Travel blog Pošumaví Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa - Klatovy

V Klatovech, které založil král Přemysl Otakar II. v roce 1260 žije přibližně 22 tis. obyvatel. Klatovy jsou díky své poloze někdy též nazývány jako "brána Šumavy". Největším turistickým lákadlem jsou Klatovské katakomby.

Tip:
   Trasy Klatovy a okolí (77)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > Pěší trasy

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Šumava

Strážov, městečko v podhůří Šumavy.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Strážov, radnice
Strážov, radnice  •  Fotografie (34)  • Foto: Bohumir

Strážov, socha sv. Jana z Nepomuku

První písemná zmínka o tomto městečku je z roku 1352, ale místo je daleko staršího data. Původně zde stála strážní tvrz a k současnému názvu místa již nebylo daleko. Hlavním úkolem bylo udržování obchodní stezky z Bavorska do Čech a vybírání cla. Strážov ve středověku patřil k panství hradu Opálky. Význam osady stoupl až v polovině 15. století, kdy se zde začalo těžit stříbro a olovo. V roce 1524 udělil obci král Ludvík Jagellonský městská práva a znak. Černým datem byl rok 1641, kdy město bylo vypleněno a vypáleno Švédy. V 18. století se zde rozšířilo paličkování a od roku 1896 zde byla založena krajkářská škola. Přetrvala až do roku 1953, kdy ji komunisté zrušili. A o rok později přišel Strážov i o statut města. Přesto se zde zachovalo dosti památek a v roce 2003 tady byla vyhlášena městská památková zóna. Opět městem se Strážov stal až v roce 2007. Mají zde i městskou část Hradčany, krásné staré domečky a nově vydlážděné náměstí, na kterém začíná naše cesta městem a okolím.

Strážov, sv. Jan z Nepomuku

Náměstí vévodí radnice z roku 1858. Před radnicí stojí socha sv. Jana z Nepomuku z 19. století a nedaleko ní objevujeme „kámen doteků“. V malém parčíku v severní části náměstí je pomník padlým v I. a II. světové válce. Pokračujeme ke zdejší nejstarší památce, kostelu sv. Jiří. Ten byl postaven v raně gotickém slohu ke konci 13. století. Věž byla přistavěna až ve století 19. Zajímavou budovou je fara, ale poté se již těšíme z krásných domečků a uliček na svahu pod kostelem. Z opačné strany se vracíme na náměstí a vycházíme po silnici do Běšin z města, s cílem najít zdejší židovský hřbitov. Ze silnice odbočujeme asi 200 m za benzínovou pumpou vpravo, na lesní cestu. Objevujeme malý rybníček a vychutnáváme si barvy podzimu. U rozlehlé louky, opět odbočujeme vpravo, kde je na svahu Smrkové hory stará, lípová alej. Jdeme podle ní k okraji lesa. Při lepší viditelnosti to musí být místo dalekého výhledu. Ke konci aleje odbočujeme vlevo a o kus dál je již vidět brána hřbitova. Podle náhrobních kamenů se jistě jedná o velmi starý hřbitov, možná že byl založen již před 500 až 600 léty. Stejnou cestou se vracíme do města a ještě zacházíme na hřbitov. Vyhlídku na Vinném vrchu s výhledem na Šumavu si musíme nechat, z důvodu špatné viditelnosti, na příště. Čeká nás ještě druhé náměstí, kde jsou hezké budovy škol a kašna z roku 1863. Zde naše vycházka končí.

Občerstvení jsme ve městě sice nehledali, ale hospoda na náměstí byla zavřená. Pití většinou nosíme sebou. Ubytování se zde nebo v blízkém okolí zcela jistě najde.

Strážov je mimořádně hezké městečko. Hlavně část za kostelem je jako z pohádky. Domky a úzké uličky jsou prostě kouzelné. Hezký je pohled od kostela k severu, kde je vidět hrad Klenová. Les pod Smrkovou horou je místo pro romantické duše. Na židovském hřbitově se nachází jakási vyrovnanost a klid duše. Krásné místo, které postupně ovládají šlahouny břečťanu. Na této vycházce prostě převládla spokojenost, snad jen ty výhledy mohly být lepší.

