Blatnica
Obec ležící v podhůří Veľké fatry, jižním směrem od Martina. První zmínka o ní je z roku 1230. Vznikla z podhradí hradu Blatnica.
V okolí…

více o Blatnica

Partner lokality
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Blatnica
Články redakce vybrat: vše / nic

Krížna (1574m.n.m.) z Tureckej - okruh

Tipy na výlet Rodina s dětmi Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody Na hory

Do obce Turecká sa dostaneme autom ak odbočíme v Starých Horách doľava (ak ideme od Bystrice), alebo Doprava (ak ideme od Donovál). V dolnej polovici obce je bezplatné parkovisko. Samozrejme sa dá cestovať aj autobusom: Vystúpime v Starých Horách a ak máme šťastie, nemusíme príliš dlho čakať na prípoj do Tureckej. V praxi to však turisti riešia tak, že si tú cestu do Tureckej odšlapú (asi 30-40 minúť).

Foto: Tikaka

V Tureckej (590m.n.m.) sa napojíme na zelenú značku, ktorá vedie od Starých Hôr. Značka začína poniže parkoviska, pár sto metrov po vstupe do dediny. Chodník stúpa okolo dolnej stanice nepoužívanej lanovky, kolmo do trávnatého svahu. Po pol hodine prídeme k malému umelému jazierku. Odtiaľto zelená značka pokračuje doľava a my sa vydáme Doprava – po žltej. Žltá značka nás prevedie cez chatovú osadu Salašky a potom striedavo cez les a trávnaté svahy a nakoniec nás čaká prudké stúpanie popod starý vlek, až na Líšku. Na rázcestí Pod Líškou (1350m.n.m.) sa napojíme na modrú značku, ktorá prichádza od Majerovej skaly a pokračujeme po nej príjemným hôlnatým hrebeňom s miernym stúpaním až pod Krížnu. Asi 10 minút pod vrcholom Krížnej prechádzame na červenú značku (Cesta hrdinov SNP) vedúcu na vrchol a potom ďalej ku Kráľovej studni. Z Tureckej na Krížnu (1574m.n.m.) to podľa smerovníkov trvá asi 3 hodiny (časy vo V. Fatre sa nám zdajú veľmi veľkorysé – nie sme z tých čo sa ženú a vždy to stihneme v predstihu).

Na Krížnej treba dať pozor: červená značka vedie tromi!!! smermi. Z juhovýchodného smeru (odkiaľ sme prišli) pokračuje na západ červená Cesta hrdinov SNP(po ktorej pôjdeme ďalej na tomto okruhu). Na sever vedie červená hrebeňovka Veľkej Fatry. Treba si prečítať smerovník, ten jednoznačne navedie na smer ku Kráľovej studni.

Z Krížnej k prameňu Kráľovej Studne (1340m.n.m.) ide pohodlná široká, mierne klesajúca cesta s panoramatickými výhľadmi na obe stany pohoria. Pri prameni sa otočíme o takmer 180 stupňov a prejdeme na zelenú značku. Nasleduje asi 45 minút traverzu, ktorý vie byť veľmi nepríjemný, blatistý a šmykľavý, najmä v daždi či po daždi. Na začiatku letnej turistickej sezóny býva dosť zarastený. Chodník je úzky, ale to nijako neprekáža – my sme tam ešte v živote nikoho nestretli. Na Úplaze sa stočíme prudko vpravo a začne sa klesanie krásnou prírodou. Lesíky sa striedajú s čistinkami, občas nejaký potok.. Na Ramžinej prejdeme na žltú a pokračujeme v zostupe, teraz už iba cez les, ktorý najmä vo večernom tichu pôsobí dosť strašidelne. O chvíľu zbehneme na lesnú cestu a potom je to už len pár minút k prvým domom Tureckej. Z Krížnej do Tureckej sú to opäť asi 3 hodiny.

Trasa môže pôsobiť orientačne náročnejšie, kvôli častej zmene značiek, ale s mapou sa to dá bez problémov zvládnuť.

Keď to zhrniem, značka sa mení 5x:

Turecká – Salašky (zelená)

Salašky – Pod Líškou (žltá)

Pod Líškou – rázcestie tesne pod Krížnou (modrá)

rázcestie pod Krížnou – Krížna – Kráľova studňa, prameň (červená)

Kráľova studňa, prm. – Úplaz – Ramžiná (zelená)

Ramžiná – Turecká (žltá)

Trasa takmer od začiatku ponúka nádherné výhľady. Najprv na dolinu, čoskoro aj na vzdialenejšie vrchy. Z hrebeňa je v dobrom počasí vidieť aj Vysoké Tatry.

