Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jevany

Návštěva místa původu jednoho ze základních kamenů ND v Praze

Tipy na výlet Romantika Do přírody

Vycházka se dá absolvovat v kterékoli roční době, pokaždé má své kouzlo.

Od centrálního rozcestí v Kostelci nad Černými Lesy se vydáme po červené značce směrem na Černé Voděrady.

Než se však vydáme na vlastní trasu, můžeme se v samotném centru města podívat na exteriéry knížecího zámku, který je dominantou spodní časti náměstí. Zámek je účelově využit, a tak se dovnitř nedostaneme. V přilehlé zámecké kapli odpočívají i poslední z rodu Smiřických, kteří zámek vybudovali. V bývalé renesanční budově radnice stojící v rohu náměstí pak sídlí městské muzeum.

Aldašín  •  Foto: trempik

Zprvu nás červená značka vede po místní komunikaci. Chvíli po překročení hlavní silnice značka uhýbá vpravo do lesa. Okrajem lesa a lesní cestou dojdeme na turistické rozcestí Šemrincova lávka, od kterého jdeme vpravo, nyní po modře značené lesní cestě vedoucí Voděradskými bučinami. Přijdeme na další rozcestí, na kterém spolu se značkou zahneme vlevo a značka nás dovede na křižovatku cest pod lesním hřbitovem Aldašín.

Hřbitov a kostel sv. Jiří je jediným němým svědkem vsi zaniklé za třicetileté války. Po lesní cestě dojdeme do Jevan. Po vyjití z lesa nad Jevany procházíme vilovou zástavbou až na křižovatku s hlavní silnicí. Značka nás opět vede vlevo na hráz Jevanského rybníka. Za hrází rybníka dojdeme k dalšímu rozcestí od kterého začneme stoupat lesním úsekem k lesní studánce. Kousek nad studánkou je pak umístěna Lenhartova pamětní deska.

Od lesní studánky se modře značená cesta vlní Voděradskými bučinami, míjíme rozcestí Voděradské bučiny a míříme ke směrové odbočce Kamenka resp. Kovárna. Pokud se vydáme po odbočce vzhůru do kopce, dojdeme do míst odkud pochází jeden ze základních kamenů Národního divadla v Praze obsahující schránku se zakládajícími listinami divadla. Místo je zajímavé i pro své geomorfologické jevy v okolí.

Aldašín  •  Foto: trempik

Po návratu na rozcestí pokračujeme dále po modré značce na Louňovice. Projdeme Louňovicemi, které zažívají velký stavební rozmach, a po hrázi rybníka Požár dojdeme na hlavní silnici z Prahy na Kutnou Horu. Zde nalezneme i autobusovou zastávku příměstského autobusu.

Podíváme se na místo, ze kterého pochází jeden ze základních kamenů Národního divadla v Praze.

Navštívíme místo starého osídlení, dnes lesní samoty se hřbitovem a kostelem – Aldašín.

Na výlet je nejlépe vzít si vše s sebou do batohu. Jistě je možnost zakončit výlet v Louňovicích někde v restauraci, ale já jsem toto možnost nevyužil.

Jde o pohodovou procházku v chráněné rezervaci Voděradské bučiny, ve které najdete nedotčenou přírodu. Je to vhodné místo pro procházky a výlety a v teplejších měsících roku i ke koupání v přilehlých rybnících.

Zajímavým je návštěva místa původu jednoho ze základních kamenů Národního divadla v Praze.

Voděradské bučiny jsou oázou klidu vybízející k dlouhým i krátkým procházkám.

Vstupné se platí do muzea v Kostelci nad Černými Lesy

Otevřeno: Čt , Pá 10.00 - 12.00 13.00 – 16.00 hod.

So, 10.00 - 12.00 13.00 - 16.00 hod.

