Travel blog Jeseníky Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Šumperk
Šumperk leží na řece Desná u západního okraje oblasti Hrubý Jeseník, má přibližně 30 tis. obyvatel. První zmínka o městu je z roku 1281.
Tip:
  Tipy na výlet (281)
   Trasy Šumperk a okolí (302)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > In-line brusle   > Pěší trasy

Hrubý Jeseník
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Hrubý Jeseník

Na romantické zříceniny hradu Brníčka

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Fotografie (40)  • Foto: Franta

Zhruba v polovině vzdálenosti mezi městy Zábřeh a Šumperk - ale stranou v kopcovité krajině Zábřežské vrchoviny - můžeme navštívit hrad Brníčko. Odvažujeme se tvrdit, že se jedná o jednu z nejmalebnějších hradních zřícenin v celé Jesenické oblasti a její návštěvu proto vřele doporučujeme !!

Do obce Brníčko je dobré autobusové spojení jak ze Šumperka, tak i ze Zábřehu, kde vystupujeme z vlaku. Zřícenina se vypíná hned nad obcí, takže k ní nahoru je to stěží 1 km chůze... Protože se ale s Janou držíme našich stanov - že se výlet na každý hrad musí alespoň trochu "odšlapat", aby si člověk návštěvy romantických ruin více vážil a taky si ji pak náležitě vychutnal - vystupujeme proto už v obci Lesnice a necháme se vést červenou značkou.

Foto: Franta

Vede sice "celé" 3 km po silnici, ale hned za obcí máme vpravo pohled na zalesněný masív Trliny a vlevo pak na střídající se pastviny a louky s poli a zalesněnými vršky. Netrvá to ani tak dlouho a v dálce vidíme velmi malebnou zříceninu hradu na dominantním odlesněném kopečku. ( Možná si to ani neuvědomujeme, ale v daleké minulosti tak vypadaly všechny naše hrady ! Zato dnes ? Menší a míň zachované zbytky zřícenin jsou zarosteny lesem či křovinami a kolikrát bez podrobnější mapy téměř k nenalezení ...)

Přicházíme na Rozcestí u Dolního Brníčka a pak už procházíme obcí Brníčko, které bývalo kdysi městečkem a mineme pěkný barokní kostelík s ochrannou zdí. Jen o kousek dál naše červená odbočuje prudce stoupajícím chodníkem vpravo zalesněnou částí hradního kopce a po půl km svižnějšího stoupání se před námi objeví ruiny hradu.

Hradní jádro u zříceniny mělo tvar oválu a před ním bývalo ještě menší podhradí. Brníčko nepatří zrovna mezi naše nejstarší hrady - bylo budováno poměrně pozdě a to až před pol. 14.století. Asi nejznámějším vlastníkem byl Jan Tunkl, který byl velikým propagátorem husitského hnutí v oblasti Severní Moravy a za něhož byl hrad střediskem velikého panství. Když hradu vládli jeho synové, kteří se "pohusitili" po tatínkovi, hrad dobylo a pořádně poničilo uherské vojsko Matyáše Korvína. Hrad už nebyl zcela nikdy opraven, byl pak obýván ještě necelé půlstoletí a od r.1513 už je definitivně zříceninou. Když zalistujeme stavební historií hradu, dozvíme se, že celé hradní jádro bylo chráněno přes 2 m silnou plášťovou zdí.

A co se nám z hradu zachovalo do dnešních časů ? Celé hradní jádro obkružuje val, za ním vidíme hluboký hradní příkop a nad ním vlastní zříceniny. Tady spatříme zbytky klenuté brány a dosud zachované vysoké části zdiva z plášťové zdi, trojdílného hradního paláce a také velkých pilířů, zpevňujících kdysi mocné hradby.

Foto: Franta

K tomu si připočítejte několik atraktivních turistických destinací, kterými Brníčko hýří : Je to romantika a krása hradní zříceniny - kdo umí citlivě naslouchat starým hradním zdem a má aspoň špetku představivosti, promítnou se mu před očima výjevy z nejslavnějších chvil hradu ... Dále je to skvělý kruhový výhled na obec i okolní malebnou krajinu plnou vršků - rytmicky se tu střídá pole, louka i les s lidskými obydlími - v dálce dokonce vidíme masív Hrubého Jeseníku se samotným Pradědem, jehož vrchol zdobí známá "kosmická raketa" televizní věže. Milovníkům adrenalinu je na hradní zříceninu určen strmý výstup po červené značce. Lidem zdravotně postiženým,nemohoucím či jen prostě "zhnilým" pak pohodlnější cesta napříč loukou od posledních domů Brníčka, kterou jsme objevili při zestupu do obce my...

