Tipy a novinky Chaty a chalupy ChrudimChaty a chalupy  Mapa Chrudim a okolí

Chrudim je druhé největší město Pardubického kraje s přibližně 23. tis. obyvateli. Chrudim je historické město, protéká zde řeka Chrudimka. Jižně od Chrudimi se rozkládá chráněná krajinná oblast Železné Hory.

Turistická oblast: Chrudimsko - Hlinecko

Trasy Chrudim a okolí (50)
Českomoravská vrchovina
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Českomoravská vrchovina

Výlet do Skutče- města ševců a kameníků

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Skuteč- Mariánský sloup
Skuteč- Mariánský sloup  •  Fotografie (16)  • Foto: jeni-c

Jedeme do východočeského města Skuteč, které leží 20 km jihovýchodně od Chrudimě. Můžeme využít vlak, ale ve stanici Žďárec u Skutče, která leží na trati Pardubice-Havlíčkův Brod, se musí přesedat na vlak do Skutče-města. Ve všední den nás do Skutče dopraví také autobus.

Jedeme si prohlédnout Skuteč a její pamětihodnosti. Prohlídku začínáme na náměstí, kde obdivujeme mariánský morový sloup z 18.století, kašnu sv. Jana Nepomuckého z roku 2000, radnici, budovu bývalé záložny i soudu.

Skuteč -kašna sv. Jana Nepomuckého

Potom zamíříme do Městského muzea - Muzea obuvi a kamene. Zde jsme strávili dvě hodiny. Nejprve jsme si prohlédli expozici obuvnictví, která představuje vývoj obuvnického řemesla ve Skutči a okolí od 16.století a jednotlivé obuvnické závody, které zde působily v 19. a 20.století, a jejich výrobky. Jsou zde prezentováni i slavní sportovci, kteří nosili obuv skutečské Botany - např. sourozenci Romanovi. Expozice kamenictví se nachází ve sklepení budovy, kde se můžeme seznámit s geologickým vývojem a profilem oblasti a s historií lámání kamene - žuly a opuky. Součástí je venkovní expozice - kamenolom ve zmenšeném poměru - s lanovkou, jeřábem, kolejemi a dalšími stroji i s figurínami dělníků při práci. Návštěvu muzea všem rozhodně doporučuji.

Procházka městem nás zavede k městskému špitálu a gotickému kostelu Božího těla ze 14.století, ke kostelu Nanebevzetí Panny Marie, poprvé vzpomínanému v roce 1350. Nezapomene ani na roubený rodný domek hudebního skladatele V.J. Tomáška (1754-1850).

K dispozici máme několik restaurací např. na náměstí Na Soudu, U Jonáše nebo U Kamenné studny.

Nejvíce se nám líbily střevíčky z období první republiky, vystavené v muzeu.

Informační centrum najdete v budově muzea. Jsou zde zdarma k dispozici i plánky města. IC i muzeum má otevřeno každý den i v pondělí od 9 do 12 hodin a od 13 do 17 hodin.

Vstupné: celé muzeum 50 Kč, 2 vybrané expozice 40 Kč, 1 expozice 20 Kč, děti od 7 do 15 let, studenti a důchodci poloviční vstupné. Rodinné vstupné (2 dospělí + 2 děti - 100 Kč)

