Moje oblíbené
 Travel blog Ústí nad Orlicí Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Ústí nad Orlicí

Zveme vás do Ústí nad Orlicí, regionální křižovatky cyklostezek. Vhodné jsou pro kola i koloběžky a jejich kvalitní povrch umožňuje příjermnou jízdu na in-line bruslích a koloběžkách. Za návštěvu stojí relaxační park u kostela s meditační kaplí, secesní Hernychova vila, rozhledna na Andrlově chlumuaquapark nebo krytý bazén se slanou vodou. Poznejte Ústí nad Orlicí. TIP: Terénní koloběžky České Petrovice

Trasy Ústí nad Orlicí a okolí (209)
Pardubicko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Pardubicko

Retro 1986 - Jak jsme jeli a nedojeli na Svojšický slunovrat

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody

Nádraží Pardubice
Nádraží Pardubice  •  Fotografie (10)  • Foto: klana

K napsání tohoto článku mě inspiroval Franta a jeho skvělýSmile retro cestopis"Můj první vandr". Nechci se opičit, protože na Františka nemám, buď to člověk v tý hlavě má, nebo nemá. Spíš se chci s Vámi podělit o zážitky, které jsem společně s kamarády prožil v době pro někoho dávné a pro nás mladé nedávné a snad vás i rozesmát. S partou jsme chtěli jet v roce 1986 na folkový festival Svojšický slunovrat, ale osud nám tomu nepřál a tak....

Při čekání na vlak, to tekla na nádražích i pitná  voda!

Bylo nás 7, šťastné číslo, 7 kulí jako v Sarajevu, 7 pracovních dní apod. Nehledejme v tom nic magického, ale nějak se to sešlo. Vlastík, Hanka, David, Lucie, Milan, Pavlína a já, vytvořili jsme seskupení kluků a holek, kamarádů a sourozenců ,+ - stejně starých a vyráželi jsme společně na menší či větší vandry, říkali jsme si Červená sedma. Dokonce snad Hanka ušila červené lodičky na hlavu(kdo zná Rychlé šípy a ví co nosil na hlavě Červeňáček tak přesně tak to vypadalo), někdy jsme jeli všichni a jindy jen někdo. Ty zkušenější a co bydleli v Praze, si určitě pamatují na Country podvečery, v té době v Parku oddechu Julia Fučíka, dnes Výstaviště.

Tak zde jsem se skoro každé úterý scházeli , vymýšleli a plánovali naše akce. Nevím koho to napadlo, ale dohodli jsme se, že vyrazíme na Svojšický slunovrat. Sraz jsme si dohodli na sobotu na Masarykově nádraží a pojedeme rychlíkem do Pardubic a pak do Svojšic. V pátek jsem si zabalil za pomoci zkušenějšího bráchy "Usárnu". Kdo z mladších to nezná tak jde o druh baťohu, který se obtočí kolem sbaleného spacáku a řemínky se sepne.

Nádraží Čermná nad Orlicí

V sobotu ráno jsme se všichni sešli v Dobré náladě na Masarykově nádraží až na Milana, který nikdy nechodil včas. Milan perfektní kámoš, na kterého se i dnes můžu spolehnout, si s dochvilností nedělal nikdy násílí, půl či hodinka žádný problém. Čas odjezdu vlaku se kvapem blížil a Milan nikde, tak jsem se přesunuli do vlaku s tím, že nás někde v Pardubicích dojede. Se zaklapnutím posledních dveří rychlíku,( musím podotknout, že vagony byly stejné jako dnessad)výpravčí zvednul plácačku a v tom se po prázném perónu vyřítil Milan a my jsme ho máváním a křikem navigovali do správného vagónu. Pohodlně jsme si sedli v uličce na naše baťohy, Hanka vytáhla z pouzdra kytaru a tak cesta do Pardubic za zpěvu(zpívám rád,ale spíše o samotě) dosupěli do Pardubic.

