Moje oblíbené
  Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Olomouce a okolí

Olomouc je historické centrum Hané a hlavní město Olomouckého kraje, které leží na soutoku řek Morava a Bystřice. Olomouc má přibližně 100 tis. obyvatel.  Populárním cílem výletů je pro místní i návštěvníky města Hrad Bouzov nebo  ZOO Svatý Kopeček.

Tip:
 Trasy Olomouc a okolí (35)

Střední Morava - Haná
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Střední Morava - Haná

Jarním Pomoravím do Bahen

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Střeň žst. Asfalt 0,0 km
  Nástup na vlakové zastávce, vsí prochází pěší zelená TZ
číslo 2 lesní cesta ke Štěpánovu Asfalt 1,6 km
  Odbočíme na neznačenou cestu podél Moravy
číslo 3 Vietnamská lávka Šotolina 2,7 km
  Odbočíme a obracíme zpět za lávkou
číslo 4 Brod Šotolina 3,0 km
  Problematické místo může být u brodu, obzvlášť po větších deštích
číslo 5 Rozcestí Střeň Asfalt 3,9 km
  Pokračování magistrální trasy Litovelským Pomoravím, souběhy červené TZ, Moravské stezky cyklo č. 4, Eurovelo 9, odbočka zelené pěší na nádraží Střeň
číslo 6 Odbočka z magistrály Asfalt 4,3 km
  Odchod od asfaltové "magistrály", pro pěší vhodná s panelovým povrchem, kolem vodárenských objektů
číslo 7 Most přes Bahenku Šotolina 6,2 km
  Pomyslné centrum Pomoraví, odpočívadlo s herními prvky, do Litovle se trasy větví, červená a Moravská stezka k Šargounu, cyklotrasa 6027 severní větví
číslo 8 Odpočívadlo u pěšího mostu Šotolina 7,4 km
  Pěší a cyklistický most na 257,8. km Moravy
číslo 9 Pěšina podle Moravy přes les Bahna 7,5 km
  Neznačenou ale jasně patrnou pěšinou podle Moravy, za zákrutem se stáčí víc k západu až jihozápadu
číslo 10 Loukou krajem lesa Šotolina 8,2 km
  Podle lesa k Šargounu
číslo 11 Šargoun Asfalt 8,8 km
  Na jaře je ještě Dům přírody zavřený
číslo 12 Po cyklostezce do Litovle Asfalt 9,2 km
  Souběhy pěší červené, Moravské stezky (cyklo č. 4ú, Eurovelo 9, Naučných stezek a pod.
číslo 13 Zastávka na Záložně Asfalt 11,4 km
  Občerstvení v předním litovelském restaurantu
číslo 14 Litovel město Asfalt 12,0 km
  Zakončení v centrální litovelské vlakové zastávce
I přes relativní sucho je v Moravě vody celkem dost

Litovelské Pomoraví je celkem oblíbený cíl našich výletů, hlavně v období mezi koncem zimy a příchodem toho teplejšího jarního období. Ono povětšinou když je slušná zima, jsme v půli března (nebo tak nějak) už celkem vylyžovaní, nehledě k tomu, že kvalita sněhu už není úplně dokonalá a nějak se člověk po těch třech měsících už těší na nějakou změnu.

Když to šlo, už jsem vyrážel v půlce března na kratší výlet s cílem prozkoumat celkem početné porosty sněženek a bledulí, kterými vnitrozemská delta Moravy oplývá. V předchozích letech k tomu posloužilo kolo, díky kterému se dá obsáhnout poměrně slušná vzdálenost (s dopomocí vlakového přiblížení i oddálení).

Sněženky se více ukrývají v podrostu

Letos jsme zvolili poněkud méně tradiční výlet pěším způsobem. Sice navštívená oblast bude menší, ale když jdeme pěšky, nehrozí nebezpečí že něco pomineme, neřku-li, že když ten bicykl zůstal doma, můžeme se pohybovat i poněkud stranou cesty, a není nutno se k tomu vracet.

Vystupujeme tak v zastávce Střeň, odkud není příliš vzdálené nástupní místo pohybu v porostech Litovelského Pomoraví. Vesnicí nás provází štěkot psů, které rozčiluje, že již poměrně brzy si někdo cizí dovoluje narušit jejich střežený rajon. Naštěstí ves není příliš velká, po cca kilometru jsme na druhé straně a kraj lesa v okolí hlavní moravské řeky na dohled.

