Moje oblíbené
  Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Olomouce a okolí

Olomouc je historické centrum Hané a hlavní město Olomouckého kraje, které leží na soutoku řek Morava a Bystřice. Olomouc má přibližně 100 tis. obyvatel.  Populárním cílem výletů je pro místní i návštěvníky města Hrad Bouzov nebo  ZOO Svatý Kopeček.

Tip:
 Trasy Olomouc a okolí (35)

Střední Morava - Haná
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Střední Morava - Haná

Litovelské Pomoraví a Amazonie po stojedenácté, ale poprvé pěšky a kytičkově

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Do přírody Na kole Se psem

jarní Pomoraví
jarní Pomoraví  •  Fotografie (44)  • Foto: markyz63

Hned na úvod tohoto tipu na výlet musím přiznat, že přesný počet svých návštěv Litovelského Pomoraví sice neznám (takže ta stojedenáctka je spíše básnickou licencí lehce se přibližující skutečnosti), ale bezpečně vím, že jsem tudy doposud – byť s jistými pěšími prolukami – vždy projížděl kolmo. Touha pohledět na jarní květenu může také na někoho působit takřka nepatřičně, ale nezapomínejme, že ono „with flowers in your hair“ bylo součástí hymny jedné generace. A tak jsme prostě koncem března k ramenům řeky Moravy opět vyrazili, přičemž opravdu nechyběla ani ta Amazonie …

start v centru Lhoty nad Moravou

Auto jsme odstavili ve Lhotě nad Moravou - což je víska nacházející se nedaleko Střeně, ale spadající pod o kousek vzdálenější Náklo - a hned vyrazili za poznáním. Pravda, trošku nás zdržel pozdrav několika drobným památkám v centru obce a konzumace piva z nedaleké Litovle … ale jak říkám, jen trošku. A potom to již šlo cestou i necestou a v barvách bílé, žluté i fialové. Konečně totiž začalo jaro …

Čekaly nás postupně všechny ty sněženky, bledule (na ty jsme ovšem narazili jen na dvou místech), orseje, sasanky, plícníky, prvosenky neboli petrklíče (v tomto případě se jednalo o pár prvních nesmělých pokusů), dýmnivky a tomu podobné ukázky pomoravské květeny. A k tomu i další věrozvěstové jara v podobě různých barevných „poletavců“ v čele se žluťásky a babočkami typu páví oko.

Vnitrozemská delta

Po kombinaci červené TZ, NS Litovelské luhy (ty menší zřejmě zaujme spíše Lesánkova NS) a několika úseků neznačených cest jsme se dostali až k odpočinkovému místu Šargoun. Cestou jsme minuli nejen most přes Bahenku, ale např. také pár tabulí oznamujících v jaké části Litovelského Pomoraví se právě nacházíme. A tak jsme si prošli nejen Vnitrozemskou deltu v NPR Ramena řeky Moravy, ale také tu Amazonii, která pronikla až do názvu tohoto článku. Správný název ovšem zní Litovelská Amazonie a jedná se již o součást PR Litovelské Luhy. A v této části Pomoraví si dovolím jednu radu: Pohlédněte občas vzhůru, kde nejde o tuny vánočního cizopasníka zvaného jmelí, ale o stromy, na kterých vyrostly jakési prazvláštní „útvary“. V první chvíli jsme nevěděli, jestli na větve někdo umístil zdobné prvky z gotických katedrál nebo na ně jen lidožraví domorodci napíchali hlavy misionářů a dalších nepřátel …

Za zmínku stojí také několik zajímavostí v samotné Lhotě nad Moravou. Jedná se o – v těsné blízkosti u sebe se nacházející – skupinku tvořenou celodřevěnou zvoničkou dokončenou v roce 1830, dřevěným křížem z roku 1836 a zdobnými zděnými božími muky. Je potřeba si ovšem uvědomit, že právě díky řece Moravě byla Lhota založena již někdy po roce 1247, a to v nejbližším okolí vodního mlýna postaveného z prostředků olomouckého klášterního Hradiska.

i fialová je dobrá ...

