Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

MIKULOV - Svatý Kopeček, Židovský hřbitov, Kozí Hrádek, vápencový LOM a Zaječí

Kaple sv. Šebestiána a zvonice - Svatý kopeček Mikulov 2013

Únor 2013

I když počasí nepřálo... sluníčko nevykouklo a mléčná obloha zvěstovala nezajímavou fotodokumentaci, vydali jsme se s rodinkou do kraje, který je nám velmi blízký. Oblast Mikulova, obklopená vinicemi, nabízí mnoho možností vyžití - turistiku, relaxaci, ochutnávku vín, památky, kulturu… Svou malebností je pastvou pro oči, stejně jako nedaleká Lednice a Pálava.

Mikulov  - pohledy na zatopený  lom 2015

Mikulov se nachází v CHKO Pálava, kousek od rakouských hranic. Historické jádro je chráněno jako městská památková rezervace. Výraznou dominantou města je renesanční zámek.

Dostavník jsme uklidili do periferie, mimo placená parkoviště. Z ulice Koněvova jsme odbočili doprava a vydali se po modré křížovou cestou (serpentinami asi 800m) vzhůru až na vrchol Svatého kopečku (363 m n. m.), kde stojí kostel sv. Šebestiána, zvonice a další sakrální stavby. Cestou jsme míjeli nedávno zrestaurované kapličky.

Zatopený vápencový lom  Mikulov 2015

Minulost Svatého kopečku sahá do 17. stol.

Dříve údajně probíhaly na Tanečním vrchu (původní název Sv. kopečku ) oslavy letního slunovratu - bujaré reje, spojené s kulty plodnosti. Podle jiných legend se zde za Filipojakubské noci shromažďovaly čarodějnice na svém sabatu.

Mikulov 2013
Mikulov 2013  •  Foto: Agnes

Základní kámen poutní kaple, zasvěcené sv. Šebestiánovi, ochránci před nákazou morem, položil v roce 1623 kardinál Dietrichstein. Později nechal podél cesty postavit 7 pašijových kaplí. Křížová cesta symbolicky ztvárňovala utrpení Krista při jeho cestě ulicemi Jeruzaléma až do Golgoty, kde byl ukřižován. Vyrostla také zvonice a kaple Božího hrobu. Svým dílem kardinál vymýtil výše zmíněné pohanské rituály, které se na kopci konávaly a byly mu trnem v oku. Změnou názvu Tanzberg na Svatý vrch Dietrichstein také vyjádřil vděčnost Bohu za překonání morové rány, která Mikulov a okolí postihla v roce 1622. Křížovou cestu doplnila v roce 1692 kaple svaté Rozálie. V druhé pol. 18. stol. nastalo na Křížové cestě mnoho změn. Byly vybudovány další kapličky. Koncem tohoto století obsahoval Svatý kopeček 18 objektů.

V roce 1786 přestalo místo kvůli církevním reformám sloužit svému účelu a začalo chátrat. Stavbičky byly obnoveny až v druhé pol. 19. stol.

2017
2017  •  Foto: Agnes

Kromě Křížové cesty (jedné z vůbec nejstarších Křížových cest v zemi české) nechal kardinál v roce 1612 – 13 na svém panství v Mikulově zbudovat také kapucínský klášter s kostelem sv. Františka. V roce 1623 přistavěl Svatou chýši - loretánskou kapli (nejstarší a nejvýznamnější na půdě moravské ), do níž byla umístěna soška Černé Madony. Synovec kardinála, Maxmilián, postavil v roce 1638 nad loretou kostel sv. Anny. Následkem velkého požáru v roce 1784 byly stavby zničeny. Na místě bývalé Lorety a kostela sv. Anny stojí Dietrichsteinská hrobka. Soška Černé Madony byla převezena do kostela sv. Václava.

Každoročně v září probíhá v Mikulově Mariánská pouť. Po mši svaté v kostele sv. Václava se vydává průvod poutníků se sochou Černé loretánské Madony na Svatý kopeček. Tato tradice trvá od roku 1865 ( s výjimkou období druhé světové války).

Vrchol mikulovské dominanty je tvořen vápencem. Nejen tam, ale i na strmých svazích kopce (stepního rázu), ze kterých vyčnívají obnažená bělostná skaliska, roste mnoho chráněných druhů rostlin - modřenců, konikleců, kosatců, kostřav, lomikámenů… Místo je bohaté i na faunu, žije zde především teplomilný hmyz - kudlanky nábožné, tesaříci, motýli a další. Díky výskytu vzácného rostlinstva je Svatý kopeček vyhlášen již od roku 1946 přírodní rezervací.

Zámek Mikulov 2017

Po shlédnutí kraje z vrcholku Svatého kopečku jsme pokračovali ke kapli Božího hrobu, kde končila křížová cesta. Modrá značka nás dále zavedla do lesíka k velké žluté tabuli s nápisem "Pozor lom - vstup zakázán - nebezpečí úrazu". Za výstražnou tabulí se nám otevřel pěkný výhled na vápencový lom. Dříve se z Janičova vrchu (v místě dnešního zatopeného lomu) těžil vápenec. Voda v lomu byla čistá, pokrytá slabou ledovou krustou. Podle jejího zbarvení bylo patrné, kde mělčina přechází v hlubinu. V létě sloužívá lom U Mariánského mlýna (taktéž nazývaný Lom Janičův vrch*) místním k osvěžení.

