Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Chrudim

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Městský park
Městský park  •  Fotografie (23)  • Foto: jeni-c

Jedeme do Chrudimě projít se městskými parky a pokochat se přírodou a památkami. Jedeme vlakem nebo autobusem.

Naším dnešním cílem jsou chrudimské parky. Cestu začneme na nádraží (autobusovém nebo vlakovém), odkud se vydáme ulicí Čs.armády dolů ke kruhovému objezdu a Masarykovu náměstí. Projdeme náměstím k dalšímu kruhovému objezdu a pokračujeme rovně Poděbradovou ulicí, v níž odbočíme doleva do ulice U Parku a jsme na místě.

Městský park byl založen v letech 1875 až 1876 podle návrhu knížecího zahradníka Švarce z Heřmanova Městce. Velkou zásluhu na založení parku měl chrudimský továrník František Wiesner, jehož jménem byl park pojmenován na Wiesnerovy sady. Návrh na rozšíření parku zpracoval vrchní zahradník královského města Prahy František Thomayer, podle jehož projektu byl v parku založen okrasný rybníček. V parku se nachází zděný a dřevěný pavilon – tzv. maurský altánek, socha Kalliopé od Bohuslava Schnircha, a malebné dřevěné můstky. Na severním okraji na park navazuje dětské dopravní hřiště a hřiště na pétanque.

Po procházce parkem se vrátíme Poděbradovou ulicí ke kruhovému objezdu a Širokou ulicí kolem Regionálního muzea dojdeme na Resslovo náměstí, kde můžeme obdivovat Barokní morový sloup s kašnou, chrám Nanebevzetí Panny Marie, barokní radnici a měštanské domy. U kostela zabočíme Doprava do Břetislavovy ulice, v níž se nachází renesanční Mydlářův dům s Muzeem loutkářských kultur, a přes Žižkovo náměstí se dostaneme Hálkovou ulicí na Tyršovo náměstí, kde se rozprostírá Michalský park, zvaný také Zieglerovy sady.

Nejmladší chrudimský park vznikl v roce 1894 na místě zrušeného hřbitova u kostela sv. Michaela, který byl uzavřen v roce 1881. Pozdně gotický kostel sv. Michala byl postaven v letech 1519 až 1521.Do jeho vnějších zdí jsou zazděny renesanční náhrobní kameny ze 16. a 17.století. Na průčelí kostela byla roku 1898 odhalena deska připomínající, že zde byl pohřben chrudimský děkan Josef Liboslav Ziegler, podle kterého je dnes park pojmenován. Park je oplocen, vtěsnán mezi okolní zástavbu a v ose kostela jím prochází cesta pro pěší. Součástí parku jsou barokní pískovcové sochy Panny Marie a Ježíše Krista z 18.století.

Najíst se můžeme v jedné z mnoha restaurací nebo rychlých občerstvení na Resslově náměstí (např. Pizzerie Balustráda).

Moc se nám líbila malebná zákoutí v obou parcích, ať už kolem rybníčku nebo u tajemného kostela. Své kouzlo má i Resslovo náměstí.

Přístup do parků je zdarma.

Poslední aktualizace: 20.1.2011
Autor příspěvku: jeni-c
Výlet do chrudimských parků</strong> mapa
mapa Výlet do chrudimských parků