Svačinu jsme měli s sebou, takže jen nějaké ty pamlsky v podobě zmrzliny a piva. Vzhledem k tomu, že jsme se pohybovali v turisticky vysoce atraktivní lokalitě (kde navíc probíhalo organizované zahájení turistické sezóny), je zde nabídka stravovacích a občerstvovacích míst poměrně pestrá. A to dokonce i v takové vísce, jakou je Lhota nad Moravou; navíc nedaleko od ní se nacházejí více než desetitisícová města Uničov a Šternberk i o něco málo menší Litovel. Takže jsme s průběhem dne byli maximálně spokojeni a to zde ještě musím zmínit část stravovacího programu v podobě faktu, že jsme i jisté množství medvědího česneku nasyrovo požvýkali …

Líbilo: Krásné počasí, navíc již více než naznačující, že máme už to skutečné jaro. Volba trasy, která nám umožnila se – alespoň chvílemi - pohybovat zcela mimo davy (a i když lidu bylo dost, nebylo to zdaleka tak divoké, jak jsme se zpočátku obávali). Navíc jsme Pomoraví viděli přece jen trošku jinak než obvykle, protože s koly sem většinou zajíždíme o pár týdnů později.

Nelíbilo: Pokud chce člověk vidět ony „sněženkové plantáže“, musí se do Pomoraví vydat v březnu. Díky tomu působí tato lokalita tak trošku smutně, protože jarní tráva a zeleň listoví v té době prostě ještě chybí. Ale všechno najednou mít nelze …

většina cesty byla o jarní flóře

Kromě nákladů na dopravu jsme utráceli pouze ve Lhotě. A být bez auta, tak by se asi zdejší turistické posezení řádně protáhlo i prodražilo. Takto jsme raději spěchali na tiskovku na Koupák, kde jsme se pochlubili podobně „postiženým“ jednotlivcům dalším způsobem, jak turisticky přivítat jaro. A ani jsme se pak nemuseli cestou domů vznášet jako ti zástupci druhého nejpočetnějšího hmyzího řádu …

A na závěr snad ještě malé „technické“ shrnutí:

Celou dobu jsme se pohybovali v nadmořské výšce 220 až 230 metrů a v naprosté rovině. Lokalita Litovelského Pomoraví je protkána až neuvěřitelným množstvím lesních cest (včetně panelových) a cestiček, červená TZ s cyklotrasou však v této „naší“ části vedou pouze po asfaltce. Cestou jsme potkávali pěší turisty i cyklisty ve věku 0 až 80 let a jejich čtyřnohých přátel i kočárků bylo, naštěstí, podstatně více než - na bůhvíjaké povolení – projíždějících aut. Když nebudu počítat různé odbíhání k četným zástupcům naší flóry, tak jsme ušli téměř na metr přesně deset kilometrů. A doporučuji před výletem do Pomoraví alespoň na chvíli pohledět do mapy, protože pokud půjdete pouze po páteřní červené TZ, tak si moc pohledů na vody četných ramen moravské národní řeky neužijete …

Poslední aktualizace: 1.4.2022
Autor: markyz63

Střeň

Příspěvky z okolí Litovelské Pomoraví a Amazonie po stojedenácté, ale poprvé pěšky a kytičkově

