Mikulov

Mikulov leží na Jižní Moravě, západním směrem od města Břeclav, v těsném sousedství státní hranice s Rakouskem. Město je střediskem moravské vinařské oblasti. V okolí města jsou na stráních kopců rozlehlé vinohrady a najdeme tu i ovocné sady. Severovýchodním směrem je chráněné krajinná oblast Pálava. Na tuto oblast východně od Mikulova navazuje Lednicko-valtický areál se soustavou rybníků. Severním směrem od Mikulova je vybudováno vodní dílo Nové Mlýny, využívané k rekreačním účelům s možností provozování vodních sportů. Prohlédně si videotrasu Mikulovem na sv. Kopček

Tipy na výlety Mikulov (24)  CHKO Pálava / Dívčí Hrady / Janičův vrch Mapa Mikulov
Turistické cíla a zajímavá místa (106) Svatý kopečekZámek Mikulov Chaty a chalupy Mikulov
Turistické trasy Mikulov TOP vinařské cíle Mikulov Ubytování Břeclavsko

Lednicko - Valtický areál
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Lednicko - Valtický areál

Z Mikulova na Sirotčí hrádek

Mikulov  •  Fotografie (132)  • Foto: Lena1979

Vstáváme kolem šesté hodiny ranní a po chvili vyrážíme do vsi pro snídani a na autobus, který nás sveze do Mikulova.

Zajímáme se o historické náměstí, kterému dominuje sgrafitový dům U rytířů, pocházejícímu z roku kolem 1591. Nelze si nepovšimnout kašny v horní části náměstí nebo barokniho sousoší Nejsvětější trojice. Za zmínku stojí také kostel sv. Anny v dolní části, kde byla v polovině 19.století vybudována hrobka pánů z Dietrichstejna.

Samozřejmě nesmíme zapomenout na místní zámek, jehož historie sahá do roku 1249. Původní hrad lénem získali Lichtenštejnové, do dnešní podoby jej koncem 16.století nechali přestavět až Dietrichštejnové. Dnes zde sídlí Regionální muzeum hned s několika expozicemi.

Mikulov  •  Foto: Lena1979

Po kávičce si ještě běžím koupit turistickou známku a při té příležitosti se dovídám, že dotyčný suvenýr, týkající se Kozího hrádku, kam máme namířeno, seženu až na samotné vyhlídce. Byla jsem také poučena o otevírací době bývalé dělostřelecké věži z 15.století-pokud bude vztyčena vlajka, je otevřeno :-) . Z náměstí se tedy po červené značce vydáváme k našemu cíli. Z Ochozu je báječný výhled nejen na nedaleký zámek, ale také na protilehlý vrch Svatý kopeček, na kterém stojí poutní kaple sv. Šebestiána se zvonicí. Během naší návštěvy tohoto malebného kraje zrovna procházela rekonstrukcí.

Abychom se dostali k jeskyni Na turoldu, musíme pokračovat po stejné značce. Jeskynní komplex sice nenavštěvujeme, ale na info tabuli se dovídáme, že se nacházíme na vrchu turold, který patří k nejstarším přírodním rezervacím na území dnešní chráněné krajinné oblasti Pálava.

Mikulov  •  Foto: Lena1979

Po stejně značené trase kráčime k další metě. Zastavujeme se u přírodní památky Kočičí skála, kam hravě vylézáme a hledíme do kraje. Všude kolem nás jen vinohrady, v dáli se rýsuje silueta Sirotčího hrádku-náš cíl. Nyní se musíme dostat na vrchol Stolové hory, naštěstí je tu vybudované schodiště, tak je to snažší. Ale i tak jsem se zadýchala, odměnou za výstup je úžasný výhled. Ke zřícenině hradu, jehož prameny sahají do 13.století, je to už jen pár metrů. Po důkladné prohlídce kdejakého kamene projevuji zájem navštívit soutěsku, proto vybaluji mapu a zkoumán možnosti kudy jít. Nabízí se jediná-dojít po červené k rozcestí Soutěska a tam pak prodiskutovat směr další cesty.

Míříme tedy ke skalám. Výstup na vrchol soutěsky stojí za to. Moc pěkné scenérie. Vracíme se asi půl kilometru zpět a dnes poprvé měníme červenou značku tentokráte za zelenou. Nyní se zajímáme o skalní útvar Martinka. Zatímco já odpočívám, Láďa fotí poštolky, které maji ve skalách hnízdiště.