Strážov, severní strana náměstí

Strážov je na mapě KČT č. 64 Šumava – Železnorudsko. Celá cesta je kolem 5 km a pouze stoupání po svahu Smrkové hory je náročnější. Pod městem jsou staré štoly, do kterých je přístup pouze ze sklepů některých domů. Na radnici je pamětní deska akademického malíře Václava Souška. Jeho některé obrazy lze vidět v budově radnice. Do města vedou silnice z Janovic nad Úhlavou a Běšin. Parkování je na náměstí. Nejbližší vlakovou stanicí jsou Běšiny na trati č. 185 z Klatov do Horažďovic předměstí. Kámen doteků je v podstatě prostředníkem mezi člověkem a zdejším krajem.

Poslední aktualizace: 1.11.2011
Autor: Bohumir

Strážov

Příspěvky z okolí Strážov, městečko v podhůří Šumavy.

Pohádka a hora Plošina.
Výlet do těchto končin tak trochu vyvolává mrazení po těle. Jedeme do západní části Svatoborské vrchoviny, kde chceme poznat místo v mapách označené jako Pohádka. Lidé se zde usadili již v 16. století. Tehdy t…
Když se z Čachrova vydáme po cestě směrem severovýchodním, půjdeme pastvinami.Po necelém kilometru uvidíme pod vrcholkem kopce vysílač. Vysílač je dominatní, nás však bude zajímat…
Obec Běšiny leží 11 km jižně od Klatov při Drnovém potoce, ve výšce 482 m n. m. Obec se prvně připomíná roku 1379 jako sídlo Rytířů Běšínů z Běšin, kteří zde sídlili do počátku 17. st…
Čachrov, obec na úpatí Šumavy, přes kterou projede každý, kdo míří od Plzně do Železné Rudy. V této obci je však možno navštívit jedno velice pěkné soukromé muzeum, kde vám majitel i průvodce v jedné osobě řekne …
Mnohého čtenáře jistě napadne, kdeže ty Běšiny vlastně jsou. Nacházejí se v údolí Drnového potoka, přibližně 10 kilometrů na jih od Klatov. Při západním okraji obce prochází hlavní silnice…
Mohutná gotická tvrz je výraznou dominantou vsi Čachrov na Klatovsku v Plzeňském kraji. Tvrz je obdélná třípatrová budova z lomového zdiva. Tvrz není veřejnosti přístupná. V létech 1362 a 1364 …
Na Klenové, asi 13 km od města Klatovy, najdeme nejen rozsáhlou zříceninu středověkého hradu, ale i novogotický zámek, ve kterém je expozice moderního umění nejen významných, ale i začínajících umělců a …
Osada Datelov patří pod obec Děpoltice a společně spadají pod městys Dešenice. První zmínky o ní jsou z roku 1379. Kdy byla postavena kaplička svaté Britty není známo.   Původní dřevěná kaple chátrala po druhé svě…
Kombinaci historické architektury, moderního umění a úžasné vyhlídky na krásnou pošumavskou krajinu jsme nemohli odolat.   Nedaleko Janovic nad Úhlavou se nachází v Chudenické vrchovině obec Klenová, na jejímž okr…
Klenový, tak se původně jmenoval vrch nad Janovicemi nad Úhlavou, který byl vybrán pro stavbu hradu. Kopec dostal jméno po klenech, tedy jav…
Rozlehlé Šumavské podhůří má, kromě jiných pozoruhodností, na svém území i několik poměrně velkých hradů. V jeho západní části, nad pravým břehem řeky Jelenky, asi 2 kilometry jihovýchodně od městečka Janovice nad…
Naše společná cesta začíná v Klatoven na náměstí u Lékárny u  Bílého Jednorožce. Odtud směřujeme na Luby, Loretu, Týnec, Rozpáralku a Klenovou. V Klenové se držíme na hlavní silnici, po asi 150 metrech od vjezdu d…
Hrad a zámek Klenová se nachází na Klatovsku v…
V Šumavském podhůří se o zajímavá a známá místa přímo zakopává. Jsou tady ale i taková, kam lidé často nezavítají. Jednou velmi hezkou a zároveň tajemnou horou v této oblasti je Úliště ( 691 m.n.m. ). Nachází se…