Poslední aktualizace: 13.01.2011
Autor příspěvku: trempik
Návštěva místa původu jednoho ze základních kamenů ND v Praze - Služby, informace
Návštěva místa původu jednoho ze základních kamenů ND v Praze na mapě

Příspěvky v okolí Návštěva místa původu jednoho ze základních kamenů ND v Praze

Obec Jevany, ze všech stran obklopená lesy a s krásným Jevanským rybníkem, se nachází 5 km od Kostelce nad Černými lesy. Za první republiky byly Jevany jedním z nejoblíbenějších letovisek v okolí Prahy s řadou h…
Národní přírodní rezervace Voděradské bučiny leží na rozlehlém území mezi obcemi Louňovice, Jevany, Černé Voděrady, Struhařov a Svojetice. Rezervací prochází několik značených turistických cest i cyklostezek. Územ…
Národní přírodní rezervace Voděradské bučiny se rozkládá na území velkém 658 ha a v nadmořské výšce od 350 m. n. m. do 500 m. n. m. Tento rozsáhlý lesní komplex - nejkrásnější bukový les v České republice - se nachází z větší míry na území obce Černé Voděrady a v severozápadní části zasahuje rovněž do území obcí Vyžlovka a Louňovice. Prochází zde naučná stezka a jeden z…
Kostelec nad Černými Lesy leží ve Středních Čechách, východním směrem od Prahy. Město se rozkládá v zalesněné oblasti zvané Černý Les. Jihozápadním směrem od města je vybudováno několik rybníků. Tyto vodní ploch…
Město, ležící jižně od Českého Brodu, s renesančním zámkem v rohu náměstí.Mohutná čtyřkřídlá stavba má do nádvoří arkády a v rozích kulaté věže.
Obec Hrusice je jednou z velice malebných v okolí Prahy. Nachází se východním směrem od hlavního města a známá je především jako rodiště malíře a spisovatele Josefa Lady. Pro vzpomínku na tohoto českého umělce byl…
Sázavský klášter je místem, které uspokojí milovníky historie, obdivovatele rozmanitých stavebních slohů, stejně tak jako milovníky romantických procházek.   Náš dnešní cíl tohto nabízí hodně. Vybrat si tu může každý, ale snad ze všeho nejvíce sem lidé jezdí za klidem a pohodou, který doslova sálá ze všech míst tohot pozoruhodného komplexu. Klášter se…
Kouřim je město okresu Kolín ležící v Českobrodské tabuli nad ranou Kouřimkou, která zde vzniká soutokem Vavřince a Střebovky a z níž se později - u Plaňan - postupným soutokem s Bečvárkou a Blinkou stává Výrovka vlévající se do Šembery a společně s ní o kousek dál - u Kostomlátek - do Labe. Město Kouřim bylo založeno kon.13.stol. Přemyslem Otakarem II. pod Starou Kouřimí,…
Pseudorenesanční zámek stojí na ostrohu nad pravým břehem potoka Botiče v Průhonicích ve Středočeském kraji. Zámek je trojkřídlý objekt se čtyřpatrovou…
Hrad Český Šternberk stojí na úzkém skalnatém kopci nad řekou Sázavou. Hrad se nachází ve Středočeském kraji a je druhou nejnavštěvovanější památkou na Benešovsku. Hrad je otevřen od června do října denně mimo pon…
Malebný gotický hrad na ostrohu nad Sázavou, rodové sídlo Pánů ze Šternberka.
Jedeme  vlakem  na zámek  Konopiště,  který se může chlubit,  že jej  střeží  medvědi  v hradním příkopu. Zámek Konopiště byl původně hrad. Ve 13 století   páni z Benešova  zbudovali tvrz . Jméno dostal hrad podle…
Zámek Konopiště je navštěvovanější památkou na Benešovsku ve Středočeském kraji. Při návštěvě zámku si turisté mohou vybrat ze tří prohlídkových okruhů. Na zámku jsou k vidění reprezentační a hostinské místnosti s…
Hrad Konopiště  založil nedaleko svého rodového sídla Benešova kolem r. 1294 pravděpodobně pražský biskup Tobiáš z Benešova a to podle vzoru francouzských pevností, s válcovými věžemi, s&…
