Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Do přírody Na hory

Přijeli jsme na nádraží ve Vápenné , obci v Rychlebských horách a pahorkatině. Pokud přejdete opačně trať tak po cca 200 m uvidíte starou , ale zachovalou vápennou pec. Nad pecí se v dáli rozkládají dnes již opuštěné Vápenné lomy. Podle těžby vápence a následného pálení v několika zdejších pecích dostala obec název .

Vyšli jsme od nádraží ve Vápenné po modrém značení . Opustili jsme obec a vydali se pěšinou vzhůru do stráně. Minuli několik domků a vstoupili na malou asfaltku , která minula další domky, hájenku a pak již cesta vedla vzhůru smíšeným lesem . Na tzv.Pasekách se trasa zalomila o 90° a po 1,5km stálém ale mírném stoupání jsme došli ke kamenné studánce pod Žulovým vrchem .

Již zde začíná žulový lom a všude se válejí žulové balvany a kvádry.

Vydali jsme se pěšinou vlevo a ta nás zavedla k zatopenému lomu Brankopy . Zatopený lom v takovéto nadmořské výšce jsme nečekali . Natož abychom zde viděli i párek raků .Opodál byla zajímavá kamenná stěna z opracovaného kamene a tak jsme na ni bokem vylezli . Odměnou nám byl krásný výhled do nížin pod Žulovým vrchem a zjištění , že se zde i skrývá trempská osada Stříbrná pavučina . Stojí tu menší sroubek a velmi pěkný totem . Několik ohnišť vypovídá o časté návštěvnosti tohoto místa .

Opustili jsme Žulový vrch a vydali se po modrém značení po silnici k rozcestí Pod Sokolím . Zde vede dál červené značení okolo Prudkého potoka . Prudký potok je opravdu dravý a je tu několik kaskád a vodopádků, bohužel velmi špatně přístupných . Cesta vedla směrem dolů a nebyla zrovna příjemná pro kameny schované pod listím . Zanedlouho jsme se dostali k dalšímu starému lomu – stojí tu i zřícenina domku z kamene . Zajímavostí je velmi dlouhá vyzděná stěna z lomového kamene v které se na konci ve výklenku s obrázkem schovává Mariin pramen . Dobrá pitná voda. Vedle potoka vede i cyklotrial dráha . Sešli jsme zcela dolů a dostali se k hájence s pstruhovým rybníkem a krásným obrovským tisem . Dál cesta vedla polem okolo romantických polosamot s obrovskými stromy.

Před námi se začala objevovat hradní zřícenina Hradisko – Kaltštejn . Hrad mně docela jako stavaře překvapil . R.1505 byl zdejším biskupstvím odstřelen , ale půlka věže dodnes zůstala pěkně zachována a to proto , že zdivo je spojeno betonovou maltou – ne vápennou . Tvrdost je obdivuhodná . Zajímavý je řez i věží , poměrně silné zdivo a velmi uzounké jediné vřetenové schodiště uprostřed obranné věže. Pod hradiskem je rozcestník na Červenou vodu a na vrch Smolný /Venušiny misky po zeleném značení/.

My jsme se vydali okolo rybníčka k velkému lomu Rampa . Ještě se tu těží v novém lomu , ale převážná část Starého lomu je opuštěná a je tu pěkný zatopený lom sloužící ke koupání . Cesta vede okolo kamenné rampy , podle níž asi lom dostal název. Část trasy vede po staré bývalé železniční vlečce do lomu . Nedaleko doporučuji návštěvu skalního útvaru Píšťala , kde je též keška snadno odlovitelná.

Červená trasa vás zavede do Žulové . My jsme se ale chtěli vrátit kvůli noclehu do Vápenné a taky jsme chtěli vidět další lom Vycpálek a tak jsme to střihli lesem a dostali se k tomuto poměrně též velkému lomu , kde se dají najít červené hessonity . I zde je pěkné koupání v zatopeném lomu . U lomu pomník lomaři Vycpálkovi . Po silnici a přes polní lán jsme se pak dostali zpět do Vápenné.

Lomy na vápenec, mramor, žulu. Vápenná pec u nádraží. Žulový vrch - trempská osada Stříbrná pavučina . Hrad Hradisko - Kaltštejn . Prudký potok . Mariin pramen a studánka pod Žulovým vrchem . Romantické polosamoty.

Na trase jsou dobře rozmístěny dvě studánky s velmi dobrou pitnou vodou / nevím ale jak to bude v parném létě - výlet se uskutečnil v 1.12./. Ubytování v Černé Vodě. Restaurace ve Vápenné a v Černé Vodě. Dobrá samoška s velmi ochotnou paní prodavačkou je v centru Vápenné pod kostelem.