Příspěvky v okolí Výlet do chrudimských parků

Nachází se na rohu ulice Široké a Masarykova náměstí u řeky Chrudimky. První zprávy o hostinci ve zdejšém místě pocházejí z poloviny 18. století, kdy zde byly stáje až pro 50 koní. Název Bída je pak uváděn od roku 1781. Při velkém požáru města v roce 1850 však vyhořel. V letech 1880-97 zde vyrostl nový hotel v klasicistním a novorenesančním slohu a stal se jedním z nejvýznamnějších podniků svého druhu ve měs…
Původně přemyslovský hrad, později věnné město českých královen, založené Přemyslem Otakarem II. Městská památková zóna.
Městská památková zóna má rozlohu 52 ha a na území města je 98 objektů zapsaných v seznamu nemovitých kulturních památek, z toho 60 objektů je ve vlastnictví města Chrudim. MPZ byla…
Tmavá fortna, zvaná Chrudimáky Myší díra, je úzký průchod pro pěší v městských hradbách. Úzká chodba Dlouhá 27,5 m se nachází ve Štěpánkově ulici v podloubí. Tmavá fortna byla v hradbách proražena v roce 1439. Původně jí mohl projít jen jeden člověk. Svoji dnešní podobu získala v roce 1841, kdy byla rozšířena a bíle omítnuta.
Resselovo náměstí v Chrudimi je úchvatné a je součástí městské památkové zóny. Je obklopeno množstvím historických měšťanských domů. Dominantou náměstí je novogotický kostel Nanebevzetí Panny Marie. Kostel pochází ze 13. století a o jeho úpravu se zasloužil architekt František Schmoranz. Kostel je trojlodní. Uprostřed náměstí stojí 18 m vysoký, barokní, bohatě zdobený sloup…
Tento překrásný pískovcový barokní sloup pochází z poloviny 18. století a je dílem italského sochaře G. B. Bully a několika dalších českých sochařů. Kašny okolo byly zbudovány v letech 1842-43. Sloup je vysoký celkem 18 metrů. Turistická mapa KČT 1:50 000 č.45 Železné hory
Historické jádro města je z velké části obehnáno zrekonstruovanými městskými hradbami se soustavou bývalých bašt. Chybí jim však městské brány, které byly v minulosti zbourány. Dochovaly se…
Aktualizace: 5/2010Informační centrum se nachází v centru města na hlavním Resselově náměstí v přízemí historického objektu Staré radnice.Kontakt: Informační centrum města Chrudimi, Resselovo náměstí 1, 537 01 ChrudimTelefon: 469 645 821e-mail: info@chrudim-city.czTuristická mapa KČT 1:50 000 č.45 Železné horyProvozní dobasezóna (červenec, srpen)pondělí - pátek 08:00 - 17:00sobota 09:00 - 15…
První radní budova zde byla postavena v polovině 15. století. Jádro dnešního objektu bylo vystavěno kolem roku 1560, kdy bylo současně zřízeno klenutí a podjezd do Fortenské ulice. Budova má mohutné sklepy, v nichž bylo dříve umístěna mučírna, sklad střelného prachu, okresní soud a městský archiv s privilegiemy města. Později byla provedena barokní úprava dokončená v roce 1721. Je připisována slav…
Nové unikátní Muzeum, věnované východočeskému baroknímu sochařství, se nachází v bývalém kapucínském kostele sv. Josefa. Jeho exponáty tvoří 32 soch zapůjčených městy a obcemi Pardubického a Královéhradeckého kraj…
Původně dvojkřídlý gotický dům. V letech 1573-77 přestavěn nákladem chrudimského měšťana Matěje Mydláře na monumentální renesanční objekt s arkádovým průčelím doplněným alegorickými reliéfy. Tato rodina držela dům až do roku 1698. V roce 1972 byl zrekonstruován pro Muzeum loutkářských kultur. Turistická mapa KČT 1:50 000 č.45 Železné hory
Sojí v čele Resselova náměstí a vytváří jeho dominantu. Pochází provděpodobně ze 14. století a byl vícekrát přestavován. Novogotický vzhled kostel získal po přestavbě v letech 1857-79. Turistická mapa KČT 1:50 000 č.45 Železné hory
Jde bezesporu o jedno z nejpůvabnějších zákoutí města. Název dostalo podle objektu vodárny, která zde byla postavena v roce 1670. Ta pak byla spojena s vodárenskou věží Na Puši. Odsud byly…
Budova staré vodárny z roku 1670, která vytlačovala vodu z řeky nahoru do Vodárenské věže Na Puši, se nachází na náměstí U Vodárny. Budova s barokním jádrem, v níž se nyní nachází restaurace U kata Mydláře, byla v…
