Brno-venkov

Brno je statutárním městem, které je druhým největším městem v České republice, co do počtu obyvatel i svou rozlohou. Sídlí zde Jimoravský kraj, v jeho centrální části vytváří samostatný okres Brno-město. V Brně se nalézá soutok dvou řek Svitavy a Svratky. Dominantou města je hrad a pevnost Špilberk. Mezi další oblíbené turistické cíle patří katedrála svatého Petra a Pavla, hrad Veveří či vila Tugendhat, která byla zapsána i na seznam světového dědictví UNESCO.

Turistika Brno-venkov Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety Obora Holedná / Park Lužánky Přírodní koupaliště v Komárově
Pěší trasy / Cyklo trasy / Videotrasy Brněnské podzemí / Holasecká jezera Brněnská přehrada - lodní doprava

Českomoravská vrchovina
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Českomoravská vrchovina

Kaly a rozhledny Křivoš a Babylón

Tipy na výlet Vycházka - půldenní Do přírody

Křivoš
Křivoš  •  Fotografie (12)  • Foto: jircak
Křivoš  •  Foto: jircak

Už máme v úmyslu se pomalu vracet z Moravy domů. Odjíždíme z Tišnova, ale nedaleko – u obce Kaly máme ještě nějaké rozhledny, kde jsme nebyli. Tak to jedeme prozkoumat.

Obec Kaly se nachází na jižním okraji Hornosvratecké vrchoviny, asi 7 km severozápadním směrem od Tišnova, na silnici směr Nově Město na Moravě.
První písemná zmínka o obci je z r. 1386. Uprostřed obce stávala zvonička z r.1834. Nyní na jejím místě od r. 1883 stojí kaple sv. Maří Magdaleny, chráněná kulturní památka. Ve výklenku nad vchodemje plastika sv. Floriána.
Obec je to poměrně malá, ale na jejím území ještě donedávna stály dvě rozhledny. Obě byly postaveny za podpory obce Kaly a Mikroregionu Porta. To je svazek 8 obcí okresu Brno-venkov, který byl založen r. 2003 a jehož cílem je regionální rozvoj.
R. 2004 byla postavena dřevěná vyhlídková věž Křivoš. Odbočka k ní je ze silnice z Tišnova, dokonce se k ní nechá dojet autem. Je to však kousek, cca 350 metrů do kopečka. Je vysoká 7 metrů, zastřešená vyhlídková plošina je ve výšce 5 metrů a nahoru se stoupá prakticky po trochu pohodlnějším žebříku. Je z ní vidět krajina kolem Dolních Louček a Tišnova i rozhledny Klucanina a Čebínka. I když je to takový snad trochu lepší posed s nevelkým výhledem, je nahoře fotka a popis toho, co vidíme.
Rozhledna Babylón byla postavena ve stejném roce o kousek dál – severně od obce Kaly. Vypadala podobně, výhled byl na opačnou stranu směrem do přírodního parku Svratecká hornatina a k Sýkoři, dokonce prý téměř kruhový. Jenže r. 2016 byla silně napadena hnilobou, pro návštěvníky uzavřená a že se chystá její rekonstrukce. My jsme si to samozřejmě přečetli na obecní vývěsce na rozcestí turistických tras až při návratu. Ale nakonec jsme byli rádi, že jsme to nevěděli, protože to byla hezká procházka a i bez rozhledny byly nahoře i cestou hezké výhledy.

Křivoš
Křivoš  •  Foto: jircak

Tady jsme se tak dlouho nezdrželi, nikde jsme nejedli, neměli jsme to ani v plánu.

Výhledy nebyly špatné, ale někdy si říkám, zda to za to stojí stavět takovéhle dřevěné rozhledny, jejichž životnost je zhruba 10 let. Myslím, že i rozhlednu Křivoš brzy stihne stejný osud. Jen by mne zajímalo, zda rozhledna Babylón skutečně bude obnovena. Zatím tomu nic nenasvědčuje, vše je odklizeno. Jen cedule o hrozícím se propadnutí a její rekonstrukci zůstala.