Sestupujeme do Horní Věstonice, odkud je to do té Dolní pouhé dva kilometry po silnici. V kempu necháváme na nabíječce foťáky a pádíme se najíst. Zítra nás čeká přesun do Moravského krasu.

Poslední aktualizace: 8.11.2014
Autor: Lena1979

Příspěvky z okolí Z Mikulova na Sirotčí hrádek

Vinařství Kosek
Na jihovýchodním okraji malebného Mikulova stojí vinařský dvůr starého selského vzezření. Hosté si tady mohou posedět pod venkovní pergolou i v místnosti s pěkným trámovým stropem. Dvůr provozuje mikulovské rodinné Vinařství Kosek, které v katastru města obhospodařuje celkem 8 hektarů vinic a jeho roční produkce činí 15 tisíc lahví. Zabývá se převážně přívlastkovými víny. …
Město Mikulov je jednoznačně jedním z nejdůležitějších vinařských center jižní Moravy. Mikulov má bohatou historii, ať už v oblasti vinařství, nebo v kultuře jako takové. S pěstováním révy…
Nachází se na křižovatce hlavní ulice Komenského a ulice Pod Platanem. Jde o nejmohutnějším stromem nejenom ve městě Mikulově, ale i v celé CHKO Pálava. Bývá spojován s výstavbou parku u piaristického kláštera. Jeho věk je odhadován na 250 let. G…
Mikulov - vyhlídka pod Olivetskou horou
V nedávné době byla vyčištěna od náletových dřevin plocha pod mohutným skaliskem Olivetské hory, která se nachází na západním okraji Svatého kopečku. Došlo tak k obnově jednoho z…
Mikulovský barokový kostol sv. Jana Krstiteľa, ktorý je postavený na mieste bývalého gotického špitalného kostolíka založil František z Dietrenchsteinu. Tento kostol, ktorý bol pri svojom založení súčasťou areálu piatristického gymnázia bol dostavaný v roku 1672 podľa projektu architekta Andreasa Erny. V roku 1679 bol vysvätený a od roku 1784 slúžil ako farský kostol pre…
Južná Morava je preslávená svojím kvalitným vínom a kto raz navštívi okolie Pálavy, tak si asi tento malebný kraj zamiluje. Je tu ale toľko krásy, že to určite nie je na jeden deň a je…
Vinařství Fučík je rodinné vinařství z Mikulova. Zemědělská a vinařská tradice rodiny Fučíků sahá až do 19. století a vyznačovala se vždy důrazem na kvalitu a produkci těch nejlepších vín.…
Piaristický dům se nachází v dominantní poloze v ulici Novokopečné na začátku křížové cesty směřující na zdejší dominantu Svatý kopeček (363 m). Dnes průčelí domu v růžovém a bílém odstín…
  I když počasí nepřálo... sluníčko nevykouklo a mléčná obloha zvěstovala nezajímavou fotodokumentaci... vydali jsme se  do kraje, který je nám velmi blízký. Oblast Mikulova, obklopená vinicemi, nabízí…
Pavlovské vrchy (Pálava) jsou ojedinělým klenotem české přírody. Takové bílé vápencové pohoří je v Česku skutečně jen jedno. Možná bychom podobná zákoutí našli v Českém Krasu (např. Velká Amerika, Svatý Jan pod …
V hradbách mikulovského zámku bylo v jedné z bašt obnoveno schodiště, kterým lze vyjít přímo z náměstí do zámecké zahrady. Výškový rozdíl 14 m mezi náměstím a zámeckou zahradou je zapotřebí překonat po 79 schodech. Tato možnost přímého přístupu do zámecké zahrady je v současné době již minulostí. Dolní i horní branka jsou uzamčeny. Průchod hradbami se tak stal již pouze historickou u…
Naplánovali jsme si dovolenou na jižní Moravě, abychom se konečně prošli po Pavlovských vrších, projeli okolo vodní nádrže Nové Mlýny a samozřejmě prohlédli i hlavní město Mikulovské vinařské podoblasti. Mikulov leží…
Nachází se v historickém jádru města ve střední části náměstí. Původní loretánský kostel sv. Anny byl po požáru v roce 1784 přebudován později na hrobku rodu Dietrichsteinů. Kamenná fasáda průčelí z počátku 18. století patří k nejvýznamnějším uměleckým památkám města a je dílem vídeňského architekta Johana Bernarda Fischera z Erlachu. Po nákladné rekonstrukci je dnes objekt přístupný veřejnosti. GPS: 48°48'2…
