Pardubicko

Čermná nad Orlicí - Týniště nad Orlicí

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Čermná nad Orlicí, nádraží 0,0 km
  Od nádraží společně se zelenou značkou chvilku lesem, pak k okraji obce. (foto 1 a 2).
číslo 2 Malá Čermná Asfalt 1,3 km
  Z křižovatky u křížku (foto 3) můžeme vidět vpravo chráněný dub a kapličku (foto 4 a 5). Odbočíme ale po hlavní silnici k lesu. Tam značka přechází na lesní pěšinu souběžnou s tratí a silnicí.
číslo 3 Vodní tůň, rozcestí 3,0 km
  U kříže (foto 6) odbočíme vpravo po žluté značce příjemnou cestou (foto 7) k Tiché Orlici (foto 8 a 9)
číslo 4 Tichá Orlice (foto 10 - 12) 3,8 km
  Přejdeme po dvou lávkách řeku a náhon, dojdeme k samotě Na Králce (foto 13) a pak na silnici pod Šachovem (foto 14 a 15).
číslo 5 Pod Šachovem Asfalt 4,8 km
  Po silnici (foto 16) na okraj Borohrádku k mostu (foto 17).
číslo 6 Borohrádek, most (foto 18) Asfalt 6,7 km
  Napojíme se znovu na červenou značku, která nás podél řeky (foto 19) a pak kolem rybníka (foto 20 - 21) vyvede za město.
číslo 7 Okraj Borohrádku 7,5 km
  Lesní úsek cesty, později po okraji lesa (foto 22 - 24).
číslo 8 Pískovna Světlá Asfalt 10,4 km
  Dál už po asfaltu. Projdeme Světlou (foto 25), přejdeme přes Divokou Orlici (foto 26 - 28) a mezi poli (foto 29) dojdeme do Týniště nad Orlicí (foto 30).
číslo 9 Týniště nad Orlicí, náměstí Asfalt 14,1 km
  Na nádraží nás případně dovede zelená značka.
číslo 10 Týniště nad Orlicí, nádraží Asfalt 15,1 km
  Konec trasy
1-U Malé Čermné
1-U Malé Čermné  •  Fotografie (30)  • Foto: HonzaC8

V popisu této trasy - https://www.turistika.cz/trasy/chocen-kostelec-nad-orlici - jsem se zmínil, že se nabízí v Čermné nad Orlicí varianta nejít do Kostelce nad Orlicí, ale přes Borohrádek do Týniště. Tuto variantu tedy nyní předkládám. Je sice o něco delší, ale naprosto pohodlná, nenáročná, téměř bez převýšení, takže je zvládnutelná v naprosté pohodě.

2-U Malé Čermné

Vyjdeme z rozcestí červené a zelené značky u nádraží v Čermné a tentokrát se budeme držet značky červené. Obě značky spolu vedou jen přes les, pak se rozdělují. Červená značka lízne západní okraj Čermné, kde je zajímavostí krásný chráněný dub. Zajde do lesa v podobě pěšiny mezi tratí a silnicí a takto dojdeme k rozcestí Vodní tůň. Zde máme na vybranou. Buď pokračovat dál po červené do Borohrádku a prohlédnout si toto městečko. Nebo si trasu o 1,5 km prodloužit, jít po žluté, užít si hezčí krajinu v okolí Tiché Orlice a k Borohrádku se jen přiblížit na jeho okraj. My máme radši tu přírodu než města, proto zde vedu trasu po té žluté nejdříve k Orlici a poté pod vesničku Šachov, jejíž kostel na kopci nám bude dělat příjemnou dominantu výhledu.

Od Borohrádku už jdeme opět po červené značce. Brzy zabočíme do lesa a pohodlnou cestou jdeme do Světlé. Tento les je proslulý svojí houbovou úrodností, v sezóně odtud na lehko neodejdete. Kousek za Světlou přejdeme další Orlici, tentokrát Divokou. Pár set metrů od mostu na západ je soutok obou Orlic, bohužel bez kvalitního přístupu. Za mostem už začneme vidět jižní okraj Týniště nad Orlicí. Dojdeme ke státní silnici č. 11. Kdo má hlad, stačí tu opatrně státovku přejít, ale bacha. Auta tu rozhodně pomalu nejezdí. Taky nemají proč. Za silnicí je motorest Roubenka, vaří tu výborně. Ať už po červené nebo od motorestu vlevo, každopádně dojdeme na týnišťské náměstí. Z něho nás pak případně k nádraží dovede značka barvy zelené.