Chodník vedie nenáročným terénom – je čas a priestor vychutnávať si krásnu prírodu, veľa fotiť a poriadne si oddýchnuť. Cez víkendy a sviatky je táto oblasť zvyčajne doslova zaľudnená, ale v bežné pracovné dni ju má človek len pre seba.

Foto: Tikaka

Odporúčam jeseň. Ak sa dostanete hore zavčas ráno za inverzného počasia, neviete, či sa máte skôr dívať na farebnú nádheru lesov, alebo na vrcholky hôr plávajúcich v mrakoch, osvetlených ranným slnkom.

Počas túry je možné najesť sa len v Horskom Hoteli pri Kráľovej Studni. Nikdy sme neskúšali, tak neviem povedať nič bližšie. Voda sa dá doplniť z prameňa Kráľova Studňa.

Potom je tu samozrejme Turecká, kde je možnosť dokúpenia potravín, ako aj posedenia v krčme.

Tento okruh sme absolvovali už veľakrát a vždy nás zaujme niečo iné, vždy sa nám páči niečo iné, vždy máme iné zážitky a iné dojmy. Veľmi záleží na ročnom období a na tom, či je sviatok/víkend alebo nie. Nám sa tam páči všetko. Preto sa tam radi vraciame.

Odporúčam mať mapu(papierovú/GPS alebo aspoň zbežne zapamätanú v hlave). Keď tam človek ide prvý krát, ľahšie sa mu orientuje.