Svačinu jsme sice měli sebou, ale nepohrdli jsme občerstvením v obci Brníčku. Mají tu pod hradem velice sympatickou krčmu, kde se moc dobře při pitíčku sedí a odpočívá a tak tu ubíhá čas, že vám málem ujede poslední zpáteční bus do Zábřehu. V tomto městě je pak kupodivu i v sobotní odpoledne na vlakovém nádraží otevřen bufet s přilehlou terasou a do nabídky patří i teplá polévka.

Moc se nám líbilo všechno, nelíbilo se nám, že překrásný slunečný den utekl jako voda a my museli odjet k domovu...

Chválabohu za to, že se i v dnešní době u nás ještě najdou nádherná místa, kde se po vás nesnaží "vyrazit" nějaký ten grošík. V nedaleké budoucnosti to ale asi bude hrozit zápisem do velmi známé "knihy rekordů" ...

Poslední aktualizace: 19.8.2011
Autor: Franta

Brníčko

Příspěvky z okolí Na romantické zříceniny hradu Brníčka

Brníčko
Brníčko je nevelkou podhorskou obcí a najdeme ji východním směrem od města Zábřeh a jižním směrem od města Šumperk. Obec se rozkládá v oblasti Zábřežské vrchoviny a v údolí potoka Loučka, jež obcí protéká. Od ji…
Asi 7 km východně od Zábřehu, byla ve 12. století, lovčím krále Přemysla Otakara II., založena osada. Dostala jméno Brníčko-název je patrně odvozen od staroslovanského slova brnije, tj.…
Velká válka, později přejmenovaná na 1. světovou válkou, jejíž sté výročí začátku si letos připomínáme, byla do té doby nevídanou pohromou. Hekatomby mrtvol ukončily rázně idylické časy závěru 19. století, kterému se říkalo Belle Epoque, neboli skvělá epocha. Kdo měl vlastně zájem na válce se dodnes přou historikové i politikové (povětšinou ovšem vždycky ti druzí). Všeobecně…
Cílem našeho výletu je obec Brníčko, ležící mezi městy Šumperk a Zábřeh. Brničko se rozkládá na úpatí kopce, kterému vévodí zřícenina gotického hradu ze 14. století. Historie této nevelké ves…
Kdo byl v Brníčku a nebyl U Kouřilů, jakoby nebyl. Ne, že bych parafrází známého výroku chtěl nějak vyzdvihovat význam tohoto lokálu, nicméně lepší hospodu v Brníčku nenajdete. Nechci nabádat k vysedávání po hospo…
Letošní duben ukázal všem příznivcům turistiky – alespoň co se počasí týče a navzdory veškerým letitým pranostikám - svou nejlaskavější tvář. Je proto celkem logické, že snad každý, kdo ješt…
Brníčko je obyvatelům severozápadní Moravy snad dostatečně známé a doprava k němu není závratně složitá, přes Brníčko jezdí autobusy a to i o víkendech, pěšky sem můžeme dojít i od vlaku z…
Určitě se nejedná o nějaké nepsané pravidlo, ale z neznámých důvodů navštěvujeme zříceninu hradu Brníčko téměř vždy na jaře. A je jedno, jestli teprve tají poslední zbytky sněhu nebo už kvetoucí stromy naznačují…
V krajině plné kopců Hanušovické vrchoviny stojí na jednom z nich zřícenina malebného hradu Brníčko. Nejvýznamnější z jeho vlastníků byl rod Tunklů ze Zábřeha a Brníčka. Hrad byl vybudován někdy v…
Návštěvu několika obcí šumperského okresu chceme „ozdobit“ výstupem na romantickou zříceninu hradu Brníčko. Uvedená patnáctikilometrová trasa je bez problémů zvládnutelná i pěšky, ale z …
Brníčko-hrad
Obec Brníčko najdete 9 km severovýchodně od Zábřeha v Úsovské vrchovině, při silnici ze Zábřeha do Rýmařova. Pří přijíždění do Dolního Brníčka je po pravé straně vidět hradní vršek se zříceninou hradu. Vede k němu …
Ačkoliv v době snad končící všeobecné uzávěry prognostikové předpovídali, že díky dlouhé době uzavírky některé hospody už vůbec neotevře, najdou se zřejmě nějaké výjimky. Zdá se, že vskutku některé knajpy i přes možnost…
Brníčko, hrad, v současnosti tedy zřícenina vzniklo koncem 13. století, písemně je doloženo v roce 1356. Ač založeno pány z Otaslavic, nejvíce proslulo když bylo v držení Jiřího Tunkla starš…
