Žilinský kraj

Cestování na Slovensko 2022

Na severu Slovenska naleznete Žilinský kraj. Sousedí s Českou republikou a je tedy skvělým místem pro vaši dovolenou a výlet, pěší turistiku i cykloturistiku. Za návštěvu stojí Oravský hrad, dřevěný kostel ve Svatém Kříži, Malá Fatra a Velká Fatra nebo Chočské vrchy.

Turistika Žilinský kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Jánošíkovy diery, Velký Rozsutec Demänovská ledová jeskyně

Veľká Fatra
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Veľká Fatra

Krížna (1574m.n.m.) z Vyšnej Revúcej - okruh

Tipy na výlet Rodina s dětmi Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody Na hory

Hore Zelenou dolinou
Hore Zelenou dolinou  •  Fotografie (8)  • Foto: Tikaka

Vyšná Revúca je posledná obec v doline, čiže nie je priechodná. Dostaneme sa do nej tak, že v Liptovskej Osade odbočíme na Liptovské Revúce a prejdeme cez Nižné a Stredné Revúce, až do Vyšnej Revúcej(720m.n.m.). Autobusové spojenie je veľmi slabé, vlak sem nechodí. Najlepšie je ísť autom, alebo stopom.

Cesta na Chyžky

V obci odparkujeme auto a vydáme sa po žltej značke smerom k hrebeňu, na Chyžky (z dediny ide ešte jedna žltá, ktorá tiež vedie na hrebeň cez Sedlo Ploskej a Ploskú. Tým by sa nám však výlet o hodinu predĺžil, čo sme si nemohli dovoliť. Možno nabudúce.) Žltá značka opustila dedinu a pokračovala po asfaltovej ceste s minimálnym prevýšením, hlbokou zalesnenou dolinou popri potoku. Miestami sa medzi stromami odkrýval hôlnatý hrebeň. V druhej polovici asfaltovej cesty je závora so zákazom vjazdu a priestorom na parkovanie. Hneď po skončení cesty prišlo strmé stúpanie cez nepekne vyrúbaný les, ktorý pôsobil dosť zničene. Orientácia je v jednom úseku miestami sťažená (viacero ciest vyjazdených od lesných strojov, chýbajúce značky) ale keď idete stále hore, nemôžete sa stratiťSmile. Po chvíli sme opustili rúbanisko a vošli do riedkeho lesa, cez ktorý presvitalo vychádzajúce slnko. Potom sa les stratil a pred nami sa otvoril pohľad na Ploskú a na časť hrebeňa. Vyšli sme okolo útulne pod hrebeňom, a o pár sto metrov sme stáli v sedle Chyžky, alebo tiež Kyšky(1310m..m.). Výstup na hrebeň trvá asi 2 hodiny.

Od Chyžiek na Krížnu, cez Ostredok(1592m.n.m.-najvyšší vrch Veľkej Fatry), vedie červená značka zväčša po trávnatých holiach, len pri výstupe na Koniarky a obchádzaní Suchého vrchu sa treba pripraviť na pár kameňov a trochu sutiny. Toto je podľa mňa najkrajšia časť hrebeňovky Veľkej Fatry a pri dobrom počasí sa máme na čo pozerať – na jednej aj na druhej strane hrebeňa. Hrebeňová časť okruhu trvá opäť asi 2 hodiny. Celkové prevýšenie z Revúcej na Krížnu (1574m.n.m.) je necelých 1100m.

Na Koniarky
Na Koniarky  •  Foto: Tikaka

Z Krížnej zbehneme po červenej z briežku smerom na JV. Pri rozcestníku (vidieť ho už z Krížnej, dojdeme k nemu za asi 10 minút), kde začína modrá značka sa stočíme doľava v takmer pravom uhle a pokračujeme po červenej prudko klesajúcim kopcom do Rybovského sedla. Tu sme mali problém nájsť zelenú značku, ale s pomocou mapy a zdravého rozumuwink sme sa nakoniec dostali na zeleno značený chodník, ktorý viedol okolo prameňa a následne úzkou hlbokou dolinou popri (vtedy) vyschnutom potoku. Klesli sme do pásma lesa (a žihlavy) a po asi pol hodine sme došli ku korytu Revúcej. V čase keď sme tam boli, bolo vody málo, a tak nebol problém s hľadaním si cesty po veľkých kameňoch a naplavenom dreve. Posledná časť zostupu je po asfaltovej ceste, okolo horárne Hajabačky, do Výšnej Revúcej, kde sa kruh uzavrie. Zostup trvá podľa smerovníkov asi 2 a pol hodiny, nám trval o 40 minút dlhšie.

Za veľmi peknou a fotogenickou časťou Veľkej Fatry, ktorá je prístupná pre každého, o čom svedčí aj vysoký počet malých detí aj postarších turistov na hrebeni počas pekných dní.

V neskorú jar či počas leta, za bohatou kvetenou. Na jeseň za krásnymi farbami listnatých lesov a “inverznou krajinou“.