Lhota nad Moravou (Náklo) – Občerstvení Na-Lhotě
Občerstvení Na-Lhotě v malé vísce Lhota nad Moravou se rychle stalo oblíbenou „atrakcí“ mnohých návštěvníků Litovelského Pomoraví i pískovny Náklo. Hlad a žízeň totiž mívají pěší turisté i cyklisté … a zdejší nabí…
Dřevěná zvonička se nachází v centru malé vísky Lhota nad Moravou, která je částí obce Náklo. Je tedy jednou z mnoha kulturních památek, které můžeme – spolu s krásami přírodními – obdivovat v Litovelském Pomoraví…
Obec Střeň se prvně připomíná v listině Václava I. v roce 1249, nicméně nikdy nešlo o nějakou důležitou ves, prostě jedna z mnoha dědin v oblasti Hornomoravského úvalu, neboli Hané. V podstatě klasicky uspořádaná ves nijak zvlášť neoplývá nějakými památkami, ale o ty co zde jsou je, zdá se, vzorně postaráno. Celkem logicky většinu z nich najdeme na rozšířené návsi. Návštěvníka …
V postřehu, že pomníky padlých z 1. i 2. světové války jsou rozesety po celé naší vlasti těžko něco budeme měnit. Nejinak je tomu i v malé hanácké obci Střeň na Litovelsku. Na pomnících většinou dominují počty pad…
Přišlo jaro. Snad o něco dříve než loni. Na přes rok třeba přijde později. Na vzdory člověku to příroda nějak srovná (ač se nám to asi někdy moc nelíbí, ale v jakém je stavu je i naší zásluhou). Není se čemu divit, že na turistických trasách i cyklotrasách je už spousta jak opěšalých, tak okolovaných, nejnověji i okoloběžkovaných výletníků. Tak tedy dohustit pneumatiky a…
Na mapách.cz je označen na 252,5. km Moravy jako most pro pěší. Slovo most je ale vcelku nadnesené, daleko lepší je použít název lávka. Většinu viditelné konstrukce tvoří sice dřevo, ale…
Obec Střeň leží východním směrem od města Litovel v chráněné krajinné oblasti Litovelské Pomoraví a na levém břehu řeky Moravy. V okolí obce se rozprostírají malebné lužní lesy. Střeň patří mezi větší obce regio…
Už loni se mi podařilo zachytit (sice na závěr) množství kvetoucích sněženek v oblasti Litovelského Pomoraví, tentokrát jsem se do středomoravské „Amazonie“ vypravil o něco dříve – no ono i…
Litovelské Pomoraví je celkem oblíbený cíl našich výletů, hlavně v období mezi koncem zimy a příchodem toho teplejšího jarního období. Ono povětšinou když je slušná zima, jsme v půli března…
Přiznejme si bez vytáček, že výlet po trase, kde není hospoda, restaurace nebo bufet je nezáživný až nudný. Snad je v končinách mimo civilizaci by se to dalo omluvit, ale v našich končinách naplánovat výlet bez ho…
Náves v Mezicích u kapličky Panny Marie zdobí takřka novotou zářící sousoší, nebo kdo chce říci kříž Kalvárie. Víceméně nejde o nijak zvláštní typ sakrální památky. Přesto upoutá solidní řemeslnou prací. Z hlediska vzniku v roce 180 bychom kříž mohli zařadit mezi klasicistní sousoší. Za pozornost ale stojí okolnosti, které vedly k obnovení této památky. Kříž v relativně exponovaném místě byl několikrát poškozen dopravním p…
Obec Náklo se nachází 11 kilometrů severozápadně od Olomouce a žije zde přibližně patnáct stovek obyvatel. Tato historická hanácká vesnice není jen významným pravěkým archeologickým nalezištěm, ale i jedn…
Obec Náklo leži 12 km severozápadně od Olomouce u dálnice na Svitavy asi 6 km před Litovlí. Jedno z kulturních a hospodářských středisek Hané. Na zdejším hřbitově je pochován student Jan Opletal, rodák z nedaleké…
V hanácké obci Náklo, ležící asi jedenáct kilometrů severozápadně od Olomouce, se nachází pozoruhodných památek hned několik. Jednou z nich je pískovcová barokní socha sv. Floriána, kterou v současnosti nově najdeme ve středu této vesnice, v místě nazývaném Okolisko. Zdařilá pískovcová socha pochází z roku 1768 a je tedy přesně o 690 let mladší než první písemná zmínka o obci.…