V nádražní hale a před halou byli docela slušné davy trempíků a podobných zjevů, kteří měli stejný nápad jako my a tak jsme začali pochybovat, zda jet na Svojšický slunovrat byl dobrý nápad. Po krátké poradě nad turistickou mapou, jsme se rozhodli změnit plán. Muziku jsme pustili z naších myslí a soustředili jsme se na jiný cíl. Někdo v mapě objevil někde u obce Číčová symbol zříceniny hradu, že by jsme tam mohli dojít a přespat na hradě. Tento úžasný nápad byl jednomyslně přijat a tak jsme vyrazili přes hory, Doly, lesy, meze a louky jak už to na vandrech bývá. Odhadli jsme vzdálenost pochodu asi 20 km, to je pro mladé nohy a dívčí nožky šolich. Po cestě jsme se zastavili v nějaké hospodě a zdvořile odmítli nabídku místních výrostků, výměnu našich holek za jejich děvčata.

Naše zásoby, MC Donaldy ani KFC jsme neznali

K večeru už docela znaveni jsme konečně došli do obce Číčová, ušli jsme spíše 30 km nž odhadovaných 20km. Vytáhli jsme mapu a snažili jsme se zorientovat, kde že je ten náš cíl. Hrad kde budeme společně s bílou paní a bezhlavým rytířem nocovat. Já jsem vždy zastával názor, když nevíš, tak se zeptej domorodců. Vyhlédli jsme si manželský pár, který zaléval svoji zahrádku po celodenním sluníčku. Slušně jsme pozdravili a opáčili jsme se "Kudy se prosím Vás dostaneme na zříceninu hradu?" Chvíli bylo ticho, manželé se na sebe podívali, jako by nepochopili naší otázku. Jóó vy asi myslíte ten hrad co se před deseti lety propadl do bažinSmile. V ten moment jsme trochu ustrnuli a zeptali jsme se, zda je vsi hospoda, aby jsme doplnili tekutiny. Nejbližší hospoda byla 3 km a to už jsme odmítli po celodenním pochodu šlapat. Hodní lidé nám napumpovali vodu ze studni do našich čutor a ukázali nám louku u potoka se slovy. Tam můžete v klidu přespat, ta louka nikomu nepatří. Přesunuli jsme se na louku a konečně ze zad shodili batohy a začali shánět dříví na oheň.

V tom nejlepším u louky zastavil traktor s nějakým domorodcem a důrazně nás žádal ať opustíme jeho pozemek. My mladí a sebevědomí jsme rolníka odbyli slovy, jo takový vtipy známe, jasně strejdo apod. Domorodec s traktorem odjel a my jsme se začali vychloubat jak jsme mu to nandali a že si na nás nepřijde a pokračovali dál v přípravě ohně.

Mašinka
Mašinka  •  Foto: klana

Po chvilce se zase objevil traktor i s domorodcem a s posilou. Z traktoru společně i se strejdou vystoupil nějaký pán v montérkách a na rukávě měl pásku Pomocník VB. Pro ty mladší ročníky, byli to dobrovolníci z řad místních občanů, kteří zdarma a dobrovolně pomáhali tehdejší veřejné bezpečnosti. Neměli však bez přítomnosti příslušníka VB žádné pravomoce, ale jak se říká" aktivní blbec je horší než třídní nepřítel". Pomocník VB nás legitimoval a zapsal si naše iniciále do notýsku a prohlásil, ať opustíme soukromý pozemek. Rezignovali jsme a kdo zažil minulý režim, vím o čem hovořím. Někteří z nás byli na školách a někteří jsme měli před vojnou. S odstupem času se tomu směju jak nás legitimoval a měl ruce špinavé od zelené barvy, asi před akcí natíral plot.