3-Malá Čermná

Jak už jsem psal, trasa je zcela nenáročná. Celá měří cca 15 km. Společně s úsekem z Chocně by to dalo skoro 29 km, což se asi bude zdát dost, ale díky rovinatému reliéfu a pohodlným cestám se dá zvládnout. Dá se také samozřejmě absolvovat jen samotná, všechny vlaky (moc jich ale není) v Čermné staví. V tom případě je to klasická "půldenka". Jen, když rostou houby, je to na celý den a místo batohu doporučuji nůši, nejlépe i s jedním nosičem a jedním "ohýbačem".

Poslední aktualizace: 2.3.2015
Autor: HonzaC8

Čermná nad Orlicí

Příspěvky z okolí Čermná nad Orlicí - Týniště nad Orlicí

turistické rozcestí Čermná nad Orlicí - žst
Turistický rozcestník, který se nachází železničního nádraží v Čermné nad Orlicí, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po červené značce ve směru Nový Hradec Králové, Týniště nad Orlicí, Borohrádek, Světlá, Vodní…
Turistický rozcestník, který se nachází u hezkého starého stavení v Malé Čermné, ukazuje turistům cestu po zelené značce ve směru Horní Jelení, Dolní Jelení, Malé Sebrance - Velká Čermná, Sklenářka, U Háječku, Kos…
Turistický rozcestník, který se nachází v prostoru křižovatky ve Velké Čermné, ukazuje turistům cestu po zelené značce ve směru ve směru Horní Jelení, Dolní Jelení, Malé Sebrance, Malá Čermná - Sklenářka, U Háječku, Kostelec nad Orlicí.
Čermná nad Orlicí - oficiální název pro „souměstí“ obcí Velká Čermná, Malá Čermná, Číčová a Korunka, které se nachází na obou březích Tiché Orlice. V obcích je dochováno několik zemědělských stavení a pomníků ukřižování. U obce Korunka se nachází rybník zvaný Velký Karlov. Mezi Malou a Velkou Čermnou prochází zelená turistická značka ve směru Horní Jelení - Kostelec nad Orlicí…
K napsání tohoto článku mě inspiroval Franta a jeho skvělý retro cestopis"Můj první vandr". Nechci se opičit, protože na Františka nemám, buď to člověk v tý hlavě má, nebo nemá. Spíš se chci s Vámi…
Turistický rozcestník, který se nachází u slepého ramene Tiché Orlice (Vodní tůň), ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po červené značce ve směru Nový Hradec Králové, Týniště nad Orlicí, Borohrádek, Světlá - Mal…
Šachov - obec cca 1,5 km od Borohrádku do jehož katastrálního území Šachov spadá. Obci a okolí dominuje Kostel Nejsvětější Trojice, který pochází z období kolem roku 1600. Varhany, které se v kostele nachází pochá…
Smetana - malá obec mezi Chocní a Borohrádkem, která byla založena jako dominánská ves počátkem 18. století, písemně doložena je roku 1732. I když jde o obec malou nachází se zde několik zajímavostí, např. kaplička, ale zejména „mini výstava“ staré zemědělské techniky u místního rybníčku. Kolem obce prochází NS Choceňska.
Turistický rozcestník, který se nachází cca 500 metrů od centra Horního Jelení, ukazuje turistům cestu do tří směrů.  Po značce modré ve směru Suté Břehy, Poběžovice, Holice, Vinice, Horní Jelení - Dolní Jelení, R…
Plchovice - první písemná zmínka o obci této obci, která se nachází mezi Chocní a Borohrádkem pochází z roku 1342, kdy patřila k Borohrádeckému panství. V obci jsou dochována typická zemědělská stavení, nejstarší památkou je kamenný kříž z roku 1840, pseudogotická kaplička pochází z roku 1890. Obcí prochází NS Choceňska – Mezi Orlicemi. V Plchovicích je zastavení č. 11.
Borohrádek - kostel sv. Michaela Archanděla s dřevěnou zvonicí
Kostel sv. Michaela Archanděla v Městečku Borohrádek byl postaven v letech 1669-1673 v raně barokním stylu. Hlavní oltář pochází z roku 1752, kamenná křtitelnice je z roku 1556, vnitřní barokní a rokokové zařízení…
Horní Jelení - první písemná zpráva o vsi pochází z roku 1472. Nejstarší období obce je však spojováno s loveckým hrádkem, který v místě stával již v dobách předhusitských. Mělo jít o gotický hrad jehož prvním z…
Město Borohrádek leží v kněžnorychnovském okrese, při hranici s okresem Pardubice, ve výšce 258 m n.m. Borohrádek stojí v Orlické tabuli, při řece Tiché Orlici, jež se cca 7 km za městem stéká s Orlicí Divokou. Zn…
