Oloumouc - fotogalerie

Olomouc

Olomouc je historické centrum Hané a hlavní město Olomouckého kraje, které leží na soutoku řek Morava a Bystřice. Olomouc má přibližně 100 tis. obyvatel.  Populárním cílem výletů je pro místní i návštěvníky města Hrad Bouzov nebo  ZOO Svatý Kopeček.

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Svatý Kopeček / Hrad Šternberk Ubytování Olomouc
Turistické cíle / Mapa Olomouce Mladečské jeskyně / Litovel Pramen Odry

Střední Morava - Haná
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Střední Morava - Haná

Litovelské Pomoraví – už v plném květu

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Do přírody Na kole

Jmelí je kolem Litovle hojné
Jmelí je kolem Litovle hojné  •  Fotografie (91)  • Foto: Bobkart

Přišlo jaro. Snad o něco dříve než loni. Na přes rok třeba přijde později. Na vzdory člověku to příroda nějak srovná (ač se nám to asi někdy moc nelíbí, ale v jakém je stavu je i naší zásluhou). Není se čemu divit, že na turistických trasách i cyklotrasách je už spousta jak opěšalých, tak okolovaných, nejnověji i okoloběžkovaných výletníků. Tak tedy dohustit pneumatiky a můžeme na výlet.

U nás na západní a mírně severní Moravě je to často okolí Litovle.

Jaterník neboli podléška

Proč zrovna Litovel je nasnadě. Okolí města je dostatečně ploché, takže kdo v zimě nejezdí třaba na běžky, tomu leckdy zdolání kopce s převýšením několika desítek metrů dělá problém. No a druhá příčina je okolí města, tedy Litovelské Pomoraví což je přímo chráněná krajinná oblast, takže tu jde o probouzející se přírodu.

O občerstvení naštěstí i koncem března naštěstí není nouze, a jak je teplo, pracovní dobu uspíšily i občerstvením která by mohla otevřít později. Inu když jde o kšeft, kalendář není zcela rozhodující. Pravda rybářský hospoda u Nových Mlýnů je ještě zavřená (tam tedy ještě spí), ale objevil jsem celkem obsazený hostinec ve Třech Dvorech (což je kousek od Litovle), ano a značně obsazeno již bylo i v bufetu a restaurantu v Sobáčově (o samotné Litovli se ani není potřeba rozepisovat).

Foto: Bobkart

Když jsme s partou do Litovelského Pomoraví zavítali loni (a to už byl duben), víc jsme se věnovali pohostinství než přírodě, takže tentokrát se víc věnuji té přírodě. Když vjíždíme do Pomoraví od nás od severu, začíná oblast někde od Úsova a Moravičan. Tentokrát tedy od těch Moravičan, takže od Nových Mlýnů. Jak už bylo naznačeno, tak rybářská hospoda je zatím zavřená, ale přeci jen se chci více věnovat tomu porostu, takže hned u kraje lesa potěší v podrostu modré kvítky podléšek (tedy jaterníku trojlaločného). Směrem od Nových Mlýnů k Litovli je krajina mírně zvlněná, dá se řící že poměri Pomoraví i „kopcovitá“. Nakonec této morfologie využili Černohorští z Boskovic, kteří si tu v 16. století postavili lovecký zámeček. Ovšem daleko více se tu zapsali Lichtenštejnové, kteří skromnější stavbu nahradili vcelku rozsáhlejším kalsicistním zámkem. Ten dominuje svému okolí hlavně honosným průčelím s korintskými sloupy. Jak měli Lichtenštejnové ve zvyku, proměnili i část zámeckého okolí v krajinu, kterému se říká komponovaná. Ostatně v celé míře to učinili v okolí Valtic a Lednice (kde ovšem sídlili déle a Nové Zámky bylo pouze občasné sídlo pobočné větve velkorodu). Vlastně zámek až do zestátnění v roce 1945 byl spíš sídlem kanceláří a správy okolních majetků.