Ale větší palouky jsou taky

Odbočíme před mostem vlevo po lesní asfaltce, která z povzdálí nějakých 50–100 m sleduje celkem mohutný tok Moravy. Sice již delší dobu nepršelo, ale pomalu ale jistě už začíná odtávat sněhová pokrývky v Jeseníkách i na Kraličáku. Po nějakém půlkilometru se konečně v lesních porostech začínají objevovat první poslové jara, tedy přesněji sněženky, které tady v chráněných území Ramen řeky Moravy občas tvoří poměrně rozsáhlé plochy květin. Jak přísloví praví, nevstoupíš do stejné řeky, není každé jaro stejné, předpokládal jsem i výskyt už jiných květin, ale až na pár dýmnivek zatím příliš jiných druhů k vidění není. Asi za to mohou noční mrazy, který přeci jen snaživou denní práci slunce poněkud zpomalí.

Po půldruhém kilometru jsme u Vietnamské lávky a přecházíme na druhou (pravou stranu) Moravy. A protože dál jsem tímto směrem nechtěl, vracíme se proti proudu. Již tady si ověřujeme výhodu pěšího pohybu, protože se nemusíme striktně držet cesty a víc zabrousit k řece, kde je toho sněženkového porostu nějak více. Na této straně řeky není cesta nijak kvalitní, spíš je to jen taková lesní traktorová stopa, na jednom místě dokonce i s brodem. Naštěstí jedno z ramen Moravy je zavodněna jen minimálně, takže se daří přes dva kameny celkem snadno přejít.

Pár týdnů vydrží

V závěru před návratem k silnici u Střeně je cesta vzdálenější od řeky a vede poblíž ovocného sadu. Za silnicí navazuje k centrální turistické trasy Pomoravím s červenou pěší značkou a cyklotrasou. Protože tady se dá předpokládat i vyšší počet cyklistů, volíme asi po 200 m odbočku na lesní panelovou silničku. Ta se od té magistrální zas tak nevzdaluje, ale paradoxně je z hlediska přírodozpytného asi vděčnější. Kolem té hlavní turistické trasy je spíše neuspořádaný lesní porost a co e týče kytek, moc tam toho k vidění většinou není (máme to dlouhodobě ověřené). Kolem neznačené panelky je několik vodárenských objektů, ale důležité je to, že cesta jo o poznání blíž řece a i tady roste těch kytek jaksi víc, takže pohled na podrost je taky příjemnější.

Pomyslná polovina výletu je poblíž Mostu přes Bahenku s odpočívadlem a herními prvky. Po kratším občerstvení pokračujeme po asfaltce k velkému mostu na 257,8 říčním kilometru s cyklotrasou 6027. Již tady se vpodrostu lesa poněkud mění skladba bílých květinek. Již z dřívějška mám ověřeno, že tady budou ve větší míře zastoupeny bledule. Taková bledule má přeci jen větší´í květy a nakonec i hustší trsy, takže pokud ten sněženkový porost působí relativně skromně, tady jsou ty bílé plochy mohutnější.

Mírně zavodněné slepé rameno

Podíváme se k patě zmíněného mostu a pak se vracím k Bahnům. Tak tedy je nazván lesní porost na levém břehu Moravy v této části Pomoraví. Když jsem tu byl na kole, povětšinou musela stačit jen zastávka v rozsahu nějakých 20–30m od cesty. Nicméně v mapách je vyznačená pěšina a byť prochází územím pod zvýšenou ochranou, přírodní rezervace Litovelské luhy hodláme poněkud pravidla narušit (v rezervacích by se po neznačených cestách chodit nemělo). Pěšina je tu ale evidentně využívaná hojně, takže se to zas tak moc neřeší. K našemu velkému překvapení a nemalé radosti jde asi (co se týče sněženek a bledulí) patrně nejporostlejší část Pomoraví co známe. Kam oko dohlédne je bílo. Převažují tu hlavně ty bledule, ale občas se mísí i s menšími sněženkami.

Rezervace Litovelské luhy je asi největší přísněji chráněná část celé CHKO, celkově má rozlohu asi 350 ha, ale je vlastně členěná do více částí (není zcela jednolitá). Tady ta část u Bahen má odhadem něco kolem 30 ha, a podle všeho celý podrost jsou ty jarní květinky.

Foto: Bobkart

Pomalu se tak blížíme k okraji lesa, kde už se v povzdálí objevuje věž litovelské radnice. Po louce podél lesa se blížíme k Šargounu, zdejší dům přírody je na jaře zavřen, mineme bývalý mlýn s koňskou jízdárnou. Jestliže jsme zamýšleli tuto trasu spíše jako příjemnou vycházku než náročnou túru, splnilo se vše mírou vrchovatou až překvapivě úspěšnou hlavně v druhé části v masivním porostu Bahen…
Je faktem, že období květu sněženek a bledulí v plné kráse, ale Litovelské Pomoraví se teprve chytá na tu asi nejhezčí část roku, která vlastně teprve začíná.