Poslední aktualizace: 29.7.2011
Autor: jeni-c

Skuteč

Příspěvky z okolí Výlet do Skutče- města ševců a kameníků

Skuteč - rodný dům V.J.Tomáška  (pamětní síň)
Skuteč - rodný dům V.J.Tomáška (pamětní síň)
Rodný dům hudebního skladatele V.J.Tomáška (1774-1850) najdete v dnešní Tomáškově ulici. V domě se nachází od roku 1992 jedna z expozic Městského muzea ve Skutči - Pamětní síň V.J.Tomáška byla otevřena v roce 2000 (prohlídka se ale musí domluvit v muzeu předem) a od roku 1993 modlitebna Českobratrské církve evangelické. (1912 vznikl sboru ve Skutči, ale nevlastnil žádný objekt…
Barokní budova děkanství se nachází za kostelem Nanebevzetí Panny Marie. Jednopatrová budova byla postavena v letech 1705 až 1710 za děkana Antonína Václava Hynka Norberta Matheida ze Závětic. Při děkanství se nac…
Pískovcová Socha sv. Jana Nepomuckého z roku 1747, která se nachází ve výklenku domu č.p. 43 v ulici V.Nováka, původně stávala na mostě přes potok Jordánek, který protékal dnešní ulicí Vítězslava Nováka i celým náměstím. V 2. polovině 19. století bylo jeho koryto zaklenuto a překryto dlážděním.
První písemná zmínka je z roku 1350. Původně se jednalo o gotickou stavbu, která byla po požáru v roce 1550 renesančně upravena. Došlo zde ke zvýšení celé lodi a v posledních letech 16. století i ke zvýšení Věže. Ta pak byla radikálně přestavěna a zvýšena o celé patro v letech 1756-66. Na hlavním oltáři je je kopie Brandlova obrazu Nanebevzetí Panny Marie, po stranách stojí plastiky sv. Petra a sv. Pavla pocházející z 18.…
Jsou oblasti, které už není ani nutné propagovat a lidi se tam stejně hrnou po tisících. A jsou naopak jiné, zcela mimo zájem turistů. I přes fakt, že jsou tam vyznačeny turistické trasy a t…
Okresní či Městský dům je jednou z nejvýraznějších památek východočeské Skutče, která spoluvytváří podobu zdejšího Palackého náměstí. Jedná se přitom o bývalý zájezdní hostinec „U zlatého kohouta“ přestavěný roku 1907 na administrativní budovu pro kanceláře okresního zastupitelstva. Celou přestavbu nárožního domu řídil místní stavitel Karel Fiala, který budově vtiskl prvky tehdy tolik oblíbené secese. Dům nesl název Okresní…
Kašna sv. Jana Nepomuckého se nachází na skutečském náměstí. Jejím autorem je ak. sochař M.Moravec. Sochařské práce pod jeho vedením provedli studenti SPŠ kamenické a sochařské v Hořicích. Na náměstí byla kašna nainstalována v roce 2010.
Pamětní deska připomínající vyhlašní stávky kameníků v roce 1932, se nachází na budově Městského úřadu na náměstí. Deska z leštěné žuly, kterou vytvořil ak. malíř V. Zeman, nese tento text: "8. února 1932 byla na …
Trasa začíná ve Skutči na náměstí a po zelené značce vychází z města. Po účelové komunikaci dojde až na rozcestí Malhošť a dále drobnými lesíky pokračuje až na další rozcestí Nad Krounkou. Zde přehází na červenou značku a jde směrem k hradu a klesne do údolí Krounky. V dolní části obce Předhradí u mostu značenou cestu opouští a úzkou silničkou vystoupá na náměstí. Odtud pak historickou částí obce sejde k hradu. Celková délk…
Monumentální školní budova ve východočeské Skutči rozhodně vzbuzuje pozornost. A to nejen svými rozměry. Jedná se totiž o budovu skutečně zajímavou a navíc také o stavbu…
Pamětní deska hudebního skladatele a pedagoga Vítězslava Nováka (1870-1949), mj. žáka Antonína Dvořáka, se nachází na domě v Rybičkově ulici, v němž žil a tvořil a 18.července 1949 zemřel. Nyní zde sídlí Městské muzeum (Muzeum obuvi a kamene) a jednou ze stálých expozic je i skladatelův památník. Pamětní deska byla odhalena v roce 1955.
Pamětní deska připomínající tragický osud žákyně zdejší školy dvanáctileté Marie Hrdé z Ležáků, se nachází na budově ZŠ Komenského v ulici ČSA. Dne 24.června 1942 si ji gestapo odvezlo uprostřed vyučování ze školy, kam se už nikdy nevrátila. Spolu s ostatními ležáckými dětmi byla zavražděna v plynových autech v koncentračním táboře Chelmno. Deska byla odhalena v roce 1991.