Město Borohrádek leží asi 8,5 km jihozápadně od Kostelce nad Orlicí. Prvním známým držitelem vsi Borohrádku byl Jaroslav z Borohrádku. První zmínka o panství Borohrádek je z roku 1342. Tehdy tvrz a městečko zís…
Oázou pro cyklisty je lesní cyklostezka, která spojuje obce Veliny a Borohrádek. Stezka, která spojuje i dva kraje, Královéhradecký a Pardubický, byla vybudována v létě roku 2008, její délka je 4,1 km. Na dvou mís…
Veliny jsou malou protáhlou obcí s 400 obyvateli a najdeme ji u okraje Hradeckého lesa, východním směrem od města Holice a jihozápadním směrem od města Borohrádek. Veliny se rozkládají podél silnice procházající o…
Největší dominantou a zároveň nejvýznamnější památkou Velin je roubený Kostel sv. Mikuláše, vrcholné dílo lidové architektury, který je zapsán mezi Kulturní památky ČR. Předchůdce dnešního kostela je připomínán …
Kostelec nad Orlicí
Zámek byl postaven v empírovém stylu v letech 1829-1833 podle plánů vídeňského architekta Jindřicha Kocha pro hraběte Josefa Kinského, jehož rodině kostelecké panství patřilo od roku 1796.…
Zámek Častolovice stojí na pravém břehu Kněžné pod jejím soutokem s Bělou. Zámek se nachází ve stejnojmenné obci na Rychnovsku v Královéhradeckém kraji. Čtyřkřídlý zámek se rozkládá kolem téměř čtvercového nádvo…
Zámek Častolovice - jeden ze Zámků na Orlici
Současná podoba zámku má hodnotu nejen historickou, ale díky nekonečnému úsilí paní majitelky Diany Phipss Sternbergové, která mimo jiné patří i k významným bytovým architektům, se stal i…
Vydali jsme se na zámek do Častolovic, autem z Hradce Králové, je to kousek za Týništěm nad Orlicí (smět z Hk na Žamberk a Ostravu), cca 20min cesty. Zaparkovat se dá hned u zámku za 40,- Kč, ještě nedávno se dalo…
Častolovice jsou v okrese Rychnov nad Kněžnou v Orlické tabuli, 8 km jihozápadně od Rychnova nad Kněžnou a 2,5 km západně od Kostelce nad Orlicí. Zámek je u hlavní silnice na Hradec Králové, na soutoku…
Naším cílem, resp. zastávkou, je hezká obec Dobříkov, která se nachází cca 10 Km severně od Vysokého Mýta. Účelem zastávky je dřevěný Kostel Všech svatých, který byl do Dobříkova přenesen v roce 1930 z Podkarpatské Rusi (dnešní Zakarpatská Ukrajina). Tato dřevěná stavba se střechou krytou šindelem byla postavena v roce 1679 ve Velké Kopani. V této obci však stál necelých 200…
Choceň leží ve Východních Čechách, severovýchodně od města Vysoké Mýto. Město se rozkládá na březích řeky Tichá Orlice a na okraji skalnatého údolí přírodního parku Peliny. V parku najdeme až 35 metrů vysoké ska…
Malebný zámek stojí na pravém břehu řeky Divoké Orlice. Zámek se nachází na Rychnovsku v Královéhradeckém kraji. Jednopatrový zámek má čtyři křídla, obklopující arkádové nádvoří. Vnější fasády včetně komínů zdobí …
Přírodní park Peliny se rozkládá na východ od choceňského zámku a vytváří ideální místo pro rodinnou rekreaci místních i "přespolních". Státní přírodní rezervace Peliny má rozlohu 3,31ha, ale pro návštěvníka je těžké odhadnout, kde přesně rezervace začíná a končí. V zákrutech Tiché Orlice se skrývají nádherné skály, ale i pěstěný park se stoletými stromy a sportovní i rekreační objekty. Až 35m Vysoké, strmé opukové …
Zámek Potštejn
Barokní zámek v Potštejně je dalším důvodem, proč toto malé městečko navštívit. Nachází se v centru obce a protože byl za komunistického režimu značně poničen, prochází v současnosti…
Potštejn - hrad
Rozlehlé zříceniny hradu Potštejn stojí na vysokém zalesněném kopci. Potštejn se nachází v Královéhradeckém kraji, jižním směrem od Rychnova nad Kněžnou. Potštejn lze navštívit od dubna do října denně kromě ponděl…
Hrad Potštejn leží v podhůří Orlických hor, ve stejnojmenné obci, asi 5 km od města Vamberk. Hrad je přístupný pro veřejnost od dubna do října. Prohlídka hradu probíhá s průvodcem a trvá přibližně 45 min. Vstupné …