Okruh je zvládnuteľný za jeden deň. V prípade núdze sa však dá prenocovať v útulni pod Chyškami alebo v Salaši pod Suchým vrchom, ktorý sa nachádza tesne pred začiatkom stúpania na Suchý vrch po pravej strane.

Voda sa dá doplniť samozrejme pri Salaši pod Suchým, ale aj pri zostupe, krátko po napojení sa na zelenú značku za Rybovským sedlom. (tento môže byť v čase veľkého sucha vyschnutý)

Na hrebeni
Na hrebeni  •  Foto: Tikaka

Toto je jedna z mála túr, kde nás v tom pozitívnom zmysle zaujala zostupová časť. Zvyčajne ide len o to, aby sa človek čo najrýchlejšie a najkratšou cestou dostal späť dole, pričom už je unavený a nevníma okolie. Pri tomto okruhu nám cesta dole ponúkla kľukatý chodníček v úzkej hlbokej doline, vysoké kopce akoby nás zvierali z oboch strán. O chvíľu na to les presvetlený zapadajúcim slnkom (najmä na jeseň je to divadlo farieb). Potom zas polhodinka poskakovania z kameňa na kameň dole korytom Revúcej. A nakoniec príjemný záver sympatickou fatranskou dolinou po ceste, kde už nemusíte dávať pozor na každý krok. Veľmi rôznorodá cesta.

Ak by sa niekto chcel vrátiť tou istou cestou, ktorou šiel hore a chcel by si trasu skrátiť, tak:

Do obidvoch dolín (do Zelenej doliny, kt. sme šli smerom hore, aj do Suchej doliny, ktorou sme zostupovali) je zákaz vjazdu. Zákaz však nezačína tesne za dedinou. Do Suchej doliny sa dá ísť autom až po Hajabačku, do Zelenej doliny je možné odviezť sa do asi dvoch tretín asfaltky, možno ešte trošku ďalej- neviem to odhadnúť (tu nie je žiadny orientačný bod – proste zrazu uprostred lesa je na ceste zákaz a dá sa tam zaparkovať).

