Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Okoř

Ukrytý poklad na hradě Okoř

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Za kulturou Do přírody

Okoř  •  Fotografie (4)  • Foto: chantal

Hrad Okoř otevře své brány návštěvníkům i mimo sezónu. Navštívit ho můžete v období od října do prosince. Tak neváhejte a využijte možnost navštívit tuto krásnou zříceninu hradu, která se nachází v údolí Zákolanského potoka.

Jak na hrad:

Autem: parkoviště se nachází 250 metrů od hradu

Vlakem: do zastávky Noutonice a odtud cca. 2 km k hradu

Autobusem: jede z Prahy, přímo do obce Okoř

Trocha z historie:

hrad nechal vystavět v první polovině 13. století František Rokycanský. Hlavním znakem byla obytná věž, která tvořila komplex s palácovými křídly.

Od roku 1414 byl majitelem Mikuláš z Prahy, který byl královský podkomoří. Hrad vlastnilo několik majitelů, v roce 1421 byl dobyt táborským vojskem.

Okoř  •  Foto: chantal

Roku 1494 byla na hradu provedena velká gotická přestavba, která měla hrad ochránit pro případ války. Vznikly zde dvě dělostřelecké bašty a chráněné nádvoří. K hradu byly také dobudovány dvě hradní brány. Do současnosti se nám dochovala pouze brána, která tvoří vstup do hradu.

V době třicetileté války byl hrad dobyt, zůstali zde pouze rozvaliny. Jezuité se rozhodli hrad opravit a přistavěli zde dva nové mosty. Jezuité byli poslední obyvatelé hradu, kteří zde sídlili. Po zrušení jezuitského řádu (1773) začal hrad chátrat.

Do současné doby se nám zachovala část opevnění, bašta, zbytky první brány, obvodové zdivo, refektáře, východní část pětipatrové hranolové věže, zbytky gotické kaple a obdélné stavby obou paláců.

Pověst o ukrytém pokladu pod Okoří:

V dávných dobách žil na Okoři Mnislav s dcerou. Mnislavova dcera byla krásná a již měla věk na to najít si ženicha. Ovšem žádný nápadník jí nebyl dost dobrý a všem se jen vysmívala. Sama na vdavky ani nechtěla pomyslet, nejraději totiž uháněla lesem na svém oři oděná do lovecké kamizoly.

Okoř  •  Foto: chantal

Jednoho dne na Okoř dorazil rytíř s družinou a žádal Mnislava o ruku jeho dcery. Dívka však i tohoto rytíře odmítla. Ten z toho byl tak rozlícen, že slíbil dívce pomstu.

Rytíř podplatil všechny sloužící, aby mohl potupit za temné noci krásnou dívku v jejím vlastním loži. A vskutku se mu podařilo zařídit, aby všechny stráže a služebné onemocněli. Dívčin pokoj strážil pouze jeden strážný.

Pomalinku se blížila půlnoc a strážný byl již hrozně unaven, protože po celý den strážil hrad sám a tak si sedl k dívčině pokoji a usnul. Rytíř vycítil svou příležitost a ještě z několika kumpány vtrhl do hradu. Zamířil přímo do pokoje Mnislavovi dcery, tu zde ovšem nenašel. Prohledal celý hrad, ale dívku nenašel. Po krásné dívce jako by se zem slehla.

Všichni sloužící se ovšem uplatit nenechali a dívce o rytířově plánu řekli. Ta se na celou noc ukryla do podzemí hradu, kde jí nikdo nemohl najít.

Jezuité s touto pověstí byli obeznámeni, a proto v těchto místech ukryli poklad.

Okoř  •  Foto: chantal

Občerstvení jsme si zabalili s sebou do batůžku. Cestou, ale určitě narazíte na nějakou Restauraci, kde se dobře najíte.

Výlet na Okoř lze spojit s návštěvou památníku Lidice, který by určitě neměl ujít vaší pozornosti. Více informací o památníku naleznete zde.

