Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Hradec Králové
Hradec Králové leží na soutoku Labe a Orlice. Patří mezi věnná města a je centrem duchovního života, kultury a vzdělanosti východních Čech. Díky výjimečným stavbám a ojedinělému architektonickému konceptu je město nazýváno „salon republiky“.
TIP:
 Trasy Hradecko a okolí (60)

Prohlídka podzemního vodojemu na Novém Hradci Králové

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

V podzemním vodojemu
V podzemním vodojemu  •  Fotografie (28)  • Foto: dupis

Možnost podívat se do některého ze čtyř podzemních vodojemů na Novém Hradci Králové se naskytne veřejnosti pouze v době vypuštění, čištění a údržby některého z nich. Poslední takový den připadl na 19. března 2016, kdy Královéhradecká provozní umožnila v rámci dne otevřených dveří vstup do třetího nejstaršího vodojemu z 80. let minulého století (zkušební provoz byl zahájen v roce 1986). Mimochodem, do tohoto podzemního vodojemu bylo veřejnosti umožněno nahlédnout vůbec poprvé. Není proto divu, že zájem byl veliký.

Pohled na část areálu podzemních vodojemů z věžového vodojemu

Po vstupu do areálu vodojemů nás šipky dovedly až k zadní provozní budově, kde prohlídka začínala. Protože z organizačních důvodů mohly do podzemního vodojemu vstupovat skupiny pouze o 25 osobách, nezbylo než si vystát frontu. Během čekání jsme si při pohledu dolů na spleť potrubí řady DN 100, 500, 800 a 1000 z materiálu Pont-A-Mousson a dalších armatur poslechli od pracovníka provozující společnosti několik informací o koloběhu vody od zdrojů do vodojemů, a dále ke spotřebitelům. Popovídat jsme si mohli o všem, co se týká vody.

Když na nás přišla řada, vystoupali jsme po ocelovém schodišti na Ochoz, abychom následně sestoupili po strmém nerezovém schodišti na dno podzemního vodojemu. Zde čekal další pracovník Královéhradecké provozní, který nás seznámil s vlastní nádrží a poskytl nám mnoho zajímavých informací. Pokusím se o ně podělit.

Akumulační nádrž má plochu 2.000 m2. Při maximální výšce hladiny 5 m zadrží 10 tisíc metrů krychlových vody. Maximální výšku limituje přepadové zařízení, které vidíte na jedné z fotografií. Vodojem je krabicového typu, postavený byl z monolitického železobetonu. Nosné pilíře čtvercového půdorysu, doplněné kónickými patkami, jsou prefabrikované. Stropní konstrukce je shora krytá tepelnou izolací z pěnového polystyrenu a hydroizolací z modifikovaných asfaltových pásů. Na izolacích je navršená zemina v tloušťce jednoho metru. Tepelná izolace a vrstva zeminy zaručují konstantní teplotu vody v nádrži. Travnatý povrch začleňuje vodojem do okolní krajiny. Nadzemní vstupní komory z monolitického betonu mají kruhový půdorys. Jejich kopulovité zastřešení koresponduje se sousední hvězdárnou.

Voda se do akumulační nádrže přivádí modrým potrubím na opačnou stranu, než je výpusť. Důvodem je cirkulace vody, a tím zajištění její obměny. Proudění vody, respektive vyrovnávání tlaků, podporuje odvětrání nádrže. Černé potrubí DN 100 slouží pro přívod tlakové vody v době čištění nádrže. Přepadová voda odtéká hnědým potrubím do rybníku Datlík. Voda v nádrži je prý křišťálově čistá, lze si prohlížet dno v pětimetrové hloubce. Tu možnost jsme samozřejmě neměli. Ve vypuštěné nádrži je zvláštní akustika, jsou slyšet ozvěny.

