Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Čerčany

Posázaví /oblast Čerčany - Rataje nad Sázavou/

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Putování (více dnů) Za kulturou Do přírody

Vlevo Talmberk, vpravo Rataje nad Sázavou
Vlevo Talmberk, vpravo Rataje nad Sázavou  •  Fotografie (1)  • Foto: annafr

Vyjíždíme autem z Brna, naším cílem jsou Čerčany. Cestou tam se zastavujeme v Českém Šternberku. Procestujeme část kolem řeky Sázavy od Čerčan do Ratají nad Sázavou. A sem tam zabrousíme od Sázavy kousek dál. Náše putování jsme si naplánovali na 4 dny. Naším cílem je toulat se kolem řeky Sázavy a poznávat různé památky v jejim okolí. Cestou zpět navšívíme Hrusice, Ondřejov a Komorní Hrádek.

Cestou se zastavujeme na hradě Český Šternberk. Hrad založen Zdeslavem z Divišova roku 1241, který přijal pak přídomek ze Šternberka. Hrad právě pojmenoval podle jejich rodového znamení zlaté osmihroté hvězdy stern - berg. Stojí na skalním ostrohu a je odtud krásný výhled na Sázavu. Pak se jedeme ubytovat do penzionu v Čerčanech. Večer projdeme Čerčany, zjistíme kde je nádraží, obchod a co se kde děje. Čerčany se nejvíce zviditelnili v době stavby železnice císaře Františka Josefa I. Praha - České Budějovice v 70.letech 19. století. Staly se významným železničním uzlem. S rozvojem trampování vznikly zde trampské osady např. Ztracená stopa. Čerčany byly bydlištěm či útočištěm řady významných osobností např. tramský spisovatel Bob Hurikán, herčka Iva Kačířková,kabaretiér Jiří Červený či Emil Artur Longen. Sídlí zde občanské sdružení Posázavský pacifik, které pořádá nostalgické jízdy Posázavím s parním či motorovým vlakem. Dominantou obce je kostel čs. církve husistské na návrší nad městečkem.

Další den jedeme vlakem podél Sázavy do Ratají nad Sázavou, zastávky. Šplháme do kopečka k zbytkům hradu Pirkštejna/fara/ a pak na náměstí a k zámku v Ratajích nad Sázavou. Občerstvíme se dobrými langoši na náměstí v restauraci a pokračujeme k zámku, kde je vidět, jak pokročila rekonstrukce.Odtud se vydáváme kolem zámku a hříště dále na zříceninu hradu Talmberku až do města Sázavy. Talmberk je zřícenina mezi zahrádkami a domy. Do Sázavy jdeme kvůli klášteru založeného sv. Prokopem - jde o zajímavé dílo, i když komplex nebyl dostavěn.Vidíme interiéry kostela sv. Prokopa s milostným obrazem, gotickou kapli P.Marie, venku prohlídneme severní zahradu se základy kostela a nedostavěný chrám P.Marie a sv. Jana Křtitele. Mohla by se tu vyučovat historie. Vstřebáváme informace cestou zpět vlakem do Čerčan

Další den jdeme na vycházku do obce Lštění, na kopeček Hradiště s kostelíkem sv. Klimenta, odtud pak na zříceninu hradu Dubá/Stará Dubá, Poddubí/ a na hlásku Zlenice a zpět do Čerčan. Klimentek je v místě slovanského hradiště, už slované si ho vyhlídli. Nedivíme se jim, je odtud krásný rozhled a příjemně. Je asi vedly jiné přednosti. Pak zde bylo od 11. století sídlo přemyslovské správy a Hradiště Lštění bylo jednou z pevností obklopující tehdejší přemyslovský státeček. Kostelík má snad románské základy, gotický portál byl objeven a nejpatrnější je barokní přestavba. Hrad Dubá vznikl zřejmě ve 13. století a byl sídlem pánů z Dubé a Zlenic. Na Zlenickém hradě/dnes už hlásce/ sídlil Ondřej z Dubé, nejvyšší sudí Českého království. Na Zlenické hlásce proběhla rozsáhlá záchrana díky místnmu občanskému sdružení.Zde je si třeba rozmyslet, kolik toho chcete ujít, protože Dubá leží na jiné straně Sázavy než Hláska Zlenice a musíme najít most. Dal se využít i přívoz, ale nevěděli jsme, zda je v provozu. Od Klimentku pře Dubou do Hvězdonic, kolem Sázavy na Hlásku až k mostu do Lštění je cca 15km. Pokud chcete trasu zkrátit, ta vynechat Dubou a zpět do Zlenic a po červené na Hlásku. Nebo vynechat Hlásku a na hrad Dubá a z Hvězdonic vlakem do Čerčan.