Poslední aktualizace: 21.3.2022
Autor: Bobkart

Střeň

Příspěvky z okolí Jarním Pomoravím do Bahen

Střeň
Obec Střeň leží východním směrem od města Litovel v chráněné krajinné oblasti Litovelské Pomoraví a na levém břehu řeky Moravy. V okolí obce se rozprostírají malebné lužní lesy. Střeň patří mezi větší obce regio…
V postřehu, že pomníky padlých z 1. i 2. světové války jsou rozesety po celé naší vlasti těžko něco budeme měnit. Nejinak je tomu i v malé hanácké obci Střeň na Litovelsku. Na pomnících většinou dominují počty pad…
Obec Střeň se prvně připomíná v listině Václava I. v roce 1249, nicméně nikdy nešlo o nějakou důležitou ves, prostě jedna z mnoha dědin v oblasti Hornomoravského úvalu, neboli Hané. V podstatě klasicky uspořádaná ves nijak zvlášť neoplývá nějakými památkami, ale o ty co zde jsou je, zdá se, vzorně postaráno. Celkem logicky většinu z nich najdeme na rozšířené návsi. Návštěvníka …
Hned na úvod tohoto tipu na výlet musím přiznat, že přesný počet svých návštěv Litovelského Pomoraví sice neznám (takže ta stojedenáctka je spíše básnickou licencí lehce se přibližující skutečnosti), ale bezpečně …
Na mapách.cz je označen na 252,5. km Moravy jako most pro pěší. Slovo most je ale vcelku nadnesené, daleko lepší je použít název lávka. Většinu viditelné konstrukce tvoří sice dřevo, ale…
Přišlo jaro. Snad o něco dříve než loni. Na přes rok třeba přijde později. Na vzdory člověku to příroda nějak srovná (ač se nám to asi někdy moc nelíbí, ale v jakém je stavu je i naší zásluhou). Není se čemu divit, že na turistických trasách i cyklotrasách je už spousta jak opěšalých, tak okolovaných, nejnověji i okoloběžkovaných výletníků. Tak tedy dohustit pneumatiky a…
Občerstvení Na-Lhotě v malé vísce Lhota nad Moravou se rychle stalo oblíbenou „atrakcí“ mnohých návštěvníků Litovelského Pomoraví i pískovny Náklo. Hlad a žízeň totiž mívají pěší turisté i cyklisté … a zdejší nabí…
Dřevěná zvonička se nachází v centru malé vísky Lhota nad Moravou, která je částí obce Náklo. Je tedy jednou z mnoha kulturních památek, které můžeme – spolu s krásami přírodními – obdivovat v Litovelském Pomoraví…
Už loni se mi podařilo zachytit (sice na závěr) množství kvetoucích sněženek v oblasti Litovelského Pomoraví, tentokrát jsem se do středomoravské „Amazonie“ vypravil o něco dříve – no ono i…
Hlavní historickou památkou obce Žerotín, nacházející se asi osmnáct kilometrů severozápadně od hanácké metropole a okresního města Olomouce, je stejnojmenný zámek. Původně – tedy již od 12. století - zde ovšem st…
Přiznejme si bez vytáček, že výlet po trase, kde není hospoda, restaurace nebo bufet je nezáživný až nudný. Snad je v končinách mimo civilizaci by se to dalo omluvit, ale v našich končinách naplánovat výlet bez ho…
Hanáckou obec s pětistovkou obyvatel najdete v okrese Olomouc a již její název napovídá, že historie obce je velmi úzce spjata s významným moravským šlechtickým rodem Žerotínů. A je to historie hodně dlouhá, proto…
Malá hanácká vesnička Strukov se nachází mezi městy Uničov a Šternberk. Největší zajímavostí Strukova je – alspoň pro mě – fakt, že nejstarší zdejší památka je podstatně starší než vesnice se 150 obyvateli sama. Obec Strukov byla totiž založena až v roce  1789, a  to na pozemcích někdejšího žerotínského panského dvora, který v té době patřil šternberskému Augustiniánskému klášteru. Až do roku 1880 se však tehdejší malá osa…
Jarní procházka lužním lesem z Horky nad Moravou do Hynkova, případně až do Střeně. Naši trasu můžeme zahájit v Horce nad Moravou, kam se dostaneme MHD - autobus č. 18, zastávka Horka škola. Pohodlnější je použít …
Oblast středního toku Moravy vymezená zhruba obcí Moravičan na severu, z jihu Horkou a Chomoutovem. Zhruba v centru oblasti najdeme město Litovel, který je proslulý díky rozvětvené soustavě říčních ramen a kanálů jako Hanácké Benátky (mimo to i pivovarem). Patrně nejkrásnější období nastává koncem března do poloviny května, kdy jsou lužní lesy plné květů a čerstvé zeleně. Letní měsíce poněkud kazí velký počet dotěrného h…