Otevírací doba:

duben – květen: pouze o víkendech od 10:00 do 16:00

červen – září: každý den kromě pondělí od 10:00 do 16:00

říjen – prosinec: pouze o víkendech od 10:00 do 16:00

Vstupné:

kategorie úterý až pátek sobota a neděle

dospělí 55 Kč 75 Kč

děti, studenti 35 Kč 55 Kč

rodinné (2+2děti) 220 Kč 220 Kč

děti do 6 let zdarma

Prohlídkový okruh si můžete projít sami nebo s průvodcem. Prohlídka trvá cca. 40 minut.

Poslední aktualizace: 15.11.2010
Autor příspěvku: chantal
Ukrytý poklad na hradě Okoř</strong> mapa
mapa Ukrytý poklad na hradě Okoř

Příspěvky v okolí Ukrytý poklad na hradě Okoř

Hrad OKOŘ je jedním z cílů návštěvníků hlavního města, vede tady i pohodlná cyklo trasa z metropole.  Hstorie sahá do 13. století, kdy byl  opevněnou kaplí s nádherou výzdobou. Od roku 1414 se jak…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky. Tentokrát Vás pozvu na výlet na Okoř. Vyrážíme z konečné stanice tramvaje 26 Divoká Šárka. Nejprve půjdeme po stejné trase, jako v jednom z…
Délka trasy cca 18kmPoměr lesních, polních, zpěvněných cest / asfalt cca 30/70Nepříliš dlouhá, většinou rovinatá trasa, zajímavější v její druhé polovině.Autobus od metra Dejvická staví na Okoři přímo pod zřícenin…
Zřícenina hradu Okoř se nachází ve Středočeském kraji. Leží na skalnatém pahorku v údolí Zákolanského potoka, 15 kilometrů severozápadně od Prahy. Zříceninu hradu Okoř je možné navštívit od června do srpna každý d…
Délka trasy cca 18kmPoměr lesních, polních, zpěvněných cest / asfalt cca 70/30Pěkná, ne příliš dlouhá trasa, dva náročnější kopečky a vzhledem k téměř žádnému lesu nutná odolnost proti slunci při jasné obloze :-)A…
Naše společná cesta začíná na Exitu 5 rychlostní silnice R7. Odtud směřujeme na Číčovice a Okoř. Několik desítek metrů od začátku obce je značené parkoviště. Odud pokračujem pěšky po značené trase necelých 400 met…
Rozsáhlá zřícenina gotického hradu západně od Roztok u Prahy, zlidovělá v trampské písničce.
Vyjeli jsme od Litoměřic směrem na Budyni nad Ohří a dále na Velvary a Kralupy nad Vltavou. Odtud dále na Otvovice a Libochovičky. Od hradu jsme pokračovali na obec Zájezd, kde se nachází Zoopark. Hrad Okoř b…
Zúčastníme se pochodu Tříkrálová Okoř. Tento pochod se koná pravidelně v lednu, v sobotu kolem Tří králů. Letos proběhl 43. ročník. Jdeme se projít po vánočním lenošení. Tras pochodu je několik o délce 13,…
V roce 1942 byla tato pěkná obec zničena nacisty. Bylo vyřčeno podezření, ze občané Lidic se účastnili atentátu na říšského protektora Heydricha, proto Hitler vydal rozkaz obec vypálit a srovnat se zemí. Tehdy b…
Pojedeme se podívat na letohrádek Hvězda.Letohrádek leží ve stejnojmené oboře Hvězda, na Praze 6 - Liboc. Pražská MHD sem jezdí celkem často, vlak také, ale nejlépe autem, pokud nejste z …
ZOO v Praze - Tróji.
Botanická zahrada hl. m. Prahy je z pohledu ostatních Botanických zahrad benjamínkem. Svou činnost zahájila v roce 1969, první expozice byly otevřeny v létě 1992. Nemůžeme se chlubit bohatou minulostí, ale zajímav…
