Žilinský kraj

Cestování na Slovensko 2022

Na severu Slovenska naleznete Žilinský kraj. Sousedí s Českou republikou a je tedy skvělým místem pro vaši dovolenou a výlet, pěší turistiku i cykloturistiku. Za návštěvu stojí Oravský hrad, dřevěný kostel ve Svatém Kříži, Malá Fatra a Velká Fatra nebo Chočské vrchy.

Turistika Žilinský kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Jánošíkovy diery, Velký Rozsutec Demänovská ledová jeskyně

Stará Bystrica – orloj a rozhledna Bobovec

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Náměstí sv. Michala Archanděla
Náměstí sv. Michala Archanděla  •  Fotografie (15)  • Foto: jircak

Projíždíme Slovenskem. Konečně jsme oba v důchodu, máme spoustu času, tak jsme si na to vyhradili 5 - 6 týdnů. Chceme navštívit dřevěné kostelíky, hrady, hory a vůbec vše, co zajímavého na trase najdeme.

Vzhledem k nepříznivému počasí na výlety do hor zajíždíme do obce Stará Bystrica. Víme, že tu má být úžasný slovenský orloj, ale netušíme, že je zde i úžasné celé centrum. Na průčelí zrekonstruovaného Domu kultury udělali přístavbu s orlojem. Celý orloj je největší dřevěná socha na Slovensku. Je doplněn šesti bronzovými plastikami význačných slovenských osobností, které jsou umístěné ve výklencích orloje. V každou celou se otáčí sedm slovenských apoštolů – světců, jejichž osudy jsou spojeny se Slovenskem. Ve věžičce orloje jsou dva zvony. Jeden odbíjí čas, druhý tvoří zvukovou kulisu apoštolům. V budově pod orlojem je informační centrum, z boku jsou veřejné toalety, dokonce oboje bylo v neděli otevřené.

Orloj je na náměstí sv. Michala Archanděla. To je celé nově opravené, uprostřed byla vybudována fontána se sochou sv. Michala Archanděla. Na místě hasičské zbrojnice, která byla zbourána v polovině minulého století, byla postavena v letech 2003 – 2005 dřevěná Zbojnická bašta s vyhlídkovou terasou. Před ní je zbojnický kámen, který tam byl převezen z vrchu Černatín. Podle legendy tam takových kamenů bylo více a tancovali na nich zbojníci s vílami.

Ve městě byly vybudovány pro turisty dřevěné apartmány, v blízkosti je i dětské hřiště. V severní části je silný pramen pitné vody, jehož okolí se v době naší návštěvy upravovalo. Všude jsou informační tabule o historii obce, ale i současnosti. Prostě něco nádherného.

Jižně od obce – na vrchu Bobovec postavili v letech 2010 – 2011 rozhlednu. Je to kamenná rozhledna s dřevěným Ochozem a stříškou v nadmořské výšce 720 m. Je vysoká 16 metrů. Umožňuje výhled na Malou Fatru, Kysucké Beskydy, vidět je i Lysá hora v Moravskoslezských Beskydech. Je k ní vybudována téměř okružní žlutě značená turistická stezka. Lze na ni vyrazit již z centra – od orloje, ale také se nechá popojet autem až k rozcestí Slezákovci – kaplnka. Tam začíná vlastní okruh, který je dlouhý zhruba 5 km. Kratší cesta jen na rozhlednu je asi 1,5 km, ale poměrně do prudkého kopce.

Na oběd jsme zašli do restaurace za kostelem, v blízkosti nových apartmánů. Dali jsme si konečně slovenské brynzové halušky a českého Bernarda, měli dokonce i nealko. Obsluha byla rychlá. My spokojení.

Celé náměstí s orlojem nám zcela učarovalo. Vše hezky popsané. Doufám, že se jim tam turisté pohrnou.

V okolí je poměrně velké množství cyklotras, vedou zde i turistické značky. Myslím, že by se zde jeden pár dnů určitě nenudil.