Z komponované krajiny toho v okolí něco málo zbylo, ale příliš patrné to není, např. od zámku bývalo vidět přes údolí Moravy k vrchu Třesín, kde na jeho úbočí stávala Rytířská síň, taková replika antického chrámu, z kterého zbylo jen pár sloupových patek a trochu dlažby. Pod stejným kopcem se nachází romantický Čertův most nebo umělá jeskyně Podkova. Nad Moravou se dá najít altánek zvaný Templ neboli Chrám Přátelství. Ten pravidelně bývá opatřen opraveným nátěrem omítky, načež během sezony tento pravidelně nějací blbečci posprejují. No a do výčtu ještě spadá kamenný obelisk, to je tedy to co se dá z komponované krajiny objevit.

Na zámku je sídlo sociálního ústavu, takže pokud nejsme příbuzní asi se dovnitř nepodíváme, ale můžeme do parku. Ten je sice ohrazen plotem, ale přes plot vlastně volně navazuje na lesy a louky Pomoraví.

Foto: Bobkart

Vlastně hned u cesty od zámku k Mladči je chráněné území, tedy na jedné straně přírodní památka Pod Templem, na druhé straně přírodní rezervace Hejtmanka. Projevuje se to hned v lese, který je poněkud divočejší a v podrostu i zelenější. Od Nových Mlýnů k Novým Zámkům není žádná rezervace a je to poznat na lese kde se daleko více těží a vlastně je les poněkud zdevastovaný (a to tu zrovna kůrovec moc nehrozí). Ještě jsem stihl poslední sněženky. Jinde se opěvují záhony bledulí, Litovelské Pomoraví, to je na počátku jara ráj právě sněženek. Sice jsou už v posledním stadiu květu, ale dá se odhadnout, že když kvetou samy, bývá tu dosti bílo. Teď už skromnou bělobu nahrazují pestřejší barvy. Jako i jinde, je ti pno dymnivek, což je vlastně takový lesní nezmar. Bílou sněženkovou nahrazuje bílá sasanková, těch tu bude postupně tak dost. Do toho žluté blatouchy nebo orseje. A ač se to nemá, zjara se dá přikrmit medvědím česnekem. Je to takový první místní vitamín. Sice se vlastně v rezervaci trhat nesmí, ale pokud si hu utrhne člověk do pusy, snad to tak nevadí.

Litovlí napoprvé jen projedu, loni jsem chtěl dojet do Střeně, kde to zas tak neznáme, tedy zejména Pomoraví na levém břehu v oblasti rezervace Ramena řeky Moravy. Ona je to taky nejceněnší část Pomoraví (je to přímo národní přírodní rezervace). Ovšem funguje to podobně jako u Nových Zámků, kde není rezervace, tak se les dosti kácí (za Stření je u velkého mostu taková nenápadná asfaltka). Takže vlevo je les rozježděný technikou a všude je hromada klád, vpravo je víc divočina, pokud nějaký strom padne nechá se ležet.

Jízdu k jihu končím u zajímavé dřevěné lávky, kterou se dá překonat poměrně mohutný tok Moravy. Vlastně přímo k těm ramenům (je tu jedno slepé). K již zmíněným kvítkům přibude nějaký ten plicník a určitě by se tu daly popsat i další druhy, které ani neznám.

Foto: Bobkart

Na zpáteční cestě můžu konstatovat, že směrem k Litovli po červené magistrále přibylo hřiště a zcela nový Most přes bahenku, co jsme jeli touto trasou někdy posledně (tak 3 nebo 4 roky), tak od Šargounu do samotné Litovle je asfaltka (bývala polní), inu Litovelsko to je cykloráj na Střední Moravě.

O zpáteční cestě se ani nebudu moc rozepisovat, vítr foukal z jihu, takže pěkně do zad. Žádné památky se nekonaly, takže ušetřený peníz posloužil v Lošticích k tvarůžkovému dortíku a jednomu českému pivu. Konkrétně 11° Kosíři z Čech pod Kosířem.