  Dnes jedu na výšlap opět brzy ráno a sám, za okénky vlaku velmi pošmourné počasí a já zatím netuším, jakou trasu si vybrat, abych nezmokl... Vystupuji v Uničově a tam zjistím, že mi bus do Bedřichova ujel a další t…
Lichtenštejnské (Liechtensteinské) pamětní kameny jsou svým způsobem nejen zajímavým dokladem úcty, které se těšil tehdejší „knížepán“, tedy jeho milost Jan II. Jak víme, bohatý rod měl své državy nejen v malém st…
Vyjedeme si na 475 m.n.m. vysokou Markovici a budeme pokračovat do Brníčka. Začneme v místě, kde modrá turistická značka z Postřelmova protíná silnici mezi…
Strupšín většinou vždy sdílel osudu s nedalekým větším Brníčkem. První zpráva o vsi je z r. 1385 právě v souvislosti s panstvím na Brníčku. Po určité době samostatnosti je od r. 1976 trvaleji součástí Brníčka. Nikdy nepatřil k velkým vsím a jakožto takový neměl ani větší svatostánek.  Kromě několika selských staveb je jedinou drobnou památkou kaple sv. Františka z Assisi. …
   Náš dnešní, 11 km dlouhý výlet, směřuje do méně známých míst Úsovské vrchoviny, která je podcelkem vrchoviny Zábřežské. Nenajdeme tu místa sice tak atraktivní, jaký…
Strupšín je malebnou vesničkou v údolí Strupšínského potoka pod kopci Úsovské pahorkatiny. Prní zmínky o osídlení jsou z konce 14. století, počet obyvatel nikdy nebyl větší než něco přes 200 a správu vždy zajišťovalo blízké Brníčko. Ale i strupštínští obyvatelé neunikli ve válečných dobách pozornosti odvodových orgánů, takže i tady na své padlé a ztracené vzpomněli. Pomník věno…
Jubilejní kameny knížete Jana II. z Lichtenštejna jsou dobovou připomínkou, se kterou se na našem území můžeme setkat poměrně často. Jednu takových příležitost nám nabízí – v tomto případě velmi stylově - také ves…
Bohužel upozorňuji předem. Buď přijdete na mši nebo máte smůlu tak jako já...Kostel Svatého Václava v Lesnici cca necelých 5 km od Zábřeha na Moravě je opravdu nádherný.  Historie Tento kostel nyní patří římskok…
Doba koronavirová většinu národa přinutila změnit plány a zůstat v místě svého bydliště, případně se pohybovat v bližším okolí svého trvalého pobytu. Na druhé straně možná spousta lidí přijde díky tomu na to, že pěkných a zajímavých míst máme u nás dost a nemusíme kvůli tomu jezdit někam na druhý konec světa. Letošní Velikonoce jsou tak silně v režii nepříjemného položivého organismu (viry všeobecně jsou na rozhraní mezi živým a…
  Pamětní kameny u Rohelské boudy. Najdeme je asi necelý kilometr od Rozcestí Rohleská Bouda u lesní silnice směrem ke sv. Josefu a Hrabové (doprovázeno žlutou značkou). Jsou asi 20m od cesty, ale upozorňuje na ně…
Obec Lesnice s farním kostelem sv.Jakuba Většího z let 1669-72 je 5 km východně od Zábřeha ve směru na Brníčko na západním okraji Úsovské vrchoviny, nejjižnější části Hrubého Jeseníku. Fara zde byla již v r.1368, p…
O lesní cestě mezi Hrabovou a Rohelskou boudou už jsem se před časem zmínil, jakožto o celkem zajímavé zkratce mezi Mohelnickou brázdou a dejme tomu centrální oblastí Úsovské pahorkatiny. To bylo ale v době před p…
Když už je v nějaké vesnici vyhlášená památková zóna, znamená to, že nejde o tuctovou obec a stojí pak za bližší zkoumání. Pod pojmem památková zóna si ovšem nemůžeme představit nějaký skanzen, jde spíš o upozorně…
Tento tip na výlet je sice určen převážně cyklistům, ale nemusel by minout bez povšimnutí ani pěší turisty, protože většinou trasy prochází také turistické značky, část vede dokonce po cestách zcela neznačených. A…
Dlouhomilov je nevelkou obcí se 460 obyvateli a najdeme ji jižním směrem od města Šumperk a v údolí tvořeném potokem Loučka. Dlouhomilov je původně hornickou obcí, v jejím okolí se těžila že…
Zajímavý válečný pomník z roku 1921 najdeme v Dlouhomilově na Šumpersku. Jedná se o památník ve tvaru obelisku připomínající zdejší obyvatele, kteří zahynuli v období I. světové války, tedy v letech 1914 až 191…