Pomalinku se začalo smrákat a my jsme šli hledat místo na spaní a zamířili k nedalekému lesu. Tam snad už budeme mít klid a odpočineme si. Po cestě jsme potkali lehce opilého domorodce, který tlačil jízdní kolo a začal se zvědavě vyptávat kam že to jdeme. I přes mlžný pohled způsobený alkoholem pokukoval po našich holkách, nabízel nám ať s ním jdeme na nějaký místní ostrov, že tam můžeme dělat dvoumetrové ohně a že tam budeme mít konečně klid. Tento občan v nás nebudil důvěru a tak jsme jeho nabídku zdvořile odmítli. To už ale byla tma jak v noci a my jsme zapadli do lesa. Za svitu baterek našli rovinku na spaní, začali vybalovat spacáky a připravovat se ke spánku.

Balení Usárny
Balení Usárny  •  Foto: klana

Tak konečně ležíme a hodnotíme dnešní den, pojídáme to co nám maminky přibalily do uzlíků a jsme rádi, že už je konečně klid. V tom nás z našeho ztlumeného rozhovoru(jsme přece v lese a tam se neřve) vyruší hukot vlaku a my zjišťujeme, že ležíme asi 50 metrů od železniční trati. Nekonečný nákladní vlak přejel a bylo konečně krásné ticho. V tom se ozvalo kovové řinčení, jako když spadne na zem kolo. Ten ožrala si jde pro naše holky a nás podřízne a zamorduje. Jsme ve střehu, vytahujeme naše zbraně(myslím nože), ale v tom zas ticho ukončí další nekonečný nákladní vlak. Vlak přejel a zase ten divný zvuk padajícího byciklu. To už se rozdělujeme, část nás zůstává u holek a další hrdinovéSmile jdou na průzkum. Než dojdeme k místu odkud podezřelý hluk vycházel, je tu další vlak. Vybrali jsme si opravdu Dobré a hlavně klidné místo na spaní, vlak přejel a zas ten divný zvuk. To už jsme stáli u trati a přišli jsme na to co nás vystaršilo, obyčejné návěstidlo. Projel vlak a kovové návěstidlo spadlo na polohu stůj.wink

Vrátilii jsme se ke Zbytku Červené sedmy a za občasného projíždění nákladních vlaků usnuli. V neděli jsme se probudili, něco pojedli, zabalili naše Usárny a vyrazili na vlak a hajdy domů.

Najedli jsme se z vlastních zásob a ubytovali jsme se v pod smrky na jehličí. Čaj jsme si uvařili na vařiči "karabičce"na pevném lihu viz fotogalerie.

Byl to krásný vandr na který si vzpomenu i po těch letech.

Těžko se ráno vstávalo

Z té doby vím kdo to je kamarád, na kterého se můžu spolehnout za každé situace a některé kamarádství přetrvalo až do dneška. Když to porovnám s dneškem, tak si beru sebou na výlety spíše více než méně a jak jsem mohl přežít několik dní jen s věcmi v Usárně, muselo se umět a hlavně úsporně zabalit. Nebyl v té době žádný IDOS ani GPS, mobily a občas jsme nezabloudili a přežili jsme. Byla to jiná doba a nejde to s tou dnešní srovnávat.