Poslední aktualizace: 1.4.2019
Autor: Bobkart

Střeň

Příspěvky z okolí Litovelské Pomoraví – už v plném květu

Střeň
Obec Střeň leží východním směrem od města Litovel v chráněné krajinné oblasti Litovelské Pomoraví a na levém břehu řeky Moravy. V okolí obce se rozprostírají malebné lužní lesy. Střeň patří mezi větší obce regio…
Jarní procházka lužním lesem z Horky nad Moravou do Hynkova, případně až do Střeně. Naši trasu můžeme zahájit v Horce nad Moravou, kam se dostaneme MHD - autobus č. 18, zastávka Horka škola. Pohodlnější je použít …
Předmětem ochrany území je středoevropsky unikátní ekosystém nížinného toku řeky Moravy s meandry, ostrůvky,říčními náplavy a bočními říčními rameny (v úseku mezi Litovlí a Horkou nad Moravou) a navazující příro…
Obec Náklo se nachází 11 kilometrů severozápadně od Olomouce a žije zde přibližně patnáct stovek obyvatel. Tato historická hanácká vesnice není jen významným pravěkým archeologickým nalezištěm, ale i jedn…
Obec Náklo leži 12 km severozápadně od Olomouce u dálnice na Svitavy asi 6 km před Litovlí. Jedno z kulturních a hospodářských středisek Hané. Na zdejším hřbitově je pochován student Jan Opletal, rodák z nedaleké…
V hanácké obci Náklo, ležící asi jedenáct kilometrů severozápadně od Olomouce, se nachází pozoruhodných památek hned několik. Jednou z nich je pískovcová barokní socha sv. Floriána, kterou v současnosti nově najdeme ve středu této vesnice, v místě nazývaném Okolisko. Zdařilá pískovcová socha pochází z roku 1768 a je tedy přesně o 690 let mladší než první písemná…
Přírodní památka Daliboř chrání slatinnou louku uprostřed komplexu lužních lesů nedaleko obce Horka nad Moravou. Na lokalitě se vyskytuje řada zvláště chráněných druhů rostlin, napříkla…
Obec Náklo se nachází v oblasti mezi Olomoucí a Litovlí, v oblasti Hornomoravského úvalu na Hané. Její bezprostřední okolí tvoří četná pole a lužní lesy, obklopující řeku Moravu a její přítoky. Severním směrem o…
Množství drobných sakrálních památek, zvaných boží muka, je v širokých rovinách Hané, rozkládajících se nedaleko krajského města Olomouc, skutečně neuvěřitelný. Stačí přitom projet jen dvě zajímavé historické…
Typická hanácká obec Příkazy se nachází - směrem severozápadním - nedaleko krajského města Olomouc a žije zde něco přes 1.200 obyvatel. První písemná zmínka o obci pochází již z roku 1250 a…
Oblast Litovelského Pomoraví patří mezi lidem šumperským k dlouhodobě oblíbeným lokalitám, určeným na pěkný Jarní cyklovýlet, plný krásné přírody, romantických památek, pestrobarevné květeny i dobrých poživat…
Hanácká obec Příkazy, písemně poprvé zmiňovaná v roce 1250 a nacházející se nedaleko Olomouce, v mikroregionu Litovelsko, se může pochlubit – mimo jiné – několika historickými zemědělskými usedlostmi s t…
Obec Skrbeň s tvrzí se nachází 9 km Sz od Olomouce směrem na Litovel. Ze silnice na konci Olomouce odbočíte z kruhového objezdu Doprava směrem na Svitavy a po pár metrech odbočíte opět vpravo na Křelov. Na křižov…
Štěpánov je druhou největší obcí olomouckého regionu a společně s připojenými osadami a to Březce, Moravská Huzová, Benátky a Stádlo má obec 3340 obyvatel. Štěpánov najdeme severním směrem od města Olomouc, v ze…
Velkým překvapením se pro příznivce pozoruhodných kamenných svědků dávných zločinů může v současné době stát průjezd hanáckou obcí Příkazy, nacházející se nedaleko Olomouce. Objeví zde…
Příkazy jsou vesnickou památkovou rezervací, nacházející se severozápadně od krajského města Olomouc. Žije zde necelých třináct stovek obyvatel a písemně jsou Příkazy poprvé zmiňovány v roce 1250. S…
