kempu Pávov. Jdeme po žluté kolem kempu až na rozcestí Pružinka, zde zatáčíme doprava na zelenou. Procházka vede příjemně lesem, po dvou kilometrech narazíme na studánku Pod Kopulajem. Po dalších 600 metrech dojdeme ke studánce Emanuela pojmenované podle křestního jména jistého ochránce přírody, který se o studánku léta stará. Zajímavostí je, že zde byli v minulosti nalezeny střepy nádob z období středověku, což dokazuje, že studánka měla význam již v dobách dávných.
Vydáme se dále a ocitáme se u rozcestí Mlaka, kde se napojíme na modrou turistickou značku. Další na řadě jsou hned dvě 200 metrů od sebe vzdálené studánky, a sice Eliška a Anetka pojmenované podle člověka, který studánky upravil do dnešní podoby.
Teď se musíme vrátit zpět až na rozcestí Vysoký Kámen a odbočíme doprava na zelenou. V zápětí se ocitáme u dnešního hlavního cíle, u přírodní památky Vysoký kámen ve výšce 661 metrů nad mořem. Lokalita je vzácná zachovanými původními bučinami. Z chráněných rostlin můžeme jmenovat měsíčnici vytrvalou, česnek medvědí nebo kozlík dvoudomý, ze zvířecí říše třeba holuba doupňáka, krkavce velkého nebo netopýra černého.
Dá se vylézt až nahoru na skálu, rozhled není žádný, ale místo je to zajímavé. Nachází se zde základy jakési stavby, křížek, ale především stromy s vyrytými nápisy starými i sto let.
Až se pokocháme Vysokým kamenem, pokračujeme dále po zelené až k poslední Žandově studánce. Dříve bývala krásně ukryta v lese, dnes je místo vykácené. Zde zatočíme doleva mimo turistickou trasu a obejdeme celý "Vysák". Abychom nešli zpět pořád po té samé cestě, tak před rozcestníkem Mlaka odbočíme doleva, radší se podíváme na mapu, kde je vše vyznačené.
Cesta je dlouhá 12 kilometrů a dá se zvládnout i na kole a s kočárkem. Akorát studánky jsou většinou 50 metrů od cesty, takže kočár je potřeba nechat na cestě.

