Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Velemín

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Zřícenina hradu Ostrý
Zřícenina hradu Ostrý  •  Fotografie (1)  • Foto: chantal

Nad obcí Františkův nad Ploučnicí stojí v nadmořské výšce 261 m Zřícenina hradu Ostrý (také nazývaný Šarfenštejn). Tento hrad postavil ve 13 století rod Markvarticů. Hrad byl roku 1445 pobořen Lužičany a roku 1515 byl opuštěn. Do dnešní doby se dochovalo jen několik málo pozůstatků ze zdí, které tu dříve stávali.

Jedeme za krásnou přírodou Děčínska. A za krásným výhledem od zříceniny Ostrý

Pro tento výlet doporučuji zabalit svačinku do baťůžku.

K hradu se také váže jedna z pověstí a to o krásné Matyldě. O její kráse se proslýchalo široko daleko a proto se o její ruku ucházelo spousty nápadníku. Hraběti však žádný z nápadníku nebyl dost dobrý. Matylda se však zamilovala do chudého rytíře ze Saska. Hrabě nechtěl svatbu dovolit a tak Matylda s rytířem přemýšleli jak by mohli společně utéct. Rytíř se nakonec nechal najmout do hradní stráže a vyčkávali až hrabě opustí hrad. Netrvalo dlouho a hrabě hrad opustil s Matyldou zůstalo jen několik strážných, které rytíř opil. Poté společně utekli z hradu, ale při útěku narazili na Hraběte, který se ze svých cest vracel dřív. Ihned mu došlo oč jde a tasil meč. Měl více zkušeností než rytíř ze Saska a proto měl rytíř za krátko na sobě spousty krvácejících ran. Matylda mu chtěla pomoci a proto nasypala otci na nohy kamení. To byla jediná šance, aby rytíř hraběte zabil. Matylda hrůzou omdlela. Když se, ale probrala byl hrabě i rytíř mrtev. Od té doby chodila Matylda po hradu jako bez duše jen ukrývala všechny své cennosti do sklepa hradu, když je tam všechny nanosila zamkla sklep klíč si pověsila na krk a skočila ze skály do řeky Ploučnice. Od té doby se traduje, že se Matylda zjevuje a bloudí po kraji. Nabízí lidem bohatství když jí budou následovat pokud se člověk rozhodne jít za ní čeká ho smrt.

K hradu nevede žádná turistická značka. Hrad ze všech stran obtéká řeka Ploučnice, proto je nutné k přístupu na hrad využít jediný mostek přes tuto řeku. Poté se vydáme po cestě ,která vede okolo plotu místní továrny a dojdeme až na vrchol. Stoupání to není náročné a k cíli dorazíme cca. po 500 metrech.

Poslední aktualizace: 02.06.2010
Autor příspěvku: chantal
Tajemná zřícenina hradu Ostrý - Služby, informace
Tajemná zřícenina hradu Ostrý na mapě
Přidat oblast mezi oblíbené