Obec Náklo se nachází v oblasti mezi Olomoucí a Litovlí, v oblasti Hornomoravského úvalu na Hané. Její bezprostřední okolí tvoří četná pole a lužní lesy, obklopující řeku Moravu a její přítoky. Severním směrem o…
„Hlavní“ ulici v hanáckém Nákle nenápadně krášlí poněkud zanedbaná budova, které se dnes říká fara. Původně jde o výletní a hospodářské místo, které patřilo premonstrátskému klášteru Hradisk…
Oblast středního toku Moravy vymezená zhruba obcí Moravičan na severu, z jihu Horkou a Chomoutovem. Zhruba v centru oblasti najdeme město Litovel, který je proslulý díky rozvětvené soustavě říčních ramen a kanálů jako Hanácké Benátky (mimo to i pivovarem). Patrně nejkrásnější období nastává koncem března do poloviny května, kdy jsou lužní lesy plné květů a čerstvé zeleně. Letní měsíce poněkud kazí velký počet dotěrného h…
Je potěšitelné, že správci chráněných území pouze nechrání přírodu (v rámci možností), ale podle možností i seznamují veřejnost se svou činností, případně přímo zájemce seznamují s danou problematikou. Většina spr…
Že je pomníků 1. světové války mnoho v celé nejen naší zemi (i všude jinde, kde se bojovalo) není třeba zvláště pochybovat. Pomníky se různí podle velikosti místa a významu daného místa spojeného s válečnými událostmi. Ty největší pomníky jsou povětšinou přímo v místech urputných bojů, kde docházelo i k největším masakrům. Naše země měly to štěstí, že válečné události se jich vlastně nedotkly. Jen obyvatelstvo muselo poslo…
Alej 64 památných stromů známá jako lipové stromořadí u říčky Cholinky spojuje okraje dvou hanáckých obcí v blízkosti Olomouce, kterými jsou Příkazy a Náklo. A jednotlivé stromy vysazené podél cesty zase spojuje f…
Množství drobných sakrálních památek, zvaných boží muka, je v širokých rovinách Hané, rozkládajících se nedaleko krajského města Olomouc, skutečně neuvěřitelný. Stačí přitom projet jen dvě zajímavé historické obce…
Hanácká obec Příkazy, písemně poprvé zmiňovaná v roce 1250 a nacházející se nedaleko Olomouce, v mikroregionu Litovelsko, se může pochlubit – mimo jiné – několika historickými zemědělskými usedlostmi s tzv. žudry.…
Typická hanácká obec Příkazy se nachází - směrem severozápadním - nedaleko krajského města Olomouc a žije zde něco přes 1.200 obyvatel. První písemná zmínka o obci pochází již z roku 1250 a…
Oblast Litovelského Pomoraví patří mezi lidem šumperským k dlouhodobě oblíbeným lokalitám, určeným na pěkný Jarní cyklovýlet, plný krásné přírody, romantických památek, pestrobarevné květeny i dobrých poživatin. L…
Velkým překvapením se pro příznivce pozoruhodných kamenných svědků dávných zločinů může v současné době stát průjezd hanáckou obcí Příkazy, nacházející se nedaleko Olomouce. Objeví zde…
Město Litovel leží přibližně 20 km severozápadně od Olomouce v srdci úrodné Hané. Malebným městečkem protéká hned 6 ramen řeky Moravy, které dodávají městu osobitý ráz i pojmenování Hanácké…
Litovel – procházka farním kostelem sv. Marka
Barokní farní kostel sv. Marka je jednou z dominant „Hanáckých Benátek“, jak je desetitisícové město Litovel často a právem nazýváno. Takže jeho zasvěcení je vlastně více než stylové. O tomto zajímavém kostele se sice občas někde něco dočtete, prohlédnete si jeho vnější podobu, ale jeho interiér bývá – mimo bohoslužby a koncerty – veř…
Není nikde psáno, že se musí daná akce pořádat stejným stylem, jako to děláme my, ale je již vcelku tradicí, že pokud se počasí vydaří, vyrážíme na první větší cyklistickou výpravu do Li…
Olomouc leží na Severní Moravě, jihozápadním směrem od Ostravy. Olomouc je nejvýznamnější historické město na Moravě ležící na soutoku řeky Moravy a Bystřice. Město je centrem oblasti zvané…