Poslední aktualizace: 29.3.2013
Autor: klana

Újezd u Chocně

Příspěvky z okolí Retro 1986 - Jak jsme jeli a nedojeli na Svojšický slunovrat

turistické rozcestí Čermná nad Orlicí - žst
Turistický rozcestník, který se nachází železničního nádraží v Čermné nad Orlicí, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po červené značce ve směru Nový Hradec Králové, Týniště nad Orlicí, Borohrádek, Světlá, Vodní…
V popisu této trasy - https://www.turistika.cz/trasy/chocen-kostelec-nad-orlici - jsem se zmínil, že se nabízí v Čermné nad Orlicí varianta nejít do Kostelce nad Orlicí, ale přes Borohrádek …
Smetana - malá obec mezi Chocní a Borohrádkem, která byla založena jako dominánská ves počátkem 18. století, písemně doložena je roku 1732. I když jde o obec malou nachází se zde několik zajímavostí, např. kaplička, ale zejména „mini výstava“ staré zemědělské techniky u místního rybníčku. Kolem obce prochází NS Choceňska.
Plchovice - první písemná zmínka o obci této obci, která se nachází mezi Chocní a Borohrádkem pochází z roku 1342, kdy patřila k Borohrádeckému panství. V obci jsou dochována typická zemědělská stavení, nejstarší památkou je kamenný kříž z roku 1840, pseudogotická kaplička pochází z roku 1890. Obcí prochází NS Choceňska – Mezi Orlicemi. V Plchovicích je zastavení č. 11.
Turistický rozcestník, který se nachází u hezkého starého stavení v Malé Čermné, ukazuje turistům cestu po zelené značce ve směru Horní Jelení, Dolní Jelení, Malé Sebrance - Velká Čermná, Sklenářka, U Háječku, Kos…
Čermná nad Orlicí - oficiální název pro „souměstí“ obcí Velká Čermná, Malá Čermná, Číčová a Korunka, které se nachází na obou březích Tiché Orlice. V obcích je dochováno několik zemědělských stavení a pomníků ukřižování. U obce Korunka se nachází rybník zvaný Velký Karlov. Mezi Malou a Velkou Čermnou prochází zelená turistická značka ve směru Horní Jelení - Kostelec nad Orlicí…
Zcela novou, pět kilometrů dlouhou naučnou stezku nazvanou „Dívčí doly“ zítra slavnostně otevře státní podnik Lesy ČR. Stezka vede zajímavou lesní oblastí rozprostírající se v bezprostřední blízkosti města Choceň, v okrese Ústí…
Turistický rozcestník, který se nachází cca 500 metrů od centra Horního Jelení, ukazuje turistům cestu do tří směrů.  Po značce modré ve směru Suté Břehy, Poběžovice, Holice, Vinice, Horní Jelení - Dolní Jelení, R…
Bošín - obec cca 4 km severně od centra Chocně. V obci, o které je první písemná zmínka roku 1371 se nachází kaple svaté Filomény z roku 1854, kamenný kříž z roku 1829 a smírčí kříž. Na obec navazuje přírodní rezervace Bošínská obora. Obcí prochází NS Choceňska.
Horní Jelení - první písemná zpráva o vsi pochází z roku 1472. Nejstarší období obce je však spojováno s loveckým hrádkem, který v místě stával již v dobách předhusitských. Mělo jít o gotický hrad jehož prvním z…
Naším cílem, resp. zastávkou, je hezká obec Dobříkov, která se nachází cca 10 Km severně od Vysokého Mýta. Účelem zastávky je dřevěný Kostel Všech svatých, který byl do Dobříkova přenesen v roce 1930 z Podkarpatské Rusi (dnešní Zakarpatská Ukrajina). Tato dřevěná stavba se střechou krytou šindelem byla postavena v roce 1679 ve Velké Kopani. V této obci však stál necelých 200…
Dobříkov - obec cca 7 km západně od Chocně, která je zmiňována v souvislosti s bývalou tvrzí před rokem 1415. Dnes obci dominuje původně řeckokatolický Kostel Všech svatých, který byl postaven v roce 1669 v obci Velké Kopaniny na Podkarpatské Rusi (dnešní Zakarpatská Ukrajina). Tato dřevěná stavba se střechou krytou šindelem byla postavena v roce 1679 ve Velké Kopani. V této…
Zaniklý hrad Zítkov
Soutěž 2 body