Provozní budova, kde začínala prohlídka

Navštívený vodojem o objemu 10 tisíc m3 nepatří mezi největší na Kopci svatého Jana. Největší má objem 18,5 tisíc m3. Celková kapacita všech čtyř podzemních nádrží je 48,5 tisíc m3 vody. Ač se toto množství zdá neskutečné, vydrží pro královéhradeckou aglomeraci, čítající 150 tisíc obyvatel, pouze na jeden a půl dne. Vodojemy nejsou zásobárnou pitné vody v pravém smyslu slova, spíše vyrovnávají kolísání spotřeby. Nádrže jsou zásobovány z několika zdrojů přibližně 230 litry pitné vody za sekundu, vyprazdňují se proměnlivou rychlostí 40 až 400 m3/ s. Záleží na dnech a časovém období. Nejmenší odběr pitné vody je v noci, pouze 40 – 60 m3/ s. Nejvíce z vodojemů odtéká v neděli večer, 370 – 400 m3/ s.

Při prohlídce vodojemu jsme se také dozvěděli, z kterých zdrojů sem pitná voda přitéká. Největší podíl 60 – 70% je získáván pomocí 12 hlubinných vrtů z podzemní pánve v Lité, rozprostírající se mezi Dobruškou a Opočnem. Voda je velice kvalitní, avšak mineralizovaná, tj. tvrdá. V období od 15. března do 15. července se odběr z této lokality snižuje na polovinu z důvodu ochrany přírody. Nemalý podíl podle ročního období tvoří voda z Orlice, dodávaná ze zrekonstruované úpravny vody. Zbytek vody se dokupuje od externích společností z Náchodska a také z vodojemu u Kunětické hory, který primárně zásobuje město Pardubice. V případě potřeby však Hradec Králové dodává vodu zpět Pardubicím. Rivalita jde stranouSmile.

Potrubí a armatury v provozní budově

Tento tip na výlet neuskutečníte kdykoliv. Musíte si počkat, až Královéhradecká provozní naplánuje čištění některého z podzemního vodojemu a umožní v rámci Světového dne vody nebo jiného dne otevřených dveří veřejnosti přístup. Je potřeba sledovat tisk nebo webové stránky královéhradecké provozní: www.khp.cz.

Když už jsme na Kopci svatého Jana, stojí za zmínku, že nejstarší součástí soustavy vodojemů na Novém Hradci Králové je věžový vodojem postavený bratry Václavem a Františkem Capouškovými v letech 1936 – 1937. Ten má oproti podzemním nádržím zanedbatelný objem 320 m3. Z jeho Ochozu se však můžete pokochat pohledem na Hradec Králové s Krkonošemi v dáli. O věžovém vodojemu jsem napsal samostatný článek, ve kterém se dozvíte více po kliknutí zde.

Možnosti občerstvení vás v daném místě příliš neuspokojí. Do města to však není daleko.

V provozní budově

Nemusíte být stavbařem, ani vodohospodářem, aby vás podzemní vodojem zaujal. Podobné prostory jsou dostupné ojediněle. Určitě stojí za to si den otevřených dveří pohlídat a některý z vodojemů navštívit.

Hradeckým není potřeba vysvětlovat, jak se k vodojemům dostanou. Přespolním doporučím dojet trolejbusem č. 1 nebo 2 na konečnou zastávku na Novém Hradci Králové (u kostela). Odkud vás zelená turistická značka dovede po jednom kilometru k vodojemům. Některý spoj trolejbusu č. 1 má konečnou o dvě zastávky dále v Klukách u planetária. Odtud to máte k vodojemům blíže.

Pokud přijedete autem, na Kopci svatého Jana zaparkujete na neupravené odstavné ploše nad bývalou sjezdovkou, naproti vodojemům. Případně u hvězdárny. Parkování je zdarma.