I  kdyby rozhledny nestály, určitě zůstává možnost příjemných procházek. Žlutý okruh k místu bývalé rozhledny Babylon měří cca 3 km, od kapličky po modré k rozhledně Křivoš je to 2 km. Když se půjde po modré dál je to cca 4 na nádraží do Štěpánovic (přes peřeje Kalského potoka). Když se půjde další 2 km po červené a 0,5 km po zelené, dojde s k nádhernému klášteru Porta Coeli v Předklášteří.
Obcí prochází i cyklotrasy. Zdá se, že okolí je docela zajímavé.
Poslední aktualizace: 29.10.2017

Kaly

Příspěvky z okolí Kaly a rozhledny Křivoš a Babylón

Kaly
Kaly jsou malou podhorskou obcí a najdeme ji severozápadním směrem od města Tišnova, jižním směrem od městečka Doubravník a pod jihovýchodními vrcholky Českomoravské vrchoviny. Součástí obce jako její místní část …
Rozcestí se nachází u autobusové zastávky v obci Kaly. Prochází tudy modrá značka Štěpánovice - Skryje a vychází odtud polookružní žlutá značka k rozhledně Křivoš (jejím druhým výchozím místem je cca 0,5 km vzdál…
Rozcestí na modré turistizké značce z Štěpánovic do Skryjí. Odbočuje odtud žlutá polookružní značka na Rozhlednu Babylón. Prochází tudy také místní cyklistické značení. Hned u rozcestí je poštovní schránka, může…
Turistické rozcestí s rozcestníkem na místních trasách. Rozcestík stojí u rozcestí na místní značené vycházkové trase přes rozhlednu Babylón, ukazuje cestu k obci Kaly, na rozhlednu Babylón a po místní značené cyklotrase do obce Borač, krásným údolím podél potoka s peřejemi. V Borači je zajímavý most.
Rozcestí se nachází přímo na konstrukci stejnojmenné rozhledny. Prozhází tudy žlutá polookružní značka z Kalů do Zahrady. Pod rozhlednou je také posezení se stolečkem a ohništěm. Příspěvek věnovaný rozheldně nal…
Odbočka na rohlednu Křivoš odbočuje do prudkého kopce z modré značky Skryje - Kaly - Štěpánov v lese kousek za obcí Zahrada. Kromě vlastního rozcestníku tu nic zvláštního není. Prochází tudy také místní cyklotras…
Nad obcí Nové Štěpánovice přitéká do údolí Svratky pravostranný přítok Kalského potoka, který se zde hluboce zařezává do rulového podloží a vytváří tak hluboké skalnaté údolí. V závěru asi na půlkilometrovém úseku se zde vytvořila řada kaskádovitých peřejí a vodopádů, kde nejvyšší z nich dosahuje téměř třímetrové výšky. Při dně potoka vede vozová cesta po které prochází i modrá turistická značka z Kalů do Štěpánovic. Z cest…
Nachází se v horní části obce při silnici na Horní Loučky a vytváří dominantu širokého okolí. Nejstarší jádro kostela včetně vstupního portálu pochází z první poloviny 13. století. Hranolová věž pak byla přistavěna kolem roku 1486 a portál byl do ní přenesen a upraven. Začátkem 2. poloviny 17. století bylo postaveno trojboké kněžiště, došlo k zaklenutí chrámové loďi a do ní prolomena nová okna. Další úpravy kostela proběhly…
Rozcestník na návsi obce Dolní Loučky je východištěm pro scénické výlety po červené turistické značce vedoucí údolím Bobrůvky. Severozápaním směrem po ní dojtede hlubokým údolím až do Habří, jihovýchodním pak po n…
V rámci budování naučné stezky pod názvem "Krajinou Josefa Uhra za poznámim a poučením" byla v Jarních měsících roku 2013 vybudována na katastru obce Borač i cyklostezka, která prochází…
Dolní Loučky se nacházejí v širokém údolí, kde své vody spojují dvě významné říčky zdejšího regionu a to Bobrůvka a Libochovka. Jejich soutokem vzniká již řeka Loučka (někdy uváděna ještě…
Dolní Loučky jsou velkou obcí a najdeme ji na úpatí Českomoravské vrchoviny, pod vrcholky Bítešské hornatiny a západním směrem nedaleko města Tišnov. Součástí Dolních Louček jako místní část je sousední malá obec Střemchov a společně mají 1110 obyvatel. Obec se rozkládá u soutoku Libochovky a Bobrůvky a na severním úpatí Pasníku ( 543 m.n.m.). Kolem jižního okraje obce vede železniční trať na trase Havlíčkův Brod - Brno. Ji…