Poslední aktualizace: 23.10.2011
Autor: Tikaka

Blatnica

Příspěvky z okolí Krížna (1574m.n.m.) z Vyšnej Revúcej - okruh

Krížna
Je nejvýraznějším vrcholem v jižní části hlavního hřebene Velké Fatry na rozhraní podcelků Hožné a Bralné Fatry. Z mohutného masívu Krížné vybíhá na jihovýchod 3 km dlouhá boční rozsedlin…
Bystrica - Kráľova studňa - Krížna - Ostredok - Suchý vrch - Necpalská dolina   Táto trasa nás zavedie do srdca Veľkej Fatry, na hôľny masív Krížnej (1574 m.n.m.), Veľkofatranskou…
Náučný chodník hrebeňom Veľkej Fatry - samoobslužný naučný chodník s přírodovědným a ochranářským zaměřením. Je součástí značené turistické sítě, délka trasy je 11,5 km, převýšení je 420 m a má 9 zastávek. Začín…
Do obce Turecká sa dostaneme autom ak odbočíme v Starých Horách doľava (ak ideme od Bystrice), alebo Doprava (ak ideme od Donovál). V dolnej polovici obce je bezplatné parkovisko.…
Vápenci a DOLOMITY budovaný skalní masív nacházející nad pramenem Kráľova studňa ve vzdálenosti cca 2 km západně od vyhlídkového vrchu Krížna (1 574 m). Křižovatka turistických značených tras a v okolí bo…
Ostredok je najvyšší vrchol Veľkej Fatre.Ostredok je prístupný po hrebeni z Krížnej alebo z Ploskej po červenej turistickej značke a z Gaderskej doliny po zelenej turistickej značke.Z vrcholu je Krásny výhľad na okolitú krajinu a pohorie Veľkej Fatry.
Nejtužší období zimy 2010/2011, tedy 1. víkend, jsem se rozhodl pokochat se atmosférou Velkofatranského hřebene. Za nástupní i konečný bod jsem volil malebnou vesnici Liptovské Revúce, pobral pár přátel, historek …
Obec, vznikla jako hornická osada ve 13.století. Těžila se zde a zpracovávala stříbrná a měděná ruda. Obyvatelé se nejprve zabývali těžbou dřeva a ženy paličkováním. Dnes je dominantou obce poutnický, původně go…
Veľká Fatra je krásne pohorie kde sa dá naplánovať veľa trás.Uvediem príklad jednej dvojdennej trasy.Hrebeňovka,ktorú sme začali v dedine Staré Hory pri Banskej Bystrici.Vystúpili sme na…
Přírodní památka pod významným vrcholem Vežké Fatry Krížna. Jedná se o silný pramen vyvěrající z hrubozrnné sutiny, obklopený vápnomilnou vegetací. Nad ním se tyčí výrazný skalní útvar Krážova skala. V blízkosti…
Dlouho plánovanou výpravu a hlavní cíl prázdnin máme s Ondrou již za sebou. Pokud pominu velké ho…
Ploská leží na hrebeni Veľkej Fatry.Je to mohutný kopec s rozsiahlou náhornou plochou.Na tomto kopci sa Fatranský hrebeň delí na dve vetvy a to Turčianskú a Liptovskú.Má strmé svahy z ktorých je v zime veľká možno…
Borišov je mohutný a svojím vzhľadom typickým príkladom vrchu vo Veľkej Fatre.Z vrchu kopca je nádherný výhľad na okolie,pretože je vrcholová časť odlesnená.Na južnom svahu sa nachádza jedna z najväčších lavínový…
Mohutný rozložitý vrchol s náhorní plošinou a strmými úbočími, nebezpečnými především v zimních měsících - v období tvoření lavin. Vzhledem k plochému vrcholu je výhled kruhový, ale pouze do dálky. Severozápadní…
Chata pod Borišovem patří ke starým typickým turistickým chatám, které se už jen zřídka vyskytují na trasách hřebenovek. 1509 m vysoký vrchol Borišov, s pěknou kruhovou vyhlídkou je domin…
Národní přírodní rezervace vyhlášená v roce 1981 a rozkládající se na ploše 450 ha. Ochrana zachovaných společenství až ve čtyřech vegetačních stupních - bukového, jedlovobukového, smrkovobukovojedlového a smrko…
  Je neděle 9.8.2009 a my se scházíme na stanoveném místě, abychom tentokrát vyrazili knašim sousedům na Slovensko. Konkrétně se naším cílem stala dosud nepoznaná „Velká Fatra". Sraz má…
Kopec Krížna je po Ostredku a Frčkove tretí najvyšší vrchol vo Veľkej Fatre.Je to významný dominantný vrchol rozľahlého hôľneho tvaru,ktorý leží na hlavnom hrebeni Veľkej Fatry.Na vrchu sa nachádza vojenský objekt…
     Po čtrnácti dnech jsem opět zavítal do Velké Fatry s tím, že se o žádnou odpočinkovou procházku jednat nebude. Časový rozsah do kterého jsem se musel vejít mi nenabízel mnoho možností pro odpočinek. Bylo mi j…
Národní přírodní památka vyhlášená v roce 1980. Ochrana skalního stupně - tzv. Kurucká skala, přes kterou padá 55 m Vysoký vodopád. Zajímavější je tohle místo v zimě, kdy vodopád zamrzá a stává se z něj ledopád. Skalní stupeň se vytvořil mezi horninami střední křídy - šedými vápenci a slídovými břidlicemi. Tento přírodní útvar nemůžete minout, protože je výrazným…
      Od sedla se vydávám napravo, směrem k „hlavnímu“ vrcholu. Tvrdí se oněm, že je trochu techničtější a trochu vzdušnější, tak jsem tedy zvědav jaké to bude a zda překoná mé představy. Malebnost scenérií na jednu i druhou stranu, taktéž do údolí je úchvatná (a to ještě nestojím na vrcholu). Cesta na něj má trvat zhruba 10 minut. Jistotou je, že ta první určitě tak rychlá neb…
      Je třeba začít trénovat, ale Tatry jsou pro běžné smrtelníky ještě uzavřeny. Snad se pro nás s letní sezónou otevřou, i když i nad touto možností se stahují velká a těžká černá mračna. Rád bych měl ještě možnost se čelem postavit legendární „roháčské“ hřebenovce – tedy spíš jen její části (Ostrý Roháč nebo asi nejtěžší část Smutné sedlo – Tri Kopy – Hrubá Kopa - Baníkov).…
Jedná se o mohutný a skalnatý vrchol pohoří Roháče, což je jeden z geografických podcelků Západních Tater. Baníkov je poměrně vyhledávaným vrcholem. Jeho přechod je však hodn…
V smere zo Zvolena do Donovál: Prejdeme Banskú Bystricu a Jakub. Za Jakubom odbočíme do prava na Španiu Dolinu. Ďalej cesta pokračuje po strmej úzkej ceste do obce Špania dolina.   Z…
Rakytov se nachází v centrální části pohoří Vežká Fatra. Svérázný trojúhelníkový tvar vrcholové pyramidy nápadně vystupuje ze všech stran, z poměrně málo výrazného a z části zalesněného hlavního hřebe…
Turčiansky hrad na strmom kopci nad obcou rovnakého mena vznikol v druhej polovici 13. storočia a prvú správu o ňom máme z roku 1300, keď bol jeho majitežom Peter z Brezovice. Neskôr …
První písemná zmínka o městě je zaznamenána v ustanovujícím dekretu maďarského krále Bely IV z roku 1255, kde město Banská Bystrica získala královská privilegia. život ve městě rozkvétal se zvyšujícími se aktivi…
Nastal poslední den mého pobytu na Slovensku. Z důvodu toho, že sem předchozí den zdolal Kraľovu hoľu, jsem hodlal nechat vše volně běžet a trochu odpočívat. Stejně bych toho moc nestíhal, protože už odpoledne po …
Železničná stanica Banská Bystrica je hlavná železničná stanica metropoly stredného Slovenska, kde sa stretavajú dve trate. Jednou je trať Zvolen - Vrútky a druhou Banská Bystrica - Červená Skala. Obe trate sú jed…