Obec Štěpánov leží v severní části Hané, přibližně 10 kilometrů od Olomouce. Jedná se o vesnici liniového typu (délka 5 km) a svým počtem obyvatel (téměř tři a půl tisíce) předčí i mnohá města olomouckého kraje.…
Není nikde psáno, že se musí daná akce pořádat stejným stylem, jako to děláme my, ale je již vcelku tradicí, že pokud se počasí vydaří, vyrážíme na první větší cyklistickou výpravu do Li…
Velmi oblíbenou atrakcí se dnes stávají ptačí – nebo chcete-li ornitologické – pozorovatelny. Jedná se většinou o dřevěné stavby na březích našich jezer a rybníků. Jednu z těch nejnovějších najdeme také nedal…
Hnojice jsou poměrně velkou zemědělskou obcí s 580 obyvateli a najdeme ji západním směrem od města Šternberk a na rozhraní oblasti Hané a Nízkého Jeseníku. Obcí protéká potok Kamínka, který jihozápadně od obce ú…
Město Litovel leží přibližně 20 km severozápadně od Olomouce v srdci úrodné Hané. Malebným městečkem protéká hned 6 ramen řeky Moravy, které dodávají městu osobitý ráz i pojmenování Hanácké…
V jižní části Litovle na Palackého ulici u jednoho z ramen Moravy se nachází jeden ze tří zachovalých litovelských mlýnů - první umělecký válcový mlýn. Historie mlýna je známá již od 16. století. Svůj dnešní vzhle…
Litovel – procházka farním kostelem sv. Marka
Barokní farní kostel sv. Marka je jednou z dominant „Hanáckých Benátek“, jak je desetitisícové město Litovel často a právem nazýváno. Takže jeho zasvěcení je vlastně více než stylové. O tomto zajímavém kostele se sice občas někde něco dočtete, prohlédnete si jeho vnější podobu, ale jeho interiér bývá – mimo bohoslužby a koncerty …
Vlastně jsem to ani neměl v plánu, když už jsem Litovlí projížděl před týdnem, ale jak tuto neděli (10.4.2011) příšerně foukalo od sz., nechtělo se mi kolo obracet, když už jsem dojel do Loštic, tak jsem to vzal na Nové Mlýny a okolo Nových Zámků dojel do Litovle. Zpátky to vezmu do Červenky na vlak. Jak kamrád upozornil, byla otevřená rekonstruovaná kaple, o čemž referoval i tisk. Odpoledne se skutečně vítr neutišil, ta…
Mladečské jeskyně se nacházejí na západním okraji obce Mladeč u Litovle v CHKO Litovelské Pomoraví. Puklinové chodby a dómy se nacházejí v podzemí vápencového vrchu Třesín. Části podzemních prostor jsou bohatě z…
Zámek je umístěn uprostřed kruhovitého parku, ze kterého čtyřmi směry vycházejí Lipové aleje. Zámek se nachází v Olomouckém kraji. Návštěvníci si mohou zámek prohlédnout každý den kromě…
Olomouc leží na Severní Moravě, jihozápadním směrem od Ostravy. Olomouc je nejvýznamnější historické město na Moravě ležící na soutoku řeky Moravy a Bystřice. Město je centrem oblasti zvané…
Hrad Šternberk je dominantou stejnojmenného města na okraji Nízkého Jeseníku. Hrad Šternberk se nachází v Olomouckém kraji. Kromě zbytků opevnění a zdí hlavního paláce je zde i mohutná věž z hrubého lomového zdiva, palác, skládající se ze dvou částí, gotická kaple s věžičkou a trojbokým arkýřovým uzávěrem a renesanční budova Předhradí. V prostorách renesančního paláce je…
Svatý Kopeček
Svatý Kopeček je velice pěkným a oblíbeným poutním a výletním místem a naleznete jej kousíček za Olomoucí. Stojí zde barokní poutní chrám Navštívení Panny Marie, který je významnou dominantou olomoucka. Místo je r…
Hrad Bouzov na Olomoucku je typickým romantickým sídlem se všemi znaky adaptace z konce 19. století, zvýrazněné cimbuřím, arkýři, střílnami, bezpočtem věží a bašt, parkem a dvěma dlouhými mosty, které se klenou na…