Poslední aktualizace: 20.9.2015

Stará Bystrica

Příspěvky z okolí Stará Bystrica – orloj a rozhledna Bobovec

Stará Bystrica - Slovenský orloj
Jediný Slovenský orloj sa nachádza na Rínku sv. Michala Archanjela v Starej Bystrici na Kysuciach. Orloj bol otvorený v lete 2009. Po Prahe a Olomouci tak vznikol ďalší orloj v stredoeurópskom priestore. V srdci o…
Stará Bystrica - kostol sv.Michala Archanjela - drevený kostol bol postavený približne v čase vzniku farnosti r. 1667. Bol zasvätený archanjelovi Michalovi, stál približne na mieste dnešného kostlola. Ten roku 1889 úplne vyhorel. Súčasný kostol je neogotická stavba z konca 19. storočia. Vysvätený bol roku 1892. Niekoľko krát bol zrekonštruovaný. Najväčšie rekonštrukcie sa…
Stará Bystrica - obec ležiaca v údolí riečky Bystrica ( v riečišti Bystrice v chotári obce sa našli kosti mamuta a srstnatého nosorožca ) medzi vrchmi Kysuckej Vrchoviny.. - história - obec vznikla koncom 16.st…
Stará Bystrica - rozhľadňa Na Vrchu Bobovec - nedávno ( leto 2011) pribudla na Kysuciach nová rozhľadňa nad obcou Stará Bystrica na kopci Bobovec v nadmorskej výške 723 m n.m... Kopec leží na hranici katastrov ob…
Kostolík, zasvätený Márii Kráľovnej anjelov, dal v povôdnej obci Frívald postaviť rod Frívaldských asi v prvej polovici 14. storočia. Slúžil až do svojho úplného zrušenia ako mariánske pútnické miesto. Išlo o románsko - gotický kostolík zasvätený Panne Marie Kraľovnej anjelov. Bol jednoloďou stavbu  s nízkou vežou a sakristiou, práve v ktorej sa už spájali dva  stavebné prvky -…
Zborov nad Bystricou (422m.n.m.) leží na konci tzv. Bystrické doliny, mezi kopci Kysucké vrchoviny, na severu Slovenska, okres Čadca. Dopravní dostupnost: Autem ze silnice mezi městy Čadca - Žilina - č. 11, E75, v…
Nová Bystrica / 526 m n.m. / - leží v severozápadnej časti Slovenska na rozhraní Kysuckých Beskyd a Kysuckej vrchoviny, neďaleko susednej obce Stará Bystrica, v ktorej je od roku 2009 jediný orloj, nachádzajúci sa…
KOSTEL NEPOSKVRŇENÉHO POČETÍ Panny MARIE VE ZBOROVĚ NAD BYSTRICOU je opravdu velmi ,,moderní záležitostí"...byl postaven v roce 1973 podle kanadského vzoru. Připomíná však velice svou vizáží spíše dobu normalizac…
Orło (slovensky Orol – 1119,7 m n. m.) ​​– vrchol ve skupině Velké Rači (pasmo Wielkiej Raczy) což je podcelek Živeckých Beskyd (Beskid Źiwiecki). Ze slovenského pohledu se nachází v Kysuckých Beskydech. Na někter…
Mała Racza (slovensky: Malá Rača, 1153 m n. m.) – vrchol ve skupině Velké Rači (pasmo Wielkiej Raczy) což je podcelek Živeckých Beskyd (Beskid Źywiecki). Ze slovenského pohledu se nachází v Kysuckých Beskydech. Vr…
Lanovkou z Oščadnice - Dedovky sa vyvezieme pod Veľkú Raču.Tu sa nachádza Snou Park. Hlavnou atrakciou letnej sezóny je bobová horská dráha. Štart bobovej dráhy je vpravo od vrcholovej stanice lanovky. V bud…
Lanovka Veľká Rača - Dedovka bola uvedená do prevádzky 13. decembra 2002. Je to typ osobnej vysutej jednolanovej dráhy obežného systému s pevným uchytením štvormiestnych sedačiek s nástupným pásom. Výrobný typ lan…
Hala na Małej Raczy – velká polana (paseka) na severovýchodních svazích Małej Raczy ve skupině Velké Rači (grupa Wielkiej Raczy) což je podcelek Živeckých Beskyd (Beskid Źywiecki). Polana sestupuje z hřebene Małej…
              Veľká Rača (Wielka Racza, 1 236,1 m n. m.)   20.1.2013   nejvyšší slovenský vrch Kysuckých Beskyd   Jedeme na lyžařský zájezd do Snow paradise Veľká Rača. Jelikož nelyžujeme a chceme uniknout z městské inverze, rozhodneme se vyšlápnout si na vrch Veľká Rača.  Od autobusu v Dedovke jdeme k vlekům koupit lístek na lanovku (8€) a nasedáme. Míříme vzhůru a pod…