Na oválné vyvýšenině západně od Chocně, nad levým břehem Tiché Orlice a železniční tratí z Chocně do Týniště nad Orlicí, stával středověký hrad. Ve druhé polovině 14. století ho založil Karel IV nebo páni z Lich…
Největší dominantou a zároveň nejvýznamnější památkou Velin je roubený Kostel sv. Mikuláše, vrcholné dílo lidové architektury, který je zapsán mezi Kulturní památky ČR. Předchůdce dnešního kostela je připomínán …
Jak už jsem někde určitě uvedl, smírčí kříže patří k nejzajímavějším a nejtajemnějším památkám, se kterými se – nejen - na našem území můžeme setkat. Stojí většinou osamoceně a  tiše…
Město Choceň se rozkládá na obou březích řeky Tichá Orlice. Choceň leží přibližně 40 kilometrů východně od krajského města Pardubice, 17 kilometrů jižně od Rychnova nad Kněžnou. Počátky osídlení Chocně a jejího o…
Nachází se na Tyršově náměstí v historické části města. Je zdejším nejvýraznějším objektem. Původně zde byla dřevěná rychta. První radnice zde byla postavena v letech 1564-56. Později pak…
Choceň leží ve Východních Čechách, severovýchodně od města Vysoké Mýto. Město se rozkládá na březích řeky Tichá Orlice a na okraji skalnatého údolí přírodního parku Peliny. V parku najdeme až 35 metrů vysoké ska…
Přírodní park Peliny se rozkládá na východ od choceňského zámku a vytváří ideální místo pro rodinnou rekreaci místních i "přespolních". Státní přírodní rezervace Peliny má rozlohu 3,31ha, ale pro návštěvníka je těžké odhadnout, kde přesně rezervace začíná a končí. V zákrutech Tiché Orlice se skrývají nádherné skály, ale i pěstěný park se stoletými stromy a sportovní i rekreační objekty. Až 35m Vysoké, strmé opukové …
Přírodní rezervace Peliny se nachází na pravém skalnatém břehu v posledním meandru Tiché Orlice před Chocní. Pěkný pohled na 35 metrů vysoké a až 40 metrů široké skalní útvary z opuky (písčitých slínovců) se nas…
Pěkný zámek, který je veřejnosti přístupný, stojí na levém břehu řeky Tiché Orlice ve městě Choceň v Pardubickém kraji. Zámek je patrový čtyřkřídlý objekt. U zámku je rozlehlý anglický park…
Kostelec nad Orlicí
Zámek byl postaven v empírovém stylu v letech 1829-1833 podle plánů vídeňského architekta Jindřicha Kocha pro hraběte Josefa Kinského, jehož rodině kostelecké panství patřilo od roku 1796.…
Vydali jsme se na zámek do Častolovic, autem z Hradce Králové, je to kousek za Týništěm nad Orlicí (smět z Hk na Žamberk a Ostravu), cca 20min cesty. Zaparkovat se dá hned u zámku za 40,- Kč, ještě nedávno se dalo…
Zámek Častolovice stojí na pravém břehu Kněžné pod jejím soutokem s Bělou. Zámek se nachází ve stejnojmenné obci na Rychnovsku v Královéhradeckém kraji. Čtyřkřídlý zámek se rozkládá kolem téměř čtvercového nádvo…
Častolovice jsou v okrese Rychnov nad Kněžnou v Orlické tabuli, 8 km jihozápadně od Rychnova nad Kněžnou a 2,5 km západně od Kostelce nad Orlicí. Zámek je u hlavní silnice na Hradec Králové, na soutoku…
Malebný zámek stojí na pravém břehu řeky Divoké Orlice. Zámek se nachází na Rychnovsku v Královéhradeckém kraji. Jednopatrový zámek má čtyři křídla, obklopující arkádové nádvoří. Vnější fasády včetně komínů zdobí …
Potštejn - hrad
Rozlehlé zříceniny hradu Potštejn stojí na vysokém zalesněném kopci. Potštejn se nachází v Královéhradeckém kraji, jižním směrem od Rychnova nad Kněžnou. Potštejn lze navštívit od dubna do října denně kromě ponděl…
Zámek Potštejn
Barokní zámek v Potštejně je dalším důvodem, proč toto malé městečko navštívit. Nachází se v centru obce a protože byl za komunistického režimu značně poničen, prochází v současnosti…
Hrad Potštejn leží v podhůří Orlických hor, ve stejnojmenné obci, asi 5 km od města Vamberk. Hrad je přístupný pro veřejnost od dubna do října. Prohlídka hradu probíhá s průvodcem a trvá přibližně 45 min. Vstupné …