Patří mezi naše nejvýznamnější a nejzachovalejší historická města. Městský areál je ceněn nejenom po stránce památové, ale i po stránce krajinářské. Svoji polohou mezi bílými vápencovými…
Jihomoravský Mikulov je krásné město, kam se rádi vracíme. Má svůj půvab ze sedla kola i při pěší procházce. Příjemné posezení při dvojce lahodného vína pod zámkem, procházka po malebném náměstí, krásné rozhledy z…
Začíná na okraji města při úpatí kopce a postupně stoupá serpentinami po jeho svahu až na hřeben a po něm na vrchol ke kostelu sv. Šebestiána. Jedná se celkem o 14 výklenkových kaplí, často vsazených do skalního masívu. Křížova cesta Na Svatý kopeček se začala budovat v roce 1623, kdy majitel mikulovského panství a tehdy nejmocnější muž Moravy - kardinál František Ditrichštejn zde položil základní kámen. První kape zde byly…
Historické jihomoravské městečko Mikulov leží pod posledními výběžky Pálavských vrchů. Tento překrásný kout Jižní Moravy jsme navštívili několikrát. Jeden letní den sem přijíždíme vlakem. Z Otrokovic jsme se osobn…
Původně obepínaly celý hradní areál a historické centrum města.Byly postaveny ve 14. století a v 16. století doplněny o okrouhlé dělové bašty. Městské hradby a brány zde vydržely v plném rozsahu až do roku 1824. Do dnešní doby se dochovaly pod celým areálem zámku a v náznacích pod kinem a u tenisového hřiště, kde dodnes stojí i brána a bašta. Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.88 Pavlovské vrchy a dolní Podyjí, GOL 1:25 000…
Mesto Mikulov má vo svojom podzemí nespočetné množstvo chodieb, ktoré v ťažkých dobách slúžili aj ako ochrana pred zlom a v ktorých sa možno ešte dnes nachádzajú neobjavené poklady. Povesť hovorí, že tieto chodby viedli až do Viedne, ktoré by v prípade nebezpečia poslužili panstvu ako bezpečný únik. Ich šírka mala byť tak dostatočná, že by tu mohol prejsť malý konský povoz. …
   Poslední výběžek Pálavy v bezprostřední blízkosti Mikulova - Svatý Kopeček - nejenže svou hmotou dotváří už tak překrásné kulisy města, ale je také "horou" dominantní, viděnou ze široka a zdaleka. Její odlesněn…
Jedeme do města s vůní jihu.Do města,které bývá nazýváno městem památek. Určitě doporučuji návštěvu zámku ( v zámeckém sklepení stojí za podívání unikátní obří sud-2.největší v Evropě!)…
Nachází se uprostřed horní části náměstí a oživuje jeho prostor. Toto monumentální barokní sousoší s plastikami z let 1723-25, patří k vrcholným dílům zdejšího sochaře Ignáce Lengelachera. Návrh sloupu provedl architekt J.A. Prenner a architektonickou část K. Steinböck. Sloup byl zbudován na zakázku tehdejšího majitele zámku knížete Waltera Xavera Ditrichštejna. Svým trojhranným obeliskem k vrcholu zašpičatělým, znázorňujícím …
Mikulov, město, které vzniklo na počátku 12. století, se při naší dovolené u Novomlýnských nádrží, stalo cílem našeho výletu. Do Mikulova jsme se dopravili pohodlně z našeho přechodného bydliště v Pasohlávkách aut…
   Půvabné jihomoravské městečko Mikulov s cenným historickým jádrem leží na posledních výběžcích Pálavských vrchů a jeho nejspodnější okraj se téměř dotýká hranice s naším jižním sousedem. Na m…
  Jihomoravský Mikulov máme s manželkou moc rádi. Čas od času jezdíme zkontrolovat, jakým tempem pokračují opravy překrásného historického centra a co tam mají nového. Při svých několika návštěvách jsme zdaleka ne…
Svatý kopeček u Mikulova je tvořen stupňovitým hřbetem, který probíhá od severovýchodu na jihozápad. Jihozápadní výbě…
Dominanta města Mikulova, Na Svatý kopeček vede křížová cesta ze 17. století. Na temeni kopce stojí kaple sv. Šebestiána z roku 1623. Svatý kopeče…
Západně od Břeclavi v těsném sousedství státní hranice s Rakouskem jsme navštívili Mikulov, město, které je střediskem moravské vinařské oblasti, ležíci na posledních výběžcích Pálavských vrchů. V celé je…