Lesná úvraťová železnica vo Vychylovke je zachovanou a funkčne obnovenou častou Kysucko-oravskej lesnej železnice. Je jediná svojho druhu v Európe. v roku 1915 trať merala 61 km a spájala Kysuce s Oravou. Histori…
Všem, kteří obdivují život našich předků i těm, kteří chtějí svým dětem ukázat jak žily naše prababičky a ještě k tomu si užít pěkný den, doporučuji návštěvu skanzenu na Slovensku. Nejlepší Doprava je autem : z h…
Veľká Rača  1236 m n.m.  14.1.2017  Velká Rača (sl. Veľká Rača, pol. Wielka Racza) je nejvyšší slovenský vrch Kysuckých Beskyd . Velkou část pokrývá národní přírodní rezervace vyhlášená v roce 1976 . Vrcholem hory prochází státní hranice Slovenska a Polska.      Jedeme do Snow Paradise Veľká Rača Dedovka. Tady využijeme lanovku pro lyžaře a vyvezeme se nahoru na sjezdovku. Odtud míříme pěšky kolem sjezdovek, míjíme dřevěnou kapličku a pokračujeme po zasněženém svahu dále. Dorazíme k další lanovce, …
Veľká Rača, (polsky Wielka Racza) - nejvyšší slovenský vrchol Kysuckých Beskyd (1236 m n. m.). Z polského pohledu se hora nachází v Živeckých Beskydech (Beskid Źiwiecki) a je zde nevyšším vrcholem v podcelku - s…
  Penzion Dedovka  20.1.2013  Penzion Dedovka se nachází při Snowparadise Veĺká Rača.   Při návratu z Veĺké Rači jsme si dali chutné menu za 4,5€ (kuřecí vývar, řízek s bramborem) v Penzionu Dedovka. Příjemné …
Wielka Racza, (česky Velká Rača, slovensky Veľká Rača) – nevyšší vrchol (1236 m n. m.) - skupině Rači (pasmo Wielkiej Raczy) což je podcelek Živeckých Beskyd (Beskid Źywiecki). Ze slovenského pohledu je to nejvyšš…
Kam a jak jedeme? Pojedeme se podívat na nejvyšší horu Kysuckých Beskyd - Velkou Raču 1236m.n.m. Leží na Slovensko - polském pomezí a na Moravu to je odsud taky jenom kousek. Jak se jí ale dostat pod kůži? Autem - ze silnice Čadca - Žilina odbočit v Oščadnici a pokračovat přes celou předlouhou obec až na její konec (asi 8 km), nechat se vést směrovkami ke spodním stanicím…
  Skanzen se nachází ve Staré Bystrici části Vychylovka, kde byly svezeny roubenky z kysucké oblasti. Skanzen doplňuje lesní úvraťová úzkorozchodná železnice, která svážela dřevo z okolních…
Malá Fatra, pohoří, které zná snad každý z nás. Krásná příroda, hřebenová trasa vedoucí přes všechny vrcholy Malé Fatry končící skalistými Rozsutci, které dávají Malé Fatře své kouzlo. My se rozhodli navštívit nej…
Tento turisticky náročný výlet začínáme v Terchové, odkud nás odveze autobus k nástupní stanici lanovky u chaty Vrátna. Kabinková lanovka nás vyveze do sedla pod Veľkým Kriváněm. Odtud relativně nenáročně vystoupá…
Terchová - Pamätník najslávnejšiemu rodákovi - Pamätník bol odhalený pri príležitosti 300. výročia narodenia Juraja Jánošíka v roku 1988. Jánošík je chýrny zbojník, ktorý "bohatým bral a chudobným dával." Narodil…
Navštívime Terchovú,Jánošikove diery,Malý,Velký Rozsutec,to všetko v zimnom období Pozrieme sa ako nádherne to tam vypadá v zimnom období,aj ked sú inverzie a v…
- charakteristický členitý vrchol (1609,7 m n.m.) v Národním parku Malá Fatra, v severovýchodní části hlavního hřebene Kriváňské Malé Fatry. Vrchol na severu sousedí s Malým Rozsutcom (1343,5 m), od kterého jej …
Trojmezí je místo kde se setkávají tři státy a to Česká republika, Polsko a Slovensko a najdeme jej východním směrem od nejvýchodnější obce naší republiky od…
"Lysá hora je nejvyšší hora Moravskoslezských Beskyd (1323 m n. m.). Z jejího vrcholu, který není zcela zalesněný, se rozbíhají 4 velké rozsochy, jež se rozvětvují v další menší podruž…