Vydáváme se autem z Kdyně u Domažlic do Chudenic Historie: Na vrchu Zďáru (587 m) u Chudenic stávala kaplička svatého Wolfganga (jméno později počeštěno na Bolfánek). Pověst uvádí, že když se vracel řezenský biskup Wolfgang z Prahy, kde na přání knížete Boleslava II. vysvětil v r. 973 prvního českého biskupa Dětmara, přenocoval tu v jeskyňce pod skalou. Nedaleko byla studánka…
Nejnižší ze tří vrcholů na trase červené značky ve směru od Železné Rudy směrem na Klatovy (Pancíř, Můstek, Prenet) se zvedá do výšky 1.071 m asi 10 km severoseverozápadně od Železné Rudy…
Městišťské rokle patří k nejzajímavějším místům v severozápadní části Šumavy. Toto hluboké údolí je protažené ve směru jihovýchod – severozápad. Rozkládá se pod Velkým Prenetem ( 1071 m.n.m.), Malým Prenetem ( 100…
Nýrsko leží v Západních Čechách, jihozápadním směrem od města Klatovy. Město se rozkládá u západního okraje Šumavy a u toku řeky Úhlavy. Město je obklopeno zalesněnými stráněmi kopců. Od jižního kraje města se zve…
Přehrada Nýrsko byla postavena na toku řeky Úhlavy asi 4 km jižně od Nýrska a 19 km jihozápadně od Klatov. Za hrází vzniklo jezero o maximálním objemu 21 mil. metrů krychlových. S…
Zřícenina hradu Pajrek stojí na konci táhlého hřebene nedaleko Nýrska na Klatovsku v Plzeňském kraji. Pajrek patřil mezi hrady s jednoduchým půdorysem, jeho jádrem byla mohutná hranolová věž, která plnila obytnou …
Jeden ze dvou hlavních pramenných toků Otavy pramení jako Zhůřecký potok na východním svahu Můstku nedaleko Železné Rudy ve výšce 1.214 m. U Čeňkovy Pily se spojuje s Vydrou a odtud je již jejich společný tok znám…
Pozdně gotický Hrad Velhartice patří k ojedinělým dílům české hradní architektury. Hrad se nachází na Klatovsku v Plzeňském kraji. Hrad Velhartice lze navštívit v dubnu a říjnu pouze o víkendech a svátcích a v kvě…
Klatovy leží v Západních Čechách, jižním směrem od Plzně. Klatovy jsou známé pěstováním tak zvaných klatovských karafiátů. Kolem západního okraje města protéká řeka Úhlava. V nedalekém okolí města se zvedaj…
Pancíř
Hora Pancíř (1.214 m) je jedním ze tří vrcholků známé šumavské hřebenové trasy Prenet, Můstek, Pancíř. Tyčí se nad Železnou Rudou vzdálený asi 6 km severovýchodním směrem od středu města. Hora tvoří evropský vod…
Romantické údolí středního toku Bílého potoka (jeden z toků napájejících údolní nádrž Nýrsko) s jediným vodopádem na Šumavě, vysokým téměř 14 m, leží asi 4 km jižně od Hojsovy Stráže a asi 10 km severozápadně od Ž…
Černé jezero
Přírodní rezervace Černé a Čertovo jezero (175 ha) byla vyhlášená již roku 1911 k ochraně dvou z osmi šumavských jezer ledovcového původu na úbočích Jezerní hory (1343 m). Černé jezero (zvané též Bystřické, Dešenické,…
Známý vrchol Železnorudska ve vypíná do výšky 1.202 m nad stejnojmennou rekreační obcí asi 4 km severně od Železné Rudy. Na svazích Špičáku byl vybudován rozlehlý lyžařský areál, který nabízí na celé řadě různor…
Vrch na státní hranici s Německem dosahuje 1293 m n. m., leží 8 km západně od Hojsovy Stráže. Ostrý je zdaleka nápadný, má morfologicky výrazný tvar - dvojhrotý holý vrchol, rozdělený hlubokým sedlem. Nižší vrchol (1241 m n. m.) leží na bavorské straně, vyšším vrcholem prochází státní hranice. Dříve byl též zván Ossa, Jezerní hora, Prsa Matky Boží a sedlo Vlčí propast.…
Železná Ruda leží v Západních Čechách, jižním směrem od města Klatovy a v těsné blízkosti hranice s Rakouskem. Město se rozkládá v chráněné krajinné oblasti Šumava. Železná ruda je vyhledávaným celoročním rekreačn…