Pokračovali jsme dále po modré. Cestička, vedoucí středem vzrostlého stromoví (větrolamu), nás dovedla až do hloubi vinic… Bylo lehounce nad nulou a naše boty se začaly mohutně obalovat bahniskem. Vzdali jsme tedy původně zamýšlené cílové místo – vísku Sedlec a s těžkými „okovy“ se dostali cestami (již mimo turistické značení) mezi odpočívající vinnou révou pod Svatým kopečkem zpět do mikulovských ulic.

Dietrichsteinská hrobka Mikulov 2016

Míjeli jsme zdejší vinné sklípky… U jednoho lákadla jsme přibrzdili pro trochu dobrého moku na večer. Ochutnávka se však s mladou a milou paní vinařkou protáhla na hodinku… Krom řidiče jsme odcházeli po důkladné degustaci jako bumbrlíčci do (vinařkou doporučené) nedaleké obyčejné dřevěné palušky Bistro Kodiak, kde se nikdo nepozastavoval nad našimi blátem vydatně ozdobenými kaťaty i botami. Po chutném obědě jsme vyrazili kolem pálavských kopců zpět k domovu.

Do Mikulova se velmi rádi v budoucnu vrátíme. Město nabízí k prohlédnutí např. Turold - jeskynní labyrint v nitru pálavského hřbetu, zříceninu Kozí hrádek, Horní synagogu, Židovský hřbitov, již výše zmíněný zámek, Regionální muzeum, Dietrichsteinskou hrobku. Nachází se tu nespočetně restaurací a vinných sklípků…

I stalo se....

Mikulov židovský hřbitov podzim  2016

V létě roku 2015 jsme se s parťačkou měly možnost v Janičově lomu* osvěžit. Voda byla čistá a teplá jako kafčo. Za nesnesitelného pařavce jsme pak s vypětím sil (od lomu po modré) vyfuněly Svatý kopeček. Z vyhlídkového místa jsme shlédly Janičův lom, prošly se vrcholkem kopce a z druhé vyhlídky se pokochaly výhledy na zrekonstruované sakrální stavby a město Mikulov. Zamávaly jsme nedaleké Pálavě a skutálely se zpět k parkovišti u lomu. Do Brna jsme to vzaly přes Hustopeče, s kratičkou zastávkou v Zaječí, ve Vinařství U Kapličky, kde se natáčel film Bobule a seriál Vinaři. Hotel má úžasnou polohu a je obklopen vinicemi. Na pohled luxusní restaurace s luxusním bazénem byla plně obsazena a tak jsme místo kávy vyběhly nad všechen ten luxus - na nedalekou rozhlednu Dalibor, odkud se nám naskytly překrásné výhledy na pálavskou malebnou krajinu.

V září 2016, ve dnech židovské kultury, jsme s toutéž cestovatelkou do Mikulova opět velmi rády zavítaly.

Synagoga 2017
Synagoga 2017  •  Foto: Agnes

Počátky osídlení židů v tomto krásném moravském městě sahají do 15. stol. (Vypovězeni z Dolního Rakouska a Vídně se do Mikulova uchýlili). Vytvořili si zde časem obdivuhodnou kulturu. Do pol. 19. stol. se Mikulov stal duchovním, politickým i kulturním centrem židů a moravského zemského rabína. O síle židovské obce svědčí i fakt, že tu v době největší slávy fungovalo nejméně 12 synagog (či modliteben). Nejdůležitější byla Horní (Stará) synagoga, nacházející se pod Zámeckým kopcem. Většina staveb se, bohužel, nedochovala. Zánik komunity přinesla druhá světová válka.

Prošly jsme Husovou ulicí, jež kdysi tvořila páteř židovské čtvrti, pokračovaly ul. Kozí Hrádek a navštívily zdejší židovský hřbitov, který je považován za jeden z nejrozsáhlejších a nejstarších v ČR. Majitelem hřbitova je Židovská náboženská obec v Brně. Prohlédly jsme si zvenčí obřadní síň, strážící vstup na hřbitov.

Židovský hřbitov - Obřadní síň mikulovského židovského hřbitova - 1898

Na upravené ploše (téměř 20 000 m²) nepravidelného tvaru, chráněného masivní zdí, se nachází asi 4000 náhrobků. Nejcennější částí pohřebiště je rabínský vršek, kde odpočívají moravští zemští rabíni.

Po návštěvě místa odpočinku jsem se vydaly doleva do kopce podél hřbitovní zdi ke Kozímu hrádku, dělostřelecké renesanční věži z 15. stol., jež tvoří jednu ze tří skalnatých dominant Mikulova. Kdysi tohle mimořádné stavební dílo chránilo město i zámek. Nyní zřícenina poskytuje za symbolické vstupné parádní výhledy na historické jádro města i okolí, především na Pálavu.

Mikulov židovský hřbitov podzim  2016

Seskotačily jsme do centra, prošly se zámeckým parkem, shlédly zámek, na náměstí Dietrichsteinskou hrobku. Pokračovaly jsme pak ulicí Vrchlického. Vůně čerstvě pražené kávy nás přilákala do Galerie Konvent. Výborným mokem v příjemných venkovních prostorách bývalého kapucínského kostela sv. Vavřince a následnou prohlídkou fotografií ve velmi netradičních interiérech této víceúčelové kulturní instituce jsme zakončily naše podzimní, sluncem prozářené mikulovské putování.

Málem jsme zapomněly na burčák...wink

Byl by hřích (z místních hrozny obtěžkaných vinic) neochutnat...