Hnojice jsou poměrně velkou zemědělskou obcí s 580 obyvateli a najdeme ji západním směrem od města Šternberk a na rozhraní oblasti Hané a Nízkého Jeseníku. Obcí protéká potok Kamínka, který jihozápadně od obce ú…
Obec Štěpánov leží v severní části Hané, přibližně 10 kilometrů od Olomouce. Jedná se o vesnici liniového typu (délka 5 km) a svým počtem obyvatel (téměř tři a půl tisíce) předčí i mnohá města olomouckého kraje.…
Do oblasti všeobecně známé jako Litovelské Pomoraví jezdíme poměrně často, důvodů je více, není to od nás zas tak daleko, celé je to placaté, takže bez kopců a zjara je to ideální prostor na probuzení ze zimního s…
Město Litovel leží přibližně 20 km severozápadně od Olomouce v srdci úrodné Hané. Malebným městečkem protéká hned 6 ramen řeky Moravy, které dodávají městu osobitý ráz i pojmenování Hanácké…
Litovel – procházka farním kostelem sv. Marka
Barokní farní kostel sv. Marka je jednou z dominant „Hanáckých Benátek“, jak je desetitisícové město Litovel často a právem nazýváno. Takže jeho zasvěcení je vlastně více než stylové. O tomto zajímavém kostele se sice občas někde něco dočtete, prohlédnete si jeho vnější podobu, ale jeho interiér bývá – mimo bohoslužby a koncerty – veř…
Vlastně jsem to ani neměl v plánu, když už jsem Litovlí projížděl před týdnem, ale jak tuto neděli (10.4.2011) příšerně foukalo od sz., nechtělo se mi kolo obracet, když už jsem dojel do Loštic, tak jsem to vzal na Nové Mlýny a okolo Nových Zámků dojel do Litovle. Zpátky to vezmu do Červenky na vlak. Jak kamrád upozornil, byla otevřená rekonstruovaná kaple, o čemž referoval i tisk. Odpoledne se skutečně vítr neutišil, takže jsem p…
Oblast Litovelského Pomoraví patří mezi lidem šumperským k dlouhodobě oblíbeným lokalitám, určeným na pěkný Jarní cyklovýlet, plný krásné přírody, romantických památek, pestrobarevné květeny i dobrých poživatin. L…
Není nikde psáno, že se musí daná akce pořádat stejným stylem, jako to děláme my, ale je již vcelku tradicí, že pokud se počasí vydaří, vyrážíme na první větší cyklistickou výpravu do Li…
Rozlehlý hrad si na vrcholu osamělého kopce nad starší vsí postavili bratři z Ostaslovic a Dubicka někdy kolem roku 1330. ale poprvé se připomíná roku 1356. Hrad si brzy poté přivlastnil…
Uničov leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od města Olomouc. Městečko se rozkládá na pomyslné hranici mezi oblastí úrodné Hané a Hrubým a Nízkým Jeseníkem. Jižním směrem od města se rozprostírá chráněná krajinná oblast Litovelské Pomoraví. Městečko leží mezi říčkou Oskavou a Lukavicí. Od severního okraje města se rozkládá nevelký les v jehož oblasti je vybudováno několik malých rybníků, kolem kterých byla založena…
Olomouc leží na Severní Moravě, jihozápadním směrem od Ostravy. Olomouc je nejvýznamnější historické město na Moravě ležící na soutoku řeky Moravy a Bystřice. Město je centrem oblasti zvané…
Svatý Kopeček
Svatý Kopeček je velice pěkným a oblíbeným poutním a výletním místem a naleznete jej kousíček za Olomoucí. Stojí zde barokní poutní chrám Navštívení Panny Marie, který je významnou dominantou olomoucka. Místo je r…
Hrad Sovinec se nachází v Moravskoslezském kraji, jihovýchodním směrem od Města Bruntálu. Hrad tvoří komplex budov, hradeb, věží a 7 bran kolem pěti nádvoří. Návštěvníkům jsou zpřístupněna nádvoří a dále tzv. Horní Hrad (nejstarší část hradu) s vyhlídkovou věží, která nabízí výhled do překrásné krajiny okolního přírodního parku. Na hradu jsou instalovány expozice historie hradu, řádů a vyzna…
Bouzov
Hrad Bouzov na Olomoucku je typickým romantickým sídlem se všemi znaky adaptace z konce 19. století, zvýrazněné cimbuřím, arkýři, střílnami, bezpočtem věží a bašt, parkem a dvěma dlouhými mosty, které se klenou n…