Chotěšov

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Věž kostela
Věž kostela  •  Fotografie (2)  • Foto: jfstod

Jdeme pěšky :-) Na vrch, který se jmenoval Vrabina, dnes se mu říká Křížový vrch a na jeho vrcholu stojí (už jen) pozůstatky kostela, kterému se pomalu vrací jeho původní podoba. Křížový vrch se nachází mezi městy Stod, Dobřany a Chotěšov (pravda, to není město, ale obec).

Jednou z nejkrásnějších barokních staveb v okolí Stoda byl kostelík na vrchu Vrabina, nechal jej postavit chotěšovský probošt Schmiedl v roce 1755. Kostelík byl postaven podle pražského kostela Na Karlově.
Uměleckou výzdobu a fresky vytvořil plzeňský malíře Julius Lux. Kostel uvnitř obsahoval čtyři přepychové oltáře. K poslednímu vedlo 18 mramorových schodů. Po zrušení chotěšovského kláštera Josefem II. byl zbourán i kostelík.
Zachovala se jen jeho kresba. Křížová cesta, která vedla ke kostelíku, je zničena vandaly. V místech původního kostela stojí dnes nový.
O převod areálu do vlastnictví usiloval mikroregion Radbuza, až v roce 2004 byla podepsána smlouva o převodu. Mikroregion Radbuza opravil vyhlídkovou věž, která byla otevřena dne 18. září 2004. Při opravě věže bylo 5. srpna z báně věže vyjmuto pouzdro s dokumenty, bohužel bylo poškozeno průstřelem. Ten zničil skleněnou lahvičku a na několika místech poškodil dokumenty.
V roce 2009 byla opravena také věž kostela, na kterou můžete vystoupat a rozhlédnout se po okolí, a také loď kostela dostala novou střechu.

Jak se na Křížový vrch dostanete?
Pokud cestujete autem: ve Stodě zaparkujte na Komenského náměstí a pokračujte po naučné stezce. Zaparkujte v Černotíně a pokračujte po naučné stezce. Zaparkujte v Losiné (na kraji obce směrem na Chotěšov) a pokračujte po značené cestě.
Pokud cestujete vlakem: ze zastávky Chotěšov u Stoda po zelené turistické značce, ze zastávky Stod po červené turistické značce.
Ve všech případech od rozcestníku Krížový vrch přímo 200 m do kopce, nebo po cestě kolem závory cca 400 m, ale méně příkré stoupání.

S jídlem to nebude tak horké, doporučuji si s sebou vzít svačinu, nicméně v otevírací době rozhledny lze zakoupit malé občerstvení (pivo, limonádu, kávu, čaj, sušenky...).

Líbit se bude rozhodně výhled, dohlédnete do Plzně a pobyt v lese taky není k zahození.
Vojáci zde měli své pozorovací stanoviště protiletecké obrany, i to cosi vypovídá o rozhledu.

Otevřeno je v sezóně od dubna do konce října o SO, NE a svátcích od 10 do 17 hodin, vstupné 10,- Kč, děti do 6 let zdarma.

Poslední aktualizace: 27.07.2009
Autor příspěvku: jfstod
Křížový vrch - Služby, informace
Křížový vrch na mapě
Přidat oblast mezi oblíbené