Příspěvky v okolí Tajemná zřícenina hradu Ostrý

Po silnici E55 z Lovosic na Teplice odbočíme před Velemínem doleva a zhruba po dvou kilometrech přijedeme do Března, kde necháváme auto, odtud vyrážíme po modré turistické značce až k cíli naší cesty, tedy zříceni…
Hrad Ostrý si někdy v době lipanské bitvy postavil Václav Kaplíř ze Sulevic. Při volbě místa i a konec konců i charakteru stavb…
Lesnatý čedičový vrch (553 m) 2 km jv. od Milešova. Na skalnatém vrcholu zříceniny gotického hradu, založeného kolem r. 1433, roku 1565 již opuštěného. Zachovaly se zbytky okrouhlé bašty, brány a hradby, na nej…
Na hrad Ostrý se dostanete nejlépe z obce Velemín. Ve Velemíně u kostela odbočíte směrem na Milešov. Po klidné silnici dojedete až do Milešova. Tam se od hostince U Mušketýra vydáme směre na Vlastislav (Kocourov) …
Jednou z dominant Českého středohoří je beze sporu zřícenina hradu Košťálov, která se nachází zhruba 15 km na západ od Litoměřic.  Přístup na hrad je možný ze stejnojmenné osady. Ta se nachází nedaleko Třebe…
Romantickou zříceninu hradu Ostrý najdeme na vrcholové plošině stejnojmeného pahorku vulkanického původu asi 2km jihovýchodně od Milešova. Od Milešova přes Mlýnce vedla k hradu Stará cesta, která nás provede listn…
Jedná se o trasu pro cyklisty i pěší. Prochází malebným a klidným Opárenským údolím stále podle Milešovského potoka až do Malých Žernosek. Povrch cesty se skládá zejména z jemného kameně, či udusané zeminy. Pár in…
Hrad Ostrý nalezneme v nadmořské výšce 553 metrů. Do současné doby se nám dochovaly jen pozůstatky některých zdí. I přesto by tato zřícenina neměla ujít vaší pozornosti. Kromě krásné procházky se vám naskytne i př…
Zámek stojí na skalnatém Ostrohu nad obcí Milešov na Litoměřicku v Ústeckém kraji. Zámek je trojkřídlá barokní stavba, ke které přiléhá patrová budova pocházející ze staršího renesančního…
Vrchol Milešovka leží nad obcí Milešov, 10 km severozápadně od Lovosic. Je nejvyšší horou Českého středohoří a zároveň největrnější horou celé ČR. Z východu odděluje Milešovku od ostatníc…
Výstup na tuto horu jsme zahájili v obci Bílka, kde jsme na parkovišti nechali auto. Na vrchol je to pouze 3 km po červené turistické značce. Nejdříve jdeme po louce a pak se noříme do listnatého lesa, který nás doprovází až na vrchol. Teprve tam se otevřou nádherné výhledy. A opravdu tady fouká. Když se dostatečně vynadíváme, jdeme se občerstvit do nově otevřené restaurace.…
Jedeme pokořit nejvyšší vrchol Českého středohoří,  MILEŠOVKU,  837 m.n.m. Jedeme autem z Kladna asi 70 km, skoro až na úpatí Milešovky. Milešovka je turistickým cílem již od 19. století, kd…
Nejvyšší hora Českého středohoří, 837 metrů vysoký sopečný kužel bez udržované přístupové cesty. Na vrcholu meteoroligická stanice s rozhlednou.
České středohoří pohoří na severu Čech je plné již dávno vyhaslých sopek. Tato skutečnost způsobila, že se jedná o v českých poměrech netypické pohoří, ve kterém je střední nadmořská výška poměrně malá, ovšem…
České Středohoří je kraj známý svými vrcholy sopečného původu, kterým dominuje hora Milešovka. Co už tak známo není, je skutečnost, že se v tomto kraji nachází relativně velké množství zřícenin hradů, které b…
Kopec Lovoš se tyčí do výšky 569 metrů, nalezneme ho severozápadně od Lovosic. Po vystoupání na vrchol se nám naskytne překrásný výhled na Labskou nížinu a České středohoří. Posedět po…
Jdeme na vrch Lovoš v Českém středohoří. Je tu varianta několika turistických tras na vrchol. Po žlutě značené turistické trase se vydáme z Opárenského údolí, nebo z druhé strany z vesnice Bílinka. Po modře značen…
Hora ležící na jižním okraji Českého Středohoří, přímo nad městem Lovosice. Masiv hory vystupuje osamoceně z okolní zvlněné krajiny. Na sever od kopce se táhne Opárenské údolí, na východě teče řeka Labe. Na jihu j…
Zřícenina hradu Košťálov stojí na strmé čedičové skále stejnojmenného vrchu (481 m) nedaleko Třebenic na Litoměřicku v Ústeckém kraji. Zřícenina hradu Košťálov je jednou z nejpůvabnějších…
Zřícenina gotické hradu Hazmburk, stojící na strmém čedičovém útesu (418 m), je snad nejznámější dominantou Českého středohoří. Hradní zřícenina Hazmburk se nachází na Litoměřicku v Ústeckém kraji. Hradní cesta ná…
Hazmburk je holý vrchol kopce ( 418 m.n.m.) se zříceninou hradu ze 13. století. Tento vrcholek je dominantou jižní části Českého středohoří a je viditelný zdaleka. Kopec se zvedá severním…
V okrese Litoměřice se nachází velmi zajímavý objekt, který je jistě všem alespoň povědomý. Jedná se o pozdně barokní pevnost Terezín, která byla založena v roce 1780. Zahrnuje klasicistní,…
Zámek Libochovice patří k nejvýznamnějším raně barokním památkám u nás. Zámek se nachází 6 kilometrů od Lovosic na Litoměřicku. Zámek lze navštívit každý den od dubna do října. Interiér z…
Zoologická zahrada vznikla z původně soukromé ptačí rezervace,kterou založil na svahu Mariánské skály Heinrich Lumpe,uznávaný ornitolog.Nazývala se Lumpepark. Postupně místo zveleboval a dodal mu podobu udržované…
Barokní zámek Ploskovice se nachází přibližně 6 kilometrů od města Litoměřic v Ústeckém kraji. Kromě …
Velice zajímavý skalní útvar známý jako Malé a Velké Tiské stěny, které se táhnou nad vesnicí Tisá (západně od Děčína) po celé její délce. Jedná se o skalní město z kvádrových pískovců s…
Hrad Křivoklát je jedním z nejstarších a nejvýznamnějších hradů u nás, ve středověku byl oblíbeným sídlem mnoha českých knížat a králů. Hrad je významnou kulturní památkou na Rakovnicku v…
Pražská ZOO... Pražská ZOO patří mezi nejlepší a nejvybavenější Zoologické zahrady v České republice. A není ani divu. V ZOO najdeme například koně převalského, adaxy, zubry a mnohé další. ZOO je velmi vhodná na Krásně strá…
Pražský hrad je největším klenotem hlavního města i celé České republiky. Pražský hrad je národní kulturní památkou a tradičně patří k našim nejnavštěvovanějším památkám. Pražský hrad tvoří rozsáhlý komplex paláco…
Praha je hlavním a největším městem České republiky. Leží na řece Vltavě, která protéká městem, v délce 30 km. Z Prahy je vzdušnou čarou přibližně stejně daleko k Jaderskému a k Baltskému moři. Praha je…