Katedrála svatého Víta je největším a nejvýznamnějším pražským chrámem. Kromě bohoslužeb se zde odehrávaly i korunovace českých králů a královen. Je místem uložení ostatků svatých zemských patronů, panovníků, šlechticů a arcibiskupů. Chrám je třetím kostelem stejného zasvěcení na témže místě. Kolem roku 925 zde kníže Václav I. založil románskou rotundu, která byla po roce 1060 přestavěna v trojlodní baziliku se dvěma …
Sídlo českých králů v Hlavním městě Praze.
Pražská ZOO... Pražská ZOO patří mezi nejlepší a nejvybavenější Zoologické zahrady v České republice. A není ani divu. V ZOO najdeme například koně převalského, adaxy, zubry a mnohé další. ZOO je velmi vhodná na Krásně strá…
Prostor pozdější Zlaté uličky byl původně součástí opěvnění severní strany Pražského Hradu, vystavěného B. Riedem na konci 15. století. Prostor severního parkánu byl využit ke stavbě skromných obydlí, která jsou…
Petřínská rozhledna - historie Petřínské rozhlednyPetřínská rozhledna aneb jak to celé začalo. Roku 1889 se 363 členů Klubu českých turistů vypravilo na Světovou výstavu v Paříži. Výprava se pro ně stala nezapomen…
Pražský hrad je největším klenotem hlavního města i celé České republiky. Pražský hrad je národní kulturní památkou a tradičně patří k našim nejnavštěvovanějším památkám. Pražský hrad tvoří rozsáhlý komplex paláco…
Karlův most je nejstarší pražský most a je to jedna z našich nejvýznamějších památek.
Staroměstské náměstí, nejstarší a nejvýznamnější náměstí historické Prahy, se formovalo již od 10. st. jako tržiště na křižovatce evropských obchodních cest. Bývala zde celnice (Ungelt), kde se odedávna proclívalo…
Nejrozsáhlejší městká památková rezervace v České Republice.
Do roku 1852 zakoupen pozemek bývalé solnice u řetězového mostu, v roce 1862 tu bylo postaveno Prozatimní divadlo pro 990 diváků (V.I.Ullmann), v roce 1868 položen základní kámen k novostavbě podle novorenesančn…
Praha je hlavní a současně největší město České republiky. Leží mírně na sever od středu Čech na řece Vltavě, uvnitř Středočeského kraje, jehož je správním centrem, ale jako samostatný kraj…
Praha je hlavním a největším městem České republiky. Leží na řece Vltavě, která protéká městem, v délce 30 km. Z Prahy je vzdušnou čarou přibližně stejně daleko k Jaderskému a k Baltskému moři. Praha je…
Vrcholně gotický hrad založený v roce 1348 zaujímá mezi českými hrady zcela výjimečné postavení. Byl vybudován českým králem ařímským císařem Karlem IV. jako místo pro uložení královských pokladů, především sbírek svatých relikvií a říšských korunovačních klenotů. V roce 1355 již Karel IV. pobýval na hradě, dohlížel na jeho dostavbu a na výzdobu interiérů, především hradních…
Hrad Křivoklát je jedním z nejstarších a nejvýznamnějších hradů u nás, ve středověku byl oblíbeným sídlem mnoha českých knížat a králů. Hrad je významnou kulturní památkou na Rakovnicku v…
Zřícenina gotické hradu Hazmburk, stojící na strmém čedičovém útesu (418 m), je snad nejznámější dominantou Českého středohoří. Hradní zřícenina Hazmburk se nachází na Litoměřicku v Ústeckém kraji. Hradní cesta ná…
Zámek Konopiště je navštěvovanější památkou na Benešovsku ve Středočeském kraji. Při návštěvě zámku si turisté mohou vybrat ze tří prohlídkových okruhů. Na zámku jsou k vidění reprezentační a hostinské místnosti s…