Poslední den vyjíždíme do Hrusic, pak ana hvězdárnu do Ondřejova a ke Komornímu Hrádku a domů. V Hrusících parkujeme na náměstíčku a vydáváme se k vile - Památku Josefa Lady na konci obce. Ladovy obrázky provázely naše dětství a působily na nás mile nebo vesele. Vzpomínáme a vracíme se do centra obce. Pak s ledňákem jdeme na vycházku k rybníčku, snad že potkáme Mikeše či uvídíme vodníka na vrbě sedět. Ani jedno se nepodařilo, tak ještě ke kostelíku. Starý kostelík se hřbitovem okolo je zasvěcen sv. Václavovi. Historický portál z červeného pískovce nás zaujal,je dílem mnichů ze Sázavy. Objeven byl náhodně, když do kostela uhodil blesk roku 1853, kdy praskla zeď kostela. Dále zastavujeme na náměsti v Ondřejově, původně Ondřejův dvůr za pánů z Dubé, pak trhové městečko. Dnes spíše ospalejší, zvláště slečny v cukrárně neměly pro trh ani za mák smyslu a pro slušnost také ne. Jdeme do kopečka ke hvězdárně s velkým parkem a nádhernými pohledy i do krajiny. Do hvězdárny se dnes nedostaneme, tak relaxujeme na louce a užíváme si nádherný den a výhled. Hvězdárnu založil roku 1898 J. Frič na vrchu Manda/vrch darovala Ondřejovu Manda z Vartenberka/ jako soukromou, pak ji věnoval Karlově univerzitě. Po druhé světové válce zde vzniká Astonomický ústav AV. Dnes se uvádí kopec Žalov, který byl pojmenován na památku Fričova bratra Žalovem. Zajímavé jsou secesní stavby arch. Fanty.

Český Šternberk, restaurace na hradě je nyní přebudována na kavárnu, občerstvení teď dole pod hradem v hotelu naproti

Ubytování penzion Alexandra Čerčany

Restaurace u penzionu v Čerčanech

Rataje nad Sázavou -Restaurace U Jindřicha,na náměstí - venkovská hospůdka s malým občerstvením langoše..

Sázava - Hostinec za vodou, zahrádka

Cukrárna Ondřejov, nedoporučujeme

Restaurace Ondřejov - Pizzeria Pietro

Libil se nám hrad Šternberk, je zde plno zajímavých věcí a nádherný pohled dolů na Sázavu. Také se nám líbila cesta vlakem kolem řeky, odpočinek u řeky Sázavy v předměstí Sázavy. Moc se nám líbili všechny ty zříceniny, kostelíky. Nelíbila se nám cukrárna v Ondřejově, rozbitá silnice v Senohrabech a že není přístupná zahrada u Komorního Hrádku.

Škoda jen, že jsme nestihly toho více. Je tu krásně a mnoho míst k vidění i odpočinku např Mrač, Poříčí, Pyšely, Vysoká Lhota...............