Poslední aktualizace: 21.3.2016
Autor: dupis

Hradec Králové

Příspěvky z okolí Prohlídka podzemního vodojemu na Novém Hradci Králové

Věžový vodojem na Novém Hradci Králové
Možnost vystoupat na Ochoz věžového vodojemu na Novém Hradci Králové se veřejnosti nenaskytne každý den. Proto jsme uvítali vstřícnost Královéhradecké provozní, která v rámci Dne vody vodojem zpřístupnila. Dopo…
Vodojem, dominanta Nového Hradce Králové byl postaven v letech 1936-37 firmou bratrů Capoušků. V době stavby byl postaven pro potřeby tehdy samostané obce Nový Hradec Králové. Původně byla voda čerpána voda z úpravny vody ve staré Třebši. V současnosti je do nádrže čerpána voda ze sousedních podzemních vodojemů. V nočních hodinách dominanci vodojemu podtrhuje jeho povedené…
Rozárkou je nazývána střední část Kopce svatého Jana na Novém Hradci Králové. Kopec to není nikterak veliký. Hřeben dosahuje nadmořské výšky maximálně 277 metrů, úpatí se nachází přibližně o třicet výškových metrů…
Z vyhlídky, která se nachází na Novém Hradci Králové u bývalého lyžařského svahu Rozárka se za jasného počasí nabízí krásné výhledy severně od Hradce Králové. Jako na dlani máme celý masiv Krkonoš s Černou horou v…
Hradecká hvězdárna a planetárium se nachází na Novém Hradci Králové nedaleko, dominanty Nového HK, vodárenské věže. Stavba hvězdárny byla realizována v letech 1947 až 1961. Platenárium s průměrem 6,6 metrů sice ne…
Hvězdárna na Kopci svatého Jana v Hradci Králové funguje již od padesátých let minulého století. Je v ní umístěné i nejstarší planetárium v Čechách. Za více než půlstoletí sem zavítalo za poučením a zábavou velké …
Naším cílem je návštěva UFO - létajícího talíře mimozemské civilizace, který je téměř „zaparkovaný“ u hradecké hvězdárny. Na první pohled do tak vypadá, ale není tomu tak, jedná se o nové digitální planetárium, kt…
Planetární Naučná stezka (celková délka 6,5 km) vznikla v roce 2005 díky iniciativě Astronomické společnosti v Hradci Králové a Hvězdárny a planetária v HK. Jedná se o model naší s…
UFO - létající talíř mimozemské civilizace „zaparkovaný“ u hradecké hvězdárny. Na první pohled do tak vypadá, ale není tomu tak, jedná se o nové digitální planetárium, které se 23.ledna 2015 otevřelo veřejnosti. …
Hvězdárna a planetárium v Hradci Králové
Hvězdárna a planetárium se nachází na jižním okraji metropole východních Čech - Hradce Králové. Pro stavbu hvězdárny bylo zvoleno jedno z nejkrásnějších míst - na hřebenu mezi Zámečkem a Novým Hradcem Králové, odk…
Vyrážíme ke Hvězdárně a planetáriu na Novém Hradci Králové, která je výchozím bodem Planetární a Galaktické stezky. Ti, kdo vyrazí autem ho můžou odstavit přímo u hvězdárny, ten kdo využije MHD a vystoupí na koneč…
Turistický rozcestník, který se nachází na Novém HK u tzv. "panelky" ukazuje turistům cestu ve dvou směrech. Po zn. žluté od rozcestníku do Hradeckých lesů k hájovně Bažantnice a po zn. zelené ve směru rozcestí Pod kopcem sv. Jana - Horní Jelení.
Kříž se zvoničkou najdeme v lokalitě Lhota pod Strání v ulici Milady Horákové. Pochází z roku 1857, kdy byl dne 6. září „nákladem zdejších občanů postaven a slavně posvěcen“. Na podstavci je vytesán nápis: Tak miloval Bůh svět,…
Kostel Sv. Jana Křtitele se nachází na kopci sv. Jana v lokalitě na Zámečku. První kostel, který se zde nalézal, byl postaven hradeckým měšťanem Lukášem Hostovským v roce 1530. Zvonice je prvně zmíněna v roce 1583…
Míříme jižně od centra Hradce Králové, míříme na Nový HK, do míst, kde se říká Zámeček (lidově na Zámečku). Tím co nás na Zámeček přivádí je dřevěný Kostel Sv. Jana Křtitele se zvonicí. První kostel, který se zde …