Poslední aktualizace: 8.5.2020

Jihlava

Příspěvky z okolí Studánkové putování okolo přírodní památky Vysoký kámen

ATC Pávov
Výchozí bod turistických tras. Autokemp v blízkosti Pávovského rybníka. Možnost ubytování v centrální budově, chatkách i stanech. v létě koupání a rybaření v přilehlém Rybníku. Sběr lesních plodů. Možnost pěšíc…
Rozcestí Pružinka se nachází na okraji lesa za Autocampem Pávov. Žlutá a zelená značka, které vedou z Pávova se zde rozdělují. Zelená vede na Vysoký Kámen a dál až do Humpolce. Žlutá vede do Zborné a pak na rozc…
Mezi bývalými hranicemi Čech a Moravy uprostřed ČM vrchoviny možno navštívit starobylé město  Jihlava, které se rozkládá kolem řeky Jihlavy. Je jedním z nejstarších měst na území ČR a hlavním městem Kraje V…
Ski areál Šacberk Ski areál Šacberk se nachází 3 kilometry severně od krajského města Vysočiny Jihlavy na okraji malé vesničky Zborná. Co Vám areál nabízí? Lyž…
26. etapa 10 000 kroků Jihlava (Zborná) – Lipnice nad Sázavou    10 000 kroků pro zdraví Dejte chůzi šanci!   Cílem výzvy není ujít každý den 10 000 kroků, ale chodit. Chodit častěji než doteď. Chodit v…
Zborná je ves 4,5 km s. od Jihlavy. V současnosti je rekreačním centrem, v souvislosti s obnovením sjezdovky a lyžařského vleku na svahu blízkého kopce Rudný (613 m). V okolních lesích…
Kopec o výšce 615m, který se nedá přehlédnout na sever od Jihlavy. Na vrcholku stávala kamenná rozhledna, ze které zůstalo torzo. Snahám o její obnovu brání sousední moderní telekomunikační věž, kde by docházelo…
Hornická naučná stezka je asi 6 km dlouhá stezka mezi Jihlavou, Zbornou a Smrčnou. Trasa začíná v lokalitě Jihlava-Lesnov (zastáva městského autobusu č. 5 - Správa městských lesů) a má celkem 10 zastavení. Stezka …
Na vrcholu skalní žulové útvary porostlé přirozenou bučinou. Vyskytuje se zde řada chráněných a vzácných bylin jako: Kokořík mnohokvětý, dymnivka dutá, sasanka přiskyřníkovitá, měsíčnice vytrvalá, lýkovec jedova…
V lesích mezi Lesnovem a Zbornou na Jihlavsku se kromě jihlavského krematoria a známého rozcestí U lyžaře nachází také několik drobných zajímavostí - pomníčků, významných stromů a jiných míst, která člověk běžně spíše mine, než aby se u nich zastavil. Jedním z takových míst je pomníček věnovaný svatému Hubertu u silnice spojující rozcestí U lyžaře s parkovištěm za jihlavským krematoriem. Původně zde stával kříž s obrázkem …
Rozcestí turisticky značených cest na návrší mezi Jihlavou a obcí Zborná. V místě je několik usedlostí a hostinec U lyžaře. Prochází tudy žlutá a modrá turistická značka a nachází se zde jedno ze stanovišť Horn…
Jde o vrch severně od Jihlavy, a zároveň o chráněné území, které se nachází na části kopce (správný název je přírodní památka Vysoký kámen u Smrčné). Zvlněná krajina s rozsáhlým…
Tento cyklovýlet je dlouhý 50 km a jelikož se nacházíme na Vysočině mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem, náročnost je střední až na výjezd na sjezdovku do Vysoké.  Začínáme v Jihlavě v části Bedřichov na nové cyklostezce dlouhé 3 kilometry. Vyjedeme na most nad přivaděčem a pokračujeme doleva do Pávova, kde se nachází rybník a dříve hojně navštěvovaný kemp.  Budeme se dále řídit…
Jeden z pozůstatků po dolování stříbra naleznete na Bedřichově (část Jihlavy) v borovém lesíku u ulic Sládkova a Šafaříkova (u přivaděče z dálnice). Název je odvozen od farního dvora …
Rybník Borovinka se nachází mezi Hybrálcem a Jihlavou na Smrčenském potoce. V létě se zde koupe, v zimě bruslí. Voda v něm bývá spíše chladnější. Poblíž prochází MTZ z Jihlavy k rozcestí U lyžaře. Je to častý cí…
Jedeme do Jihlavy, možností je celá řada, my zvolili tentokrát ranní autobus z Brna a podvečerní vlak z Jihlavy nazpět. Po městě jsme se pak pohybovali s plánkem v ruce pěšky, jak jsme zvyklí, ale jezdí zde samozř…
Jihlavské podzemí a katakomby
Naším prvním cílem během třídenního výletu na Vysočině bylo Jihlavské podzemí. Velmi jsme se těšili na svítící chodbu. Na prohlídku jsme přišli včas, za pět minut dvanáct. Podzemí je velmi rozsáhlé ,a je škoda , že průvodcovská trasa vede jen zlomkem chodeb. Naše malá skupina o sedmi lidech prošla 200 metrů prohlídkové trasy za půl hodiny . Průvodce byl skvělý , prohlídka se nám líbila , pouze by mohla být delší. Jihlavs…
ZOO leží v malebném údolí řeky Jihlávky. V areálu jsou vodní plochy, zalesněné svahy, louky i skály a to v bezprostřední blízkosti centra města, cca 10 minut pěší chůze. Příjezd - z…
Katakomby v Jihlavě.
Vstup do katakomb je ze zadního traktu domu sv. Ignáce, který stojí na Masarykově náměstí. Katakomby jsou významnou historickou památkou města.   Jejich celková délka činí 25 km a po Znojmu jsou druhé největší na …
Zajímavým místem na odpolední vycházku je bezesporu jihlavská zoo. Město se jí snaží postupně modernizovat, a tak zamřížované výběhy jsou už prakticky minulostí. Postupně přibývají i specializované pavilony, ač zrovna k nim bych měl trochu výhrady. Nejsou totiž budovány s návazností na venkovní výběhy, což mi přijde trochu škoda, už kvůli samotným zvířatům.Zahrada patří mezi menší zařízení svého druhu. Z plochy 12,6 hektaru…
Protože máme ještě malou turistku(2 roky),vydali jsme se do ZOO autem. Z Kladna je cesta snadná a jednoduchá,po dálnicí Praha-Brno utíká cesta rychle. Po sjezdu na EXITU Jihlava,je to do města opravdu kousíček.I b…
Na moravsko-českém pomezí leží při soutoku řeky Jihlavy s říčkou Jihlávkou město Jihlava, nejstarší horní město českých zemí. Jeho historie začíná na konci 12. století, kdy nad řekou Jihlavou při tzv. Haberské ste…
Pojedeme do centra Jihlavy, kde zaparkujeme na parkovišti. Pěšky dojdeme ke kostelu sv. Ignáce a dále se dáme dolů malou, úzkou uličkou, která je vedle kostela až dorazíme k pokladně jihlavského podzemí. Jihlavské podzemí je přístupné veřejnosti. Je významnou historickou stavební památkou města. Po Znojmu je jihlavské podzemí druhým největším na území naší republiky. Jeho…
  Po návštěvě Rokštejna odjíždíme vlakem zpět na hlavní jihlavské nádraží, odkud nám málem ujede vlak do stanice Jihlava - město, protože až v posledních minutách přijdeme na to, že nástupiště č.2 a 3 se nachází n…
Noc kostelů je akce která se pořádá každoročně. Vznikla v roce 2001 v Německu a do České republiky se rozšířila z Rakouska. Poprvé se tato akce v České republice konala 29. května 2009. Cílem tohoto po…
 Ať už je příchozí pozorovatelem vnímavým anebo ne, zcela jistě ho omráčí pohled na obrovskou plochu hlavního jihlavského náměstí, pojmenovaném po nejvýznamnějším prvorepublikovém prezidentovi. Má tvar lichoběžníka…
Jihlavská brána je jediná z pěti původních bran Jihlavského opevnění, která se dochovala do dnešní doby. Nachází se na západním konci ulice Matky Boží, která k ní směřuje z Masarykova náměstí. Věž, ve které se n…
Zajedeme si autem či vlakem do ZOO v Jihlavě jedeme se podívat na krásnou zoo, tato zoo je přispůsobená malým dětem,které mají perfektní výhled na všechna zvířátka,žádné ohromné ploty,v 11 a v 15 h je zde přehlídk…
Veřejnosti přístupný zámek se nachází ve městě Polná na Jihlavsku v kraji Vysočina. Zámecký areál se skládá z Předhradí, tvořeného třípatrovou věží se vstupní bránou a patrovou polokruhovou budovou přistavěnou k…