Grande Dixence a okolí

Tipy na výlet Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody Na hory

Výlet nás zavede k přehradě Grande Dixence, která je se svou výškou 285 metrů jedna z nejvyšších na světě a vůbec nejvyšší v Evropě. Zadržuje vodu jezera Lac des Dix, které je asi 4 km dlouhé a může být až 284 metrů hluboké a zadržet 400 milionů m3 vody.

Na vrchol hráze přehrady nás vyveze lanovka. Před tím si ale v infocetru vyzvedneme informační materiály a mapku pro výlet do okolí. Přestože se budeme pohybovat v pro nás nezvykle velkých nadmořských výškách, vycházku po okolí zvládne i průměrně vybavený turista.

Od stanice lanovky jdeme po směrovkách směrem na Cabane de Prafleuri (2662 m). Spočátku poměrně strmě stoupáme nad hladinu přehradního jezera, za chvíli pak jdeme vrstevnicovou cestou úbočím Mont Blava. Pro nebezpečné sesuvy je stará pěšina přehrazena a je nově přeznačena. Musíme sestoupit do údolí a jdeme po břehu horského potoka. Po cca 70 min chůze začíná stoupání v serpentinách na původní cestu, která nás přivede k chatě na Cabane de Prafleuri, která stojí nad mohutným kráterem. Nabízí se nám pěkné pohledy do okolí kotle se suťovými poli i ledovci.

Po chvilce odpočinku nás čeká nejobtížnější úsek výletu, výstup do sedla Col des Roux (2804m). Cestička se proplete nevýrazným hřebínkem a pak již začíná krátký, ale náročnější výstup do sedla. Za nějakou půlhodinu jsme od chaty v sedle a můžeme se rozhlížet do okolí. Pod sebou vidíme hladinu přehradního jezera, na druhé straně pak chatu od které jsme šplhali do sedla.

Po vydýchání a chvilce odpočinku začneme sestupovat zpět k přehradní nádrži kolem chaty La Barma. Cesta se klikatí v serpentinách dolů a nabízí stále krásné pohledy na přehradní jezero a okolní horskou krajinu. U chaty si před závěrečným úsekem okružní trasy můžeme zase chvíli odpočinout.

Sejdeme až na silnici vedoucí kolem přehradního jezera a vracíme se zpět k přehradní hrázi. Cesta se vlní po okraji nádrže, procházíme kratšími i delšími tunely, ve kterých je osvětlení napájeno ze slunečních kolektorů. I samotná procházka po koruně hráze je zajímavá.

Zpět na parkoviště pod hráz se vrátíme opět lanovkou nebo pěšky. Dojmy z výletu si pak můžeme vstřebat a upřesnit v informačním centru, kde je na několika velkoplošných obrazovkách promítán materiál o přehradním díle.

Podíváme se na dílo lidského umu a dovednosti. Surprise Vrchol přehrady je 2 365 m.n.m. v příkrém horském údolí.

Projdeme se ve vysokohorské krajině v bezprostřední blízkosti přehrady.

V hotelu (nejspíš přestavěná ubytovna z dob budování hráze v padesátých letech) pod přehradou si můžete dát typické švýcarské jídlo "fondy", což je rozpuštěný sýr, do kterého namáčíte chleba-veku.

Jinak na tůru je potřeba vzít nějaké to jídlo a pití do batohu.

Úžasná podívaná pro obdivovatele techniky a lidského umu. Krásná krajina v okolí sevřeného údolí. Neustále se pohybujete v nadmořských výškách, které jsou u nás nedostižné.

Musíte počítat s tím, že jste ve francouzské části Švýcarska a s angličtinou i němčinou se zde kromě obsluhy lanovky a informačního centra s vámi moc nechtějí bavit ...

Je lepčí koupit si zpáteční jízdenku na lanovku, zbude vám potom více času na procházku po okolí přehrady.

Poslední aktualizace: 14.12.2010
Grande Dixence a okolí na mapě
Autor: trempik

Příspěvky z okolí Grande Dixence a okolí

Kolem Matterhornu (4) - Col de Torrent - Arrola
Budíme se ještě za šera a před východem Slunce vylézáme ze stanů.…
Největší vodní nádrž v Evropě u jezera Dix se nachází v nadmořské výšce…
Autem pod prehradni hraz Grande Dixence, pak lanovkou na horni ko…
Budíme se s rozedněním. Kousek od nás jsou kaskády potoka, ze kterého vaříme snídani a doplňujeme lahve na pití cestou. Svahem pozvolna klesáme do…
Při našem přeletu horského masivu Alp bylo Krásné počasí a tak mo…
 Nendaz ve švýcarském Wallisu znají lyžaři jako zimní středisko…
Bishorn 4153 m - nachází se v kantonu Wallis v sousedství dominantního…
Vstáváme na budík v šest ráno ještě při čelovkách, dnešní etapa b…
Monte Cervino 2016 aneb Matterhorn Lvím hřebenem …
Při našem pobytu ve Walliských Alpách jsme se nejvíce těšili na trek pod…