Zřícenina hradu Loučky se nachází nad jihovýchodním okrajem vsi Dolní Loučky nad osadou Střemchoví nedaleko Tišnova v kraji Vysočina. Zřícenina hradu Loučky stojí na zalesněném ostrohu obtékaném ze tří stran řekou…
Překrásným širším okolím Brna můžeme putovat třeba z Borače do Nedvědice. Do výchozí stanice se dovezeme vláčkem přes Tišnov - a na rozcestníku u nádraží se chytíme zelené turistické značky, která vede až do Lomni…
Technická památka – most přes řeku Svratku na komunikaci vedoucí z Borače na Podolí. Na mostě jsou umístěny čtyři litinové tabulky s nápisy: "Postaven nákladem silničního výboru okresu Tišnovského za předsedy F. Ž…
Nachází se severozápadně od obce na zalesněném hřebeni výrazně vystupujícím nad údolím z jedné strany říčky Bobrůvky a z druhé strany Kozlího potoka. Jde o táhlou a úzkou ostrožnu, která je…
Trasa začíná na železniční zastávce v Dolních Loučkách. Odtud po žluté značce sejde na okraj obce, kde přejde na červenou značku. Po té pak směřuje na místní náměstí kolem radnice a školy,…
Nejvýraznější dominantou obce Dolní Loučky je železniční viadukt nad údolím říčky Libochovky zvaný Most míru. Je dlouhý 300 m a v nejvyšším místě přetíná tok ve výšce 30 m. Toto nejvýznamnější inženýrské dílo na t…
Pod obcí Dolní Loučky, kde spojením říček Bobrůvky a Libochovky vzniká řeka Loučka (nejvodnatější pravostranný přítok Svratky ve střední části jejího toku), se řeka zařezává hluboko do…
Rozcestí se nachází na východním okraji obce poblíž vlakové zastávky. Prochází tudy dálková červená značka vedoucí údolím řeky Svratky. Začíná zde modrá a žlutá značka. Červená směřuje po vodě pod Dřínovou na rozcestí Besének a úpatím Květnice do Tišnova k nádraží. Proti toku vede do Borače, Doubravníku a Nedvědice. Modrá značka stoupá údolím Kalského potoka přes Zahradu do…
Jedná se o významný 217 m dlouhý železobetonový most, postavený na vysokých kamenných pilířích, který se nachází na hlavní železniční trati Brno - Havlíčkův Brod mezi stanicemi Tišnov a…
Skryje je malá obec jejíž součástí je i osada Boudy a společně mají 70 obyvatel. Obec najdeme ve východní části Českomoravské vrchoviny, na levém břehu říčky…
Jedinečná ukázka tradičního obdělávání chudých kamenitých půd je vrcholový hřbet Veselského chlumu (578 m), nacházející se nad obcí Veselí u Lomnice. Zachovala se zde malebná mozaika políček, sadů, pastvin a květn…
První zmínka o obci je z roku 1346, kdy je zde uváděna tvrz Vojnů z Litavy (stávala poblíž dnešního objektu čp.2), která zanikla asi ke konci 15. století. V roce 1492 je již Litava zmiňována jako součást pernštejn…
Krytá dřevěná lávka u železniční zastávky Prudká, hned vedle rekreačního střediska. Vede přes ni červená turistická značka jdoucí z Doubravníku do Borače po břehu řeky Svratky. Lávka se dá s opatrností bezpečně p…
Klášter Porta Coeli
Klášter Porta coeli (Brána nebes) v Předklášteří u Tišnova založila v roce 1233 královna Konstancie, vdova po českém králi Přemyslu Otakarovi I. Klášterní kostel, vysvěcený v roce 1239, je trojlodní bazilikou …
K dnešnímu výletu jsme si tedy nevybrali zrovna nejlepší den. Ráno -6°C a místo sněhu jen led. Když už jsme to tak dlouho domlouvali, nešlo pracně domlouvaný termín jen tak lehce změnit. Nebylo divu, že zledovatěl…
Lomnice leží na Jižní Moravě, severozápadním směrem od Brna. Městečko se rozkládá pod západními vrcholky Boskovické brázdy. Od okrajů města se zvedají zalesněné stráně kopců. U východního okraje zámku se rozklád…
Pernštejn
Hrad Pernštejn je druhým nejmohutnějším hradem u nás. Hrad stojí nad městečkem Nedvědicí v Jihomoravském kraji a je jedním z našich nejzachovalejších a historicky nejcennějších hradů. Hrad je možné navštívit v dubnu a říjnu o víkendech a svátcích a od května do září každý den, návštěvníci si mohou vybrat ze 4 prohlídkových tras. Jedinečnou ukázkou opevňovací techniky na hradě…