Pamětní deska obrozeneckého básníka, spisovatele, spoluzakladatele humoristického časopisu Paleček Františka Jaromíra Rubeše (1814-1853), který v letech 1851 až 1853 pracoval ve Skutči u okresního Soudu, se nachá…
Budova bývalého Okresního soudu, která byla postavena v letech 1850 až 1852 v novogotickém stylu architektem Františkem Schmoranzem na místě Staré radnice, se nachází na náměstí. V budově byla i věznice. Dnes se zde můžete občerstvit v restauraci Na Soudu.
Nachází se v dolní části Palackého náměstí. Byl zde v roce 1815 sestaven sochařem Vítem Čermákem ze starších prvků, které město v dřívější době pro tyto účely postupně nakoupilo. Poslední úpravy tohoto díla proběhly v roce 1991.Turistická mapa KČT 1:50 000 č.47 Vysokomýtsko a Skutečsko
Gotický kostel zde vyrostl v roce 1391, jeho pozdně gotické rozšíření se uskutečnilo v 16. století. Retaurován byl v roce 1865, komplexní rekonstrukce se dočkal v roce 1935. K západnímu…
Kostel sv. Václava je unikátní stavebně-historická památka, jedna z nejstarších sakrálních staveb na Skutečsku, pocházející ze 14. století. Kostel původně sloužil jako farní, v 15. nebo 16. století se stává hřbito…
Velmi zajímavou okružní naučnou stezku najdeme v těsné blízkosti pětitisícového východočeského města Skuteč. Tato originální NS přitom není zaměřena ani na historii Skutče, ani na krásu…
Řekne-li se Skuteč, většině z nás si asi vybaví boty a název místní továrny Botana. Skuteč se ale počátkem 20. století proslavila i těžbou zdejší vysoce kvalitní žuly.S historií těžby a zpracováním této horniny se…
Skvělé místo pro potápění v ČR. Pokud potřebujete potrénovat určit…
Lesní mýtina Šilinkův důl se nachází u řeky Krounky v přírodním parku Údolí Krounky a Novohradky. Je zde možnost ubytování a sportování. Výletní restaurace nabízí nápoje, zmrzliny a ohřívaná jídla. Na Šilinkův dů…
Městečko vzniklo jako součást mohutného středověkého hradu Rychmburk v 15. století. Bylo celé opevněné hradbami s baštami, z nichž část se dochovala do dnešních dnů.Nejvýznamnějším objek…
Gotický hrad Rychmburk, který stojí na ostrohu mezi Krounkou a jejím levým přítokem, je součástí městské památkové zóny Předhradí na Chrudimsku v Pardubickém kr…
Hrad dnes slouží jako objekt sociální péče a proto není přístupný veřejnosti. Správa objektu však umožňuje v sezóně přístup na hradní nádvoří a zpřístupnila část podzemí hradu, kde je…
Třetí, nejnovější z rozhleden v mikroregionu Toulovcovy Maštale. Byla otevřena v červnu 2005 v blízkosti obce Hluboká. Originálnost její konstrukce ji řadí k nejpěknějším stavbám tohoto druhu v širokém okolí. Vyhlídková plošina je ve výšce 15 metrů a dovoluje široký rozhled na blízké i vzdálenější okolí. Otevírací doba Červenec a srpen 10-12, 13-17 hod. Mimo sezónu od dubna do června a od září do konce října 10-12 a 13-16…
Mohutné zříceniny hradu Košumberk stojí na skalnatém vrchu nad údolím Novohradky na Chrudimsku v Pardubickém kraji. Areál hradní zříceniny je veřejnosti přístupný. Dochovaly se rozsáhlé z…
Vojtěchovská rozhledna
Vojtěchovská rozhledna byla otevřena 10. července 2010. Když do ní zavítáte je cítit ještě novotou. Nachází se na hlavním tahu Polička - Hlinsko v obci Vojtěchov (kousek před Hlinskem). Z rozhledny je pěkný výhled do kraje. Nadmořská výška 590 m. Poslední vyhlídková plošina je ve výšce 11,7 m, celková výška rozhledny 16,5 m. Je to betonově dřevěná stavba. Vstupné Kč 20,-- a 10,--.
Luže leží ve Východních Čechách, jihovýchodním směrem od města Chrudim. Město Luže se rozkládá na okraji Svitavské pahorkatiny. Městem protéká řeka Novohradka. Jižním směrem od města je oblast přírodního parku Ú…
Architektonicky významný rokokový zámek se nachází v Nových hradech na Chrudimsku v Pardubickém kraji. Zámek, označovaný za "České Versailles" nebo "Malý Schönbrunn", je působivě zasazený do malebné KRAJINY na o…