Zajímavý pomník se sochou sv. Jana Nepomuckého se nalézá při Brněnské silnici cca 200 metrů pod kostelem sv. Antonína. Umístění pomníku však není původní, dle nápisu na podstavci bylo dílo na současné místo přeneseno v roce 1766 z bývalého Mýtského předměstí. Souvislost se stavbou vojenské pevnosti je na místě. Zdobné prvky socha obdržela v roce 1842, jestli jsem tedy starý…
Okrajové části Hradce Králové, bývalé samostatné obce Třebeš a Roudnička jsou propojeny cyklostezkou, která nám cyklistům dodává pocit bezpečí. Celková délka stezky je cca 1 200 metrů, povrch je tvořen zámkovou dlažbou červené barvy a pro inline bruslaře vhodný není. Většina délky stezky je vybudována po obou stranách silnice. Část od kruhového objezdu kolem rybníku je v…
Dřevěná sloupová zvonička, která byla zřízena církví československou, se nalézá v 1/3 kopce ve směru od centra HK na Nový Hradec Králové. Přesněji u křižovatky tzv. staré Brněnské s Blodkovou ulicí. Součaný zvon, na kterém je reliéf mistra Jana Husa, byl osazen v roce 1946. Tato lokalita je všeobecně známa jako "U zvoničky."
Rybník Datlík je třetím z rybníků na toku potoku Biřička v rybniční soustavě Biřička, Cikán, Datlík, Roudnička. V roce 1988 byla vyhlášena přírodní památka Rybníky Roudnička a Datlík. Zájmem ochrany zde jsou rybní…
Rybník Roudnička je čtvrtý z rybníků na toku potoku Biřička v rybniční soustavě Biřička, Cikán, Datlík, Roudnička. V roce 1988 byla vyhlášena přírodní památka Rybníky Roudnička a Datlík. Zájmem ochrany zde jsou ry…
Kostel sv. Antonína - dominanta Nového Hradce Králové. Od konce třicetileté války byl kostel v rozvalinách, pro nedostatek peněz se s jeho opravou začalo až v roce 1705, dokončena byla v roce 1726. Při generální přestavbě v letech 1769 - 1772 získal kostel dnešní barokní podobu. Poslední významná oprava kostela byla realizována v letech 1990-91. Podrobně je historie kostela…
Rybníky Biřička, Cikán a Datlík, které se nachází na okraji Hradeckých lesů lákají k častým procházkám rodin s dětmi. O důvod víc k procházce kolem této rybniční soustavy je Vodnická stezka, která je „pokračováním…
Svatováclavské náměstí na Novém Hradci Králové je přirozeným východiskem do oblasti hradeckých lesů. U Náměstí (parku) je konečná zastávka trolejbusu MHD a tak i houbaři z centra města mají cestu do hlubin lesů v …
Pohodlná procházka lesem a s výhledem na Hradec Králové. Částečně kopíruje Planetární naučnou stezku (viz https://www.turistika.cz/mista/planetarni-a-galakticka-naucna-stezka). Vzhledem k délce 9,5 km se dá zvládnout za nedělní odpoledne (a pak se stavit na náměstí na Novém Hradci v cukrárně na kafíčko).
Rybník Plachta - menší ze soustavy dvou rybníků Plachta a Jáma u lokality Na Plachtě. Oby Rybníky byly zbudovány v 15. století. Jižní a východní strana rybníka je zarostlá rákosem obecným. Ke koupání rybník vhodný…
Rybník Cikán je druhým rybníkem v pořadí na toku potoku Biřička v rybniční soustavě Biřička, Cikán, Datlík, Roudnička. Rybník Cikán a okolí jsou ideálním místem nejen k víkendovým procházkám. Kolem rybníku je vede…
Toužebně očekávaná část cyklostezky, která v budoucnu spojí Hradec Králové a Pardubice je od 6.4.2019 otevřena v úseku Hradec Králové - Vysoká nad Labem. Úsek cca v délce 5 km navazuje na místní komunikaci v Hrade…
Hradecká lokalita Plachta (Na Plachtě) se nachází na jihovýchodním okraji města. Lokalita Plachta je známa již v 15. století, tehdy se jednalo o bezlesou pastevní a mokřadní krajinu, ráz této krajiny se dochoval …
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králové, je označován jako jedno z nejstarších českých měst. Ve středověku šlo o věnné město českých královen a této době vděčí za gotickou katedrálu sv. Ducha na svém Velkém náměstí, která dnes vedle Bílé věže a Staré radnice patří mezi městské dominant…