Nachází se na Žižkově náměstí při Novoměstské ulici. Tato kamenná stavba zde byla sestavena v roce 1873 a skládala se ze dvou částí. Jednak z objektu kašny, kterou město rok před tím…
Nachází se v Michalském parku. Jedná se o pozdně gotický hřbitovní kostel ze let 1519-21. Jednolodní budova je zachována téměř v původní podobě. Vybavení interiéru pochází ze 16.-18. století. Do vnějších stěn kostela jsou zazděny náhrobníky, z nichž několik je renesančních z druhé poloviny 16. a začátku 17. století. Hřbitov kolem kostela byl v roce 1881 zrušen a postupně…
Jedná se o gotický kostel, zásadně přestavěný v první polovině 16. století. Po požáru v roce 1850 byl upraven do dnešní podoby Františkem Schmoranzem starším. Kostel je trojlodní, s pětiboce uzavřeným presytářem a na boční straně stojící dominantní věží. Nejstarší část vybavení kostela pochází z gotického období, další pak ze 16. - 19. století. Turistická mapa KČT 1:50 000 č.4…
Chrudim leží ve Východních Čechách, jižním směrem od města Pardubice. Chrudim je známé město pro svoji tradici výroby lanovek v Transportě Chrudim. Jižním směrem od Chrudimi se rozkládá chráněná krajinná oblast …
Romantický Zámek Slatiňany stojí na úpatí Železných hor, na pravém břehu Chrudimky. Zámek se nachází na Chrudimsku v Pardubickém kraji. V hlavní sezóně, od května do září, je zámek otevře…
Státní Zámek Slatiňany Zámek ve Slatiňanech - původně gotická tvrz nad řekou Chrudimkou - se běhěm staletí stal místem, kde knížecí rodina Auerspergů trávila svůj rodinný život. S nadsázkou můžeme…
Rozhledna Bára, unikátní atypickou konstrukcí trojbokého komolého jehlanu, se nachází v rekreačních lesích města Chrudimě na Podhůře. Rozhledna, jejímž autorem je architekt Martin Rajni…
O Kočičím hrádku se nedohovalo mnoho sprav. V letach 1898-1901 ho nechalo postavit knezna Vilemina Auerspergova. Architektura stavby je ovlivnena romantisem. Tento umelecky smer minuleho stoleti…
Pardubice leží ve Východních Čechách, jižním směrem od Hradce Králové. Pardubice jsou městem perníku, koňských dostihů Velká Pardubická a plochodrážních závodů Zlatá přilba. Město se rozkládá na soutoku Labe a C…
Pardubický zámek je nepřehlédnutelnou dominantou centra krajského města Pardubic ve východních Čechách. Zámek je ojedinělou architektonickou památkou ve středních Evropě. V zámeckých interiérech se zachovalo renesanční vybavení sálů, několik místností je vyzdobeno malbami a kazetovými stropy. Na zámku je umístěna Východočeská galerie a Východočeské muzeum, které návštěvníkům…
Perníkovou chaloupku - Muzeum perníku a pohádek najdeme v bývalém loveckém zámečku z roku 1882 mezi obcí Ráby a Kunětickou horou. Dětičky zde naleznou expozici skřítků, strašidel, pohádkové peklo, Ježíškovo nebe a…
Je výraznou dominantou Pardubicka. Nachází se 1,5 km severozápadně od Kunětic a 5,5 km severovýchodně od středu Pardubic. Nejvyšší bod má nadmořskou výšku 307 m a vystupuje 85 m nad ok…
Naše cesta směřuje k dominantě východního Polabí, ke Kunětické hoře, která se nachází cca 7 km od centra Pardubic a cca 15 km od centra Hradce Králové. Historie hradu, který založil vůdce Orebitů Diviš Bořek z Miletínka na osamělé znělcové kupě, sahá do doby husitské, do let 1421-23. Za doby Pernštejnů byl hrad v období od konce 15. století až do…
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králové, je označován jako jedno z nejstarších českých měst. Ve středověku šlo o věnné město českých královen a této době vděčí za gotickou katedrálu sv. Ducha na svém Velkém náměstí, která dnes vedle Bílé věže a S…
ZOO nabízí klasickou zahradu se všemi pavilony a s více než 2.400 zvířaty po celou otevírací dobu, velké letní výběhy osazené africkými kopytníky a ptáky a Africké safari, kde návštěvníci…