Příspěvky v okolí Křížový vrch

Na Křížový vrch se lze dostat po několika turistických značkách ze Stoda po červené a z Chotěšova po zelené. Dále sem vedou i dvě naučné stezky. Křížový vrch je původně poutní místo s kostelíkem, od roku 2004…
Monumentální barokní klášter premonstrátek v údolí Radbuzy jižně od Nýřan, založený Blahoslaveným Hroznatou roku 1202.
Kde ho najdete? Klášter se nachází v obci Chotěšov na silnici mezi Plzní a Stodem. Je v centru obce a snadno ho uvidíte již z dálky - klášterní budovy jsou značně rozsáhlé, i když v…
Chotěšov je jedním z velice půvabných a zajímavých míst západočeské oblasti - Plzeňska. V místě se nachází Klášter, pocházející z let 1202-1210, s pozdě renesanční prelaturou a barokním konventem. V obci si může…
Přeštický kostel je významnou barokní památkou a současně krajinnou dominantou. Byl postaven v letech 1750 – 1775 podle plánů jednoho z nejvýznamnějších stavitelů své doby, Kiliána Ignáce Dientzenhofera. Jedná se o monumentální stavbu, která se, překvapivě, nachází v malém Městečku (cca 7.000 obyvatel). Bývá považován za největší barokní kostel v České republice, postavený mimo Prahu. Jeho nezvyklá v…
Dobře dochovaný hrad Švihov je pozdně gotickým hradem s důmyslným vodním opevněním. Hrad vznikl na rovině v blízkosti řeky Úhlavy. Hrad Švihov se…
Vodní hrad Švihov, ležící nedaleko západočeských Klatov, se musí líbit snad úplně každému. Nadchnul i mě, a přitom jsem zde v žádném případě neměl štěstí na počasí. Byli jsme tehdy na tradiční několikadenní cyklovýpravě a – bohužel – ten den zrovna neplánované začínalo období dešťú. A jak mě upoutal tento pozdně gotický klenot, tak mě zaujala jedna myšlenka, kterou jsem si o něm později přečetl. Aniž bych ji tehdy z…
Středověký hrad s unikátním vodním opevněním, severně od Klatov.
Se stavbou tohoto kostela se započalo současně se založením města Plzně, tedy po roce 1295. Původně byl pouze filiálkou kostela Všech Svatých v dnešní Roudné. Od roku 1322 přechází kostel pod správu Řádu německých rytířů a stává se kostelem farním. V roce 1993 se pak stává sídelním kostelem plzeňského biskupa, tedy katedrálou. V současné době se kostel nachází na Náměstí Republiky a jeho nejstarší částí  …
Zřícenina hradu Buben stojí na skalnatém ostrohu nad soutokem Plešnického potoka a řeky Mže na Plzeňsku. Dispozice hradu byla dvojdílná. Hradní jádro obíhal parkán s obdélnou baštou. Obytná věž zanikla. Z hradu se…
Stavba Chrámu sv. Bartoloměje po r. 1295, dokončení v počátkem 16. století. Velké síňové trojlodí nadané značnou vertikalitou, s jedinou vysokou, štíhlou věží při severní…
ZOO s Botanickou zahradou, skleníkem se sukulenty, dětským koutkem, novou expozicí vesnického hospodářství. Na 21,5 ha svého areálu chová v současné době více než 2500 jedinců od 550 druhů obratlovců a na 150 dr…
Věž se nachází asi 15 kilometrů od Klatov na vrchu Žďár, v plzeňském kraji. Výška této kamenné rozhledny je 45 metrů a počet schodů k jedné vyhlídkové plošině 138. Bolfánek poskytuje návštěvníkům nádherný kruhový …
Historické město s řadou památek, metropole západních Čech.
Jsme z Ústí nad Labem, takže jsme výlet pojali formou celodenního bloudění. Jde o spojení Zoologické zahrady, Botanické zahrady a navíc i DINOparku, dle mne asi nejzajímavějšího, který jsme z nabídky mohli vybrat…
ZOO a Botanická zahrada v Plzni - Lochotíně.
ZOO se nachází na okraji Plzně směr  Radčice v oblasti zvané Pod Vinicemi.Do zoologické zahrady můžete vejít buď hlavním vchodem,kde se i nacházi placené parkoviště nebo sezónním vstupem Vinice v horní části …
Objevte život pod městem Navštivte Plzeňské historické podzemí, labyrint chodeb, sklepů a studní, který byl pod městem Plzní budován již od 14. století a který je neoddělitelně spojen s historií i současností města. Poznejte život pod městem a odhalte tajemství autentických nálezů a …
DinoPark - Unikátní Výprava do druhohor. Jedinečný zábavní park, součást ZOO Plzeň, druhohorní zvířata v životních veliksotech v přirozeném prostředí. Zábavní i vzdělávací funkce, naučná…
Právě v plzeňském pivovaru se v polovině 19. století odehrála revoluce v pivovarnictví. Poprvé v historii lidstva bylo vyrobeno pivo, jak je známe dnes - správně hořký nápoj zlaté barvy, se sněhobílou pěnou. Dnes je pivovar živým a dynamickým místem…
Výrazná zřícenina královského hradu Radyně je významnou dominantou Plzeňského kraje. Radyně je otevřena v dubnu a květnu o víkendech a svátcích, v červnu až srpnu kromě pondělí a v září a říjnu o víkendech a svátcích. Na Radyni je k vidění výstava erbů a znaků všech majitelů hradu, která je umístěna ve zbrojnici tzv. Hrubé věže. Tmavá silueta Radyně byla v minulosti spojována…
Hrad a zámek v Horšovském Týně je národní kulturní památkou České republiky a patří k památkám, které jsou nejvíce přístupné. Na zámku se nachází několik prohlídkových tras: hrad, zámek, kuchyně, purkrabství, Erbo…
Klasicistní lovecký Zámek Kozel je v posledních letech nejnavštěvovanější památkou na Plzeňsku. Zámek stojí na svahu nad řekou Úslavou, 2 kilometry východním směrem od Šťáhlav. Zámek je možné navštívit v dubnu a ř…
Klatovy leží v Západních Čechách, jižním směrem od Plzně. Klatovy jsou známé pěstováním tak zvaných klatovských karafiátů. Kolem západního okraje města protéká řeka Úhlava. V nedalekém okolí města se zvedaj…
Domažlice leží v Západních Čechách, západním směrem od města Klatovy. Ve městě se každoročně pořádají Chodské slavnosti. Domažlice jsou vyhlášeny městskou památkovou zónou. Jihozápadním směrem od Domažlic se rozkl…
Pozdně gotický Hrad Velhartice patří k ojedinělým dílům české hradní architektury. Hrad se nachází na Klatovsku v Plzeňském kraji. Hrad Velhartice lze navštívit v dubnu a říjnu pouze o víkendech a svátcích a v kvě…
Hrad Rabí Znovu sedíme v naší škodověnce „Feďovi“ a pokolikáté už míříme na milovanou Šumavu, majíce pocit, že…
Přírodní rezervace Černé a Čertovo jezero (175 ha) byla vyhlášená již roku 1911 k ochraně dvou z osmi šumavských jezer ledovcového původu na úbočích Jezerní hory (1343 m). Černé jezero (zvané též Bystřické, Dešenické,…
Hora Pancíř (1.214 m) je jedním ze tří vrcholků známé šumavské hřebenové trasy Prenet, Můstek, Pancíř. Tyčí se nad Železnou Rudou vzdálený asi 6 km severovýchodním směrem od středu města. Hora tvoří evropský vod…
Dobře zachovaná zřícenina gotického hradu se tyčí na skalnatém ostrohu na horním toku řeky Otavy ve Svatoborské vrchovině 3 km severně od Kašperských Hor. Svojí polohou 886 m n. m. je nejvýše položeným královským …