Velmi čisté a upravené okolí . Nikde jsem neviděl vandalismus . Dobré značení .

Trochu mi vadil sestup z Pod Sokolího okolo Prudkého potoka - není udržováno , nebezpečí úrazu - hned vedle je ale skvěle udržována cyklotrialová dráha.

Osobně bych doporučil i jinou začáteční trasu a to: od lomu Vycpálek přes Arcibiskupský lom do kopce k Žulovému vrchu.

Na hradě se nic neplatí . Koupání v lomech zdarma.

Poslední aktualizace: 5.12.2011
Vápenná - Žulový vrch - Prudký potok - Hradisko - lomy Vycpálek a Rampa - Vápenná na mapě
Autor: skincarlos

Příspěvky z okolí Vápenná - Žulový vrch - Prudký potok - Hradisko - lomy Vycpálek a Rampa - Vápenná

Fenomén Píšťala
  Zalesněný hrb Píšťaly o výšce 447 m je v okolní Žulovské pahorkatině…
PP Píšťala (16,25 ha, 390 - 447 metrů nad mořem) se nachází v katastru…
  Jednou z nejkrásnějších mnou viděných skal v Žulovské pahorkatině byla ta, vypínající se z temene 447 m vysokého kopečka a nazývaj…
Asi nejznámější zatopený lom Žulovské pahorkatiny. Jeho jakoby…
Lomy mezi Vápennou a Černou Vodou, zřícenina Kaltenštejn (04/2019)…
Původně jsem chtěl navštívit Žulovskou pahorkatinu dvakrát: jeden výlet s…
  Leží na severním svahu Žulového vrchu přibližně v polovině kopce v nadmořské výši 520 metrů a je vzdušnou čarou vzdálen jen asi 0.…
Pro milovníky hradních zřícenin jako jsme my, není nikterak těžké v okolí Žulové na Jesenicku nějakou tu zříceninu najít. Tentokrát jsme z nabídky v…
  Velký zatopený lom ležící poblíž Černé Vody patří díky kouzelnému prost…
Kaltenštejn (Hradisko)
Romantická a rozlehlá zřícenina hradu Kaltenštejn, nazývaného také Hradisko a lidově Biskupská čepice, se nachází na zalesněném…
  Vzdálenost mezi temenem Žulového vrchu a níže ležícím Arcibiskupským lo…
Na Jesenicko. Momentálně poněkud hůře dostupné díky rekonstrukci…
První zmínky o těžbě vápenců v okolí Vápenné pocházejí z počátku 17.…
Trošku zjevením na konci osady Nové Podhradí, tam kde se střetává jedna z Rychlebských stezek s turistickou zelenou značkou a společně stoupají po úb…
  Patří k nejznámějším a nejpřístupnějším zatopeným lomům v Žulovské…
Romantický zatopený lom na vrcholu kopce (krásně se zapotíte, než s…
Oblast severního podhůří Rychlebských hor již svým názvem…
  I když tentokrát naši dovolenku provázely různé záludnosti, vyšlo mi na…
  Co jen já se při plánování „mého“ dovolenkového průzkumného dne našpekuloval, které skály v Žulovské pahorkatině musím za každou c…
Kamenné valy v místě přístupu k jednoumu z opuštěných dolů v okolí Černé…
Obec Černá Voda leží severozápadním směrem od města Jeseník. Černá Voda je …
10.5.2014 Poslední celý den, tudíž nejlepší na konec. Ráno není…
Od Vycpálka a osady Zelená Hora mne už čekalo putování jedním z nejlíbeznějších krajů, jaký jsem u nás kdy viděl. Krajem plným luk,…
Ráno nemohu dospat, aby mi tentokrát východ slunce neunikl. N…
Žulovská pahorkatina: Z Vidnavy přes Venušiny misky a Boží horu do…
Velký rybník je největším rybníkem rybniční soustavy na Plavném…
Boží hora
Pověst praví, že na vrchol Boží hory někdo přinesl obraz Panny Marie už ve 12. století, nicméně první barokní kaple byla na Boží…
Naším cílem je „žulové“ město, resp. Frýdberk, tento název město užívalo od 14. století do r. 1945, kdy bylo pojmenováno podle…
Obec Žulová se nachází severozápadním směrem od města Jeseník a v…
Jeskyně Na Pomezí
Jeskyně Na Pomezí je vyhledávaným turistickým cílem lázeňské obla…