Český Šternberk - vstupné 125Kč, studenti 85Kč, děti 65Kč a do 4 let zdarma

Klimentek - kostel sv. Klimenta na obcí Lštění, vstup jen v lichou neděli při mši

zřícenina hradu Dubá - zdarma

Zlenice - hláska - zdarma

Hvězdárna Ondřejov - pozor otevřeno jen so+ne, vstupné 60Kč, děti 20Kč.

Rataje nad Sázavou - Pirkštejn - nepřístupný, vlastní církev zámek, muzeum - vstupné 80Kč, děti 40Kč

Talmberk- "zahradní zřícenina", vstup zdarma

Posázaví /oblast Čerčany - Rataje nad Sázavou/ na mapě
Přidat oblast mezi oblíbené

Příspěvky v okolí Posázaví /oblast Čerčany - Rataje nad Sázavou/

Nostalgický provoz historického vlaku, taženého parní lokomotivou po malebné a technicky náročné trati z Prahy údolím Sázavy. Posázavský Pacifik je pojmem českého trampingu.
Obec Čerčany leží v okrese Benešov. Má 2671 obyvatel a katastrální území obce má rozlohu 644 ha. V současné době má obec Čerčany s osadami Vysoká Lhota, Jericho a Nové Městečko celkem 1028 domů a objektů (včetně…
Vodárenská věž je otevřena široké veřejnosti jako malé železniční muzeum s vyhlídkovou věží. http://www.posazavsky-pacifik.cz/aktualityPP.html
   Vlakem z Hlavního nádraží v Praze do Čerčan je to necelou hodinu cesty. Již dlouho jsem nejel vlakem a tak mě mile cestování s kolem překvapilo. Z poslední léta se toho hodně změnilo a to k dobrému.&n…
Středočeská obec Poříčí nad Sázavou se nachází mezi městy Benešov a Pyšely a žije zde asi dvanáct stovek obyvatel. Je zajímavé, že první písemná zmínka o obci pochází údajně až z roku 1352, ale památky na jej…
Jedeme opět na výlet kolem Sázavy. Je krásný letní den a tak se chceme i vykoupat. Nastupujeme do vlaku směr Benešov u Prahy a vystupujeme ve stanici Čtyřkoly. Odtud pokračujeme k řece. Přecházíme koleje…
Výrazné zříceniny hradu Zlenice, lidově zvaného také Hláska, stojí na ostrohu nad ústím potoka Mnichovky do řeky Sázavy severně od Čerčan na Benešovsku ve Středočeském kraji. Zlenice jsou dějištěm historického detektivního románu ?Zločin na Zlenicích hradě? od R. Šimáčka. Zlenice byly typickou ukázkou hradu s blokovou dispozicí. Z hradu se zachovalo zdivo velké věže ? donjonu,…
Obec Hrusice je jednou z velice malebných v okolí Prahy. Nachází se východním směrem od hlavního města a známá je především jako rodiště malíře a spisovatele Josefa Lady. Pro vzpomínku na tohoto českého umělce byl…
Benešov leží jihovýchodním směrem od města Prahy. Městem prochází železniční trať vedoucí z Prahy do Tábora. Benešov je nedaleko dálnice z Prahy do Brna. Město bylo postaveno mezi dvěma potoky a to Konopišťský a B…
Jedeme  vlakem  na zámek  Konopiště,  který se může chlubit,  že jej  střeží  medvědi  v hradním příkopu. Zámek Konopiště byl původně hrad. Ve 13 století   páni z Benešova  zbudovali tvrz . Jméno dostal hrad podle…
Zámek Konopiště je navštěvovanější památkou na Benešovsku ve Středočeském kraji. Při návštěvě zámku si turisté mohou vybrat ze tří prohlídkových okruhů. Na zámku jsou k vidění reprezentační a hostinské místnosti s…
Jeden z mnoha krásných zámků co tady v Čechách máme. Zámek se proslavil jako sídlo slavného panovníka a vojevůce Františka Ferdinanda d'Este, který nejen…
Kdysi mohutná gotická pevnost, přestavěná renesančně a barokně, jeden z nejnavštěvovanějších českých zámků, obklopený nádherným parkem.