Poslední aktualizace: 23.10.2011
Autor: Tikaka

Blatnica

Příspěvky v okolí Krížna (1574m.n.m.) z Tureckej - okruh

Vyšná Revúca je posledná obec v doline, čiže nie je priechodná. Dostaneme sa do nej tak, že v Liptovskej Osade odbočíme na Liptovské Revúce a prejdeme cez Nižné a …
Je nejvýraznějším vrcholem v jižní části hlavního hřebene Velké Fatry na rozhraní podcelků Hožné a Bralné Fatry. Z mohutného masívu Krížné vybíhá na jihovýchod 3 km dlouhá boční rozsedlin…
Náučný chodník hrebeňom Veľkej Fatry - samoobslužný naučný chodník s přírodovědným a ochranářským zaměřením. Je součástí značené turistické sítě, délka trasy je 11,5 km, převýšení je 420 m a má 9 zastávek. Začín…
Ostredok je najvyšší vrchol Veľkej Fatre.Ostredok je prístupný po hrebeni z Krížnej alebo z Ploskej po červenej turistickej značke a z Gaderskej doliny po zelenej turistickej značke.Z vrcholu je Krásny výhľad na okolitú krajinu a pohorie Veľkej Fatry.
Rázcestie pod Suchou dolinou nájdeme v Boroveckej doline,kadiaľ vedie modrá turistická značka do Oravíc.
Borišov je mohutný a svojím vzhľadom typickým príkladom vrchu vo Veľkej Fatre.Z vrchu kopca je nádherný výhľad na okolie,pretože je vrcholová časť odlesnená.Na južnom svahu sa nachádza jedna z najväčších lavínový…
Mohutný rozložitý vrchol s náhorní plošinou a strmými úbočími, nebezpečnými především v zimních měsících - v období tvoření lavin. Vzhledem k plochému vrcholu je výhled kruhový, ale pouze do dálky. Severozápadní…
Národní přírodní rezervace vyhlášená v roce 1981 a rozkládající se na ploše 450 ha. Ochrana zachovaných společenství až ve čtyřech vegetačních stupních - bukového, jedlovobukového, smrkovobukovojedlového a smrko…
Výrazný skalnatý vrchol se dvěma vrcholy. Ze západního (neznačkovaného) vrcholu, který je velmi ostrý, je nádherný pohled na celou Turčiansku kotlinu.
Jedná se o mohutný a skalnatý vrchol pohoří Roháče, což je jeden z geografických podcelků Západních Tater. Baníkov je poměrně vyhledávaným vrcholem. Jeho přechod je však hodn…
Rakytov se nachází v centrální části pohoří Vežká Fatra. Svérázný trojúhelníkový tvar vrcholové pyramidy nápadně vystupuje ze všech stran, z poměrně málo výrazného a z části zalesněného hlavního hřebe…
První písemná zmínka o městě je zaznamenána v ustanovujícím dekretu maďarského krále Bely IV z roku 1255, kde město Banská Bystrica získala královská privilegia. život ve městě rozkvétal se zvyšujícími se aktivi…
Mohutný, souvisle zalesněný masiv mezi dolinami Skalné a Vyšné Matejkovo. Turisté označují názvem Smrekovica i travnatý prostor nad závěrem dolin Blatná a Vyšné Matejkovo, asi 2,5 km na severozápad od vlastn…
Chata pod Chlebom – nejvýše položená turistická chata (1423 m n.m.) v Kriváňské Malé Fatře. Nachází se na jižních úbočích hory Chleb, na hřbetu, který vybíhá, z Chlebu, směrem do Turčianskej doliny a k…
- výrazný travnatý vrchol (1670,9 m n.m.) v hlavním hřebeni Kriváňské Malé Fatry. Druhý nejvyšší vrchol tohoto pohoří.…
- velmi známý vrchol v (1645,6 m n.m.) centrální části hlavního hřebene Kriváňské Malé Fatry. Třetí nejvyšší vrchol pohoří. Tyčí se mezi Veľkým Kriváňom (1708,9 m) na západě (tady jej odděluje Snilovské sedlo 1…
- nejvyšší vrchol (1708,7 m) Kriváňské Fatry i celé Malé Fatry. Nalezneme jej v centrální části hlavního hřebene. Na severozápadě jsou sousedním vrcholem Koniarky (1535 m). Oba vrcholy odděluje vedlejší vrchol…
Lanová dráha ze závěru Vrátne (Staré) doliny vedoucí pod Snilovské sedlo mezi vrcholy Chleb a Veľký Kriváň do nadmořské výšky 1490 m. Oba tyto vrcholy tak velmi zpřístupňuje (výstup na Chleb asi 0:55 hod, na V…
- travnatý vrchol (1459,7 m n.m.) v hlavním hřebeni kriváňské Malé Fatry, jižně od osady Štefanová. Při pohledu od severu (od Štefanové) je výraznou horou, v hlavním hřebeni však jen vedlejším vrcholem na severním…
STREČNO JE KULTURNÍ PAMÁTKA V NEDÁVNÉ DOBĚ OPRAVEN.ZACHOVANÁ ARCHITEKTURA HRADU VYPOVÍDÁ O VÝVOJI STŘEDOVĚKÉ PEVNOSTI OD GOTIKY PO BAROKO. ATRAKCÍ POD HRADEM JE PLAVBA NA PLTÍCH,DÁLE NEDALEKÝ Starhrad,VESNICE A P…
- charakteristický členitý vrchol (1609,7 m n.m.) v Národním parku Malá Fatra, v severovýchodní části hlavního hřebene Kriváňské Malé Fatry. Vrchol na severu sousedí s Malým Rozsutcom (1343,5 m), od kterého jej …
Štefanová – osada patřící k obci Terchová. Je situovaná v nádherné přírodě pod majestátním vrcholem Velký Rozsutec. Leží v „srdci“ Vrátne doliny – Štefanovské kotlině, v závěru její východní větve…
Horné diery – kaňonovitá soutěska v Kriváňské Malé Fatře. Najdeme ji nad polanou Podžiar, mezi masivem Rovné hory (rozsocha  Malého Rozsutca) a Poludňovýni skalami (rozsocha Veľkého Rozsutca).  Byla vytvořena erozivní činností Dierového potoka ve světlých, masívních hnědošedých dolomitech Chočského příkrovu (středně-triasový dolomitový komplex Veľkého Rozsutca). …
- skalnatý, dolomitový vrchol (1343,5 m n.m.) na severním okraji hlavního hřebene Kriváňské Malé Fatry. Vrchol je menším sousedem v hřebeni jižněji situovaného Veľkého Rozsutca (1609,7 m). Oba masívy rozděluje s…
Dolné diery – průlomová, kaňonovitá soutěska v Kriváňské Malé Fatře. Najdeme ji v Katastru obce Terchová, nad rozcestím Biely potok. Dierový  potok zde průlomovým kaňonem, mezi masív…
Nejdelší slovenská řeka Váh způsobovala v minulosti řadu záplav a proto byla na její zkrocení postavena soustava několika přehrad - některé byly vybaveny vodními elektrárnami. první přehradou Vážské kaskády - mimo…
Tento turisticky náročný výlet začínáme v Terchové, odkud nás odveze autobus k nástupní stanici lanovky u chaty Vrátna. Kabinková lanovka nás vyveze do sedla pod Veľkým Kriváněm. Odtud relativně nenáročně vystoupá…
Horská obec rozprostírající se na pomezí národního parku Malá Fatra a CHKO Kysuce. Skládá se z několika roztroušených osad. V minulosti jich TERCHOVá měla více jak 120. První zmínka o obci pochází z roku 1580, tehdy spadala pod Strečno-Gbeľanské panství. Za druhé světové války fašisté obec vypálili. Byla poškozena značná část zdejších domů. V letech 1947-1950 se obec začala z…
Oravský hrad stojí nad obcí Oravský podzámok na 112 m vysokém strmém vápencovém bradle v okrese Dolný Kubín. První písemné údaje o hradu pochází z roku 1267, kdy byla vybudována nejvýše položená č…