Praha je hlavním a největším městem České republiky. Leží na řece Vltavě, která protéká městem, v délce 30 km. Z Prahy je vzdušnou čarou přibližně stejně daleko k Jaderskému a k Baltskému moři. Praha je…
Poděbrady leží ve Středních Čechách, východním směrem od Prahy. Poděbrady jsou známé a vyhledávané lázeňské město. Město se rozkládá na pravém břehu řeky Labe v jižní části České tabule. V…
Praha je hlavní a současně největší město České republiky. Leží mírně na sever od středu Čech na řece Vltavě, uvnitř Středočeského kraje, jehož je správním centrem, ale jako samostatný kraj…
Staroměstské náměstí, nejstarší a nejvýznamnější náměstí historické Prahy, se formovalo již od 10. st. jako tržiště na křižovatce evropských obchodních cest. Bývala zde celnice (Ungelt), kde se odedávna proclívalo…
Do roku 1852 zakoupen pozemek bývalé solnice u řetězového mostu, v roce 1862 tu bylo postaveno Prozatimní divadlo pro 990 diváků (V.I.Ullmann), v roce 1868 položen základní kámen k novostavbě podle novorenesančn…
Pražský hrad je největším klenotem hlavního města i celé České republiky. Pražský hrad je národní kulturní památkou a tradičně patří k našim nejnavštěvovanějším památkám. Pražský hrad tvoří rozsáhlý komplex paláco…
Katedrála svatého Víta je největším a nejvýznamnějším pražským chrámem. Kromě bohoslužeb se zde odehrávaly i korunovace českých králů a královen. Je místem uložení ostatků svatých zemských patronů, panovníků, šlechticů a arcibiskupů. Chrám je třetím kostelem stejného zasvěcení na témže místě. Kolem roku 925 zde kníže Václav I. založil románskou rotundu, která byla po roce 1060 přestavěna v trojlodní baziliku se dvěma …
Pražská ZOO... Pražská ZOO patří mezi nejlepší a nejvybavenější Zoologické zahrady v České republice. A není ani divu. V ZOO najdeme například koně převalského, adaxy, zubry a mnohé další. ZOO je velmi vhodná na Krásně strá…
Sídlo českých králů v Hlavním městě Praze.
Petřínská rozhledna - historie Petřínské rozhlednyPetřínská rozhledna aneb jak to celé začalo. Roku 1889 se 363 členů Klubu českých turistů vypravilo na Světovou výstavu v Paříži. Výprava se pro ně stala nezapomen…
  Chrám svaté Barbory je mohutný gotický kostel, který je zasvěcen patronce všech horníků. Vzhled je určitě nezaměnitelný - má tři stanové střechy, devět svazků opěrných pilířů se soustavou symetricky vyváže…
Kutná Hora leží ve Středních Čechách, jihovýchodním směrem od Prahy. Kutná Hora se rozkládá nedaleko severního okraje Středočeské pahorkatiny. Městem protéká řeka Vrchlice, na které je u jihozápadního okraje města…
Sedlecká kostnice má pohnutou historii. Původně to byl hřbitovní kostel zdejšího cisterciáckého kláštera. Původně gotická stavba z konce 14. století se skládá ze dvou kaplí postavených nad sebou. Hřbitov byl vša…
Dětenice - obec cca 15 km jihozápadně od Jičína a jihovýchodně od Mladé Boleslavi. První zmínka o vsi pochází již z roku 1052. Obci dominuje barokní zámek, který byl přestavěn z renesanční tvrze v letech 1762-65…
Přírodní rezervace vyhlášena v roce 1933. Skalní město vzniklo usazením pískovců a slínovců na dně druhohorního moře a stalo se tak součástí českého křídového masívu. V okolí je prehistorické naleziště, svědčící o osídlení v 10. až 7. stol. př.n.l. Rezervací vede mnoho turisticky značených cest vedoucích roklemi, obklopenými pískovcovými stěnami a Krásnými vyhlídkami.…