Hrad Konopiště  založil nedaleko svého rodového sídla Benešova kolem r. 1294 pravděpodobně pražský biskup Tobiáš z Benešova a to podle vzoru francouzských pevností, s válcovými věžemi, s&…
Vojenské technické muzeum se nachází blízko Týnce nad Sázavou mezi obcemi Krhanice a Lešany. Parkování a vstup zdarma. Otevírací doba: červen a září jen o víkendu, červenec a srpen od středy do neděle - 9-17 h.…
Malebný gotický hrad na ostrohu nad Sázavou, rodové sídlo Pánů ze Šternberka.
Hrad Český Šternberk stojí na úzkém skalnatém kopci nad řekou Sázavou. Hrad se nachází ve Středočeském kraji a je druhou nejnavštěvovanější památkou na Benešovsku. Hrad je otevřen od června do října denně mimo pon…
Pseudorenesanční zámek stojí na ostrohu nad pravým břehem potoka Botiče v Průhonicích ve Středočeském kraji. Zámek je trojkřídlý objekt se čtyřpatrovou…
Praha je hlavním a největším městem České republiky. Leží na řece Vltavě, která protéká městem, v délce 30 km. Z Prahy je vzdušnou čarou přibližně stejně daleko k Jaderskému a k Baltskému moři. Praha je…
Do roku 1852 zakoupen pozemek bývalé solnice u řetězového mostu, v roce 1862 tu bylo postaveno Prozatimní divadlo pro 990 diváků (V.I.Ullmann), v roce 1868 položen základní kámen k novostavbě podle novorenesančn…
Praha je hlavní a současně největší město České republiky. Leží mírně na sever od středu Čech na řece Vltavě, uvnitř Středočeského kraje, jehož je správním centrem, ale jako samostatný kraj…
Staroměstské náměstí, nejstarší a nejvýznamnější náměstí historické Prahy, se formovalo již od 10. st. jako tržiště na křižovatce evropských obchodních cest. Bývala zde celnice (Ungelt), kde se odedávna proclívalo…
Petřínská rozhledna - historie Petřínské rozhlednyPetřínská rozhledna aneb jak to celé začalo. Roku 1889 se 363 členů Klubu českých turistů vypravilo na Světovou výstavu v Paříži. Výprava se pro ně stala nezapomen…
Pražský hrad je největším klenotem hlavního města i celé České republiky. Pražský hrad je národní kulturní památkou a tradičně patří k našim nejnavštěvovanějším památkám. Pražský hrad tvoří rozsáhlý komplex paláco…
Katedrála svatého Víta je největším a nejvýznamnějším pražským chrámem. Kromě bohoslužeb se zde odehrávaly i korunovace českých králů a královen. Je místem uložení ostatků svatých zemských patronů, panovníků, šlechticů a arcibiskupů. Chrám je třetím kostelem stejného zasvěcení na témže místě. Kolem roku 925 zde kníže Václav I. založil románskou rotundu, která byla po roce 1060 přestavěna v trojlodní baziliku se dvěma …
Sídlo českých králů v Hlavním městě Praze.
Pražská ZOO... Pražská ZOO patří mezi nejlepší a nejvybavenější Zoologické zahrady v České republice. A není ani divu. V ZOO najdeme například koně převalského, adaxy, zubry a mnohé další. ZOO je velmi vhodná na Krásně strá…
ZOO v Praze - Tróji.
Poděbrady leží ve Středních Čechách, východním směrem od Prahy. Poděbrady jsou známé a vyhledávané lázeňské město. Město se rozkládá na pravém břehu řeky Labe v jižní části České tabule. V…
Zřícenina hradu Okoř se nachází ve Středočeském kraji. Leží na skalnatém pahorku v údolí Zákolanského potoka, 15 kilometrů severozápadně od Prahy. Zříceninu hradu Okoř je možné navštívit od června do srpna každý d…